Boetedag verdient navolging

helma

Boetedag verdient navolging

Bericht door helma »

Het initiatief van de Gereformeerde Gemeenten om een boetedag te houden, verdient navolging, stelt ds. J. E. de Groot .

Prof. dr. A. Baars stelde zaterdag dat „gezamenlijke verootmoediging voor God noodzakelijk is” (RD 25-1). Dat sluit goed aan bij de boetedag die de synode van de Gereformeerde Gemeenten heeft vastgesteld voor zondag 11 mei (RD 23-1). De synode sprak uit dat „het goed zou zijn als deze boetedag in meerdere kerken gehouden zou worden.” Graag onderstreep ik die oproep.

Hoe geef je een boetedag vorm? Vanuit de zending en vooral van wat we zagen in de kerken in Cuba, heb ik daar enige gedachten over. In Peru, waar we van 1979 tot 1986 woonden, werden regelmatig dagen van verzoening en verootmoediging gehouden. Daar was de hele gemeente bij betrokken. En ging veel van uit en er rustte zegen op.

Ik noem een aantal elementen dat volgens mij van belang is. Het is allereerst goed als 11 mei een dag van bidden en vasten wordt, zoals ds. C. J. Meeuse, predikant van de gereformeerde gemeente te Goes, terecht stelde. Laten we op die dag de maaltijden overslaan en alleen met wat drinken genoegen nemen, zodat we ons (bijna) geheel op het gebed kunnen richten.

Vasten is een voluit Bijbelse instelling. We lezen er in het

Oude en het Nieuwe Testament regelmatig over. Bijvoorbeeld in Joël 1:14 en 2:15: „Heiligt een vasten” (kondig een vastentijd af). Maar ook Christus roept ons er in de Bergrede toe op: „Wanneer gij vast…” Soberheid, je onthouden van spijzen, draagt bij aan een betere concentratie.

Het zou ten tweede goed zijn als op 11 mei de kerkdeuren de hele dag open zijn. Dit om gemeenteleden de gelegenheid te geven om persoonlijk en samen te bidden. Jongeren zouden in bepaalde ruimten van de kerk apart samen kunnen komen – jongeren hebben er soms behoefte aan hun eigen zonden te belijden. Het was op het zendingsveld indrukwekkend om te zien hoe in de jonge kerken groepjes christenen samen geknield en veelal hardop baden. Elk uur waren er anderen die het gebed overnamen, er was sprake van een ”cadena de oración”, een ketting van gebeden.

Preekschets Het zou ten derde mooi zijn als er voor de boetedag één preekschets gemaakt zou kunnen worden die in alle kerken van de gereformeerde gezindte wordt gebruikt. Mogelijk kan prof. Baars voor de preekschets zorgdragen. Er staan vooral in het Oude Testament veel toepasselijke gedeelten waarover gepreekt zou kunnen worden. Bijvoorbeeld 2 Kronieken 7:12-22 of 2 Kronieken 12:1-14. Ook Joël 2:12-17 is van toepassing. Te denken valt verder aan Daniël 9 of aan een van de ontdekkende brieven uit Openbaring 2 en 3. Wat de liturgie betreft zijn de boetepsalmen bijzonder geschikt.

We zouden ten vierde in onze huizen samen kunnen komen om elkaar te ontmoeten, samen te zingen, te spreken over de gehoorde preken en te bidden. Wellicht is het mogelijk dat niet alleen eigen gemeenteleden worden uitgenodigd, maar ook leden van andere kerkgenootschappen die vlakbij wonen. Wat zou het mooi zijn als de eenheid van de christenheid op deze dag van ootmoed mag worden beleefd! Laten we overigens niet vergeten de jeugd uit te nodigen. In Joël 2:16 wordt er zelfs gesproken van kinderen en zuigelingen.

Ten slotte zouden voorgangers en kerkenraadsleden het (goede) voorbeeld kunnen geven door samen op de knieën te gaan. Als de nood echt weegt, kunnen we toch niet meer staande blijven? In Joël 2:17 lezen we over priesters en dienaren die wenen(!) tussen de voorhal en het altaar. Zij treden als voorbidders voor het volk op, en smeken: „Spaar Uw volk, o Heere, en geef Uw erfenis niet over tot een smaadheid, dat de heidenen over hen zouden heersen (spotten). Waarom zouden ze onder de volken zeggen: Waar is hun God?” Er wordt dus een beroep gedaan op Gods eigen eer, die ermee gemoeid is, wanneer voor de heidenen Zijn macht niet blijkt. Zo mogen wij pleitend en intens bidden, beseffend dat de kerken vandaag de dag in soortgelijke situatie verkeren.

Laat zondag 11 mei een dag van gezamenlijke verootmoediging voor God mogen zijn. „Wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben, en een zegen achter Zich overlaten” (Joël 2:12-14). Een zegen voor onze kerken, een zegen voor ons land. Dat alles vooral omwille van de Naam des Heeren.

De auteur is hervormd predikant te Ede en voorzitter van de plaatselijke afdeling van het Contactorgaan Gereformeerde Gezindte (COGG).

© Reformatorisch Dagblad | Pagina 23 | 30 januari 2014
Luther
Contacteer:

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Luther »

© Reformatorisch Dagblad
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

Luther schreef:© Reformatorisch Dagblad
helma schreef: © Reformatorisch Dagblad | Pagina 23 | 30 januari 2014
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
Luther schreef:© Reformatorisch Dagblad
helma schreef: © Reformatorisch Dagblad | Pagina 23 | 30 januari 2014
Na betaling van € 1,75 dagabonnement kunt u dit artikel elzen. Of heb jij voor ons allemaal betaald? :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

Volgens mij mochten we hier artikelen van het RD plaatsen, mits bronvermelding. En dat heb ik keurig gedaan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:Volgens mij mochten we hier artikelen van het RD plaatsen, mits bronvermelding. En dat heb ik keurig gedaan.
Nein! Das ist mittlerweile strengstens verboten! :P
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:
helma schreef:Volgens mij mochten we hier artikelen van het RD plaatsen, mits bronvermelding. En dat heb ik keurig gedaan.
Dit artikel is openbaar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:
Dit artikel is openbaar.
Nu wel ja. :huhu
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Op de refdag-site ook.
Daarom kan het hier gewoon integraal met bronvermelding geplaatst worden.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Even on-topic. Ik denk dat het heel belangrijk is om samen zo'n boetedag te houden. Maar hoe ga je dat dan vorm geven in het gezin? Moeten de kinderen en pubers ook vasten en de hele dag bidden? Dat gaat hier denk ik echt niet lukken. Maar om als moeder de hele dag boven te gaan zitten... Lijkt me nou ook niet zo'n goed idee. Hebben jullie tips?
helma

Bericht door helma »

Hendrien schreef:Even on-topic. Ik denk dat het heel belangrijk is om samen zo'n boetedag te houden. Maar hoe ga je dat dan vorm geven in het gezin? Moeten de kinderen en pubers ook vasten en de hele dag bidden? Dat gaat hier denk ik echt niet lukken. Maar om als moeder de hele dag boven te gaan zitten... Lijkt me nou ook niet zo'n goed idee. Hebben jullie tips?
Als je het uitlegt waarom je zou willen vasten en je laat het een vrijwillige keus zijn, kan je nog verbaasd zijn.
Ik zou niet helemaal zonder eten doen met kinderen; maar sobere maaltijden; en tussen de maaltijden door alleen water.
Wij hebben het ooit zo in het gezin gedaan n.a.v. bijzondere zorgen in het gezin en eigenlijk deed iedereen mee.

Boekentips: Vasten voor God (John Piper)
Wij hebben de week vooraf aan de hand van dit boekje stilgestaan bij het waarom van vasten. (tijdens de huisgodsdienst)
Het is mooi om te zien dat sommige kinderen daarna in speciale omstandigheden ook zelf een vorm van vasten doen.

Verder zou je die dag stil kunnen staan bij de preek (die waarschijnlijk een boetepreek is) en daar over door kunnen spreken. dat evt verder kunnen uitwerken.
Boetpsalmen zingen. Samen bidden.

Aan de hand van het gebed van Daniël laten zien dat de zonden van ons land ónze zonden zijn. En ook hoe wij als christen zo vaak verzuimen ons licht te laten schijnen.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn? (kleintjes tekening laten maken van iets uit de preek)
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Bedankt Helma! Boekje ga ik in ieder geval opzoeken. Zelf heb ik nl. ook geen ervaring met vasten. Maar het lijkt me wel heel bijbels. Alleen heb ik snel last van een lage bloedsuiker. Zijn hier op het forum nog meer mensen die ervaring hebben met vasten?
refo

Bericht door refo »

Waarover wordt eigenlijk boete gedaan?
Omdat men zo lelijk over de HSV heeft gedaan?
Terwijl dat toch een gave van God was.
DDD

Bericht door DDD »

Ik deel het gevoelen van Refo wel een beetje.

Ik moet het rapport nog lezen, maar wat ik er in de Saambinder over gelezen heb wordt er vooral boete gedaan voor de zonden van anderen. Het is meer in de bijbelse lijn om boete te doen voor de zonden van onszelf. Daar heb ik in de verslaglegging nog niets van mogen opmerken.
Jongere

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Ik deel het gevoelen van Refo wel een beetje.

Ik moet het rapport nog lezen, maar wat ik er in de Saambinder over gelezen heb wordt er vooral boete gedaan voor de zonden van anderen. Het is meer in de bijbelse lijn om boete te doen voor de zonden van onszelf. Daar heb ik in de verslaglegging nog niets van mogen opmerken.
Dan moet je inderdaad het rapport maar lezen.
Je leest bewust onwelwillend als je daarin denkt met name zonden van anderen tegen te komen.
Ik vind het persoonlijk een goed initiatief. Bovendien staat niets ons in de weg om - als we menen dat anderen niet op de juiste manier boete doen - dit persoonlijk wel op de juiste wijze te doen. Ik onderschrijf het stuk van de predikant uit Ede ook helemaal.
Plaats reactie