"Zwaar", of juist niet.........jouw kerkgemeente

-DIA-

Re: "Zwaar", of juist niet.........jouw kerkgemeente

Bericht door -DIA- »

Wat ik zou willen definiëren als zwaar, is een strenge prediking waarin eenzijdig de wet wordt gepreekt
en waarin de verhouding wet en evangelie doorslaat naar enkel wet. In deze prediking ontbreekt vaak
het bevindelijk element, hoewel ze zichzelf wel 'zwaar bevindelijk' rekenen.

Een predikant zei eens: Het gaat niet om zwaarheid maar om waaheid en klaarheid.

Ik zou zeggen, deze klaarheid, namelijk een prediking die het hart van Gods volk raakt, de wegen
en gangen van God met Zijn volk verklaard zijn een kenmerk van de ware kerk. Want wat heb je
er aan, al zit je onder een preek die dogmatisch gezien nog niet zo verkeerd is, maar die de praktijk
laat liggen? Daar wordt geen onderwijs gegeven. Een ziel in raadsels wordt niet verklaard of op
een verkeerd been gezet. De prediker moet een juist mensbeeld hebben om de verloren staat van
de mens te kunnen prediken en daartegenover kennis hebben van de rijkdom die er ligt in een
drie-enig God. Alleen daar bevindt een ziel wel eens dat van de daken wordt verkondigd wat in de
binnenkamer omgaat. Dat wil niet zeggen dat God wel eens een onbekeerd dominee kan gebruiken
om een mens stil te zetten. Maar zo'n mens zal vroeg of laat het gebrek in zo'n prediking wel
ontdekken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Wat ik zou willen definiëren als zwaar, is een strenge prediking waarin eenzijdig de wet wordt gepreekt
en waarin de verhouding wet en evangelie doorslaat naar enkel wet. In deze prediking ontbreekt vaak

Een predikant zei eens: Het gaat niet om zwaarheid maar om waaheid en klaarheid.

Ik zou zeggen, deze klaarheid, namelijk een prediking die het hart van Gods volk raakt, de wegen
en gangen van God met Zijn volk verklaard zijn een kenmerk van de ware kerk. Want wat heb je
er aan, al zit je onder een preek die dogmatisch gezien nog niet zo verkeerd is, maar die de praktijk
laat liggen? Daar wordt geen onderwijs gegeven. Een ziel in raadsels wordt niet verklaard of op
een verkeerd been gezet. De prediker moet een juist mensbeeld hebben om de verloren staat van
de mens te kunnen prediken en daartegenover kennis hebben van de rijkdom die er ligt in een
drie-enig God. Alleen daar bevindt een ziel wel eens dat van de daken wordt verkondigd wat in de
binnenkamer omgaat. Dat wil niet zeggen dat God wel eens een onbekeerd dominee kan gebruiken
om een mens stil te zetten. Maar zo'n mens zal vroeg of laat het gebrek in zo'n prediking wel
ontdekken.
Het trof me, dat u schreef: de rijkdom die er ligt in de Drie-enige God.

Ja daar gaat een reuke des levens uit als verklaard wordt de liefde des Vaders, de liefde des Zoons en de liefde des Heiligen Geestes.
Hoewel het ook weer een onverklaarbare liefde is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Wat ik zou willen definiëren als zwaar, is een strenge prediking waarin eenzijdig de wet wordt gepreekt

ontdekken.
Het trof me, dat u schreef: de rijkdom die er ligt in de Drie-enige God.

Ja daar gaat een reuke des levens uit als verklaard wordt de liefde des Vaders, de liefde des Zoons en de liefde des Heiligen Geestes.
Hoewel het ook weer een onverklaarbare liefde is.
Ja DIA kan het zo mooi verwoorden, veel beter dan ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Hoe zouden deze begrippen toch ooit ontstaan zijn?
Zwaar kerk, Lichte gemeente
Voor menig buitenstaander vreemde begrippen.

Al die verschillende kerken en geloofsgemeenschappen , prima
Maar het gaat werkelijk niet om zwaar of licht.
Het gaat enkel om dat een gemeente waarlijk een kerk is van Jezus Christus en die Gekruisigd en dit belijdt.

