Koninkrijk van Christus

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6560
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Posthoorn »

Apart: wij leven onder het nieuwe verbond, maar het is nog met niemand gesloten (?).
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Gian »

Posthoorn schreef:Apart: wij leven onder het nieuwe verbond, maar het is nog met niemand gesloten (?).
Wij leven niet onder een verbond. Israel is het volk van de verbonden (Rom9vs4).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Matthijs »

Tijd geleden dat ik actief was. Ooit nog eens moderator geweest hier, maar ik maak weer even een comeback, maar niet als mod natuurlijk.

De Bijbel staat vol over het komende koninkrijk. Het duizend jarig rijk (nergens staat het woord vrederijk) wordt al door Jesaja geprofeteerd in hoofdstuk 11. Nee, dit is rijk is nog niet geweest, maar komt nog, als satan gebonden is. Want volgens mij is er nog nooit een jaar in de geschiedenis geweest dat satan stil gezeten heeft. Als satan gebonden is dan wil je niet weten hoe de wereld er dan uit ziet.
De engel Gabriel vertelde aan Maria dat Jezus op de troon van David zal gaan zitten en dat Hij Koning zal zijn over het huis van Jacob, tot in eeuwigheid.
Helaas staat in de kantekeningen hier bij dat dit gaat om het geestelijke. Gelukkig is alleen de Bijbel canoniek en daar zullen we toch echt alleen naar de Bijbel moeten luisteren en ons open moet zetten voor verandering in ons denken omtrent de dingen die nog gebeuren moeten. De Heere Jezus zelf heeft na Zijn opstanding uitgebreid gesproken over het koninkrijk. Zoals al aangehaald werd vroegen de discipelen in datzelfde hoofdstuk aan Jezus wanneer dit koninkrijk zou komen. Nu stellen de kantekenaren dit als een belachelijk en domme vraag, maar Jezus antwoord hier volstrekt normaal op.
God houdt Zijn verbond met David tot in eeuwigheid. Er zal een Rijsje voortkomen uit de afgehouwen tronk van Isai.. Jesaja 11, hetzelfde hoofdstuk over het "vrederijk". De Vredevorst is komende en dan zal er werkelijk vrede op aarde zijn, zoals de engelen zongen. Dat mogen we niet vergeestelijken. De Heere Jezus leerde zijn discipelen te bidden "Uw koninkrijk kome".

Het probleem is dat men (godvruchtige mannen uit het verleden) de volkeren, de heidenen, de kerk, als het geestelijk Israel zijn gaan zien en die vreselijke dwaalleer is nog steeds hot in de gereformeerde gezindte waar ik mij aan verbonden voel. God houdt Zijn verbond met Israël. Hij is de enige Die trouw is. Het nieuwe verbond is ook gesloten met de Joden (met zijn discipelen tijdens het pascha), daar in delen wij alleen in door het geloof in de Heere Jezus Christus (ook een Israëliet). Laten we alsjeblieft ons niet verbeelden dat de volkeren het geestelijk Israël is. Ik vind dat hoogmoedig en God onterend.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Sheba »

Matthijs schreef:Tijd geleden dat ik actief was. Ooit nog eens moderator geweest hier, maar ik maak weer even een comeback, maar niet als mod natuurlijk.

De Bijbel staat vol over het komende koninkrijk. Het duizend jarig rijk (nergens staat het woord vrederijk) wordt al door Jesaja geprofeteerd in hoofdstuk 11. Nee, dit is rijk is nog niet geweest, maar komt nog, als satan gebonden is. Want volgens mij is er nog nooit een jaar in de geschiedenis geweest dat satan stil gezeten heeft. Als satan gebonden is dan wil je niet weten hoe de wereld er dan uit ziet.
De engel Gabriel vertelde aan Maria dat Jezus op de troon van David zal gaan zitten en dat Hij Koning zal zijn over het huis van Jacob, tot in eeuwigheid.
Helaas staat in de kantekeningen hier bij dat dit gaat om het geestelijke. Gelukkig is alleen de Bijbel canoniek en daar zullen we toch echt alleen naar de Bijbel moeten luisteren en ons open moet zetten voor verandering in ons denken omtrent de dingen die nog gebeuren moeten. De Heere Jezus zelf heeft na Zijn opstanding uitgebreid gesproken over het koninkrijk. Zoals al aangehaald werd vroegen de discipelen in datzelfde hoofdstuk aan Jezus wanneer dit koninkrijk zou komen. Nu stellen de kantekenaren dit als een belachelijk en domme vraag, maar Jezus antwoord hier volstrekt normaal op.
God houdt Zijn verbond met David tot in eeuwigheid. Er zal een Rijsje voortkomen uit de afgehouwen tronk van Isai.. Jesaja 11, hetzelfde hoofdstuk over het "vrederijk". De Vredevorst is komende en dan zal er werkelijk vrede op aarde zijn, zoals de engelen zongen. Dat mogen we niet vergeestelijken. De Heere Jezus leerde zijn discipelen te bidden "Uw koninkrijk kome".

Het probleem is dat men (godvruchtige mannen uit het verleden) de volkeren, de heidenen, de kerk, als het geestelijk Israel zijn gaan zien en die vreselijke dwaalleer is nog steeds hot in de gereformeerde gezindte waar ik mij aan verbonden voel. God houdt Zijn verbond met Israël. Hij is de enige Die trouw is. Het nieuwe verbond is ook gesloten met de Joden (met zijn discipelen tijdens het pascha), daar in delen wij alleen in door het geloof in de Heere Jezus Christus (ook een Israëliet). Laten we alsjeblieft ons niet verbeelden dat de volkeren het geestelijk Israël is. Ik vind dat hoogmoedig en God onterend.
@ Matthijs,
Misschien is het interessant voor je om eens te lezen de twee citaten en samenvatting van ds. van Kooten over dit onderwerp eerder in het topic, door mij geplaatst.
majorca
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2011, 14:20

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door majorca »

Matthijs schreef:Tijd geleden dat ik actief was. Ooit nog eens moderator geweest hier, maar ik maak weer even een comeback, maar niet als mod natuurlijk.
Bang dat je berichten verwijderd worden?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Jongere »

majorca schreef:
Matthijs schreef:Tijd geleden dat ik actief was. Ooit nog eens moderator geweest hier, maar ik maak weer even een comeback, maar niet als mod natuurlijk.
Bang dat je berichten verwijderd worden?
:oO
Alle oudgedienden komen terug. Dan moet ik maar weer eens vertrekken, denk ik. ;)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Desiree »

Gian schreef:
Posthoorn schreef:Apart: wij leven onder het nieuwe verbond, maar het is nog met niemand gesloten (?).
Wij leven niet onder een verbond. Israel is het volk van de verbonden (Rom9vs4).
Hé Gian :) ?

Ik weet er niet zo veel van.. raak altijd in de war van allerlei inzichten en denken in de christelijk wereld, maar nu las ik pas in de NBV :) Efeze 2.

Bedenk daarom dat u - u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn - bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. Want Hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee zichzelf één nieuwe mens te scheppen.

Ik zal de kanttek van de NBG enz. er ook eens over opslaan.. maar ik vroeg me af wat dit betekent.

Gr. Desiree ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Sheba »

Desiree schreef:
Gian schreef:
Posthoorn schreef:Apart: wij leven onder het nieuwe verbond, maar het is nog met niemand gesloten (?).
Wij leven niet onder een verbond. Israel is het volk van de verbonden (Rom9vs4).
Hé Gian :) ?

Ik weet er niet zo veel van.. raak altijd in de war van allerlei inzichten en denken in de christelijk wereld, maar nu las ik pas in de NBV :) Efeze 2.

Bedenk daarom dat u - u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn - bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. Want Hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee zichzelf één nieuwe mens te scheppen.

Ik zal de kanttek van de NBG enz. er ook eens over opslaan.. maar ik vroeg me af wat dit betekent.

Gr. Desiree ;)
De christenen in Efeze mochten niet vergeten wie zij eerst waren, voordat zij in Christus waren. Zij waren eerst heidenen. En dat waren allen zij die geen Jood waren. Dat was een enorme scheiding tussen Jood en heiden. Je was Jood of heiden. Er was een enorme, onoverbrugbare geestelijke kloof, een enorme muur.Maar door de menswording van Christus en Zijn Verzoenend lijden en sterven van de opgestane Christus is die scheidslijn voor hen die in Christus zijn, weggevallen. Zij die met God verzoend raken of raakten zijn christenen. Nu het tussen hen en God in Christus goed is. Is het verticaal anders geworden. Maar ook horizontaal. Tussen Jood en heiden. Er is nu gelijke toegang voor Jood en heiden in Christus. Wat vroeger onbestaanbaar was vanwege die geestelijke kloof is nu anders geworden voor hen die in Christus zijn. De joden hadden de uitwendige tekenen als verbondsvolk. besnijdenis.
Tekenen in het vlees....
Die tekenen in het vlees was de indentiteit voor de Joden, dat zij het volk van God waren.
Maar nu ligt de indentiteit niet meer in het vlees maar in Christus. Ongeacht hun afkomst. de genade verenigd. Daar ligt de indentiteit van de nieuwe mens, in Christus.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Desiree »

Maar krijgen wij nu ook die dingen die opgenoemd zijn, zoals verbond, beloften etc. Dus met gevolg de doop, kinderdoop of juist geen kinderdoop want als je niet in Christus bent, dan hoor je niet tot het verbond, dus mag je pas gedoopt worden als je in Christus bent en dan gelden ook voor jou de beloften?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Sheba »

Desiree schreef:Maar krijgen wij nu ook die dingen die opgenoemd zijn, zoals verbond, beloften etc. Dus met gevolg de doop, kinderdoop of juist geen kinderdoop want als je niet in Christus bent, dan hoor je niet tot het verbond, dus mag je pas gedoopt worden als je in Christus bent en dan gelden ook voor jou de beloften?
De besnijdenis op zich maakt en maakte de joden niet zalig. Alleen het geloof (Hebreeuws 11) zoals de besnijdenis en nu de doop een uitwendig teken is. Wat alleen door het geloof, ik weet even nietk het goede woord, waarde krijgt. M.a.w. Niet ieder gedoopte wordt zalig. Wel wordt de doopte zalig als hij of zij bekeerd is door God. Wel mogen we pleiten op het teken. Heere zoals U in de doop heeft laten zien Wie u wil zijn voor arme zondaren etc. Dus in het ware geloof, in het zijn in Christus, gelden die belofte ook voor jou... En dat is m.i ook weer de troost van de kinderdoop die je in het ware geloof kunt hebben,dat God al begon eer dat we naar Hem vragen. Ik wil eigenlijk nu verder niet ingaan op kinderdoop etc. Mijn reactie was enkel wat er volgens mij staat in Efeze 2.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Desiree »

Ja, dat hoeft ook niet hoor. Van het een kwam het ander.. dat begrijp je.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Gian »

Desiree schreef:
Gian schreef:
Posthoorn schreef:Apart: wij leven onder het nieuwe verbond, maar het is nog met niemand gesloten (?).
Wij leven niet onder een verbond. Israel is het volk van de verbonden (Rom9vs4).
Hé Gian :) ?

Ik weet er niet zo veel van.. raak altijd in de war van allerlei inzichten en denken in de christelijk wereld, maar nu las ik pas in de NBV :) Efeze 2.

Bedenk daarom dat u - u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn - bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed. Want Hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee zichzelf één nieuwe mens te scheppen.

Ik zal de kanttek van de NBG enz. er ook eens over opslaan.. maar ik vroeg me af wat dit betekent.

Gr. Desiree ;)
Het betekend wat er staat. Ik kan er niet veel meer van maken. Het gaat over de Gemeente als Lichaam van Christus. Niet Gods volk onder het (oude verbond), niet de heidenen, maar een nieuwe schepping.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Tiberius »

majorca schreef:
Matthijs schreef:Tijd geleden dat ik actief was. Ooit nog eens moderator geweest hier, maar ik maak weer even een comeback, maar niet als mod natuurlijk.
Bang dat je berichten verwijderd worden?
Hey Majorca, leuk om hier (en elders) weer eens wat van je te lezen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Erasmiaan »

Zouden er nog meer oude bekenden zijn die stiekum meelezen ;-) en soms zich ineens een post laten ontglippen.... ::bye
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6560
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Koninkrijk van Christus

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:Zouden er nog meer oude bekenden zijn die stiekum meelezen ;-) en soms zich ineens een post laten ontglippen.... ::bye
Ik had je al een tijdje gemist, Erasmiaan! ;)
Plaats reactie