Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Hendrik de 3de
Inactief

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:
Luther schreef:Dr. Kater heeft het over het Godsbeeld van sommigen in onze kring, dat verdacht veel lijkt op Allah. Lees maar.
Waarmee je dus suggereert dat Dia, Hendrik de 3e en ik een Godsbeeld hebben dat lijkt op dat van Allah. Een beschuldiging die ik verre van mij werp en die voor mij reden is geweest jouw post bij de moderators te melden.
Misschien voor de goede orde een korte toelichting...
* Ik suggereer in elk geval dat het Godsbeeld dat uit jullie posts de laatste uren naar voren komt erg veel lijkt op wat dr. Kater vandaag in het RD aan de orde stelt.
* Hij zei (ik citeer): "Ik vraag me in gemoede soms af of ons godsbeeld wel goed is. Dat beeld lijkt soms verdacht veel op Allah van de Koran. Terecht gaan mensen daar vragen bij stellen. Wat is dat voor God Die je levenslang met een vraagteken opzadelt? Dan sjouw je twee keer per zondag naar de kerk, zul je het nooit in je hoofd halen om je schuldig te maken aan allerlei uitspattingen, terwijl het uiteindelijk niet meer is dan camouflage van je verzet tegen pure genade. Verontwaardiging hierover en een diep medelijden liggen bij mij soms heel dicht bij elkaar."
Mijn eerste gedachte was, en dan ben ik oprecht en eerlijk, dit zegt meer over Dr. Kater dan over christenen met een zogenaamd Gods-Allah-beeld!

Omdat we op een zondag dan tweemaal naar de kerk sjouwen en in ons dagelijks leven aardig voor de dag komen, daarom zal God ons genadig moeten zijn? Want dat is dan geen verzet geweest, maar kijk mij eens en nu heb ik het wel verdiend. Ik heb nu toch zo netjes geleefd. Nee zo'n een God heb ik niet, want mijn God is enkel barmhartigheid en liefde. Ben wel twee keer per zondag naar de kerk geweest, owhjah!!!

Ik zeg eerlijk: hier wordt ik verontwaardigd over en krijg diep medelijden met Dr. Kater.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Hendrik de 3de schreef: Omdat we op een zondag dan tweemaal naar de kerk sjouwen en in ons dagelijks leven aardig voor de dag komen, daarom zal God ons genadig moeten zijn? Want dat is dan geen verzet geweest, maar kijk mij eens en nu heb ik het wel verdiend. Ik heb nu toch zo netjes geleefd. Nee zo'n een God heb ik niet, want mijn God is enkel barmhartigheid en liefde. Ben wel twee keer per zondag naar de kerk geweest, owhjah!!!
Dat zegt hij niet. Dat zegt de wereld over ons.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik begrijp het wel. Ik moet nog lezen wat ds. Kater zegt maar ik vermoedt wel iets.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik kon mij goed vinden in wat ds. Kater hier beschreef, en zeker herkende ik dat hier en daar op dit forum.
ejvl

Bericht door ejvl »

Hendrik de 3de schreef: Sion wordt door recht verlost, ejvl!
Als er geen werk is voor de Zaligmaker, dan wil dat eigenlijk zeggen dat we Hem nog niet nodig hebben gekregen.
Maar daar hebben wij niet mee te rekenen, wij moeten niet redeneren of we Hem wel of niet nodig hebben, we zullen dag en nacht niet moeten rusten voordat we Hem hebben.
Zonder enige voorwaarde, ja daar ben ik mee eens. Maar wanneer gaat een mens roepen om behoud?
Als hij nog bezig is met het bouwen van zijn toren van Babel hier beneden? Of als het een ruisende kuil is geworden?
In de diepte gaat een mens roepen om behoud: Uit diepte van ellende!
Nogmaals, daar hebben wij niet mee te rekenen, natuurlijk is het wel waar wat je zegt, maar dat mag geen reden of excuses zijn om niet tot Hem te gaan.
Maar dan zeg ik je als de Heere Jezus Christus nog geen gedaante of heerlijkheid voor je gekregen hebt, dat Hij dan ook geen enkele waarde heeft.
Nee dan roepen we met de inwoners van Jeruzalem: Kruist Hem! kruist Hem!
Aangaande de waarde van Jezus Christus, ook daar moeten wij niet mee redeneren, we moeten niet redeneren of we wel genoeg zondekennis hebben.

Voorbeeld, de joden in de woestijn moesten niet afwachten totdat ze genoeg gebeten waren voordat ze naar de koperen moesten kijken, ze moesten niet gaan redeneren dat ze uit de tent gedragen moesten worden, totdat het gif genoeg werd doorgewerkt, nadenken of ze wel genoeg gebeten waren, nee ze moesten direct op Jezus Christus zien!
Konden ze zichzelf genezen? Was het verdiend dat er genezing mogelijk was? Geensinds, het was door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen!
ejvl

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef: Ik denk dat het niet eerlijk om wat hiertegen te berde gebracht wordt, te beschouwen als 'redeneren' of 'jamaren', waarbij dan ten slotte ook nog een evangeliserende toon wordt aangeheven.
Ik denk dat hier juist het probleem zit: we kunnen helemaal niet naar Hem toe, van nature weten we niet eens wat dat is: komen tot Jezus.
Als je ermee bedoelt: tot Hem bidden en vragen wat je ontbreekt, ja, dat mag, dat moet een mens doen, maar dát is in feite niet het komen tot Christus. Het echte komen is er pas als Christus Zich aan de ziel geopenbaard heeft.
Ik ben het met je eens, het echte komen tot Christus is anders als de algemene middelen.
Zie de post hierboven wat ik probeer te zeggen, dag en nacht de hemel bestormen, ongeacht hoe de gemoedstoestand is, ongeacht of er wel of niet genoeg zonde/ellendekennis aanwezig is, zonder enige voorwaarde, en niet rusten voordat Hij gekend mag worden, en niet om het gebed, maar op het gebed zal Hij antwoorden.

Is dat het ware vluchten tot Christus? Net wat je zegt, van onszelf kunnen we dat niet, de vrucht zal het openbaren.
Christus wil alles geven, ook wat nodig is tot zaligheid, ook al kennen we Hem niet, toch wil Hij het geven en werken, verstandelijk dat weten geeft Christus al waarde, al is het niet genoeg tot zaligheid, maar zeggen dat Christus geen waarde heeft voor een onbekeerd persoon ben ik het niet mee eens, misschien niet de volle zaligmakende waarde, maar het verstandelijk weten is al waarde vind ik, daarom, zonder enige voorwaarde naar Hem toe.
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

ejvl schreef: Ik ben het met je eens, het echte komen tot Christus is anders als de algemene middelen.
Zie de post hierboven wat ik probeer te zeggen, dag en nacht de hemel bestormen, ongeacht hoe de gemoedstoestand is, ongeacht of er wel of niet genoeg zonde/ellendekennis aanwezig is, zonder enige voorwaarde, en niet rusten voordat Hij gekend mag worden, en niet om het gebed, maar op het gebed zal Hij antwoorden.

Is dat het ware vluchten tot Christus? Net wat je zegt, van onszelf kunnen we dat niet, de vrucht zal het openbaren.
Christus wil alles geven, ook wat nodig is tot zaligheid, ook al kennen we Hem niet, toch wil Hij het geven en werken, verstandelijk dat weten geeft Christus al waarde, al is het niet genoeg tot zaligheid, maar zeggen dat Christus geen waarde heeft voor een onbekeerd persoon ben ik het niet mee eens, misschien niet de volle zaligmakende waarde, maar het verstandelijk weten is al waarde vind ik, daarom, zonder enige voorwaarde naar Hem toe.
...en dan ben je zalig als je:
wedergeboren bent, dat wil zeggen: als je,
aangespoord door het feit dat de weg die je zonder Jezus gaat naar de verdoemenis leidt dus: ‘volg in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus’,
ineens een verlangen hebt gekregen naar méér van Jezus Christus, en als zodanig in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus bent gaan volgen, belijdende je zonden, wat uiteraard wat heftiger zal zijn na een erge zonde,
én als je daarna nog voldoende aandacht bent blijven geven aan het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen.
Hendrik de 3de
Inactief

Curatorium schreef:
Hendrik de 3de schreef: Omdat we op een zondag dan tweemaal naar de kerk sjouwen en in ons dagelijks leven aardig voor de dag komen, daarom zal God ons genadig moeten zijn? Want dat is dan geen verzet geweest, maar kijk mij eens en nu heb ik het wel verdiend. Ik heb nu toch zo netjes geleefd. Nee zo'n een God heb ik niet, want mijn God is enkel barmhartigheid en liefde. Ben wel twee keer per zondag naar de kerk geweest, owhjah!!!
Dat zegt hij niet. Dat zegt de wereld over ons.
Dr. Kater stelt dat het terecht is.
Als je iets terecht vind, dan ben je het ermee eens.
En als je het ermee eens bent,
Dan is dit de conclusie ..

