Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Mara

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:
Het doet me veel verdriet hoe klein sommige mensen denken van de Almachtige Rechtvaardige, maar oneindig Genadige Heere God.

Het doet me veel verdriet dat het voor sommige mensen onmogelijk lijkt te zijn, dat je de Heere Jezus zomaar kan volgen, na de ontdekking van de schuldigheid en kleinheid van jezelf, je tekortkomingen, je onbetaalbare lijkende schuld, niets waard ben je.
En dan door Christus en die Gekruisigd wordt je alles kwijtgescholden, bij oprecht berouw en belijden van als je schulden.
Volg Mij zegt de Heere Jezus (niet uit eigen kracht, neen, niets uit mij, alles uit Hem)

Vervolgens beweren sommigen mensen dat het dan stopt, of niet kan....
Ik zou hier graag uitleg over willen.

Hoe ziet men het dat je Jezus kan volgen (na alle processen die bovenstaand in een mensen leven hebben plaats gevonden)

Zelf leef ik uit Dankbaarheid in en uit Hem, uit oneindige genade, duur betaald mijn leven, dag aan dag..... vanuit een diep besef van een Grote God, ik klein mensje, maar in Hem ben ik van Hem en kan ik Leven.....
En vertrouw ik alleen op Hem, Ja op Hem Alleen
niets of niemand kan mij scheiden van de Liefde van God, in Jezus Christus. In Hem ben ik geborgen.
MoesTuin
Er denkt hier niemand klein over God, noch over Zijn genade, integendeel.
Ik heb nog steeds geen antwoord gezien op mijn vraag, wat het in de praktijk betekent om Jezus te volgen.
Ik tracht dat te doen, zeker, maar ik merk in mezelf ook onwil en onmacht.
Als je dit nooit hebt, nooit twijfelt, hoe weet je dan zo zeker of het waar is wat je beleeft van binnen?
Wanneer we de Heere Jezus volgen, betekent dit zelfverloochening en dat gaat altijd gepaard met pijn, want dat is tegen het vlees.
En we moeten toch weten wat onze zonden zijn, anders begrijp je toch niet de ernst daarvan?

Hoe blijf jij in die dankbaarheid MoesTuin? Ik wou dat ik dat kon zeggen, maar bij mij wordt het bestreden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere

Bericht door Jongere »

Het blijft blijkbaar altijd lastig om in dit soort discussies het evenwicht te vinden, zoals bijv. de Dordtse Leerregels dat duidelijk hebben.
We gaan reageren op verkeerde ideeën en worden van de weeromstuit aan de andere kant eenzijdig. Dat geldt voor hen die in reactie op dode lijdelijkheid "vermogens in de mens leggen". Aan de andere kant is de uitspraak van Hendrik dat "vertrouw alleen op Hem" een vijf-letter-jezus zou zijn een onbijbelse uitspraak.
Helaas zie je hetzelfde reactionaire ook in de prediking terug. Sommige prediking is verworden tot een krachteloos appèl aan de natuurlijke mens om te geloven. In andere prediking durft de predikant geen oproep meer te doen uit angst vermogens in de mens te leggen. De prediking wordt dan niet meer dan een beschrijving van Gods werk in de mens, met daarbij de wens of God dat ook in de hoorders mag doen. En soms de oproep om Hem daarom te smeken, maar veel kerkmensen horen in deze (terechte) oproep alleen nog maar dat God ons ook het bidden zal leren als Hij gaat werken. En inderdaad is er daarom helaas erg veel lijdelijkheid die ten diepste God de schuld geeft van de eigen onbekeerlijkheid.

Beide kanten gaan voorbij aan het unieke karakter van de prediking. Spurgeon is zich daar duidelijk wél van bewust.
In en door de prediking wekt God dode zondaren tot het leven. Ik heb dit al vaker zo op het forum gezegd. Al vaker daarbij ook Spurgeon zelf geciteerd uit zijn preek over de opwekking van de jongeling te Naïn:
Spurgeon schreef:"Jongeling," zei Hij, "sta op!" en Hij sprak alsof de man levend was geweest. Dit is de weg van het evangelie. Hij wachtte niet tot Hij tekenen van leven zag, voor Hij hem beval op te staan; maar tot de dode zei Hij: "Sta op!" Dit is het voorbeeld van het prediken van het evangelie; in de naam van de Heere Jezus spreken Zijn uitgezonden dienstknechten tot de doden alsof zij levend waren. Sommigen van mijn broederen maken daar aanmerking op, en zeggen, dat dit ongerijmd en dwaas is; maar het gehele Nieuwe Testament door wordt alzo gehandeld. Daar lezen wij: "Staat op van de doden, en Christus zal over u lichten." Ik doe geen pogingen om dit met elkaar overeen te brengen; het is meer dan genoeg voor mij, dat ik zo het Woord van God lees. Wij moeten de mensen uitnodigen om te geloven in de Heere Jezus Christus, ofschoon wij zeer wel weten, dat zij dood zijn in de zonde en dat het geloof het werk is van de Geest van God. Ons geloof stelt ons in staat in Gods naam aan dode mensen te bevelen, dat zij moeten leven, en zij leven werkelijk. Wij zeggen tot ongelovige mensen, dat zij moeten geloven in Jezus, het woord gaat met kracht vergezeld, en Gods uitverkorenen geloven. Het is door dit woord van het geloof, hetwelk wij prediken, dat de stem van Jezus door de mensen gehoord wordt.

(...) Ik vertrouw, dat terwijl ik spreek, de Heere in stilte in uw hart spreekt door Zijn Heilige Geest. Ik gevoel mij er zeker van, dat dit zo is. Indien het zo is, doet een zachte beweging van de Geest u overhellen tot berouw en wordt gij over gebogen om uw hart aan Jezus te geven. Deze dag zal een gezegende dag zijn voor de geestelijk dode jongeling, indien hij nu zijn Zaligmaker aanneemt en zich overgeeft om door genade vernieuwd te worden. Neen, mijn arme broeder, zij zullen u niet begraven! Ik weet dat gij zeer slecht geweest zijt en er is wel reden om aan u te wanhopen, maar zolang Jezus leeft, kunnen wij u niet opgeven.
We mogen zo spreken in de prediking, omdat daarin het machtswoord van Christus klinkt. Prediking is de proclamatie én aanbieding van het heil in Christus. En in de prediking zegt Hij Zelf: Volg Mij! En dóór de prediking als middel roept Hij zo ook mensen inwendig, als Levi, uit hun doodstaat.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Panny schreef:
Hendrik de 3de schreef:Dan vind ik het prachtig hoor als we zeggen: vertrouw alleen op Hem, vertrouw alleen op Hem ... maar dat noem ik nu een vijf-letter-jezus. Dan is het geen werk van Boven, maar van eigen handen. En dat is levensgevaarlijk! Niet dat we niet op Hem moeten vertrouwen. Laat dat duidelijk zijn, dat we dat juist wel moeten doen. Maar wel in de weg van een evangelische bekering. Met andere woorden een bekering naar de Schrift!
"vertrouw alleen op Hem"
Dat is juist de boodschap wat je op heel veel plaatsen in de Bijbel vindt.
Dus als jij deze boodschap levensgevaarlijk vind kun je heel wat bladzijdes uit je Bijbel scheuren.

Je kunt daar altijd hele voetnoten bijplaatsen, maar dat doet de Bijbel in 99% van de gevallen ook niet.

Wat mij betreft is de boodschap "vertrouw alleen op Hem" heel duidelijk en heel Bijbels.
Het ligt er toch echt aan in welke context je zoiets zegt. En dan zet ik geen voetnoot erbij, maar dan is het enkel en alleen: het moet volgens de Schrift zijn. Bij mij is er nog geen enkele bladzijde uitgescheurd, maar soms denk ik dat andere alhier het al wel gedaan hebben.
Floppy

Bericht door Floppy »

Mara schreef:
MoesTuin schreef:
Het doet me veel verdriet hoe klein sommige mensen denken van de Almachtige Rechtvaardige, maar oneindig Genadige Heere God.

Het doet me veel verdriet dat het voor sommige mensen onmogelijk lijkt te zijn, dat je de Heere Jezus zomaar kan volgen, na de ontdekking van de schuldigheid en kleinheid van jezelf, je tekortkomingen, je onbetaalbare lijkende schuld, niets waard ben je.
En dan door Christus en die Gekruisigd wordt je alles kwijtgescholden, bij oprecht berouw en belijden van als je schulden.
Volg Mij zegt de Heere Jezus (niet uit eigen kracht, neen, niets uit mij, alles uit Hem)

Vervolgens beweren sommigen mensen dat het dan stopt, of niet kan....
Ik zou hier graag uitleg over willen.

Hoe ziet men het dat je Jezus kan volgen (na alle processen die bovenstaand in een mensen leven hebben plaats gevonden)

Zelf leef ik uit Dankbaarheid in en uit Hem, uit oneindige genade, duur betaald mijn leven, dag aan dag..... vanuit een diep besef van een Grote God, ik klein mensje, maar in Hem ben ik van Hem en kan ik Leven.....
En vertrouw ik alleen op Hem, Ja op Hem Alleen
niets of niemand kan mij scheiden van de Liefde van God, in Jezus Christus. In Hem ben ik geborgen.
MoesTuin
Er denkt hier niemand klein over God, noch over Zijn genade, integendeel.
Ik heb nog steeds geen antwoord gezien op mijn vraag, wat het in de praktijk betekent om Jezus te volgen.
Ik tracht dat te doen, zeker, maar ik merk in mezelf ook onwil en onmacht.
Als je dit nooit hebt, nooit twijfelt, hoe weet je dan zo zeker of het waar is wat je beleeft van binnen?
Wanneer we de Heere Jezus volgen, betekent dit zelfverloochening en dat gaat altijd gepaard met pijn, want dat is tegen het vlees.
En we moeten toch weten wat onze zonden zijn, anders begrijp je toch niet de ernst daarvan?

Hoe blijf jij in die dankbaarheid MoesTuin? Ik wou dat ik dat kon zeggen, maar bij mij wordt het bestreden.
Jezus volgen kost in zekere zin ook pijn, namelijk daar waar we van onze favoriete zonden of afgoden zullen moeten af"sterven". Het woord "sterven" wordt daar niet voor niets voor gebruikt. Als je op dat sterven ziet, en op het feit dat zoveel in je leven daar tegenin strijdt, dan is dat wel reden om verdrietig te zijn.
Dus geen blijdschap? De blijdschap ligt in het geloof in het Woord van God dat we zoveel meer ontvangen dan we hier "moeten opgeven", het ligt in het geloof en liefde in Jezus als onze Koning die we met heel ons hart en verstand dienen willen (het verdriet ligt erin dat we daarin niet volkomen slagen).
"Blij zijn" is ook onze roeping, ons scheppingsdoel, blij zijn met als gerichtheid God uiteraard.
Het volgen van Jezus is in de eerste plaats het luisteren naar wat Hij zegt, en dat heel gewoon en direct in het leven van alledag in de praktijk brengen.

Ik hoor graag aanvullingen / opmerkingen op wat ik hierboven schreef overigens!
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

Floppy schreef: Het staat er ook niet impliciet. Het staat er gewoon helemaal niet.
En inderdaad, andere bijbelgedeeltes vullen wat in dit evangeliegedeelte staat, aan.
Maar beste mensen, wat dit stukje van de roeping van Mattheus ons laat zien, is dat God ons niet toeroept dat we in Hem moeten geloven volgens een bepaalde uitgave van de Dogmatiek. Hij roept ons Hem te volgen.
Ik zou zeggen - laten we dat eens werkelijk gaan proberen (dat zeg ik in 1e plaats tegen mezelf). Zou het misschien zo zijn, dat we pas ontdekken zullen dat het een 100% eenzijdig Godswerk is, wanneer we uit ervaring gemerkt hebben dat ons 'vlees' in het geheel niet wil volgen?
En dat het precies datzelfde vlees is dat voortdurend stelt: het is een eenzijdig Godswerk, dus van dat volgen komt toch niets?
Inderdaad, ons 'vlees' wil in het geheel niet volgen, maar gelukkig hangt je zaligheid niet af van wat het 'vlees' wil, maar je zaligheid hangt af van wat het gemoed, oftewel 'verstand' en 'emotie', wil:

of er een moment is gekomen waarop je, aangemoedigd door de gedachte dat de weg die je nu zonder Jezus gaat naar de verdoemenis leidt en je dus met het gemoed oftewel verstand en emotie Jezus moet gaan volgen, ineens een verlangen hebt gekregen naar méér van Jezus Christus. En of je toen met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus bent gaan volgen. En of je daarna voldoende aandacht bleef geven aan met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus volgen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

---knip--- Geen YouTube
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Julian Brasser
Verbannen

Floppy schreef: Jezus volgen kost in zekere zin ook pijn, namelijk daar waar we van onze favoriete zonden of afgoden zullen moeten af"sterven". Het woord "sterven" wordt daar niet voor niets voor gebruikt. Als je op dat sterven ziet, en op het feit dat zoveel in je leven daar tegenin strijdt, dan is dat wel reden om verdrietig te zijn.
Dus geen blijdschap? De blijdschap ligt in het geloof in het Woord van God dat we zoveel meer ontvangen dan we hier "moeten opgeven", het ligt in het geloof en liefde in Jezus als onze Koning die we met heel ons hart en verstand dienen willen (het verdriet ligt erin dat we daarin niet volkomen slagen).
"Blij zijn" is ook onze roeping, ons scheppingsdoel, blij zijn met als gerichtheid God uiteraard.
Het volgen van Jezus is in de eerste plaats het luisteren naar wat Hij zegt, en dat heel gewoon en direct in het leven van alledag in de praktijk brengen.

Ik hoor graag aanvullingen / opmerkingen op wat ik hierboven schreef overigens!
AMEN. Laten we dit vasthouden, maar wél God blijven bidden of Hij zich dieper aan ons wil openbaren.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:Ik heb geprobeerd deze meditatie eens te lezen met 'moderne' ogen, en dan komt zo'n meditatie inderdaad wel anders over
Hoe waren je ogen dan, en hoe kwam het dan over bij je, zonder de kennis van de ouderen?

Wie niet de diepte ziet leest oppervlakkig. Ik denk dat ik dat zelf ook wel doe. Maar de diepte is in feite
niet onder woorden te brengen. Daar kun je wel eens iets van voelen als deze zaken verklaard wordt.
Als de dierbaarheid, gepastheid en algenoegzaamheid van de Heere Jezus wordt uitgestald voor de gemeente. Dat werkt een heilige jaloezie voor wie er iets van bemerkt wat het inhoud. De taal. de bewogenheid. de heilige ernst maakt wel openbaar of de spreker het zelf kent. Als deze zaken als een
geleerd dogma worden verkondigd wordt er geen mens jaloers op.
Aan de ene kant de werkelijkheid en diepte van onze dood en doemwaardigheid te kennen, en te leren
dat het niet anderen zijn, maar dat ik 'Hem die slagen' heb gekost. Wie hier eens onder verbroken mag
worden acht ik gelukkig. Al moet diegene zich de dood waardig keuren en zal diegene ook niet anders
verwachten dan de dood. Het leven wordt pas gekend als de dood gekend wordt. Deze schuldige ellendestaat dient in bewogenheid gepredikt te worden. En dan niet een hard dogmatisch correct
schermen met hel en verdoemenis, wat in zo'n geval meer afstoot dan dat het zijn doel treft. Want de liefde verbreekt meer dan de wet. Deze zaken worden helaas vandaag de dag nogal eens zo oppervlakkig
in een preek genoemd, en men merkt ook al snel dat het zijn doel niet treft, als mensen na het uitgaan van de kerk al snel weer over ander zaken beginnen praten. Dan heeft het gehoorde zeker geen beslag gelegd.

-DIA- schreef:Probeer dan eens deze meditatie te lezen door het oog van nu, en voor zover men dat kan, door het oog van onze vaderen.
Excuus dat ik het niet begrijp. Hoe moet ik dat doen?

Door deze meditatie oppervlakkig te lezen, zonder die te bemediteren. Dan lees je wel, maar leest er overheen. Het spreekt je niet aan of je peilt de diepte niet. Je gaat met het lezen te werk als moderne theologen en zo is een meditatie natuurlijk niet bedoeld. Ik heb de meditatie uit onze Kerkbode hieronder opgenomen. Geen mens zal zich waarschijnlijk stoten aan deze meditatie. Waarschijnlijk wel als ten
diepste de gedachten van de schrijver bekend zouden zijn. Hoe ernstig hij deze zaken bemediteerd. Als men hem zou horen in zijn ernstige preken. Deze meditatie moet men dan ook met grote ernst lezen, en beslist niet vluchtig.
-DIA- schreef:Of het zin heeft om hier verder nog op door te gaan betwijfel ik echter, maar het zou misschien wel ter illustratie voor deze of gene wat licht in de zaken kunnen brengen.
Laten we er vooral op door gaan, hier, of in een topic speciaal voor dit onderwerp. Dan hoop ik, dat andere onderwerpen niet steeds weer op dit ene punt uitkomen.

