Pesten

Wat had/heb ik met pesten?

1. Ik was een dader (ik pestte)
2
9%
2. Ik was slachtoffer (ik werd gepest)
7
30%
3. Ik ben beide (geweest), (dader en slachtoffer)
3
13%
4. Ik was toeschouwer (geen dader, geen slachtoffer)
2
9%
5. Ik heb altijd geprobeerd actief pesten tegen te gaan
4
17%
6. In mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt.
2
9%
7. Ik ben ouder van een gepest kind
2
9%
8. Ik ben ouder van een pester
1
4%

Totaal aantal stemmen: 23

Sheba
Inactief

Re: Pesten

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
Luther schreef:Ongelofelijk, wat een vernederende reacties van @WimA en @refo. Ik ben bang dat jullie weinig met 'gepesten' te maken hebben (gehad). En nee, dat betreft echt niet iedereen. Maar onderschat de problematiek alsjeblieft niet. Met name het pesten via Facebook en Whatsapp neemt enorm toe. Het vervelende daarvan is, dat het doorgaat na schooltijd, tot in de nacht toe.
Kijk even op:
http://www.mediawijsheid.nl/online-pesten/
http://www.ouders.nl/artikelen/pesten-v ... is-grappig
http://mijnkindonline.nl/publicaties/br ... aal-pesten
http://itsuptoyou.nu/

Dit is niet overdreven. Ik heb er wekelijks mee te maken en de pestproblematiek is een niet te onderschatten bedreiging van de gezonde persoonlijkheidsontwikkeling van een aantal jongeren.
Ik wil niets onderschatten. Ik probeer juist wat meer inzicht te krijgen in de "pestproblematiek". Want er zijn veel slachtoffers die beschermd moeten worden. Maar omdat te doen is kennis nodig van en inzicht nodig in wat als pesten door de slachtoffers wordt beschouwd, in hoeverre ze daarin - objectief gezien - gelijk hebben - en wie de pesters (daders) eigenlijk zijn, wat hun beweegredenen zijn en hoe dit dan aan te pakken.
Pesten is als de ander eigenlijk er niets tegen kan doe. De ander wordt gekleineerd, mishandeld geestelijk, lichamelijk. Pesten is niet eenmalig. Maar steeds weer opnieuw. Het kan soms even stoppen. Maar het komt weer terug! De pester(s) zijn altijd de winnaars. Het wordt met voorbedachte rade gedaan. Het stopt niet, ook al wordt de ander verdrietig!
Plagen dat kan ook heel vervelend zijn. Maar er zit nog een stuk gelijkwaardigheid in. Dan wint die, de volgende keer de ander. Plagen kan ook heel nuttig zijn... De kinderen leren op een natuurlijke manier met conflicten om te gaan. Plaag situaties ontstaan meestal spontaan. En gaan ook weer voorbij. Soms kan er ook iets goedmoedigs inzitten...

Voorbeeld iemand uitschelden voor rooie brievenbus.
Dat is plagen als de ander ook weer iets terug kan zeggen doen en het ook doet. Het kan spontaan ontstaan en soms kan er zelfs om gelachen worden... Door de geplaagde en plager...
Het wordt pesten als het continue gebeurd, de ander zich hier niet tegen kan verdedigen. Zich niet kan verweren....En de ander bewust daarop gepakt wordt. Met voorbedachte rade... Zeg maar. Het maakt de ander verdrietig.
refo

Bericht door refo »

Ik onderschat de problematiek helemaal niet. Maar het lijkt wel of alles tegenwoordig een veel groter probleem wordt gemaakt dan noodzakelijk.

De gepesten zullen er last van hebben later. Zal vast wel. Maar komt die last van het pesten of zitten ze zo gewoon in elkaar?

Bij mijn dochter in de klas kwam in groep 7 of 8 een jongen in de groep. Het was een volslagen onbekende voor iedereen. Hij werd al snel gepest.
Kwam zijn moeder in de klas en die vertelde dat hij van een andere school in een andere plaats kwam, omdat hij daar gepest werd. Blijkbaar heeft hij iets wat het aantrekt, zei die moeder.
Misschien was het wel een dominante moeder, in dat geval. Zelf beslissingen nemen in crisissituaties in dan lastig. Het feit dat die moeder in de klas kwam was al veelbetekenend.
En nu zal ik wel het verwijt krijgen dat ik van de gepeste de pester maak, maar wat geeft dat? We willen toch naar een oplossing?
DDD

Bericht door DDD »

WimA schreef:
Luther schreef:Ongelofelijk, wat een vernederende reacties van @WimA en @refo. Ik ben bang dat jullie weinig met 'gepesten' te maken hebben (gehad). En nee, dat betreft echt niet iedereen. Maar onderschat de problematiek alsjeblieft niet. Met name het pesten via Facebook en Whatsapp neemt enorm toe. Het vervelende daarvan is, dat het doorgaat na schooltijd, tot in de nacht toe.
Kijk even op:
http://www.mediawijsheid.nl/online-pesten/
http://www.ouders.nl/artikelen/pesten-v ... is-grappig
http://mijnkindonline.nl/publicaties/br ... aal-pesten
http://itsuptoyou.nu/

Dit is niet overdreven. Ik heb er wekelijks mee te maken en de pestproblematiek is een niet te onderschatten bedreiging van de gezonde persoonlijkheidsontwikkeling van een aantal jongeren.
Ik wil niets onderschatten. Ik probeer juist wat meer inzicht te krijgen in de "pestproblematiek". Want er zijn veel slachtoffers die beschermd moeten worden. Maar omdat te doen is kennis nodig van en inzicht nodig in wat als pesten door de slachtoffers wordt beschouwd, in hoeverre ze daarin - objectief gezien - gelijk hebben - en wie de pesters (daders) eigenlijk zijn, wat hun beweegredenen zijn en hoe dit dan aan te pakken.
Ik heb via mijn werk ook met pesten op scholen te maken. Ik ben het eens met wat Refo zegt. De slachtoffers moeten in de behandeling en groepsontwikkeling niet vergeten worden. Want mensen die voldoende assertief zijn worden in beginsel niet gepest, tenzij ze bepaalde beperkingen hebben, en sociaal zeer onadequaat reageren. Want dat kan natuurlijk ook, en in zulke gevallen is er extra aandacht nodig om zoiets in goede banen te leiden. Je ziet vaak dat ouders van slachtoffers iedereen de schuld geven behalve zijzelf, en vinden dat de daders maar op cursus moeten gaan. Hun kind is allen maar eerlijk/gevoelig/zichzelf of wat dan ook. Die ouders hebben dus geen idee hoe de samenleving in elkaar zit, en dat kan inderdaad voor kinderen heel ernstige gevolgen hebben.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

refo schreef:Ik onderschat de problematiek helemaal niet. Maar het lijkt wel of alles tegenwoordig een veel groter probleem wordt gemaakt dan noodzakelijk.

De gepesten zullen er last van hebben later. Zal vast wel. Maar komt die last van het pesten of zitten ze zo gewoon in elkaar?

Bij mijn dochter in de klas kwam in groep 7 of 8 een jongen in de groep. Het was een volslagen onbekende voor iedereen. Hij werd al snel gepest.
Kwam zijn moeder in de klas en die vertelde dat hij van een andere school in een andere plaats kwam, omdat hij daar gepest werd. Blijkbaar heeft hij iets wat het aantrekt, zei die moeder.
Misschien was het wel een dominante moeder, in dat geval. Zelf beslissingen nemen in crisissituaties in dan lastig. Het feit dat die moeder in de klas kwam was al veelbetekenend.
En nu zal ik wel het verwijt krijgen dat ik van de gepeste de pester maak, maar wat geeft dat? We willen toch naar een oplossing?
Nu zeg je in feite de gepeste lokt het zelf uit....
Ik zeg je de gepeste kan een probleem hebben maar dat wordt extra versterkt, iemand wordt door het pesten extra kapot gemaakt, wat invloed heeft op de rest van zijn of haar leven!

Wanneer we gaan denken dat als iemand wat meer verlegen is, minder weerbaar is, iemand opvalt het gerechtvaardigd is om zo'n iemand buiten te sluiten. Extra de grond in te boren, kapot te maken zijn we verkeerd bezig!
Als ouders en leerkrachten gaan denken en praten alsof het normaal is dat de gepeste gepest wordt zijn we verkeerd bezig. wanneer er thuis op een bepaalde manier over gezinnen gesproken wordt en ze ook door ons als ouders min of meer buiten gesloten worden, zijn we heel fout bezig. Welk signaal geven we hiermee af? En dat gebeurt niet alleen mbt school, maar ook in de kerk, in de gemeente!
Wanneer we de nadruk gaan leggen op weerbaarheidstrainingen, assertiviteit etc zijn we verkeerd bezig. We geven daarmee het signaal af dat alleen de zwakke moet veranderen. En is een beetje verlegenheid verkeerd? Wanneer we zeggen dat de Heere ons geschapen heeft, ieder uniek is. geven we eigenlijk aan. ja maar die ene die wat minder gebekt is, dat heeft U eigenlijk niet zo goed gedaan. Dat moeten we een beetje verbeteren... Terwijl de pesters, meelopers en allen die daar omheen staan ook een rol hebben. Namelijk leren rekening te houden met elkaar. Niemand uit te sluiten. Of hij nu bruin, paars of geel is. Of hij nu lekker ruikt of niet. Of iemand nu een beetje afwijkt van de rest van de gemeenschap of niet!

Aanrader het boek ; Als je buitengesloten wordt. Geschreven door W Zegers!
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
refo schreef:Ik onderschat de problematiek helemaal niet. Maar het lijkt wel of alles tegenwoordig een veel groter probleem wordt gemaakt dan noodzakelijk.

Ik zeg je de gepeste kan een probleem hebben maar dat wordt extra versterkt, iemand wordt door het pesten extra kapot gemaakt, wat invloed heeft op de rest van zijn of haar leven!

Wanneer we gaan denken dat als iemand wat meer verlegen is, minder weerbaar is, iemand opvalt het gerechtvaardigd is om zo'n iemand buiten te sluiten. Extra de grond in te boren, kapot te maken zijn we verkeerd bezig!
Als ouders en leerkrachten gaan denken en praten alsof het normaal is dat de gepeste gepest wordt zijn we verkeerd bezig. wanneer er thuis op een bepaalde manier over gezinnen gesproken wordt en ze ook door ons als ouders min of meer buiten gesloten worden, zijn we heel fout bezig. Welk signaal geven we hiermee af? En dat gebeurt niet alleen mbt school, maar ook in de kerk, in de gemeente!
Wanneer we de nadruk gaan leggen op weerbaarheidstrainingen, assertiviteit etc zijn we verkeerd bezig. We geven daarmee het signaal af dat alleen de zwakke moet veranderen. En is een beetje verlegenheid verkeerd? Wanneer we zeggen dat de Heere ons geschapen heeft, ieder uniek is. geven we eigenlijk aan. ja maar die ene die wat minder gebekt is, dat heeft U eigenlijk niet zo goed gedaan. Dat moeten we een beetje verbeteren... Terwijl de pesters, meelopers en allen die daar omheen staan ook een rol hebben. Namelijk leren rekening te houden met elkaar. Niemand uit te sluiten. Of hij nu bruin, paars of geel is. Of hij nu lekker ruikt of niet. Of iemand nu een beetje afwijkt van de rest van de gemeenschap of niet!

Aanrader het boek ; Als je buitengesloten wordt. Geschreven door W Zegers!
Mijn zoon was niet verlegen, verbaal vaardig, viel niet uit de toon, nooit gepest op lagere school maar in de brugklas begon het. Het begon met kleine plagerijtjes, waar hij niet op reageerde. Hij negeerde de pester volkomen. En of dat nu toch ging irriteren, na bijna 2 jaar kon de pester zijn handen, in school!, niet meer thuis houden, met ernstige gevolgen.
Na een gevecht tegen de bureaucratie en onwillige schoolleiding (zij willen dit vrijwel altijd in de doofpot stoppen) besloten wij om verder te gaan met ons leven.
Mijn zoon heeft het verwerkt en als een dokter aan hem vraagt: joh, hoe kom je hieraan, vertelt hij het heel kort, zonder uiterlijke emotie.
De ander schrikt, hij haalt zijn schouders er inmiddels over op.
Mijn zoon is lekker doorgegaan met zijn leven, studie bijna succesvol afgerond, en de dader heeft inmiddels al 2 keer in het gevang gezeten, hoorden wij.
Misschien had dit voorkomen kunnen worden, als de jongen een goede opvoeding had gehad en na zijn daad adequate heropvoeding had gekregen.
Hij hoefde niet eens sorry te zeggen!
Hij kon gewoon op school in diezelfde klas blijven zitten. Want ja, was zo'n gedoe he en als ze hem van school zouden sturen, zou er waarschijnlijk niet veel van terechtkomen. Middelbare school is toch geen opvoedinstituut?
Het ging ons niet om wraak of straf, maar dit is geen normaal gedrag en dat had (al vele jaren eerder) bijgestuurd moeten worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

lien75 schreef:Wanneer we gaan denken dat als iemand wat meer verlegen is, minder weerbaar is, iemand opvalt het gerechtvaardigd is om zo'n iemand buiten te sluiten.
Volgens mij is dat niet wat refo zegt. Het gaat om de dynamiek van hoe het pesten tot stand komt. Dat is iets anders dan het te rechtvaardigen, wat volgens mij ook niemand op dit forum doet.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-verwijderd-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 25 mar 2014, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
lien75 schreef:Wanneer we gaan denken dat als iemand wat meer verlegen is, minder weerbaar is, iemand opvalt het gerechtvaardigd is om zo'n iemand buiten te sluiten.
Volgens mij is dat niet wat refo zegt. Het gaat om de dynamiek van hoe het pesten tot stand komt. Dat is iets anders dan het te rechtvaardigen, wat volgens mij ook niemand op dit forum doet.
Hij heeft het over een jongen die gepest werd, moeder die in de klas kwam, die dominant was, maar ik lees nergens in dat dynamiek verhaal de rol en verantwoordelijkheid van de pesters, meelopers en school en ouders! Namelijk dat het nooit en nooit normaal is om iemand buiten te sluiten. Nee ik lees eerder iets in de trant van hij werd op andere school al gepest en nu hier weer, dus er zal wel wat met hem aan de hand zijn geweest. En de rest dan? Wanneer je de rest leert dat je de ander hoe dan ook in je groep opneemt? Ook al heeft een beetje afwijkende ouders of wat dan ook?

Wanneer de meelopers daarin ook sterker worden. Kan een pester ook minder kans krijgen om te pesten. Want dan valt hij zij buiten de groep. En dat willen de meesten niet!
WimA

Bericht door WimA »

lien75 schreef:

Ik zeg je de gepeste kan een probleem hebben maar dat wordt extra versterkt, iemand wordt door het pesten extra kapot gemaakt, wat invloed heeft op de rest van zijn of haar leven! Wanneer we gaan denken dat als iemand wat meer verlegen is, minder weerbaar is, iemand opvalt het gerechtvaardigd is om zo'n iemand buiten te sluiten. Extra de grond in te boren, kapot te maken zijn we verkeerd bezig!
Deze opmerking/conclusie is vooral lastig omdat het een gesprek erg moeilijk maakt. Want inderdaad, wat @Refo opmerkt en ook @DDD aangeeft, zelfreflectie ook voor de gepeste en zijn omgeving is een goede zaak. De pester in de omgeving is (veelal) een gegeven. Net zoals hardrijdend autoverkeer. Leer er - indien mogelijk - mee om te gaan. En hiermee probeer ik echt niet alles te generaliseren. Er moet altijd maatwerk zijn voor de uitzonderingen.

Neem bijvoorbeeld de scholier die zijn fiets nooit op slot zet en elke dag zijn - nieuwe - fiets op dezelfde plek parkeert bij het station. Elke week is de fiets verdwenen en mag er een nieuwe worden aangeschaft. De scholier verwijten dat hij schuldig is aan het stelen is onzinnig, de dief steelt. Toch zullen we allemaal zeggen: "Geef de dief geen kans". Voor pesten geld m.i. in belangrijke mate hetzelfde.

PS. Wat @Luther ook zegt over digitaal pesten zoals b.v. WhatsApp etc. Niemand is verplicht een ander te volgen. De gepeste kan de pester dus gewoon "ontvrienden" en alle kwalijke pestberichtjes komen niet meer binnen. Leer de gepeste dan hoe dat uitgeschakeld moet worden.
lien75 schreef:Wanneer we de nadruk gaan leggen op weerbaarheidstrainingen, assertiviteit etc zijn we verkeerd bezig. We geven daarmee het signaal af dat alleen de zwakke moet veranderen.
In ieder geval moet ook de zwakke straks in de maatschappij - die helaas niet lief en aardig is - kunnen functioneren. Het lijkt me goed om daar maximaal op voor te bereiden. Overigens vooral door gericht de problemen aan te pakken, men kan het pesten ook beschouwen als een vroegtijdig signaal dat men nog niet klaar is voor de harde werkelijkheid. Use those message! (Enkel assertiviteitstrainingen verergeren overigens het probleem alleen maar)
lien75 schreef:En is een beetje verlegenheid verkeerd? Wanneer we zeggen dat de Heere ons geschapen heeft, ieder uniek is. geven we eigenlijk aan. ja maar die ene die wat minder gebekt is, dat heeft U eigenlijk niet zo goed gedaan. Dat moeten we een beetje verbeteren...
Met deze redenering kunnen we de scholen ook wel sluiten. Daarin doen we niets anders dan dingen aanleren en (gedrag) verbeteren. En iemand die een "beetje verlegen" is niet alleen daarom vatbaar voor pesten.
lien75 schreef:Terwijl de pesters, meelopers en allen die daar omheen staan ook een rol hebben. Namelijk leren rekening te houden met elkaar. Niemand uit te sluiten. Of hij nu bruin, paars of geel is. Of hij nu lekker ruikt of niet. Of iemand nu een beetje afwijkt van de rest van de gemeenschap of niet!
m.i. moet er goed onderscheidt gemaakt (blijven) worden tussen de schuldvraag (voor God en de ander) en de mogelijke oplossingen. Neem bovenstaand verhaal van de fiets. De dief steelt en dat mag niet! Toch zal geen zinnig mens zeggen dat de scholier maar moet volhouden de fiets niet op slot te zetten. En men heeft op een ander nu eenmaal weinig invloed. Op jezelf veel meer.
Laatst gewijzigd door WimA op 25 mar 2014, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

-------- verwijderd door Mara ---------
Laatst gewijzigd door Mara op 25 mar 2014, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het voorbeeld van de fiets van WimA klopt niet. Wie een fiets niet op slot zet, weet wat hij doet. Pestgedrag 'uitlokken' gebeurt onbewust, wat echter niet betekent dat het pesten dus 'mag'. Het mag gewoon niet, laat dat duidelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 25 mar 2014, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

Posthoorn schreef:Voor de duidelijkheid: ik ben vierkant tegen pesten. Het voorbeeld van de fiets van WimA klopt niet. Wie een fiets niet op slot zet, weet wat hij doet. Pestgedrag 'uitlokken' gebeurt onbewust, wat echter niet betekent dat het pesten dus 'mag'. Het mag gewoon niet, laat dat duidelijk zijn.
Pestgedrag 'uitlokken' gebeurd inderdaad onbewust. Wat zou het fijn zijn als opvoeders, leraren etc. zouden aangeven welk gedrag het "uitlokt" zodat er bewust rekening mee gehouden kan worden. Daar zou de gepeste meer aan hebben dan het enkel heropvoeden van de pesters.
Een voorbeeld gaat altijd op een bepaalde manier mank. De bedoeling is niet om een exact kloppend voorbeeld te geven maar duidelijk te maken dat oplossingen en verbeteringen niet altijd van de dader hoeven te komen.
Mara

Bericht door Mara »

------verwijderd door Mara -------
Laatst gewijzigd door Mara op 25 mar 2014, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
lien75 schreef:

Ik zeg je de gepeste kan een probleem hebben maar dat wordt extra versterkt, iemand wordt door het pesten extra kapot gemaakt, wat invloed heeft op de rest van zijn of haar leven! Wanneer we gaan denken dat als iemand wat meer verlegen is, minder weerbaar is, iemand opvalt het gerechtvaardigd is om zo'n iemand buiten te sluiten. Extra de grond in te boren, kapot te maken zijn we verkeerd bezig!
Deze opmerking/conclusie is vooral lastig omdat het een gesprek erg moeilijk maakt. Want inderdaad, wat @Refo opmerkt en ook @DDD aangeeft, zelfreflectie ook voor de gepeste en zijn omgeving is een goede zaak. De pester in de omgeving is (veelal) een gegeven. Net zoals hardrijdend autoverkeer. Leer er - indien mogelijk - mee om te gaan. En hiermee probeer ik echt niet alles te generaliseren. Er moet altijd maatwerk zijn voor de uitzonderingen.

Neem bijvoorbeeld de scholier die zijn fiets nooit op slot zet en elke dag zijn - nieuwe - fiets op dezelfde plek parkeert bij het station. Elke week is de fiets verdwenen en mag er een nieuwe worden aangeschaft. De scholier verwijten dat hij schuldig is aan het stelen is onzinnig, de dief steelt. Toch zullen we allemaal zeggen: "Geef de dief geen kans". Voor pesten geld m.i. in belangrijke mate hetzelfde.

PS. Wat @Luther ook zegt over digitaal pesten zoals b.v. WhatsApp etc. Niemand is verplicht een ander te volgen. De gepeste kan de pester dus gewoon "ontvrienden" en alle kwalijke pestberichtjes komen niet meer binnen. Leer de gepeste dan hoe dat uitgeschakeld moet worden.
lien75 schreef:Wanneer we de nadruk gaan leggen op weerbaarheidstrainingen, assertiviteit etc zijn we verkeerd bezig. We geven daarmee het signaal af dat alleen de zwakke moet veranderen.
In ieder geval moet ook de zwakke straks in de maatschappij - die helaas niet lief en aardig is - kunnen functioneren. Het lijkt me goed om daar maximaal op voor te bereiden. Overigens vooral door gericht de problemen aan te pakken, men kan het pesten ook beschouwen als een vroegtijdig signaal dat men nog niet klaar is voor de harde werkelijkheid. Use those message! (Enkel assertiviteitstrainingen verergeren overigens het probleem alleen maar)
lien75 schreef:En is een beetje verlegenheid verkeerd? Wanneer we zeggen dat de Heere ons geschapen heeft, ieder uniek is. geven we eigenlijk aan. ja maar die ene die wat minder gebekt is, dat heeft U eigenlijk niet zo goed gedaan. Dat moeten we een beetje verbeteren...
Met deze redenering kunnen we de scholen ook wel sluiten. Daarin doen we niets anders dan dingen aanleren en (gedrag) verbeteren. En iemand die een "beetje verlegen" is niet alleen daarom vatbaar voor pesten.
lien75 schreef:Terwijl de pesters, meelopers en allen die daar omheen staan ook een rol hebben. Namelijk leren rekening te houden met elkaar. Niemand uit te sluiten. Of hij nu bruin, paars of geel is. Of hij nu lekker ruikt of niet. Of iemand nu een beetje afwijkt van de rest van de gemeenschap of niet!
m.i. moet er goed onderscheidt gemaakt (blijven) worden tussen de schuldvraag (voor God en de ander) en de mogelijke oplossingen. Neem bovenstaand verhaal van de fiets. De dief steelt en dat mag niet! Toch zal geen zinnig mens zeggen dat de scholier maar moet volhouden de fiets niet op slot te zetten. En men heeft op een ander nu eenmaal weinig invloed. Op jezelf veel meer.
Wat Zeger Wijnands eigenlijk zegt in zijn boek is dat we denken dat de zwakke alleen gepest wordt... En dan zeggen we als omstanders doe toch eens dit of dat? We leggen de zelfreflectie alleen neer bij het slachtoffer, maar niet bij de omgeving en daders!

Pesten is volgens hem ook het vooral buiten gesloten worden. En daarnaast kan het lichamelijk, schelden etc zijn.

Maar hij geeft aan dat het misschien wel juist niet zwakheid is wat tot pesten leidt.
Voorbeeld groepsnorm schelden elkaar overtroeven de ander te kijk zetten. Eentje doet daar niet aan mee, omdat hij dat niet wil.... De rest accepteert dat niet. Met alle gevolgen van dien! De gepeste wordt daardoor angstig en gespannen, want wat hangt er nu weer boven mijn hoofd straks? Wie is er hier nu zwak? Heeft degene die zegt ik doe er niet aan mee het pesten zelf uitgelokt?

Groepsnorm op een christelijke en reformatorische scholen is soms spotten, gein maken in opstand of verzet komen tegen alles wat met Kerk, bijbel en geloof te maken heeft. Je moet vooral niet te vroom overkomen. Eentje doet daar niet aan mee. Zegt daar zelfs wat van.... Maar wordt als schijnheilig weggezet. Met als gevolg buiten gesloten te worden, er komen treiter partijtjes. De meelopers zeggen er niets van, want anders roep je het onheil wel zelf over je af..... Wie lokt er hier nu wat uit? De gepeste die hierdoor angstig en onzeker wordt?

Uit onderzoek is juist gebleken dat veel gepesten in feite heel sociale, open karakters hebben. En dat maakt ze juist kwetsbaar! Ze worden door het buiten sluiten angstig en onzeker!

Een totaal ander maar wel zeer teer onderwerp... We zeggen allemaal sexueelmisbruik is uit de boze. En als we zeggen ja je lokte het zelf wel een beetje uit, je had toch nee kunnen zeggen etc dan voelen we hopelijk wel aan dat helemaal fout is. De dader die begaat een misdaad! Niet het slachtoffer!
We gaan ook niet zeggen jij lokt het zelf uit door dat of dat? Er ontbrak een stukje basisveiligheid!

Nu even omzetten naar de gepeste. Daar gaan we ineens wel zeggen je had het moeten voorkomen!?

Je kan wel zeggen pesters zijn nu eenmaal een gegeven feit. Maar misschien moet je dat wel als een vaststaand iets zien? Moet er niet wat aan het pestgedrag worden gedaan? Want waardoor wordt iemand een pester? Is hij zelf gepest? Bijna altijd is er bij zo'n iemand sprake van onveilige hechting.... Is daar niets meer aan te doen? De pester staat gewoon boven de gepeste.... De meelopers staan in feite ook onder de pester. Zij maken het erger door ook niet in verzet te komen. Uit angst! Moet er niet gewerkt worden aan basisveiligheid?

Pesten begint klein. Tussen twee drie personen. De meelopers maken het groter. Die komen niet op voor de ander. Laten hem links liggen. En geven daarmee het signaal af jij bent de moeite niet waard om voor op te komen..... Wat doet dit psychisch met iemand? Dit zijn dingen waar je blijvend schade van kan ondervinden.... Een litteken?

Hij gaat ook er tegenin dat er vaak wordt gezegd jij maar hou of zij kan toch dit of dat doen? Een beetje weerbaarder zijn? Ze zien namelijk een gedrag van een kind. Maar waarom doet die ander zo? Dat is vaak ontstaan uit angst en spanning. Die angst en spanning is een reden waarom iemand op slot zit. Hoe is die angst en spanning daar gekomen? Door negatieve ervaringen die in het verborgen zijn begonnen. Pesten is niet direct openlijk. Dat begint in het geniep! Leerkrachten zien alleen de gevolgen. En denken dat aan te moeten pakken. Maar de oorzaak ligt bij onveiligheid!

Wbt digitaal pesten. Dat is helemaal verborgen. Maar als de meelopers er niet tegen in verzet komen. En meelopers zijn ook zij die zwijgen! Dan kan zo'n gepeste wel gaan ontvrienden. Maar hij blijft buitengesloten!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

-verwijderd-
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 25 mar 2014, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie