zomaar een citaat

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Is het niet juist DIT stiekeme: "dese voorgaende ende opweckende, volgende ende mederwerckende ghenade"

Het probleem met Arminius is dat hij toch een soort van samenwerking van Gods wil en 's mensen wil bewerkstelligt. Voor de rest klinkt het een stuk 'degelijker' dan wat de meeste kerken in Nederland preken inderdaad.
memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Is het niet juist DIT stiekeme: "dese voorgaende ende opweckende, volgende ende mederwerckende ghenade"

Het probleem met Arminius is dat hij toch een soort van samenwerking van Gods wil en 's mensen wil bewerkstelligt. Voor de rest klinkt het een stuk 'degelijker' dan wat de meeste kerken in Nederland preken inderdaad.
Opzich niets mis met medewerkende genade, als men daarmee bedoelt de genade die een vernieuwd (d.i. wedergeboren) mens helpt bij het strijden tegen de zonden en het doen van het goede, m.a.w: als men daarmede het synergetische van de heiligmaking aan wil duiden.
helma

Re: zomaar een citaat

Bericht door helma »

Vertalen

Wat zal ik zeggen over het vertalen van de Bijbel?
Als ik al mijn uitdrukkingen zou moeten verantwoorden ben ik zo een jaar aan het schrijven.
Dat vertalen een kunst is, en hoeveel werk het is, dat heb ik wel ervaren.
Daarom laat ik mij niet beoordelen door pausezels en muilezels die het nog nooit geprobeerd hebben.
Wie mijn vertaling niet wil,die moet hem maar laten liggen.
De duivel is hem dankbaar.

Maarten Luther
helma

Bericht door helma »

uit het zendingsblad Paulus.
Twee Papoea-dominees (ds. Kepno en ds. Maling) maakten een Nederlandse kerkdienst mee.
“Als de kerk uitgaat, staan de beide predikanten opnieuw verwonderd te kijken. Ds.Kepno: “Vinden de gemeenteleden elkaar niet belangrijk? Ze groeten elkaar niet, geven elkaar geen hand. Ze komen zomaar binnen en na de dienst vertrekken ze weer. Door de liefde in Christus moet er toch ook liefde voor elkaar zijn?”
Ds. Maling valt het ook op: “Ik voelde me in de kerk een beetje bang. Iedereen keek zo voor zich uit, zonder elkaar aan te kijken. Er is veel aandacht voor het verkondigen van het Woord, maar het lijkt wel of er weinig aandacht is voor de onderlinge contacten”.”
Floppy

Bericht door Floppy »

En als we geen zendingsgemeenten hadden, met voorgangers die het ons lieten zien, dan was het ons niet eens opgevallen....
Mara

Bericht door Mara »

Uit: Schuilplaats - perspectief

Jaren geleden las ik een interview met een oudere vrouw. Zij was jarenlang verloskundige geweest. Honderden kinderen had ze tijdens haar werkzame leven ter wereld helpen brengen, terwijl zij zelf ongehuwd was gebleven.

Toen degene, die haar het interview afnam hier verbaasd op reageerde, citeerde ze Jesaja en zei: "de kinderen van de eenzame zijn meer, dan de kinderen der getrouwde".
Duidelijk liet ze in dit interview uitkomen, dat voor haar het leven meer was dan alleen huisje, boompje en beestje. Juist door haar niet gehuwd zijn, had ze veel meer tijd om zich volledig te geven aan haar werk, waardoor contacten met vele gezinnen en de kinderen de tijd door waren gebleven. Daardoor had ze veel aanloop en had ze uiteindelijk, zoals ze het omschreef, een heel groot gezin.

Wat mij trof in het interview was het feit, dat deze vrouw het ongehuwd zijn niet op een negatieve manier over haar leven liet regeren. Ze wees op de talenten en gaven, die de Heere haar geschonken had en die ze op allerlei manieren mocht gebruiken. Juist door deze levenshouding kwam sterk naar voren dat zij als single volwaardig mens was. Wat is het belangrijk dat dit volwaardig zijn ook in de kerk, in prediking en pastoraat naar voren komt!

De alleenstaande is niet anders dan de gehuwde. De single is zeker niet tweederangs en wil al helemaal niet zielig gevonden worden. Beiden zijn voor Gods Aangezicht volwaardig mens.

Dat neemt niet weg dat we het alleen zijn zeker niet mogen idealiseren. Ook de single kent eenzaamheid, teleurstelling, worsteling en verdriet. Toch is het goed om juist vanuit de Schrift te wijzen op het feit dat de alleenstaande door de Heere geroepen kan zijn tot een uitnemende taak. Neem nu Paulus, die als ongehuwde een zeer belangrijke rol mocht spelen in de verkondiging van het evangelie. Juist door zijn niet gehuwd zijn, waardoor hij geen verplichtingen had tegenover vrouw en kinderen, was hij in staat om lange zendingsreizen te maken, waardoor het evangelie zijn loop mocht hebben tot aan Rome aan toe!

Zo mocht zijn leven een zeer vruchtbaar leven zijn en mocht hij leven tot eer en heerlijkheid van Zijn Zender. En zou dat ook niet een cruciale vraag in ons aller leven moeten zijn? Gehuwd of ongehuwd: "Heere, hoe is mijn leven vruchtbaar voor U?".

drs. A.N.J. Scheer, Proponent
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dick

Bericht door dick »

Mara schreef:Neem nu Paulus, die als ongehuwde een zeer belangrijke rol mocht spelen in de verkondiging van het evangelie. Juist door zijn niet gehuwd zijn, waardoor hij geen verplichtingen had tegenover vrouw en kinderen, was hij in staat om lange zendingsreizen te maken, waardoor het evangelie zijn loop mocht hebben tot aan Rome aan toe!

Zo mocht zijn leven een zeer vruchtbaar leven zijn en mocht hij leven tot eer en heerlijkheid van Zijn Zender. En zou dat ook niet een cruciale vraag in ons aller leven moeten zijn? Gehuwd of ongehuwd: "Heere, hoe is mijn leven vruchtbaar voor U?".

Zo is het. Jammer echter dat Paulus niet heeft voorzien dat zijn vruchtbare leven als "single bij de gratie Gods", geleid heeft tot een enormiteit als het verplichte celibaat. Een enkele toevoeging had deze institutionele, onnodige en onzinnige dwaling kunnen voorkomen.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

There is a God we want and a God who is, and they are not the same God. The turningpoint of our lives is when we stop seeking the God we want and seek the God who is.
Hier beneden is het niet.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

dick schreef:
Mara schreef:Neem nu Paulus, die als ongehuwde een zeer belangrijke rol mocht spelen in de verkondiging van het evangelie. Juist door zijn niet gehuwd zijn, waardoor hij geen verplichtingen had tegenover vrouw en kinderen, was hij in staat om lange zendingsreizen te maken, waardoor het evangelie zijn loop mocht hebben tot aan Rome aan toe!

Zo is het. Jammer echter dat Paulus niet heeft voorzien dat zijn vruchtbare leven als "single bij de gratie Gods", geleid heeft tot een enormiteit als het verplichte celibaat. Een enkele toevoeging had deze institutionele, onnodige en onzinnige dwaling kunnen voorkomen.
Gods Woord heeft geen toevoeging nodig, omdat anders de dwaling van het celibaat zou zijn ontstaan.
Sterker nog: we mogen niets toevoegen aan de Bijbel.
Er staat geschreven: Openbaring 22: 18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.

De dwaling van het celibaat is niet ontstaan doordat de bijbel gebrekkig zou zijn,
maar door dwalend mensenverstand.
De bijbel leert nergens een verbod om ongehuwd te zijn om een ambt te vervullen.
Ook de apostel Petrus had immers een schoonmoeder die ziek was, en Petrus is apostel geweest in gehuwde staat.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
dick

Bericht door dick »

SecorDabar schreef:
dick schreef:

Gods Woord heeft geen toevoeging nodig, omdat anders de dwaling van het celibaat zou zijn ontstaan.
Sterker nog: we mogen niets toevoegen aan de Bijbel.
Er staat geschreven: Openbaring 22: 18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.

De dwaling van het celibaat is niet ontstaan doordat de bijbel gebrekkig zou zijn,
maar door dwalend mensenverstand.
De bijbel leert nergens een verbod om ongehuwd te zijn om een ambt te vervullen.
Ook de apostel Petrus had immers een schoonmoeder die ziek was, en Petrus is apostel geweest in gehuwde staat.
Wanneer u over het woord "toevoeging" valt....een duidelijker formulering van Paulus zou vanzelfsprekend canoniek zijn geweest. Dat lost uw probleem vanzelf op.

Geloven we niet in een organische inspiratie ?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

De Schrift en dezelfde apostel is ook duidelijk genoeg geweest:
1 DOCH de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten en leringen der duivelen,
2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen consciëntie als met een brandijzer toegeschroeid;
3 Verbiedende te huwen, gebiedende van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen en die de waarheid hebben bekend.
De dwaling is niet gekomen door onduidelijkheid van de Schrift, maar door verlating en afval, zoals deze passage ook leert.
Plaats reactie