Ligging CGK-gemeentes

-DIA-

Re: Ligging CGK-gemeentes (uit: psalmen zingen...)

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
lien75 schreef:
-DIA- schreef:
Koesteren... wie was daar dan voor? Een ware ontdekkende preek waarin de liefde en bewogenheid spreekt zal je toch geen
voet geven om op te staan?
Toch heeft zo'n prediking ook tweeërlei uitwerking: Of men ergert zich eraan, of men wordt in het gemis geplaatst dat alleen
door God te vervullen is.
En laten we het wel proberen te vatten: Het gaat niet om op wat gemoedelijkheid of gestaltes te bouwen, maar de (wan)gestaltes
dienen wel aangewezen te worden dacht ik toch.

waar in de bijbel zie je dat de apostelen de wegen in het hart beschrijven in een preek... Waar in de bijbel wordt geloof en bekering uit elkaar getrokken? Waar in de bijbel kom je tegen dat
Christus Zelf op die wijze predikt?
Een dienaar van het Woord mag alleen verkondigen het is in of buiten Christus. Mag alleen Christus Zelf verkondigen en niet allerlei zielenroerselen van een mens of die een mens kan hebben. voor je het weet gaan we het daarin zoeken. Maar zoeken we het niet bij Christus Zelf. In een gesprek kan je misschien wat dieper op deze dingen ingaan. Maar op de kansel mag er nooit onduidelijkheid bestaan.En hij mag nooit en te nimmer zijn schaapjes iets ander voorhouden. wanneer mensen tevreden kunnen zijn met wat zielenroerselen zonder te weten Zijn Eigendom te zijn is niet liefdevol. Het houdt hen van Christus af.Liefdevol is de enige en juiste weg voorhouden. En de mensen geen rust te geven buiten Christus om. Zodra mensen rust krijgen door bepaalde zielenroerselen geef je ze verkeerde grond. Het is binnen of buiten Hem. en achteraf kan je zeggen ja toen was God al bezig in mijn leven, niet vooraf.
Van harte mee eens hoor. Maar DIA bedoelt hoe je tot Christus komt, die wegen.
Al is de bijbel daar ook zonneklaar over natuurlijk.
Ja... Maar niet dat een prediker de weg gaat voorschrijven. Dat ligt buiten de mens, en als hij daarin zichzelf tot maatstaf neemt
is het zeker niet goed. Maar het geloof is wel door het gehoor, en daarvoor zendt God Zijn knechten om dat woord te verklaren.
Als daar de Geest in meekomt wil Hij daardoor onze ogen openen. Het ligt niet aan het Woord, maar aan onze doodstaat.
Een dode kan toch ook geen boek lezen of iets anders? Denk ook aan de Moorman die naar Jeruzalem was gekomen.
Hij had het Woord wel gekregen, maar hij verstond het niet. Dat is toch zoals het bij elk natuurlijk mens ligt. We kunnen de Bijbel
met ons verstand lezen, dat zijn we ook verplicht. Maar we zullen niet verstaan wat er staat dan alleen als God ons daar Zelf de
ogen voor opent. Bij de Moorman zond Hij Filippus, als een uitlegger, en daar wilde zich de Heilige Geest van bedienen.

Weet je, er is geen geslotener boek als juist de Bijbel. Wij kunnen die met ons natuurlijk verstand niet begrijpen, en wat wij
erin lezen met ons natuurlijk verstand kunnen we niet plaatsen, en weten er in feite geen raad mee. Ons verstand is ten
enenmale ontoereikend om de Bijbel te verstaan. Dat het Woord zonneklaar is dat is waar als onze ogen daar door God voor
geopend worden.
En verder: We komen toch niet tot Christus? Niemand komt tot Hem tenzij dat de Vader hem trekt. De bevindelijke
gangen zullen ook niet eerder verstaan worden als dan wanneer er een geestelijk leven in de ziel is gewerkt.
En dat merk ik wel op: De prediking is vaak niet meer dan een verhalen van een Bijbelse geschiedenissen. De diepte en
geestelijke strekking wordt nogal eens overgeslagen dan wel verkeerd toegepast. Het Woord dient toch ook verklaard en
toegepast te worden? Dat is in feite de roeping door Gods knechten. En hoe zullen ze het verklaren als ze zelf niet verklaard
zijn geworden? Of als reen prediker zichzelf heeft verklaard?

Dus kort (sorry dat ik soms breedsprakig ben) gezegd: Wat je zegt dat de Bijbel zonneklaar is dat geldt alleen degenen die
geopende zielenogen hebben ontvangen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dodo

Bericht door Dodo »

Hendrik de 3de schreef:
alias schreef:Je gaat af op wat je gehoord hebt?
Ik zal jou en ds. Ruis sparen met wat er gezien is!
Of je nu in de kerk daar zit of dat je mee mag luisteren van een afstand.
Het geluid van het zingen is hetzelfde, het tempo is hetzelfde en de verkondiging is hetzelde.
Het enige wat verschilt is het aanschouwen.. nu daar ga ik mij dus niet druk over maken.

Maar ik weet niet waar je nu op zit te doelen Alias? Bedoel je nu het ritmische zingen?
Dat de dominee het er niet mee eens zou zijn? Of dat Damwoude onder het juk van een Schriftuurlijk-Bevindelijke prediking probeert uit te kruipen?
Je laat de mens nu een beetje in het ongewissen. En het duidt nu meer op laster, dan op werkelijk feiten.
Graag verheldering!
Kan dit topic niet dicht? Dit onstichtelijke gepraat dient toch nergens toe.
Mara

Bericht door Mara »

Nogmaals, niemand zegt volgens mij dat de ligging voor 100% te bepalen is door het wel of niet ritmisch zingen.
Maar ritmisch zingen kan er mee te maken dat de gemeente langzaam opschuift.
Persoonlijk zing ik liever netjes en gelijk ritmisch, dan het eindeloos aanhouden van noten, wat ook oneerbiedig kan klinken op die manier.
Ik denk dat hier wel een mooi onderwerp voor een scriptie ligt. :)
Hoe het toch komt dat bepaalde gemeentes die ooit zo behoudend en voluit CGK waren, nu naar de evangelische kant hellen.
En dat het wel gelukt is in bepaalde plaatsen om het eigen karakter te behouden, ondanks de groei.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GJkh51

Bericht door GJkh51 »

wat versta je precies onder bevindelijk?

Ik versta daar onder andere ook onderstaande gemeentes onder die ritmisch zingen.

CGK Putten, CGK Ede, CGK Baarn

En waarom altijd met die bevindelijke bril opkijken.

Ik kerk zelf in CGK apeldoorn. In Apeldoorn heb je 3 CGK's met zo alle drie hun eigen karakter. Ik durf voluit te beweren dat de preken in alle drie de kerken voluit Bijbels zijn en gegrond op schrift en belijdenis!

De éne kerk legt het accent meer op de dankbaarheid de andere meer op de ellende. Is de een dan meer fout dan de ander? Nee! Zolang men maar wel alle drie aspecten (ellende, verlossing, dankbaarheid) blijven benoemen. Men die de linkse flank van de CGK verwijt te weinig van de ellende te verkondigen krijgt als reactie terug dat men in de rechte flank geen aandacht meer heeft voor de verlossing en dankbaarheid. Dat is niet de manier om elkaar als broeders en zusters in Christus tegemoet te treden. We moeten elkaar juist (ondanks de verschillen) bemoedigen en samen de wedloop lopen. Word er namelijk niet elke zondagmiddag verkondigd: Ik geloof in een algemene christelijke kerk?
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Helemaal eens met bovenstaande schrijver.

Dan nog het volgende.
In reacties nog boven deze bovenstaande schrijver
Lees ik over ritmisch of niet ritmisch zingen, liever gelijk zingen, anders klinkt het oneerbiedig.
Beseffen we ten diepste wel wat we zingen.
Het gaat de Heere God niet over de melodie waarop we een Psalm Gezang of Geestelijk lied zingen, maar of dit waarlijk vanuit het hart gezongen wordt.

Je kan zingen en zingen
Hoe mooi of zuiver of ritmisch of niet ritmisch de mens het hebben wil in de kerkdienst.
De Heere zit het hart aan.
Zou voor de Heere niet het valse gezang recht uit het hart van de oude man, niet vele malen oprechter klinken?

Zo zijn er meer dwalingen (die inmiddels gewoon zijn geworden) binnen de kerken.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

GJkh51 schreef:wat versta je precies onder bevindelijk?

Ik versta daar onder andere ook onderstaande gemeentes onder die ritmisch zingen.

Ik kerk zelf in CGK apeldoorn. In Apeldoorn heb je 3 CGK's met zo alle drie hun eigen karakter. Ik durf voluit te beweren dat de preken in alle drie de kerken voluit Bijbels zijn en gegrond op schrift en belijdenis!

De éne kerk legt het accent meer op de dankbaarheid de andere meer op de ellende. Is de een dan meer fout dan de ander? Nee! Zolang men maar wel alle drie aspecten (ellende, verlossing, dankbaarheid) blijven benoemen. Men die de linkse flank van de CGK verwijt te weinig van de ellende te verkondigen krijgt als reactie terug dat men in de rechte flank geen aandacht meer heeft voor de verlossing en dankbaarheid. Dat is niet de manier om elkaar als broeders en zusters in Christus tegemoet te treden. We moeten elkaar juist (ondanks de verschillen) bemoedigen en samen de wedloop lopen. Word er namelijk niet elke zondagmiddag verkondigd: Ik geloof in een algemene christelijke kerk?
Het punt is hier: wat is je gemeentevisie? Hoe zie je de gemeente? Hoe functioneert de prediking van het Evangelie? En hoe de Wet? Krijgt het werk van de Heilige Geest nog ruimte in de prediking? Is er sprake van verbondsoptimise of -automatisme?

De prediking waar ik me zorgen om maak (ik praat dus niet over wel of niet ritmisch zingen; als het maar eerbiedig gebeurt), is ofwel prediking waarin het genadeaanbod van het Evangelie verdonkerd wordt en het komen tot Christus bijna onbereikbaar schijnt te worden.

Maar anderzijds ook een prediking die zo oppervlakkig is, dat het altijd maar fijn en mooi en goed en dankbaar is in de kerk en als we als christenen bij elkaar zijn. Het is een prediking waarin het oordeel nogal eens ontbreekt of slechts in de marge functioneert. Een prediking waarin de doop en het verbond dermate bepalend zijn dat men niet meer van de werkelijkheid uitgaat dat er ook gedoopten verloren kunnen gaan, als er niet een wonder in hun leven gebeurt. Meestal is dat ook een prediking waarin er in het dagelijks leven van mensen een door en door wereldse houding kan bestaan naast de belijdenis van een kind van God te zijn.

Kortom: het gaat niet om accenten, maar om wezenlijke zaken. En hoe kun je mensen als broeders en zusters in Christus aanvaarden als hun leven en belijden maar moeilijk te combineren is met een leven uit Christus?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Moestuin dat ben ik niet met je eens. Als kerkelijke gemeente moet je ernaar streven het muzikale niveau zo hoog mogelijk te krijgen juist omdat het een Goddelijke zaak is.
Als je praat over zingen thuis of waar dan ook omdat het in het hart opkomt heb je gelijk. In de kerk echter vind ik dat je moet streven naar een hoog niveau.

Luther: helemaal eens.
GJkh51

Bericht door GJkh51 »

Luther schreef:
GJkh51 schreef:wat versta je precies onder bevindelijk?

Het punt is hier: wat is je gemeentevisie? Hoe zie je de gemeente? Hoe functioneert de prediking van het Evangelie? En hoe de Wet? Krijgt het werk van de Heilige Geest nog ruimte in de prediking? Is er sprake van verbondsoptimise of -automatisme?

De prediking waar ik me zorgen om maak (ik praat dus niet over wel of niet ritmisch zingen; als het maar eerbiedig gebeurt), is ofwel prediking waarin het genadeaanbod van het Evangelie verdonkerd wordt en het komen tot Christus bijna onbereikbaar schijnt te worden.

Maar anderzijds ook een prediking die zo oppervlakkig is, dat het altijd maar fijn en mooi en goed en dankbaar is in de kerk en als we als christenen bij elkaar zijn. Het is een prediking waarin het oordeel nogal eens ontbreekt of slechts in de marge functioneert. Een prediking waarin de doop en het verbond dermate bepalend zijn dat men niet meer van de werkelijkheid uitgaat dat er ook gedoopten verloren kunnen gaan, als er niet een wonder in hun leven gebeurt. Meestal is dat ook een prediking waarin er in het dagelijks leven van mensen een door en door wereldse houding kan bestaan naast de belijdenis van een kind van God te zijn.

Kortom: het gaat niet om accenten, maar om wezenlijke zaken. En hoe kun je mensen als broeders en zusters in Christus aanvaarden als hun leven en belijden maar moeilijk te combineren is met een leven uit Christus?
Ik heb het met je eens als het gaat om de prediking. De predikant dient en goede balans te vinden tussen aan de ellende en de dankbaarheid. Maar wie bepaalt wanneer dat gebeurd? Ik denk dat jij daar een hele andere gedachte over hebt dan ik. Ik denk dat elke CGK predikant van zichzelf zegt dat hij de balans tussen de twee aspecten goed in stand houd. Toch zitten er kilometers verschil tussen de preek van een predikant uit Urk dan een predikant uit Zwolle en toch beweren ze beide dat ze een goede balans hebben in hun preken. Wie spreekt dan de waarheid?

Geloven wij niet allemaal dat een predikant door God geroepen is? Dat hetgeen wat hij verkondigd door de Geest word ingegeven? Toch is er een heel groot verschil in prediking. Ik denk dat de Geest zo werkt dat hij in elke gemeente de taal spreekt van de luisteraars (gemeenteleden). Zo kan het dus zijn dat iemand in een wat meer traditionele kerk veel meer te horen krijgt over ellende dan in een wat vrijere kerk. Waarschijnlijk omdat hem dit dichter bij God brengt. Zo is het natuurlijk ook andersom. De één hoeft het ander niet uit te sluiten. Uiteindelijk kijkt God niet naar in welke stroming je zat. Hij kijkt naar je hart!

Samen in de naam van Jezus heffen wij een loflied aan! (hetzij ritmisch, iso-ritmisch, halve noten, hele noten)
Want de Geest spreekt alle talen en doet ons elkaar verstaan!
Mara

Bericht door Mara »

GJkh51 schreef:
Geloven wij niet allemaal dat een predikant door God geroepen is? Dat hetgeen wat hij verkondigd door de Geest word ingegeven? Toch is er een heel groot verschil in prediking. Ik denk dat de Geest zo werkt dat hij in elke gemeente de taal spreekt van de luisteraars (gemeenteleden). Zo kan het dus zijn dat iemand in een wat meer traditionele kerk veel meer te horen krijgt over ellende dan in een wat vrijere kerk. Waarschijnlijk omdat hem dit dichter bij God brengt. Zo is het natuurlijk ook andersom. De één hoeft het ander niet uit te sluiten. Uiteindelijk kijkt God niet naar in welke stroming je zat. Hij kijkt naar je hart!

Samen in de naam van Jezus heffen wij een loflied aan! (hetzij ritmisch, iso-ritmisch, halve noten, hele noten)
Want de Geest spreekt alle talen en doet ons elkaar verstaan!
Nee ik geloof niet dat elke predikant door God geroepen is. Want soms zijn er mensen die theologie gaan studeren, omdat ze niets anders weten of meer over de Bijbel te weten willen komen. Nu weet ik niet of je het hierboven over CGK predikanten hebt?
Hoe vaak hoor je nog dat een student wordt afgewezen?

En is het niet zo dat God je een plaats geeft in een gemeente, als je in afhankelijkheid van Hem een plaats in een gemeente inneemt? Of kies je zelf maar wat je het prettigst vindt? Dan weet de Heere ervan in welke stroming je hebt gezeten immers!
En wat ziet Hij dan in ons hart? Is het genoeg om te kunnen zeggen dat we altijd in de naam van Jezus lofliederen hebben gezongen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Dat gebeurt echt wel bij de CGK. Niet iedereen die zich meldt bij het curatorium wordt aangenomen.
Wel kan je dan gewoon theologie studeren.
ejvl

Bericht door ejvl »

En terecht, met die studie kun je heel veel kanten op.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:(ik praat dus niet over wel of niet ritmisch zingen; als het maar eerbiedig gebeurt)
Waarom wordt het eerbiedige altijd als criterium genomen?
In de praktijk wordt het vaak het belangrijkste criterium. Het heeft toch ook iets van ingetogenheid. Terwijl ik zo het idee heb dat het in de bijbel uitermate belangrijk is dat te merken is dat het zingen met opgewektheid gebeurt, of vaak zelfs ook uitbundig.

Hierin hebben mensen (vaak vanuit de evangelische wereld) mijns inziens vaak gelijk als ze zeggen dat de gereformeerden vaak zo somber zijn.

(Ik weet ook wel dat somberheid iets geheel anders is dan eerbiedigheid. Maar volgens mij mag de ingetogenheid best wat plaats maken voor uitbundigheid).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
ejvl

Bericht door ejvl »

Uitbundig maar toch eerbiedig kan heel goed samen volgens mij.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

ejvl schreef:Uitbundig maar toch eerbiedig kan heel goed samen volgens mij.
Ja, lijkt mij ook.
Maar ik vind gereformeerd zingen vaak wel eerbiedig maar niet uitbundig.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
DDD

Re: Ligging CGK-gemeentes

Bericht door DDD »

Het begrip eerbiedig is een heel gevaarlijk begrip als het gaat om kunstvormen. Het wordt meestal gebruikt om anderen de eigen smaak op te leggen met een schijn van vroomheid.

Eerbied heeft echter te maken met ontzag voor God, en niets met verschillende kunststijlen op zich.
Plaats reactie