Ik houd ook wel van dat uurtje slapen. Doordeweeks en zondags. Er komt niet altijd wat van.helma schreef:Als het een uurtje is om de tweede dienst weer geconcentreerd te kunnen luisteren snap ik het wel
(dat doe ik doordeweeks ook als ik de kans krijg).
Maar úren op bed liggen is wat anders.
Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)
- JolandaOudshoorn
Re: Koffiedrinken na de dienst (bij de kerk)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Meer koffiedrinken, dat houdt je uit de slaap... Tja, ik probeer ook maar de link met de topictitel weer op te pakken
Maar om even off-topic te blijven: ik hecht wel aan mijn middagslaapje eerlijk gezegd. Op die manier heb ik 's avonds wat langer energie om een goed boek te lezen. Wij gaan om beurten, ik heb aan 20 minuten genoeg.

Maar om even off-topic te blijven: ik hecht wel aan mijn middagslaapje eerlijk gezegd. Op die manier heb ik 's avonds wat langer energie om een goed boek te lezen. Wij gaan om beurten, ik heb aan 20 minuten genoeg.
Wat heerlijk als je dat kunt, ik ben er jaloers op. Zeker na het nuttigen van een paar kopjes lekkere espresso koffie, wijkt de slaap verre van mij.
Ik vind smiddags slapen horen bij kinderen, ouderen en zieken en ik hoor niet bij die doelgroep.
Het ging idd om koffiedrinken na de dienst.
M.i. is het iets wat in de 20e eeuw is ontstaan (?)
En dan bedoel ik koffiedrinken in een zaaltje naast de kerk.
Want het kwam opzetten in de gereformeerde kerk en later bij "ons" bij een doopdienst of belijdenisdienst, om de belangstellenden gelegenheid te geven tot felicitatie.
Moeten we het daar niet toe beperken?
Komen er echt zoveel goede gesprekken los in dat geroezemoes?
Ik vind smiddags slapen horen bij kinderen, ouderen en zieken en ik hoor niet bij die doelgroep.
Het ging idd om koffiedrinken na de dienst.
M.i. is het iets wat in de 20e eeuw is ontstaan (?)
En dan bedoel ik koffiedrinken in een zaaltje naast de kerk.
Want het kwam opzetten in de gereformeerde kerk en later bij "ons" bij een doopdienst of belijdenisdienst, om de belangstellenden gelegenheid te geven tot felicitatie.
Moeten we het daar niet toe beperken?
Komen er echt zoveel goede gesprekken los in dat geroezemoes?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mijn dag begint 's morgens 6 uur en voordat ik 's avonds kan slapen is het half 12.
Er is niet altijd gelegenheid voor maar ik slaap graag 's middags een uurtje.
Op zondag is het ook meestal maar een poosje; meestal 3 kwartier. Net genoeg om toch weer geconcentreerd te kunnen luisteren.
Goede gesprekken bij de kerk...al of niet met koffie. De ene keer wel; de andere keer niet. Soms ga ik in de auto zitten omdat je echt even alleen wil zijn na de preek. De jongelui praten altijd na, dus wachten moeten we toch.
Maar het is toch ook goed om even aandacht aan elkaar te geven? Vragen naar het wel en wee om zo met elkaar mee te leven?
Ik vind dat ook waardevol.
Op zondag is het ook meestal maar een poosje; meestal 3 kwartier. Net genoeg om toch weer geconcentreerd te kunnen luisteren.
Goede gesprekken bij de kerk...al of niet met koffie. De ene keer wel; de andere keer niet. Soms ga ik in de auto zitten omdat je echt even alleen wil zijn na de preek. De jongelui praten altijd na, dus wachten moeten we toch.
Maar het is toch ook goed om even aandacht aan elkaar te geven? Vragen naar het wel en wee om zo met elkaar mee te leven?
Het is zeer waardevol om meer contact met je gemeente te hebben naast het alleen, soms hooguit maar dat terzijde, een "mogguh", "middag", "navond" 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Klopt hoor Helma...helma schreef:Mijn dag begint 's morgens 6 uur en voordat ik 's avonds kan slapen is het half 12.
Dat hoort er ook helemaal bij! (Het vragen naar het wel en wee)
En waar een wil is, is een weg. En die gesprekken komen er dan ook wel... Ben ik vast van overtuigd! zoek je gewoon een rustig hoekje op!
En dan valt alles verder weg.
En soms komen die gesprekken er niet! Kan aan van alles liggen. Maar dat is thuis net zo goed het geval.
Nu komen we vaak genoeg in de kerk. Gaan naar binnen. Je buurman/vrouw krijgt nog net een knikje. Na de dienst gaan we weg. We hebben het meest indringende gehoord. Het meest wonderlijke of wat dan ook. We zeggen dag en kruipen in onze auto, omdat het kerkplein zo snel mogelijk leeg moet omdat anders niet iedereen weg kan met de auto! ''s avond herhaalt zich dat. De ochtend is alweer "vergeten"!
We zijn allemaal op onze levensreis. Op zondag is daar die oase in de kerk. En wat is er dan heerlijker om medereizigers te ontmoeten om te delen wat je gehoord hebt? Om de ander tot troost te zijn. Of om te getuigen van Hem. Of juist elkaar te vermanen, opscherpen of wat dan ook.
Soms wil je alleen zijn, om het te verwerken, dat mag! Soms loopt je hart over en wil je erover spreken met elkaar! zouden de eerste christenen ook zo snel van de christelijke bijeenkomsten zijn vertrokken om naar huis te gaan? Of zou daar nog een poos het gegons hebben geklonken van stemmen van mensen en kinderen die zoveel hadden gehoord! Soms probeer ik me daar wel eens een voorstelling van te maken!
Goede zondag! Morgen. Gezegende diensten toegewenst!