Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

-DIA-

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
Van wie (er staat een hoofdletter, maar ik kan het niet vinden) kreeg hij die geweldige
belofte en waarschuwing?
dat was hoe hij die waarschuwing opvatte. Psalm 32:8 kwam in hem en DAT kwam als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing enz
Maar daar staat toch niet: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"
Ik wil er verder niet zo over strijden, maar is wel een zaak die voor me wat ongewoon over komt.
Ik denk dat je die uitspraak in 1 van de aangehaalde brochures vond? Welke was dat? Ik ben wat aan het rondlezen maar ik kon het zo 1 2 3 niet terugvinden.
Het staat op de site van ds. Kok (of over ds. Kok)
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
Floppy

Bericht door Floppy »

Weet je toevallig nog welke brochure het precies is? Die van G. Snel?
DDD

Bericht door DDD »

Zoek je nu een bijbeltekst als onderstreping van het feit dat je naar Gods woorden moet luisteren? Psalm 119 zou je kunnen lezen. Er zijn zoveel Bijbelplaatsen die daarover spreken.
Upquark

Bericht door Upquark »

Floppy schreef:Weet je toevallig nog welke brochure het precies is? Die van G. Snel?
Genoemd citaat staat op http://www.dsrkok.nl/website/zijn_leven.htm.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars om de opleiding te beëindigen. Met kracht kwam Psalm 32:8 (Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.) op hem af als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"

Wie waarschuwde ds. Kok? Is dit in Gods Woord terugvinden?
Weet niemand waar dit terug is te vinden in de Schrift? Of staat het in de kanttekeningen? Ik heb het
in ieder geval nog niet kunnen vinden.
In stapjes dan:
Hij kreeg de tekst, die uit twee stukjes bestaat:
1 Ik zal raad geven
2 Mijn oog zal op u zijn

Dit vatte hij op als een belofte en een waarschuwing.
1 is de belofte en 2 is de waarschuwing.
Hij zegt dan: "Het is alsof God tegen me zei: Ik zal er op letten (dat is 2) of je mijn raad aanneemt (dat is 1)
Floppy

Bericht door Floppy »

Ah, bedankt, Upquark - nu zie ik het. Dat was me dus even volslagen onduidelijk.
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat ds. Kok het "Mijn oog zal op u zijn" uit ps 32 zowel als een belofte als een waarschuwing zag; het is net als bij kinderen wanneer hun ouders thuis zijn - aan de ene kant is dat veilig, aan de andere kant weet een kind dan ook dat zijn vader of moeder zijn gedrag ziet.
mvf

Bericht door mvf »

Er valt naar aanleiding van de dissertatie in ieder geval wel wat te 'boete doen' op landelijke boetedag in mei.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

mvf schreef:Er valt naar aanleiding van de dissertatie in ieder geval wel wat te 'boete doen' op landelijke boetedag in mei.
Na je registratie op 8 juni 2007 bijna 7 jaar na kunnen denken over je eerste post... :super Welkom.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
huisman

Bericht door huisman »

Ik heb het boek uit ......een vereniging CGK en GG zie ik nu wel zitten :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me een uitstekend idee!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:Ik heb het boek uit ......een vereniging CGK en GG zie ik nu wel zitten :huhu
In dat geval lijkt de weg vrij voor een fusie van de GG en de GGiN, wat betreft de rechterflank.
Ik weet van zaken die nog gevoelig liggen, maar ik weet ook dat de rechterflank nooit samen zal
gaan met de CGK, en tevens dat de GGiN bereid is tot verdere stappen als de GG zich van de
linkerflank zou ontdoen. Als dat zo gaat, dan gaat het als het ware vanzelf...

Dat zal dan ongetwijfeld weer diep ingrijpen, weer met scheuringen dwars door gemeenten en
gezinnen... Maar het is wel een meer voor de hand liggende herindeling.
We weten dat er in de GG en in de GGiN wordt gebeden dat samengebracht mag worden wat
geestelijk één is...
© -DIA- 33.330 || 16 Years of Struggle (03.10.2008-31.10.2024)
refo

Bericht door refo »

Er hoeft helemaal nix gescheurd te worden.
Dat heeft de GGiN al gedaan. Met alle wonden van dien, die hier en daar nog open liggen.
Wie weg wil zegge zijn lidmaatschap op en vertrekke.
Dan hoeft dat geduw en getrek over gebouwen en pastorieën ook niet plaats te hebben.
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

-DIA- schreef:
huisman schreef:Ik heb het boek uit ......een vereniging CGK en GG zie ik nu wel zitten :huhu
In dat geval lijkt de weg vrij voor een fusie van de GG en de GGiN, wat betreft de rechterflank.
Ik weet van zaken die nog gevoelig liggen, maar ik weet ook dat de rechterflank nooit samen zal
gaan met de CGK, en tevens dat de GGiN bereid is tot verdere stappen als de GG zich van de

Dat zal dan ongetwijfeld weer diep ingrijpen, weer met scheuringen dwars door gemeenten en
We weten dat er in de GG en in de GGiN wordt gebeden dat samengebracht mag worden wat
geestelijk één is...
Vereniging tussen CGK en GG lijkt mij een goed idee! Maar DIA, denk je echt dat de Ger Gem zich van de linkerflank moet ontdoen, omdat er meer geestelijk eenheid is met de GGIN?
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
refo

Bericht door refo »

Ireneüs van Lyon schreef:
-DIA- schreef:

geestelijk één is...
Vereniging tussen CGK en GG lijkt mij een goed idee! Maar DIA, denk je echt dat de Ger Gem zich van de linkerflank moet ontdoen, omdat er meer geestelijk eenheid is met de GGIN?
ja, dat denkt hij.
Als er gebeden wordt voor het samenbrengen wat geestelijk één is is dat een afschuwelijk gebed.
Het gebed zou moeten zijn of men geestelijk één worden mag, zonder vooraf aan God de voorwaarde te stellen dat wij dan de profielschets maken.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, nou, ik vermoed dat DIA zich wat onzorgvuldig uitdrukt, en gebed hoort om samenvoeging van wat geestelijk bijeen hoort. En hij interpreteert dat zelf, maar zo wordt het natuurlijk niet gezegd. Het is een formulering waar iedereen zich in kan vinden, het is immers maar net de vraag wat en wie er geestelijk bijeen horen. En gelukkig gaan wij daar zelf maar beperkt over.

Het in het openbaar bidden tot God of hij wellicht een kerkelijke herschikking wil voorzien naar onze eigen smaak gaat zelfs de meest rechtse predikant te ver. Ik geloof er niets van dat dat zo aan de orde komt. Als je iets weet van de eigen schuld aan de verdeeldheid dan haal je zoiets niet in je hoofd.

Het kan ook nog zijn dat de uitdrukking wel gebruikt wordt, maar dan niet om mensen die zich geestelijk één voelen, maar aangaande allen die in Gods ogen geestelijk één zijn. Dan zou het nog wel eens een verrassende bede kunnen zijn.
Plaats reactie