CGK Damwoude-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
Noem minstens één gemeente, waarin men is overgegaan naar ritmisch zingen,
waar de leer onveranderd schriftuurlijk-bevindelijk is gebleven.
Ligging CGK-gemeentes
Ligging CGK-gemeentes
Re: psalmen zingen...
Prof Baars preekt bijvoorbeeld ook in de gemeente van 's Hertogenbosch.....Mara schreef: In een behoudende CGK zie ik bepaalde predikanten nooit op de lijst staan, daarentegen komen in de "linksere" CGK gemeenten nooit predikanten zoals prof. Baars, ds. v.d. Zwan of ds van Heteren, om er een paar willekeurig te noemen.
.
en zo is het misschien wel vaker dan je denkt of weet.
Ik ken deze specifieke gemeente niet.helma schreef:Prof Baars preekt bijvoorbeeld ook in de gemeente van 's Hertogenbosch.....Mara schreef: In een behoudende CGK zie ik bepaalde predikanten nooit op de lijst staan, daarentegen komen in de "linksere" CGK gemeenten nooit predikanten zoals prof. Baars, ds. v.d. Zwan of ds van Heteren, om er een paar willekeurig te noemen.
.
en zo is het misschien wel vaker dan je denkt of weet.
Een ieder die de kerkdiensten een beetje bijhoudt, weet wel wat ik bedoel.
Zoals bij jullie heel veel namen onbekend zijn op de preekstoel, is dat bij ons ook het geval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De HHK in Soest eveneens.
Maar het heeft inderdaad niets met elkaar te maken, behalve dan op grond van de toevallige omstandigheid dat bepaalde mensen veel waarde hechten aan een zo 'orthodox' mogelijke uitstraling. Ik ben het wel met DIA eens dat als een gemeente nadenkt over het ene ook discussies kunnen komen over het andere. Mensen zijn zelden in één aspect dom of juist nadenkend. Dat geldt ook voor conservatief danwel progressief.
Maar het heeft inderdaad niets met elkaar te maken, behalve dan op grond van de toevallige omstandigheid dat bepaalde mensen veel waarde hechten aan een zo 'orthodox' mogelijke uitstraling. Ik ben het wel met DIA eens dat als een gemeente nadenkt over het ene ook discussies kunnen komen over het andere. Mensen zijn zelden in één aspect dom of juist nadenkend. Dat geldt ook voor conservatief danwel progressief.
-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
Wat we op kunnen merken is dit:
Doorgaans gaat het daar eerst in de preek ontbreken aan het niet meer benoemen van
de wegen die God met Zijn volk houdt. De scherpe separatie wordt zachter en milder.
Men krijgt (gevolg van de prediking) een meer optimistisch mensbeeld.
Men raakt daar aan gewend, en gaat een prediking waarin nog de standen in het
genadeleven worden gebracht verachten, als niet meer van deze tijd.
Daarna, als de leer zover is aanvaard door de gemeente lijkt men naar een volgende
stap te kunnen. Men lijkt dan uitgekeken te zijn op de sobere liturgie.
Een paar dingen zullen dan vaak eerst aan de orde komen: Het zingen van gezangen
(vaak om te wennen, eerst vóór of na de dienst) en daarna, of gelijk daarmee, gaat men
ook vaak overwegen of de vorm van de zangkunst wel goed is. (men is dan al zover dat men
de leer al vergeten lijkt te zijn, en dus concentreert men zich dan doorgaans meer op meer
uiterlijke zaken).
Dan komt vanzelf de manier van zingen aan de orde.
Waarom? Wij vinden ritmisch zingen vaak mooier. Het sluit meer aan aan onze gevoelens
wat mooi en goed klinkt. Immers, langzaam zingen dat houdt ook in, om onder het zingen te
kunnen mediteren over wat men zingt. Het is immers een berijming van het Woord van God?
Zingt men ritmisch, dan heeft men aandacht voor het uiterlijke, ofwel de vorm waarin het
gebracht wordt.
Deze vorm, en dat lijkt de praktijk te bevestigen, sluit niet echt aan bij de beleving
van Gods volk. Dit 'Gods volk' zal in deze gemeenten waar men overgaat naar een andere
manier van zingen ook meestal gaan ontbreken: Of ze zijn overleden, òf ze worden nog
getolereerd, maar ze zijn in feite ophouders op de weg. Of erger nog, een behoudende tak
verlaat zo'n gemeente. Dat zal dan niet zijn om de reden dat men anders ging zingen, het
kan slechts een druppel zijn die een emmer doet overlopen. In de praktijk staan deze
gemeenten immers al verder af van het 'oude volk'.
Het gaat dan meest nog om het uiterlijke zaken waar geen somber mensbeeld in past.
Mensen die de ellende en doodstaat van de mens benadrukken zijn in zulke gemeenten
doorgaand 'dompers', die, zoals men denkt, de 'blijdschap van het geloven' missen. Maar
tevens zal men in die gemeenten ook niet weten van de 'droefheid naar God' wat we zo
schoon verwoord vinden het bekende boekje van prof. Wisse.
Teken ik zo ongeveer de gang van gemeenten waar men overgaat naar nieuwe vormen
van liturgie? En parallel daarmee zal men ook in dergelijke gemeenten doorgaans weinig
moeite hebben met de invoering van de HSV of het zingen van gezangen.
Op- en aanmerkingen, mogen. Ik kan mij vergissen, ik ben ook maar een mens die enkel
kan afgaan op wat ik waarneem. Let wel: Het gaat in dit topic dus niet over het inwendige
leven, maar naar de vorm die zich naar buiten openbaart.
Naar mijn bescheiden mening hebben organisten daar een 'herziene notenvertaling', gezien de snelheid van het ritme.helma schreef:CGK Damwoude-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
't Is vaak niet om aan te horen.
@DIA, heb je dit zelf geschreven?
CGK Broeksterwoude (Andreas), CGK Sint Janskloosterhelma schreef:CGK Damwoude-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik heb gezegd wat ik hierover denk, maar het kan beter niet gezegd worden.Luther schreef:CGK Broeksterwoude (Andreas), CGK Sint Janskloosterhelma schreef:CGK Damwoude-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
Het is weggehaald. Daarom maar dit: zijn er vragen, stuur een pb.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Inactief
Ooit Ds. A.J.T. Ruis geluisterd -DIA-? Predikant van de CGK in Damwoude.-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
waar de leer onverdanderd schriftuurlijk-bevindelijk is gebleven.
Wat we op kunnen merken is dit:
Doorgaans gaat het daar eerst in de preek ontbreken aan het niet meer benoemen van
de wegen die God met Zijn volk houd. De scherpe separatie wordt zachter en milder.
Men krijgt (gevolg van de prediking) een meer optimistisch mensbeeld.
Men raakt daar aan gewend, en gaat een prediking waarin nog de standen in het
genadeleven worden gebracht verachten, als niet meer van deze tijd.
Daarna, als de leer zover is aanvaard door de gemeente lijkt men naar een volgende
stap te kunnen. Men lijkt dan uitgekeken te zijn op de sobere liturgie.
Een paar dingen zullen dan vaak eerst aan de orde komen: Het zingen van gezangen
(vaak om te wennen, eerst vóór of na de dienst) en daarna, of gelijk daarmee, gaat men
ook vaak overwegen of de vorm van de zangkunst wel goed is. (men is dan al zover dat men
de leer al vergeten lijkt te zijn, en dus concentreert men zich dan doorgaans meer op meer
uiterlijke zaken).
Dan komt vanzelf de manier van zingen aan de orde.
Waarom? Wij vinden ritmisch zingen vaak mooier. Het sluit meer aan aan onze gevoelens
wat mooi en goed klinkt. Immers, langzaam zingen dat houdt ook in, om onder het zingen te
kunnen mediteren over wat men zingt. Het is immers een berijming van het Woord van God?
Zingt me ritmisch, dan heeft men aandacht voor het uiterlijke, ofwel de vorm waarin het
gebracht wordt.
Deze vorm, en dat lijkt de praktijk te bevestigen, sluit niet echt aan bij de beleving
van Gods volk. Dit 'Gods volk' zal in deze gemeenten waar men overgaat naar een andere
manier van zingen ook meestal gaan ontbreken: Of ze zijn overleden, òf ze worden nog
getolereerd, maar ze zijn in feite ophouders op de weg. Of erger nog, een behoudende tak
verlaat zo'n gemeente. Dat zal dan niet zijn om de reden dat men anders ging zingen, het
kan slechts een druppel zijn die een emmer doet overlopen. In de praktijk staan deze
gemeenten immers al verder af van het 'oude volk'.
Het gaat dan meest nog om het uiterlijke zaken waar geen somber mensbeeld in past.
Mensen die de ellende en doodstaat van de mens benadrukken zijn in zulke gemeenten
doorgaand 'dompers', die, zoals men denkt, de 'blijdschap van het geloven' missen. Maar
tevens zal men in die gemeenten ook niet weten van de 'droefheid naar God' wat we zo
schoon verwoord vinden het bekende boekje van prof. Wisse.
Teken ik zo ongeveer de gang van gemeenten waar men overgaat naar nieuwe vormen
van liturgie? En parallel daarmee zal men ook in dergelijke gemeenten doorgaans weinig
moeite hebben met de invoering van de HSV of het zingen van gezangen.
Op- en aanmerkingen, mogen. Ik kan mij vergissen, ik ben ook maar een mens die enkel
kan afgaan op wat ik waarneem. Let wel: Het gaat in dit topic dus niet over het inwendige
leven, maar naar de vorm die zich naar buiten openbaart.
De gemeente waar ze ritmisch zingen ..
Dan gaat het niet om deze dominee, maar om de boodschap die hij, en vele met hem, in de genoemde gemeente brengen.
Dan zeg ik je .. Bepaalde predikanten, waaronder de genoemde predikant, van de CGK halen "al die o zo goeie gergemmers" met een nood vaart ter rechterzijde in!!! Zowel in leer, als in leven! Aan deze prediking is geen woord spaans te ontdekken!
Vind je posting nogal van onkunde getuigen! Waarin je vele gemeentes onterecht een kwalificatie geeft van "afgevallen van de Waarheid". Eigenlijk moet ik van je posting

DIA, ik heb via de quote van Hendrik de 3e gelezen wat je hebt geschreven. Ik snap wel wat je bedoelt, maar je stellingen zijn te massief en te zwart-wit. De CGK Damwoude is reeds genoemd; ook verschillende HHK-gemeenten zouden genoemd kunnen worden. Maar het zal jou niet overtuigen. Hendrikus heeft het hier al vaker aangegeven: ritmisch zingen heeft oudere papieren dan niet-ritmisch. En als ritmisch zingen inderdaad een symptoom is van ernstige ontwikkelingen, dan zou de GBS deze toonzetting toch niet in haar Bijbels zetten?-DIA- schreef:Ik heb gezegd wat ik hierover denk, maar het kan beter niet gezegd worden.Luther schreef:CGK Broeksterwoude (Andreas), CGK Sint Janskloosterhelma schreef:CGK Damwoude-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
Het is weggehaald. Daarom maar dit: zijn er vragen, stuur een pb.
Overigens: voor mij is het geen halszaak, ritmisch of niet-ritmisch. Ik kan prima nadenken in beide varianten; hooguit dwalen mijn gedachten af als er zó langzaam gezongen wordt bij niet-ritmisch, dat ik een versregel niet in één ademteug kan uitzingen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Inactief
Prof. Baars zou je niet snel zien in CGK van Maarssen nee ... en de ander genoemde dominees ook niet.Mara schreef:Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar ik merk wel in andere (CGK) gemeentes, waar niet-ritmisch gezongen wordt, waar ook de andere vernieuwingen buiten de deur gehouden worden, toch een andere prediking wordt gehoord!
Ik hou predikbeurten bij en zie ook dat de gastpredikanten daarop geselekteerd worden.
In een behoudende CGK zie ik bepaalde predikanten nooit op de lijst staan, daarentegen komen in de "linksere" CGK gemeenten nooit predikanten zoals prof. Baars, ds. v.d. Zwan of ds van Heteren, om er een paar willekeurig te noemen.
Maar je beperkt ze nog toch wel een beetje hoor Mara. Ze komen in gemeentes waar jij ze niet zou verwachten

En andersom ook .. predikanten in een zogenaamde bewaar het pand gemeente ... die je daar niet zou verwachten.
En daar is niks mis mee ... Ja en ik denk dat het geen eens verkeerd zou zijn als ze wat meer bij elkaar op de koffie zouden gaan

Dus ik zou Ds. J. van Walsem wel eens in CGK Barendrecht willen horen voorgaan Of Ds. A. van Heteren in CGK Siegerswoude!
En Ds. K. Visser in CGK Maassluis, Ds. J. de Bruin in CGK Rotterdam-Centrum en Ds. W.N. Middelkoop in CGK Elburg.
Jij niet dan?
Ja, en als je een beetje oplet (RD van donderdag altijd) dan gebeurt dat ook. Het is nog niet zo lang geleden dat ik ds. K. Visser beluisterde in de CGK Siegerswoude. Ik heb hier ook een preek staan van prof. Baars uit de CGK Den Bosch; en één va ds. Egas uit de CGK Ridderkerk. Verder ging ds. W.N. Middelkoop onlangs voor in de CGK Dordrecht-Centrum. Prof. Peels is binnenkort in de CGK Zeist en ds. A.P. van Langevelde ging in Aarlanderveen voor. Kortom: zo scherp ligt het allemaal niet.Hendrik de 3de schreef:Prof. Baars zou je niet snel zien in CGK van Maarssen nee ... en de ander genoemde dominees ook niet.Mara schreef:Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar ik merk wel in andere (CGK) gemeentes, waar niet-ritmisch gezongen wordt, waar ook de andere vernieuwingen buiten de deur gehouden worden, toch een andere prediking wordt gehoord!
Ik hou predikbeurten bij en zie ook dat de gastpredikanten daarop geselekteerd worden.
In een behoudende CGK zie ik bepaalde predikanten nooit op de lijst staan, daarentegen komen in de "linksere" CGK gemeenten nooit predikanten zoals prof. Baars, ds. v.d. Zwan of ds van Heteren, om er een paar willekeurig te noemen.
Maar je beperkt ze nog toch wel een beetje hoor Mara. Ze komen in gemeentes waar jij ze niet zou verwachten![]()
En andersom ook .. predikanten in een zogenaamde bewaar het pand gemeente ... die je daar niet zou verwachten.
En daar is niks mis mee ... Ja en ik denk dat het geen eens verkeerd zou zijn als ze wat meer bij elkaar op de koffie zouden gaan![]()
Dus ik zou Ds. J. van Walsem wel eens in CGK Barendrecht willen horen voorgaan Of Ds. A. van Heteren in CGK Siegerswoude!
En Ds. K. Visser in CGK Maassluis, Ds. J. de Bruin in CGK Rotterdam-Centrum en Ds. W.N. Middelkoop in CGK Elburg.
Jij niet dan?
Ik vraag me af, worden deze dominees niet gevraagd of willen ze niet? Dat wordt mij nooit zo duidelijk.Hendrik de 3de schreef:Prof. Baars zou je niet snel zien in CGK van Maarssen nee ... en de ander genoemde dominees ook niet.Mara schreef:Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar ik merk wel in andere (CGK) gemeentes, waar niet-ritmisch gezongen wordt, waar ook de andere vernieuwingen buiten de deur gehouden worden, toch een andere prediking wordt gehoord!
Maar je beperkt ze nog toch wel een beetje hoor Mara. Ze komen in gemeentes waar jij ze niet zou verwachten![]()
En daar is niks mis mee ... Ja en ik denk dat het geen eens verkeerd zou zijn als ze wat meer bij elkaar op de koffie zouden gaan![]()
Jij niet dan?
Zou het niet beter zijn als er een soort verplichte preekbeurten zouden komen?
Dan kan een "zwaardere" gemeente ook eens een "lichtere" dominee horen.
Als je in een goede behoudende CGK gemeente zit, kan ik me voorstellen dat je denkt dat het allemaal best nog meevalt.
Ik heb die gedachte helaas niet meer.
Maarre.... we dwalen van de Psalmen zingen af....
Die kans hebben alle (!) vacante gemeenten als ze mee doen aan de pretoraatsregeling: het laten voorgaan van studenten met preekconsent. Helaas doen 'rechtsere' gemeenten daaraan nauwelijks mee. Dat heeft twee gevolgen:Mara schreef:Ik vraag me af, worden deze dominees niet gevraagd of willen ze niet? Dat wordt mij nooit zo duidelijk.
Als je in een goede behoudende CGK gemeente zit, kan ik me voorstellen dat je denkt dat het allemaal best nog meevalt.
- Behoudende studenten moeten in hun studentenperiode veelal voorgaan in gemeenten, die hun prediking nog maar nauwelijks kennen.
- Studenten uit een ander deel van de kerken komen maar nauwelijks in aanraking met behoudende gemeenten en krijgen dus ook vanuit die gemeenten geen feedback.
Als we te ver afdwalen, moeten de mods het maar even verplaatsen.Luther schreef:Die kans hebben alle (!) vacante gemeenten als ze mee doen aan de pretoraatsregeling: het laten voorgaan van studenten met preekconsent. Helaas doen 'rechtsere' gemeenten daaraan nauwelijks mee. Dat heeft twee gevolgen:Mara schreef:Ik vraag me af, worden deze dominees niet gevraagd of willen ze niet? Dat wordt mij nooit zo duidelijk.
- Behoudende studenten moeten in hun studentenperiode veelal voorgaan in gemeenten, die hun prediking nog maar nauwelijks kennen.
- Studenten uit een ander deel van de kerken komen maar nauwelijks in aanraking met behoudende gemeenten en krijgen dus ook vanuit die gemeenten geen feedback.

Ligt het niet aan diegene, die de preekbeurten regelt?
Als het een ouderling (ik ga er maar even van uit dat het een ouderling is, maar kan ook iemand anders zijn, zelfs een gemeentelid heb ik begrepen) betreft, die zelf een sterke voorkeur heeft voor bevindelijke dominees, zal hij deze eerst benaderen, toch?
Het heeft niet uitsluitend met een strikte ligging van een gemeente te maken.
Als ik een bepaalde student wil horen, zal ik mij tot audio server moeten wenden, in veel gevallen.