Een beter woord zou zijn , dat de gemeente ernst neemt van de ellendig zondige staat van de mens, maar dan niet zwijgt, maar volop predikt de Heere Jezus en Gekruisigd, die Zondaren trekt vanuit de diepste duisternis, naar Hem, het Licht!
Een oproep tot bekering, de kracht van het gebed vermag veel en de werking van de Heilige Geest is onbegrijpbaar voor ons als mens.

Efeze 3 vanaf vers 17

17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde,
18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is,
19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.
20 Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,

Waarlijk, dan uit enkel genade alleen ga je ontdekken, niet meer de zwaarmoedigheid van de zonden die je teneer drukken, maar de Kracht en de Liefde van De Heere God, door het Genade werk van de Heere Jezus en de werking van de Heilige Geest in je leven, in je hart.

Dan mag je blijmoedig en opgewekt leven en vooral ook getuigen hiervan......

Geloof Hoop en Liefde

In de Bijbel staat het zo mooi beschreven in 1 Petrus 1 vanaf vers 3

3 Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,
4 tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen weggelegd is voor u,
5 die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, welke gereed ligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd.
6 Verheugt u daarin, ook al wordt gij thans, indien het moet zijn, voor korte tijd door allerlei verzoekingen bedroefd,
7 opdat de echtheid van uw geloof, kostbaarder dan vergankelijk goud, dat door vuur beproefd wordt, tot lof en heerlijkheid en eer blijke te zijn bij de openbaring van Jezus Christus.
8 Hem hebt gij lief, zonder Hem gezien te hebben; in Hem gelooft gij, zonder Hem thans te zien, en gij verheugt u met een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde,

Het is niet te omschrijven, als je dat mag kennen en in zulk oprecht geloof mag leven in Hem uit Hem, alles. Nergens aan verdiend, nietig klein ellendig mensje.
Maar in Hem door Zijn Heilige Geest in oprecht geloof mogen we Leven in Zijn naam alleen.

In kerken en gemeente op aarde is het uiteraard veelal niet volmaakt, dat kan niet. Er vinden naast veel goede dingen ook veel verdrietige dingen plaats temidden van de gemeente. Dit is soms zo pijnlijk en verregaand, dat mensen vervreemden van een kerk of gemeente. Het is allemaal niet eenvoudig. Hier denken we liever niet te lang aan, maar het is een feit.
Sta eens heel bewust stil bij het feit, hoeveel tegenstand de Heere Jezus kreeg hier op aarde, vele keren te lezen in de Bijbel
Laat dat toch een wijze les zijn voor alle Christenen van welke kerk of geloofsgemeente dan ook....

Johannes 10 vanaf vers 22

22 Toen kwam het Vernieuwingsfeest te Jeruzalem; het was winter. 23 En Jezus wandelde in de tempel, in de zuilengang van Salomo.
24 De Joden dan omringden Hem en zeiden tot Hem: Hoelang houdt Gij onze ziel nog in spanning? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons ronduit.
25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd en gij gelooft het niet; de werken, die Ik doe in de naam mijns Vaders, die getuigen van Mij;
26 maar gij gelooft niet, omdat gij niet tot mijn schapen behoort.
27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven.
29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders.
30 Ik en de Vader zijn één.
31 De Joden droegen weder stenen aan om Hem te stenigen.
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken doen zien vanwege mijn Vader; om welk van die werken wilt gij Mij stenigen? 33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt.
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?
35 Als Hij hén goden genoemd heeft, tot wie het woord Gods gekomen is, en de Schrift niet kan gebroken worden,
36 zegt gij dan tot Hem, die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert, omdat Ik heb gezegd: Ik ben Gods Zoon? 37 Indien Ik de werken mijns Vaders niet doe, gelooft Mij niet,
38 doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft, gelooft dan de werken, opdat gij weten en erkennen moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.
39 Zij trachtten Hem dan weder te grijpen, maar Hij ontkwam uit hun handen.

Hoe herkenbaar is dit in je eigen geloofsleven?
De tegenstand die je krijgt in je geloof in de Heere Jezus.
Maar laat je hierdoor nooit ontmoedigen want de Heere Jezus belooft ook....

Romeinen 8 vanaf vers 37

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten,
39 noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Floppy

Bericht door Floppy »

Als 'licht' betekent:
- een prediking waarbij niet het Woord, maar de geloofsbeleving van mensen centraal staat
- een prediking waar de rijkdom van het Woord net zolang versmald wordt zodat het in de dogmatiek past
- een prediking waarbij de uitverkiezing iets is waar we rekening mee moeten houden voordat we tot Christus mogen komen

En als 'zwaar' betekent:
- Een prediking waarbij het Woord direct aan het mensenhart wordt gelegd
- Een prediking waarbij de mens verantwoordelijk wordt gesteld
- Een prediking waarbij de uitverkiezing een wonder blijft dat we na ontvangen genade steeds meer zullen waarderen
- Een prediking waarbij mensen geen rust wordt gegund voordat ze tot Christus zijn gegaan; en ook geen rust wordt gegund als ze niet in Christus blijven

.... dan zit ik in een bijzonder zware gemeente.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie daar weinig zwaarmoedigs in.

Maar goed, ik zit best in een zware gemeente, maar waarbij het ook geen probleem is als genodigden op een muziekavond een andere kledingcode hanteren. Dus er zullen ook mensen zijn die het niet streng noemen. Laat ik zeggen: stevig bevindelijk gereformeerd, maar niet doorgeslagen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik zie daar weinig zwaarmoedigs in.

Maar goed, ik zit best in een zware gemeente, maar waarbij het ook geen probleem is als genodigden op een muziekavond een andere kledingcode hanteren. Dus er zullen ook mensen zijn die het niet streng noemen. Laat ik zeggen: stevig bevindelijk gereformeerd, maar niet doorgeslagen.
Een muziekavond is sowieso al "licht(er)". ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:Hoe zouden deze begrippen toch ooit ontstaan zijn?
Voor deelnemers aan dit forum niet. :)
Desiree

Bericht door Desiree »

.
Laatst gewijzigd door Desiree op 13 mar 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Zwaar betekend nu 'veel wegend' of 'moeizaam'.
Voorheen werd 'zwaar' (swa(e)r) ook gebruikt voor 'gewichtig', 'moeilijk', 'ernstig', 'droevig'.
Je ziet het ook terug in hedendaagse taal: zwaarwichtig, zwaar op de hand, en daar kan ik me inderdaad wel wat typische GerGemeenten bij voorstellen.. :hum

Licht daarentegen is niet zwaar, maar 'gemakkelijk'.
Je zou lichtzinnig kunnen noemen. Lichtig, luchtig, luchthartig.
Te licht bevonden.
Tja, en daar kun je ook zo weer je gemeentes bij bedenken :super

Overigens gaat het 'licht- en zwaar zijn' vaak over bijzaken, over geneuzel in de marge.
Deze onderwerpen hebben vaak de zwaarte niet om het licht te zien, zou ik zeggen.
Als we allemaal niet al te veel (zwaar)gewicht in de strijd gooien hierover, zal het veel lichter te dragen zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

jakobmarin schreef:
Zwaar betekend nu 'veel wegend' of 'moeizaam'.
Voorheen werd 'zwaar' (swa(e)r) ook gebruikt voor 'gewichtig', 'moeilijk', 'ernstig', 'droevig'.
Je ziet het ook terug in hedendaagse taal: zwaarwichtig, zwaar op de hand, en daar kan ik me inderdaad wel wat typische GerGemeenten bij voorstellen.. :hum

Licht daarentegen is niet zwaar, maar 'gemakkelijk'.
Je zou lichtzinnig kunnen noemen. Lichtig, luchtig, luchthartig.
Te licht bevonden.
Tja, en daar kun je ook zo weer je gemeentes bij bedenken :super

Overigens gaat het 'licht- en zwaar zijn' vaak over bijzaken, over geneuzel in de marge.
Deze onderwerpen hebben vaak de zwaarte niet om het licht te zien, zou ik zeggen.
Als we allemaal niet al te veel (zwaar)gewicht in de strijd gooien hierover, zal het veel lichter te dragen zijn.
Dat is een geweldige oproep
En overeenkomsten
Helemaal mee eens....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie