Uitspraken over Els Borst

jakobmarin

Re: Uitspraken over Els Borst (uit: Gelezen, gedacht, gehoor

Bericht door jakobmarin »

WimA schreef:Nee, dat is te stellig. We moeten niet ds. Van Andel de schuld geven dat zijn -Bijbelse - teksten door onze zondigheid en vijandschap worden misverstaan. Er is hier sprake van een net willen begrijpen, niet van een niet kunnen begrijpen omdat de tekst onduidelijk is.
Welke bijbelse teksten zie je hierin dan (behalve 'God laat niet met Zich spotten' en 'Het is volbracht'?)?
Onlangs overleed oud-minister Borst door een misdrijf. Na haar dood werd ze door velen geprezen voor haar werk en inzet.
Maar door gaan inbreng zijn destijds veel en de meest goddeloze wetten in ons land aangenomen.
Toen de euthanasiewet er door was zei ze: "Het is volbracht." maar God laat niet met Zich spotten.
Het is geen toeval dat deze 'engel des doods' geen natuurlijke dood stierf. God heeft gesproken en ze moest haar Rechter ontmoeten,
Die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst".

Het jaarlijkse carnaval-drama is weer voorbij. Montfoort ontnuchtert weer. Het verstand keert weer terug bij de verklede zotten.
En wij? Als wij ons niet bekeren, dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons.
Rome verbindt het goddeloze carnaval aan de lijdenstijd. Onzettend!
Maar mogen wij, die het lijdens-Evangelie horen, leven vanuit Hem, Die voor Zijn arme en krachteloze volk uitriep: "Het is volbracht!"?
2x veroordeelt (al dan niet suggestief) Van Andel Els Borst (en Rome ook maar gelijk tussen neus en lippen door):
- God laat niet met Zich spotten. Het is geen toeval dat deze 'engel des doods' geen natuurlijke dood stierf.
God heeft gesproken en ze moest haar Rechter ontmoeten, Die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst".

- dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons

Nu ik het hele stukje nog eens doorlees, valt me op hoe negatief het getoonzet is.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
WimA schreef:Nee, dat is te stellig. We moeten niet ds. Van Andel de schuld geven dat zijn -Bijbelse - teksten door onze zondigheid en vijandschap worden misverstaan. Er is hier sprake van een net willen begrijpen, niet van een niet kunnen begrijpen omdat de tekst onduidelijk is.
Welke bijbelse teksten zie je hierin dan (behalve 'God laat niet met Zich spotten' en 'Het is volbracht'?)?
Onlangs overleed oud-minister Borst door een misdrijf. Na haar dood werd ze door velen geprezen voor haar werk en inzet.
Maar door gaan inbreng zijn destijds veel en de meest goddeloze wetten in ons land aangenomen.
Toen de euthanasiewet er door was zei ze: "Het is volbracht." maar God laat niet met Zich spotten.
Het is geen toeval dat deze 'engel des doods' geen natuurlijke dood stierf. God heeft gesproken en ze moest haar Rechter ontmoeten,

Het jaarlijkse carnaval-drama is weer voorbij. Montfoort ontnuchtert weer. Het verstand keert weer terug bij de verklede zotten.
En wij? Als wij ons niet bekeren, dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons.
Maar mogen wij, die het lijdens-Evangelie horen, leven vanuit Hem, Die voor Zijn arme en krachteloze volk uitriep: "Het is volbracht!"?
2x veroordeelt (al dan niet suggestief) Van Andel Els Borst (en Rome ook maar gelijk tussen neus en lippen door):
- God laat niet met Zich spotten. Het is geen toeval dat deze 'engel des doods' geen natuurlijke dood stierf.
God heeft gesproken en ze moest haar Rechter ontmoeten, Die ze zo ontzettend met haar goddeloze uitspraak heeft gekwetst".

- dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons

Nu ik het hele stukje nog eens doorlees, valt me op hoe negatief het getoonzet is.
Dat ben ik met u eens Jacob Marin.

Het oordeel begint bij het huis Gods, laten we dat bovenal maar ter harte nemen.
Dan zouden we ook geen negatieve toonzettingen in publicaties naar buiten brengen.
En zeker geen woorden van de Heere Jezus misbruiken door er in te leggen wat er niet staat in de woorden van Christus:
Zoals ds. van Andel schrijft: dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:Dat GeenStijl, de Telegraaf, Het RD, Refoforum en vele anderen eensgezind zijn in het affakkelen van ds. van Andel zou een christen moeten nopen tot voorzichtigheid.
Ik begrijp nog steeds niet goed wat ds. van Andel nu echt verkeerd heeft gezegd.
Dat heb ik al een keer geschreven
- De kerkbode is een blad voor de plaatselijke gemeente om het onderlinge gemeente-zijn en de band daarin te onderhouden. Het becommentarieren van landelijk nieuws dat geen directe relatie heeft met de gemeenteleden, hoort daar niet in thuis.
- In deze tijd moeten we ons bewust zijn dat de media met alles meelezen. Refoforum wordt ook in de gaten gehouden door GeenStijl en de Telegraaf. Dat moet schrijvers in blaadjes in elk geval bewust maken van het feit dat hun woorden ook gelezen moeten kunnen worden door mensen die niet de directe doelgroep is.
- Het doel van Van Andels opmerkingen ontgaan me geheel. Hij mag veronderstellen dat zijn gemeente geen D66-stemmers telt; ook mag hij veronderstellen dat er geen voorstanders van de huidige euthanasiewetgeving onder zijn gehoor zitten. Dan neigt het naar een commentaar waarop vanuit de gemeente alleen kan klinken: 'Zo, de dominee heeft het weer eens goed gezegd.' Soort uitnodiging tot zelfverheffende gedachten dus.
- Dat ds. Van Andel zei, dat het opmerkelijk was dat juist oud-minister Borst op deze wijze om het leven is gekomen, is niet heel vreemd. Op diverse plaatsen, op diverse social media was snel na het bericht van haar overlijden vanuit onze kring op meerdere plaatsen te lezen/horen. Dat gevreesd moet worden dat mw. Borst is gestorven zoals ze geleefd heeft, is voor de wereld om ons heen een onacceptabele uitspraak, maar Bijbels gezien wel juist. Maar waarom moet dat in de kerkbode staan?
- Het was onnodig om haar nog een extra kwalificatie 'engel des doods' mee te geven, de bijnaam van een nazibeul, en een variant op de bijnaam van de duivel (engel des lichts).
m.i. niet helemaal. Je geeft in een aantal punten je mening. o.a. dat de tekst: "niet thuishoort in het kerkblad", "dat men zich bewust moet zijn dat er wordt meegelezen", "dat het doel je niet duidelijk is", "dat de kwalificatie "engels des doods" onnnodig is.
Alleen vroeg ik wat er feitelijk aan de tekst verkeerd is. En die vraag wordt niet beantwoord.
WimA

Bericht door WimA »

Floppy schreef:
WimA schreef:
SecorDabar schreef:Dan had Ds. van Andel dienen te voorkomen of de redactie van het kerkblad, aan dat wat de wereld er in leest.
Geschreven tekst is zwart op wit. Zo stellig.
In mondelinge communicatie kan men zich eerder herstellen, en verkeerde interpretaties uit de weg gaan, dan in schriftelijke publicaties.
Of dat nu door Ds. van Andel of door Secor Dabar gedaan wordt.
Nee, dat is te stellig. We moeten niet ds. Van Andel de schuld geven dat zijn -Bijbelse - teksten door onze zondigheid en vijandschap worden misverstaan. Er is hier sprake van een net willen begrijpen, niet van een niet kunnen begrijpen omdat de tekst onduidelijk is.
Sorry, maar dit is onzin. Ds. Van Andel velt een oordeel dat hij niet kan en mag vellen. Wat hij verder nog zegt (misschien heel goede dingen) doet hier niet terzake.
Ds. van Andel velt geen oordeel. Dat erin willen leggen is interpretatie.
WimA

Bericht door WimA »

jakobmarin schreef:

2x veroordeelt (al dan niet suggestief) Van Andel Els Borst

Deze veroordeling (over haar daden) is natuurlijk terecht. Wij mogen rustig zeggen: "Ze deed wat kwaad was in de ogen van de Heere".
jakobmarin schreef:(en Rome ook maar gelijk tussen neus en lippen door):
Deze veroordeling "van Rome" is uiteraard ook volkomen terecht.
jakobmarin schreef:Nu ik het hele stukje nog eens doorlees, valt me op hoe negatief het getoonzet is.
Klopt. Over de zonde valt niet zoveel positiefs te melden lijkt mij.
WimA

Bericht door WimA »

SecorDabar schreef:Zoals ds. van Andel schrijft: dan zal het Sodom (zoals Borst en carnaval-vierders) verdraaglijker zijn in de dag van het oordeel dan voor ons
Waarom dan zoveel commentaar als met de strekking van het stukje wordt ingestemd?
refo

Re: Uitspraken over Els Borst

Bericht door refo »

Het schijnt dat er een misdaad is gepleegd.
Echter, de dader is alleen maar uitvoerder van Gods oordelen, omdat ze iets gedaan heeft wat in onze ogen volgens God niet goed is. Dat is voor mij de vraag nog, maar goed, dat parkeren we even. Het ergste wat ze heeft gedaan is aan ons geen boodschap hebben.

De meeste zondaren sterven een zgn natuurlijke dood. De straf op de zonde is de dood zelf, niet de manier waarop.
Als je persé wilt dat deze dood een bijzondere straf is, valt dat uiteindelijk nog wel mee, er zijn ergere. Dus op dat punt is niets bewezen.
Laten we ons daarom maar gewoon aan de woorden van Jezus houden: de mensen op wie de toren van Siloam viel waren geen bijzondere zondaren. Dus mw Borst was dat ook niet.
Wij mensen classificeren zonden graag. De Joden in de tijd van Jezus en nu wij weer. Voor God is de ene zonde evenwel niet erger dan de andere. In die zin denkt God alleen in zwart. Maar door het rode Bloed kan dat wit worden.
parsifal

Bericht door parsifal »

Het bezwaar is, denk ik, (en voor mij is dit het bezwaar) dat door de timing van het bericht en de zinnen die bijelkaar zijn gevoegd er een direct verband lijkt te worden gelegd tussen zonden van jaren terug en de dood van mevrouw Borst nu.
Er zijn Bijbelse voorbeelden van directe straf op zonde, of dat er een straf op specifieke zonde direct wordt aangekondigd. Echter de dood in verband brengen met zonde van jaren geleden, waarbij ook nog een uitspraak wordt aangehaald, waarvoor excuses zijn aangeboden lijkt niet op zijn plaats. Dit komt inderdaad in de buurt bij de uitspraak over de door Pilatus gedode mensen of bij uitspraken van de vrienden van Job. Het persbericht van de HHK geeft m.i. een betere houding aan.

Het komt op mij over als bij een levensbeschrijving van bijvoorbeeld Luther zijn visie op de Joden alles laten overheersen en Zacharia 2:8 aanhalen en later een waarschuwing toevoegen dat het Luther in het oordeel verdraaglijker zal zijn dan ons.

Op sommige momenten is het beter te zwijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
WimA

Bericht door WimA »

refo schreef:Het schijnt dat er een misdaad is gepleegd.
Echter, de dader is alleen maar uitvoerder van Gods oordelen, omdat ze iets gedaan heeft wat in onze ogen volgens God niet goed is. Dat is voor mij de vraag nog, maar goed, dat parkeren we even. Het ergste wat ze heeft gedaan is aan ons geen boodschap hebben.

De meeste zondaren sterven een zgn natuurlijke dood. De straf op de zonde is de dood zelf, niet de manier waarop.
Als je persé wilt dat deze dood een bijzondere straf is, valt dat uiteindelijk nog wel mee, er zijn ergere. Dus op dat punt is niets bewezen.
Laten we ons daarom maar gewoon aan de woorden van Jezus houden: de mensen op wie de toren van Siloam viel waren geen bijzondere zondaren. Dus mw Borst was dat ook niet.
Wij mensen classificeren zonden graag. De Joden in de tijd van Jezus en nu wij weer. Voor God is de ene zonde evenwel niet erger dan de andere. In die zin denkt God alleen in zwart. Maar door het rode Bloed kan dat wit worden.
Inderdaad @Refo, de spijker op z'n kop. Niet wat ds. van Andel zegt: "Als gij u niet bekeerd zal u insgelijks vergaan" ter harte nemen maar het stukje neersabelen en ds. van Andel neerzetten als een bijzondere zondaar. Dat de wereld dat doet is begrijpelijk. Dat de vrome godsdienst dat doet ook. Maar het is wel droevig om te zien hoe groot de vrome godsdienst is geworden.
Floppy

Bericht door Floppy »

WimA schreef:
Floppy schreef:
WimA schreef:
SecorDabar schreef:Dan had Ds. van Andel dienen te voorkomen of de redactie van het kerkblad, aan dat wat de wereld er in leest.
Geschreven tekst is zwart op wit. Zo stellig.
In mondelinge communicatie kan men zich eerder herstellen, en verkeerde interpretaties uit de weg gaan, dan in schriftelijke publicaties.
Of dat nu door Ds. van Andel of door Secor Dabar gedaan wordt.
Nee, dat is te stellig. We moeten niet ds. Van Andel de schuld geven dat zijn -Bijbelse - teksten door onze zondigheid en vijandschap worden misverstaan. Er is hier sprake van een net willen begrijpen, niet van een niet kunnen begrijpen omdat de tekst onduidelijk is.
Sorry, maar dit is onzin. Ds. Van Andel velt een oordeel dat hij niet kan en mag vellen. Wat hij verder nog zegt (misschien heel goede dingen) doet hier niet terzake.
Ds. van Andel velt geen oordeel. Dat erin willen leggen is interpretatie.
Dan adviseer ik je beter te leren lezen. Hier kan ik niet meer tegenop, je wilt gewoon vasthouden aan je standpunt ook al zie je het tegendeel voor je.
Floppy

Bericht door Floppy »

WimA schreef: ... Inderdaad @Refo, de spijker op z'n kop...
Blij dat je het met Refo eens bent :) volgens mij beweert hij het tegendeel van wat jij eerder beweerde....
Floppy

Bericht door Floppy »

WimA schreef:
... Alleen vroeg ik wat er feitelijk aan de tekst verkeerd is. En die vraag wordt niet beantwoord.
Die vraag is al een keer of wat beantwoord, nl. dat ds. van Andel ten onrechte zeker meent te weten dat het misdrijf een relatie had met haar daden in het verleden.
WimA

Bericht door WimA »

Floppy schreef:
WimA schreef:
... Alleen vroeg ik wat er feitelijk aan de tekst verkeerd is. En die vraag wordt niet beantwoord.
Die vraag is al een keer of wat beantwoord, nl. dat ds. van Andel ten onrechte zeker meent te weten dat het misdrijf een relatie had met haar daden in het verleden.
Dat staat niet in het stukje, dat interpreteert men, vult men in. Om dan gezellig helemaal los te gaan.

@Parsifal geeft in ieder geval terecht aan dat het "lijkt alsof...", vandaar zijn bezwaar. Hoewel dat ook nogal gekleurd is door een mening en geen feitelijke onderbouwing bevat.
ejvl

Bericht door ejvl »

WimA schreef:
Floppy schreef:
WimA schreef:
Dat staat niet in het stukje, dat interpreteert men, vult men in. Om dan gezellig helemaal los te gaan.
Pardon?
Het is geen toeval dat deze 'engel des doods' geen natuurlijke dood stierf.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:
Luther schreef:
WimA schreef:Dat GeenStijl, de Telegraaf, Het RD, Refoforum en vele anderen eensgezind zijn in het affakkelen van ds. van Andel zou een christen moeten nopen tot voorzichtigheid.
Ik begrijp nog steeds niet goed wat ds. van Andel nu echt verkeerd heeft gezegd.
Dat heb ik al een keer geschreven
- De kerkbode is een blad voor de plaatselijke gemeente om het onderlinge gemeente-zijn en de band daarin te onderhouden. Het becommentarieren van landelijk nieuws dat geen directe relatie heeft met de gemeenteleden, hoort daar niet in thuis.
- In deze tijd moeten we ons bewust zijn dat de media met alles meelezen. Refoforum wordt ook in de gaten gehouden door GeenStijl en de Telegraaf. Dat moet schrijvers in blaadjes in elk geval bewust maken van het feit dat hun woorden ook gelezen moeten kunnen worden door mensen die niet de directe doelgroep is.
- Het doel van Van Andels opmerkingen ontgaan me geheel. Hij mag veronderstellen dat zijn gemeente geen D66-stemmers telt; ook mag hij veronderstellen dat er geen voorstanders van de huidige euthanasiewetgeving onder zijn gehoor zitten. Dan neigt het naar een commentaar waarop vanuit de gemeente alleen kan klinken: 'Zo, de dominee heeft het weer eens goed gezegd.' Soort uitnodiging tot zelfverheffende gedachten dus.
- Dat ds. Van Andel zei, dat het opmerkelijk was dat juist oud-minister Borst op deze wijze om het leven is gekomen, is niet heel vreemd. Op diverse plaatsen, op diverse social media was snel na het bericht van haar overlijden vanuit onze kring op meerdere plaatsen te lezen/horen. Dat gevreesd moet worden dat mw. Borst is gestorven zoals ze geleefd heeft, is voor de wereld om ons heen een onacceptabele uitspraak, maar Bijbels gezien wel juist. Maar waarom moet dat in de kerkbode staan?
- Het was onnodig om haar nog een extra kwalificatie 'engel des doods' mee te geven, de bijnaam van een nazibeul, en een variant op de bijnaam van de duivel (engel des lichts).
m.i. niet helemaal. Je geeft in een aantal punten je mening. o.a. dat de tekst: "niet thuishoort in het kerkblad", "dat men zich bewust moet zijn dat er wordt meegelezen", "dat het doel je niet duidelijk is", "dat de kwalificatie "engels des doods" onnnodig is.
Alleen vroeg ik wat er feitelijk aan de tekst verkeerd is. En die vraag wordt niet beantwoord.
* Ds. Van Andel legt een directe relatie tussen Gods oordeel, de situatie rond de dood van mw. Borst en de euthanasiewetgeving. Die relatie mag je als predikant, als christen zó niet leggen. De woorden van de Heere Jezus rond degenen op wie de toren van Siloam viel, zijn hier inderdaad van toepassing.
* Ds. Van Andel gebruikt woorden en zinswendingen die door de lezer niet anders uitgelegd kunnen worden dan dat hij zich zeer verheven voelt boven mw. Borst. Het hele stukje is zeer negatief getoonzet met de bedoeling om duidelijk te maken dat mw. Borst vanwege de euthanasiewetgeving niet alleen een gruwelijke dood is gestorven, maar ook voor eeuwig verloren is.
* Door dit stukje in een plaatselijke kerkbode te zetten (toch bedoeld voor onderling contact, samenbinding en gemeente-zijn) kan niet anders dan de conclusie trekken dat hij in dit stukje erg dicht tegen de houding van de Farizeeër aanzit. In zijn gemeente zijn geen D66-stemmers, noch mensen die de euhanasiewetgeving een warm hart toedragen. Dan moet het stukje dus een andere functie hebben dan waarschuwing. Ik niets anders bedenken dan zelfverheffing.
* Door mw. Borst de 'engel des doods' te noemen (in dit verband een scheldwoord, gelinkt aan en nazibeul uit de Tweede Wereldoorlog) gedraagt ds. Van Andel zich onwaardig.
* Ds. Van Andel had zich moeten realiseren dat een dergelijk onnodig, doelloos bericht de kerk(en) als geheel behoorlijke schade berokkent. GeenStijl, de Telegraaf, NOS, alle seculiere kranten doken er als wespen op af. En ga dan maar eens uitleggen dat dit niet het getuigenis is van de kerk als geheel en ook niet de boodschap van het Evangelie. Zo mogen wij niet spreken over onze overheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten