provinciale politiek

Em.

provinciale politiek

Bericht door Em. »

En hebben jullie gestemd vandaag of ga je het nog doen?? de opkomst was tot nu toe laag (zal ook wel zo blijven)

nn wat vinden jullie van provinciale politiek. Mij zegt het eerlijk gezegd weinig, maar ik heb toch maar gestemd. Probleem is dat al die kandidaatjes me nix zeggen (behalve m'n vader dan, daar heb ik maar op gestemd ;) ) en ik amper weet wat ze willen. Maarre wat vinden jullie?
anna

Bericht door anna »

Daar ben ik het wel een beetje met je eens.....

Misschien bezoeken (we/ik) te weinig avonden????? (ik weet het niet)
Madtice

Bericht door Madtice »

Provinciale verkiezingen interesseren me niet zoveel. Ik bevind me toch in drie provinciën tegelijk :, Maar als iemand mij kan uitleggen wat het nut is van de provinciale staten - behalve het leveren van senatoren die meer een soort klapvee van de tweede kamer zijn - dan ga ik over vier jaar stemmen. Vandaag niet, het regent.
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Als het goed is staat de PS dichter bij de mens!
Volgens mij mag de PS het geld besteden en uitgeven wat de overheid geeft. Dus volgens mij zijn ze flink gebonden! En hierdoor waarschijnlijk ook minder in de belangstelling.

Aan de ene kant is het begrijpelijk dat de landelijke politiek meer aandracht heb. Aan de andere kant niet want hoe groter het orgaan hoe minder de politiek dicht bij de burger staat. Het lijk wel of de mensen dit niet begrijpen!
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

De provincie regelt veel meer voor je dan je denkt. Alleen gaat dat meestal via de gemeente. Gaat dat goed, dan strijkt de gemeente de eer op. Gaat het niet zo goed, dan krijgt de provincie de schuld. Let maar eens op.

Overigens is de provincie de oudste bestuurslaag van ons land. De zeven provinciën, weet je nog? De provs zouden dus best wat meer body mogen krijgen.
Madtice

Bericht door Madtice »

Naar mijn mening is er überhaubt geen duidelijk profiel van wat de politiek doet, behalve stemmen ontvangen ;)
Em.

Bericht door Em. »

xal es aan m'n papa vragen alstie tijd heeft; die is een beetje actief op provinciaal niveau.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Denk ook dat het er mee te maken heeft dat de partijen geen grootte landelijke campagnes voeren. Zo zijn ze minder in de belangstelling en media.
Denk dat de media hierin een grote rol vervult. Denk nog maar eens aan de 2e kamerverkiezingen . Je kon geen krantopenslaan, geen tv zender zijn, geen radiokanaal horen of je hoorde/zag/las wel iets over de verkiezingen.

Voor de provincie is dat veel minder.

tukkertje
jvdg

Bericht door jvdg »

Vandaag trof ik in mijn brievenbus de kandidatenlijst aan voor de verkiezing van de PS van ZH in kieskring 3 (Dordrecht).

Gewoonlijk neem ik alle lijsten even door om te zien welke mensen te verkiezen zijn.

En net als altijd, onverschillig welke verkiezingen, tref ik, bij vooral de kleinere partijen lijsten aan met een (relatief) zeer groot aantal kandidaten.

Hoewel ik weet dat dit veelal te maken heeft met "bloedgroepen", waarbij partijen gelegenheid geven om voorkeurstemmen uit te brengen, blijf ik dit vreemd vinden.

We stemmen in principe geen personen maar partijen met hun programma's.

Of is er toch sprake van een grote mate van ego-tripperij?
refo

Bericht door refo »

Nee, hoor. In Nederland kies je personen. Via lijsten.
Daarom kan iemand die een zetel heeft, maar niet meer in z'n partij past gewoon blijven zitten.
Unionist

Bericht door Unionist »

Brengen jullie weleens een voorkeurstem uit? Of stem je standaard op de bovenste?
parsifal

Bericht door parsifal »

Bij de tweede kamer verkiezingen heb ik op Martine Vonk gestemd. De bovenste vier zouden er toch wel inkomen. En van deze mevrouw weet ik dat ze veel kennis van zaken heeft op het gebied van milieu en sociale zaken. Zo iemand is nodig in de tweede kamer (Hoewel nu met Cramer op milieu, zit er in ieder geval ook iemad die op dat gebied een goede reputatie heeft).

Bij de provinciale staten stem ik toch maar op de lijsttrekker.
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik denk dat ik dit keer op Jonatahn van Tongeren stem, een tweedejaars student politicologie met flink wat gezonde ambitie en goed politiek inzicht. Ik ontmoet hem weleens op een ledenvergadering. Hij staat iets van 11e op de lijst.

Meestal kijk ik wel even of er een bekende op staat. 't Is altijd leuk als je lager op de lijst staat en je krijgt wat stemmen.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Nee, hoor. In Nederland kies je personen. Via lijsten.
Daarom kan iemand die een zetel heeft, maar niet meer in z'n partij past gewoon blijven zitten.
Formeel gezien heb je uiteraard vokomen gelijk, maar praktisch gezien stemt men op de partij, en vervolgens geeft men de voorkeur voor een bepaald persoon aan.
Veelal kiest men voor de partij en vervolgens automatisch op nummer 1.
Plaats reactie