"Hoe durft (met eerbied gesproken) Die God mij te laten staan, terwijl ik zondags tweemaal naar de kerk gaat en mijn leven aardig ingericht hebt!"
Hendrik de 3de
Inactief

ejvl schreef:
Hendrik de 3de schreef: Sion wordt door recht verlost, ejvl!
Als er geen werk is voor de Zaligmaker, dan wil dat eigenlijk zeggen dat we Hem nog niet nodig hebben gekregen.
Maar daar hebben wij niet mee te rekenen, wij moeten niet redeneren of we Hem wel of niet nodig hebben, we zullen dag en nacht niet moeten rusten voordat we Hem hebben.
Zonder enige voorwaarde, ja daar ben ik mee eens. Maar wanneer gaat een mens roepen om behoud?
Als hij nog bezig is met het bouwen van zijn toren van Babel hier beneden? Of als het een ruisende kuil is geworden?
In de diepte gaat een mens roepen om behoud: Uit diepte van ellende!
Nogmaals, daar hebben wij niet mee te rekenen, natuurlijk is het wel waar wat je zegt, maar dat mag geen reden of excuses zijn om niet tot Hem te gaan.
Maar dan zeg ik je als de Heere Jezus Christus nog geen gedaante of heerlijkheid voor je gekregen hebt, dat Hij dan ook geen enkele waarde heeft.
Nee dan roepen we met de inwoners van Jeruzalem: Kruist Hem! kruist Hem!
Aangaande de waarde van Jezus Christus, ook daar moeten wij niet mee redeneren, we moeten niet redeneren of we wel genoeg zondekennis hebben.

Voorbeeld, de joden in de woestijn moesten niet afwachten totdat ze genoeg gebeten waren voordat ze naar de koperen moesten kijken, ze moesten niet gaan redeneren dat ze uit de tent gedragen moesten worden, totdat het gif genoeg werd doorgewerkt, nadenken of ze wel genoeg gebeten waren, nee ze moesten direct op Jezus Christus zien!
Konden ze zichzelf genezen? Was het verdiend dat er genezing mogelijk was? Geensinds, het was door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen!
Maar als je niet voelt dat je gebeten bent door een slang, dan had je die koperen ook niet nodig.

Nee ejvl .. het staat buiten kijf dat je voor de volle 100% verantwoordelijk bent voor je eigen zaligheid of verlorenheid.
Dat betekent niet dat je met je armen over elkaar moet gaan zitten, maar dat zeg ik ook niet.
Maar al het onze zal er eerst aan moeten gaan, voordat we werkelijk gaan zoeken.
We kunnen wel tegen een dode zeggen: ga toch leven! Maar dat heeft weinig nut, want hij hoort je niet.
En dat is nu een Gods wonder, als een dode de stem gaat horen van Christus.
Dan gaat de zondaar zich niet zelf zaligen, hij probeert het wel, maar de Heilige Geest gaat dat werken.
Het komen tot Christus is geen actieve daad van de mens, maar een trekken van God!
En laten we dat nu eens beseffen .. dat het enkel genade is, niet verdiend, maar om het eeuwig welbehagen toch verkregen.
Genade is gratis, maar niet goedkoop! Het leven, je eigen bestaan, moet eraan, om Christus over te houden.
En misschien moeten we daar nu wel eens mee gaan rekening houden, dat we niet willen en niet kunnen.
Zodat we de nood van onze ziel zouden inleven en gaan roepen om het Wonder van Genade.
Panny

Bericht door Panny »

We kunnen er lang of kort over praten.
Het enige wat wij kunnen en moeten doen doen is vluchten en zuchten tot God.
Je hoop alleen op God stellen!
We kunnen zelf niets pakken, maar God wilt het schenken! Dus blijven volhouden!
God is de Verhoorder van het gebed (Hij belooft het!).

Heel mooi verwoord in veel van onze psalmen:

Hij heelt gebrokenen van harte,
En Hij verbindt z' in hunne smarte,
Die, in hun zonden en ellenden,
Tot Hem zich ter genezing wenden.
Hij telt het groot getal der starren,
Die 't scherpst gezicht op aard' verwarren.
Hij roept dat talloos heir te zamen
En noemt die alle bij haar namen.

De Heer' betoont Zijn welbehagen
Aan hen, die needrig naar Hem vragen,
Hem vrezen, Zijne hulp verbeiden,
En door Zijn hand zich laten leiden;
Die, hoe het ook moog' tegenlopen,
Gestadig op Zijn goedheid hopen.
O Salem, roem den Heer' der heren;
Wil Uwen God, o Sion, eren!

Zalig hij, die in dit leven,
Jakobs God ter hulpe heeft;
Hij, die door den nood gedreven,
Zich tot Hem om troost begeeft;
Die zijn hoop, in 't hachlijkst lot,
Vestigt op den Heer', zijn God.

't Is de Heer', Wiens alvermogen
't Groot heelal heeft voortgebracht;
Die genadig, uit den hogen
Ziet, wie op Zijn bijstand wacht,
En aan elk, die Hem verbeidt,
Trouwe houdt in eeuwigheid.

De Heer' is recht, in al Zijn weg en werk;
Zijn goedheid kent in 't gans heelal geen perk.
Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht;
Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht;
Dat ongeveinsd, in 't midden der ellenden,
Zich naar Gods troon met zijn gebeen blijft wenden;
Hij geeft den wens van allen, die Hem vrezen;
Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen.
refo

Bericht door refo »

Hendrik de 3de schreef: Maar als je niet voelt dat je gebeten bent door een slang, dan had je die koperen ook niet nodig.
Een waarheid als een koe, maar wat bewijst dit nu?
De mensen wáren gebeten en de slang wérd opgheven.
Geen tijd voor filosofie.
Die situatie is nu niet anders.

Het verschil is nu wel dat er een hek om de verhoogde slang staat (slechts voor gevoeligen) en dat er een doek over zit (wordt alleen opgelicht als de noodzaak gevoeld wordt).
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:
Hendrik de 3de schreef: Maar als je niet voelt dat je gebeten bent door een slang, dan had je die koperen ook niet nodig.
Een waarheid als een koe, maar wat bewijst dit nu?
De mensen wáren gebeten en de slang wérd opgheven.
Geen tijd voor filosofie.
Die situatie is nu niet anders.

Het verschil is nu wel dat er een hek om de verhoogde slang staat (slechts voor gevoeligen) en dat er een doek over zit (wordt alleen opgelicht als de noodzaak gevoeld wordt).
Het doek zit niet over de slang, het doek zit over ons gezicht! Pas als deze doek wordt opgelicht, weggehaald, door het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest, dán pas zien we de verhoogde slang. Tot die tijd zijn we blind voor het verlossingswerk van Christus. Zie 2 Kor. 4.
Mara

Bericht door Mara »

Julian Brasser schreef:
ejvl schreef: Ik ben het met je eens, het echte komen tot Christus is anders als de algemene middelen.

...en dan ben je zalig als je:
wedergeboren bent, dat wil zeggen: als je,
aangespoord door het feit dat de weg die je zonder Jezus gaat naar de verdoemenis leidt dus: ‘volg in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus’,
ineens een verlangen hebt gekregen naar méér van Jezus Christus, en als zodanig in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus bent gaan volgen, belijdende je zonden, wat uiteraard wat heftiger zal zijn na een erge zonde,
én als je daarna nog voldoende aandacht bent blijven geven aan het in je gemoed, dus met verstand en emotie, Jezus volgen.
Hier begrijp ik niet zo veel van.
Wat is nu precies Jezus volgen, wat houdt dat in de praktijk dan in?
Ik hoor daar zoveel mensen over, ondertussen leven ze hun prettige leventje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

In Mattheus 9 staat het antwoord

9 En vandaar verder gaande zag Jezus iemand bij het tolhuis zitten, Matteüs genaamd, en Hij zeide tot hem: Volg Mij. En hij stond op en volgde Hem.
10 En het geschiedde toen Hij in het huis aanlag, zie, vele tollenaars en zondaars kwamen en lagen mede aan met Jezus en zijn discipelen.
11 En toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet uw meester met de tollenaars en zondaars?
12 Hij hoorde het en zeide: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn.
13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

De Heere Jezus roept op volg Mij.
Dat is een persoonlijke oproep aan jou!
Je moet dit zelf doen, niemand anders kan dit voor jou doen. (even los van de discussie dat een mens het zelf niet kan enz.... dat is bekend,dat is waarheid, daar gaat het hier nu niet om)
De Heere Jezus zegt, volg Mij, en Matteus staat op en volgt Jezus
Kijk....zo eenvoudig is het nu.
Maar wat zie je in dit gedeelte vervolgens gebeuren (wat je zo vaak ziet in de refo / christelijke gemeenschap)
"Kijk eens wat Hij doet, Hij gaat met slechte mensen om , Hij laat zich met verkeerde dingen in... enz...
O, wat wordt er toch gelet op de ander...
"Kijk die ander eens, die gaat gewoon 2 keer naar de kerk en leidt verder zijn prettig leventje, maar Jezus volgen?

Het begint allemaal met zelfonderzoek.
Laat ik de Heere Jezus toe in mijn leven, of is er een hoge dikke muur opgebouwd?

Vertrouw alleen toch op Hem, Vertrouw toch alleen op Hem

'k Heb Jezus nodig, heel mijn leven.
'k Heb Jezus nodig, dag aan dag.
In mijn handel, in mijn wandel in mijn
slapen en ontwaken.
'k Heb Hem nodig dag aan dag.

Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:... (even los van de discussie dat een mens het zelf niet kan enz.... dat is bekend,dat is waarheid, daar gaat het hier nu niet om)
Volgens mij gaat het in de discussie wel daarover. Dat we Jezus moeten gehoorzamen en Hem volgen, dat is bekend, dat is waarheid, daar gaat het hier nu niet om...
Plaats reactie