Als het gaat om lezen van de bijbel, of meditaties of preken, dan kunnen enkel door de Geest verlichte ogen tot zegen zijn.
Hier volgt dan de meditatie uit de Kerkbode van vandaag:

“Zie de mens”
Joh. 19:5b

De Zone Gods had de menselijke natuur aangenomen, niet alleen om daarin te lijden, maar ook om daarin de Goddelijke wet te volbrengen, gehoorzaam wordende tot in de dood, ja, tot de dood des kruises.
Maar de zuivere, reine en heilige menselijke natuur heeft een afkeer van alle lijden en smart, en is voor die aandoeningen allergevoeligst, omdat alle lijden en alle smart een vruchtgevolg is van de zonde.
Daarom moest de Heere Jezus dan ook des te krachtiger en dieper alle smarten, Hem aangedaan, gevoelen, omdat Hij de broederen gelijk geworden was in alles, uitgenomen de zonde.
Door het aanschouwen van die Mens worden we teruggeleid tot onze oorspronkelijke staat. Zó rein, zó heilig waren wij uit ’s Makers hand voortgekomen. Wij waren geschapen in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid, bekwaam om God te dienen en te verheerlijken.
Hij was de broederen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde, zodat Hij vrijmoedig vragen kon: “Wie overtuigt Mij van zonde?”
Hij was de zondeloosheid zelf. Doch Hem, Die geen zonde gekend of gedaan had, heeft God zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden zijn rechtvaardigheid Gods in Hem. Hij stond daar onschuldig, en toch als de schuldigste aller mensen omdat Hij de schuld van Zijn volk droeg. Hij, Die gehoorzaam gebleven was, stond daar als een afvallige en buiten Gods gunst geslotene, omdat Hij beladen was met de ongerechtigheid van Zijn volk.
Zo toont de Heere ons in die Mens tevens, wat wij door de zondeval geworden zijn: des doods schuldig; verdoemelijk voor God en ten gevolge daarvan buiten Gods gunst gesloten voor eeuwig en altoos!
“De straf”, zo getuigt Jesaja, “die ons de vrede aanbrengt, was op Hem”. Met de schuld had de Heere Jezus ook de vloek aanvaard, en de straf die op de zonde bedreigd was.
Al het lijden was een gevolg van die straf. Dat Zijn gezegend hoofd verwond en Zijn lichaam bedekt was met striemen en wonden; dat Hij straks de kruisdood moest ondergaan. Dit alles wijst ons op de straf der zonde, op de vloek der wet, die Hij te dragen had, zodat de Heere ons ook in die Mens ook de vloekdrager te aanschouwen geeft.
En wanneer nu God Zijn volk licht geeft in de verborgenheid der verlossing, dan ziet zij de mens daar verwond staan om haar zonden, verwond om haar overtredingen.
Dan verstaat zij, dat het om haar ongerechtigheid is, dat de Heere Jezus Zijn hemeltroon moest verlaten en de menselijke natuur moest aannemen.
Dat zij door haar zonden de doornenkroon heeft gevlochten en Zijn beker heeft gevuld. Dat zij Hem die slagen, die smarten, dat lijden heeft toegebracht; dat Hij voor haar een vloekdrager moest worden.
Welk een diepe vernedering voor Zijn volk! Hoe worden ze bij het aanschouwen van die Mens beschaamd en verootmoedigd!
Bij hen is alle schuld, bij Hem alle liefde! Maar ook, wat een rijke troostbron voor het volk dat heeft leren verstaan dat zij uit en van zichzelf onbekwaam zijn tot enig goed, en geneigd tot alle kwaad. Dat zij nooit naar God zouden gevraagd hebben, maar zouden afgeweken zijn met een eeuwigdurende afwijking. Dat de Heere Jezus voor hen een eeuwig geldende gerechtigheid heeft verworven.
Welk een diepe vernedering voor Zijn volk! Hoe worden ze bij het aanschouwen van die Mens beschaamd en verootmoedigd! Bij hen is alles schuld, bij Hem alle liefde!
Maar ook, wat een troostbron voor het volk dat het heeft leren verstaan dat zij uit en van zichzelf onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.
Dat zij nooit naar God gezocht zouden gezocht of gevraagd hebben, maar zouden afgeweken zijn met een eeuwigdurende afwijking.
Dat de Heere Jezus voor hen een eeuwig geldende gerechtigheid heeft verworven.
Daar ziet gij, volk des Heeren! uw Borg met uw zonden voor God ten gerichte, liggende in het stof der gerichte, liggende in het stof des doods, uitgestort als water.
Al Zijn beenderen hebben zich vaneen gescheiden. Zijn hart is als was, het is gesmolten in het midden Zijns ingewands (psalm 22 vers 15-16).
Daar ligt Hij onder de toorn Gods, de Goddelijke wet stort haar vloek over Hem uit. De angst der hel treft Hem; de pijlen des satans dalen neder. Dat alles drukt Hem het zweet uit de poriën, het pert Hem droppelen bloed af.
Paulus getuigt dat niet hij meer leefde, maar Christus in hem. Dan kunt gij het Lam volgen door Zijn kracht, van hier uit het Mesech tot op de troon Gods om te oordelen de twaalf geslachten Israëls.
Want uit Christus’ lijden wordt niet alleen de diepste vernedering geopenbaard. Door Zijn gadeloze verhoging wordt ook de zaligste vertroosting geopenbaard.

TENSLOTTE: Wat ik in feite wil zeggen, daar ontbreken mij de woorden toe. Ik hoop alleen dat
er iets gevoeld wordt wat ik bedoel. En het grote gevaar voor het aanzien van de schijn voor het zijn.
Wat ik ook al meermalen heb opgemerkt.
Ja, het is treffend weergegeven in dit artikel, om op te merken: Bij hen is alles schuld, bij Hem alle liefde!
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

Julian Brasser schreef: Inderdaad, ons 'vlees' wil in het geheel niet volgen, maar gelukkig hangt je zaligheid niet af van wat het 'vlees' wil, maar je zaligheid hangt af van wat het gemoed, oftewel 'verstand' en 'emotie', wil:
Dit is volstrekt onbijbels!
Floppy

Bericht door Floppy »

Mara schreef:
Julian Brasser schreef: Inderdaad, ons 'vlees' wil in het geheel niet volgen, maar gelukkig hangt je zaligheid niet af van wat het 'vlees' wil, maar je zaligheid hangt af van wat het gemoed, oftewel 'verstand' en 'emotie', wil:
Ik denk dat het zo geformuleerd is op basis van Paulus' verzuchting: wat ik wil, dat doe ik niet, etc.
Maar idd, onze zaligheid hangt ook niet van onze wil af, maar alleen van Jezus Zelf.
Gelukkig maar!
Julian Brasser
Verbannen

Mara schreef:
Het geloof in Jezus is in de kern dat je met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus volgt.
Dat baseer ik op de volgende Bijbelteksten:

Romeinen 5:
1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.

Romeinen 7:
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Romeinen 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Kolossenzen 3:8-13
8 Maar nu legt ook gij dit alles af, namelijk gramschap, toornigheid, kwaadheid, lastering, vuil spreken uit uwen mond.
9 Liegt niet tegen elkander, dewijl gij uitgedaan hebt den ouden mens met zijn werken,
10 En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft;
11 Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen.
12 Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden, de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
13 Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo.

Uiteraard is het alléén door Jezus' offer mogelijk dat wij uit genade zalig kunnen worden door het geloof.
Eféze 2
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

Uiteindelijk is het alléén doordat God een zalig einde heeft beloofd aan een ieder met het geloof in Jezus, dat wij uit genade zalig kunnen worden door het geloof.
Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Filippenzen 2:12-13: werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Laatst gewijzigd door Julian Brasser op 04 apr 2014, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Hendrik de 3de schreef:Dan kunnen we allemaal wel gaan hameren op het feit dat we moeten komen, ja we moeten komen ja, maar we kunnen het van nature niet!!!!
Dan kunnen we allemaal gaan hameren op het feit dat we moeten geloven, ja inderdaad we moeten geloven, maar we kunnen het zelf niet!
Niet kunnen is helemaal geen geldig excuus en derhalve ook niet in te brengen. Jezus veroordeeld het niet-willen. En o ja, de Bijbel hamert er ook op: 'Bekeer u', staat meer dan 130 keer in de bijbel.
Hendrik de 3de schreef:Ja maar de oproepen van de Heere Jezus staan actief uitgedrukt en in de Bijbel wordt o zo vaak in de actieve vorm gesproken: zij bekeerden zich. Ja inderdaad, maar dat betekent niet dat we onze eigen zaligheid moeten gaan verdienen of bewerkstelligen.
Het mooie is, die 2 zaken (jezelf bekeren en 100% Gods werk) staan niet tegenover elkaar, maar horen bij elkaar. Het een draagt de ander. Hoe het precies werkt, niemand die het weet en hoef ik ook niet te weten.
Hendrik de 3de schreef:Maar dat we als een arme bedelaar aan de Troon der Genade terecht te komen. Daar gaat het om. Dat we leren zien dat we niet willen, niet kunnen, maar wel moeten! Waarom? om ons eigen te redden? Nee om Gods eer! Hij heeft rechtop ons leven.
Volgens mij spreek je jezelf tegen: eerst gaat het erom om als een arme bedelaar te komen, daarna om Gods weer. Met die laatste ben ik het helemaal eens!
Hendrik de 3de schreef:Dan lopen we niet zwaar te doen als we stellen dat we niet kunnen, omdat we niet willen. Dan zijn we niet bekrompen als we stellen dat de Heere het volledig moet werken. En dan zijn we niet onbijbels als we stellen dat we aan onze doodstaat ontdekt moeten worden. nee dan is dat de waarheid die God Zelf in Zijn Woord ons gegeven heeft, opdat het ons wijs zal maken tot de zaligheid.
Amen!
Hendrik de 3de schreef:Dan vind ik het prachtig hoor als we zeggen: vertrouw alleen op Hem, vertrouw alleen op Hem ... maar dat noem ik nu een vijf-letter-jezus. Dan is het geen werk van Boven, maar van eigen handen. En dat is levensgevaarlijk! Niet dat we niet op Hem moeten vertrouwen. Laat dat duidelijk zijn, dat we dat juist wel moeten doen. Maar wel in de weg van een evangelische bekering. Met andere woorden een bekering naar de Schrift!
Behalve je sneer over de "vijf-letter-jezus", Amen! En 'geloven' en 'vertrouwen' hebben in de bijbel hetzelfde grondwoord en de oproep tot geloof(dus ook vertrouwen) staat ook 10-tallen keren in NT.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

@Julian Brasser: Indrukwekkende lappen tekst, maar desondanks lees ik daar niet uit hoe jij dat verwoordt.
En dat is maar goed ook, want dan zou het maar een armzalig gebeuren zijn en geen Wonder der Genade.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Orchidee schreef:---knip--- Geen YouTube

Orchidee, hartelijk dank voor deze waardevolle bijdrage
Van harte aanbevolen voor iedereen.
Dit is nu precies wat ik bedoel.
Ik merk aan reacties op wat ik schrijf, dan men mij woorden in de mond probeert te leggen, die ik niet heb gezegd, of niet zo bedoel.
Of een enkel woord wordt eruit gepikt, en daar wordt opeens alle lading en nadruk opgelegd.
Maar dit leidt enkel af allemaal van de Kern van het Evangelie.
Daarom, zoals het hier omschreven wordt, in hetgeen Orchidee deelt, zo bedoel ik het en dat is de bijbelse waarheid.

Vertrouw op Hem alleen, Vertrouw op Hem alleen

Jezus, leven van mijn leven,
Jezus, dood van mijne dood,
die voor mij U hebt gegeven,
in de bangste zielennood,
opdat ik niet hoop'loos sterven,
maar uw heerlijkheid zou erven,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Julian Brasser
Verbannen

Mara schreef:@Julian Brasser: Indrukwekkende lappen tekst, maar desondanks lees ik daar niet uit hoe jij dat verwoordt.
En dat is maar goed ook, want dan zou het maar een armzalig gebeuren zijn en geen Wonder der Genade.
Het woord voor 'gemoed' wat Paulus gebruikt (nous, G3563), houdt eigenlijk in: 'verstand' en 'emotie'. Blueletterbible.com over 'nous', oftewel G3563:

Outline of Biblical Usage
the mind, comprising alike the faculties of perceiving and understanding and those of feeling, judging, determining
the intellectual faculty, the understanding
reason in the narrower sense, as the capacity for spiritual truth, the higher powers of the soul, the faculty of perceiving divine things, of recognising goodness and of hating evil
the power of considering and judging soberly, calmly and impartially
a particular mode of thinking and judging, i.e thoughts, feelings, purposes, desires
Plaats reactie