ehm...hoeveel denk jij wel niet wat een smartphone of een laptop kost??huisman schreef:
@WimA: huisman geeft niets om tablets,laptops,smartphones etc, maar geeft wel om boeken.
Daar kan je echt niet zoveel boeken voor in de plaats kopen...

ehm...hoeveel denk jij wel niet wat een smartphone of een laptop kost??huisman schreef:
@WimA: huisman geeft niets om tablets,laptops,smartphones etc, maar geeft wel om boeken.
Hier kan ik het wel mee eens zijn! Evenwel is dan het probleem van WimA nog niet opgelost. Want ook dan kun je kasten vol hebben. Als ik bijv zie wat @huisman hier aanbeveelt en zegt te (gaan) lezen, dan lijken me dat allemaal boeken die in de bovenstaande categorie vallen en tevens werkelijk gelezen worden. Dat betekent wel dat @huisman (ik weet het niet, maar vermoed het zomaar) kasten vol heeft staan. Het verwijt van WimA doet wat koddig aan.Anker schreef:'t Is net als met alles in onze tijd. We hebben overal veel van, dat gaat ten koste van het nuttig gebruik. 't Wordt allemaal een beetje hapsnap of alles van hetzelfde. Al die levensbeschrijvingen zijn ook een beetje zinloos als het niet veel toe te voegen heeft. Ik bladerde in de boekwinkel een pas verschenen levensbeschrijving door. Daar werd natuurlijk ook aandacht gegeven aan 1953 omdat die predikant toen dominee was. Daar wordt een andere dominee aangehaald die een bepaalde sneer deed naar de 'uitgetredenen' als geschiedschrijving. Van betreffende predikant waarover de beschrijving ging was ws. geen sneer te vinden. Ik vind dat zo zot. Hij is heel snel weer op het plankje beland. Zulke boeken lust ik niet. En ze kosten wel 20 euro of meer.
Dan maar een oudvader... Die lees je en herlees je, de huidige predikanten hebben toch niet veel meer toe te voegen. Er komt trouwens van alles uit, vorige week nog een prachtige recensie van ds. Roos over een boek van de Erskines. Ga dat maar lezen.
Dit verwijt predikanten mee te geven, is al helemaal potsierlijk. Een timmerman heeft een uitgebreide gereedschapverzameling, een schilder heeft meer kwasten dan ik me kan indenken, zo heeft een predikant tientallen meters met boeken staan. Een gemiddeld commentaar is toch al snel anderhalve meter breed; als je 10 commentaren hebt staan, wat toch een beetje standaard is, heb je al 15 meter. Dan heb ik het nog niet over bijbels en bijbelvertalingen, dogmatiek, homiletiek, symboliek (denk aan HC-verklaringen), en stichtelijke werken. Als een predikant wordt geïnterviewd, dan zit hij uiteraard in zijn werkruimte, net zoals waneer een automonteur geïnterviewd wordt. Dat zal ongetwijfeld plaatsvinden in een ruimte waar meer soort moeren en schroeven liggen dan ik thuis heb liggen.WimA schreef:Het niet horen of zien betekend niet per definitie dat het er niet is. En ik zie het wel. Onlangs zag ik ergens vooraanstaande mensen in onze gezindte elkaar vertellen hoe lang en groot hun boekenkasten wel niet zijn en hoe e.e.a. was gesorteerd. En ook op dit forum kom ik het tegen.Bona Fide schreef:Nou ja, het zal wel. Ik weet niet wie jou 'vele' vrienden en bekenden dan zijn. Ik zie/hoor dit gelukkig niet om mij heen.WimA schreef:Het - gelukkig vele - goede gebruik is geen reden om het - ook vele - verkeerde gebruik niet eens ter sprake te brengen.Bona Fide schreef:Het komt op mij ook over als gezeur, WimA. Geld van 'mensen die nergens aan doen' (voor het goede begrip zeg ik het maar zo) gaat vaak op aan uitgaan, bioscoop etc. Mensen uit onze gezindte geven dit denk ik eerder uit aan een (goed) boek. En ja, die lees je en zet je dan in een boekenkast (of zet als nog te lezen in de boekenkast); waar anders? Om daar het "materialisme van veel refo's" aan af te meten, vind ik echt grote onzin.
En verder kan men geen foto van een predikant zien zonder zijn boekenkast erachter. Men zou toch zeggen dat de auto net zo belangrijk is voor het werk. Maar daar kiest men niet voor. Waarom niet?
Prima citaat. Een uitwerking van het Schriftuurlijke "rijkdom en armoede geef mij niet".Jongere schreef:Kwam nog een mooi citaatje van Spurgeon tegen in de Saambinder afgelopen week:Spurgeon schreef:Een verstandig mens verwacht niet, dat zijn tuin hem elk jaar groente verschaft, als hij de bodem niet bemest; hij verwacht niet, dat een locomotief rijdt zonder brandstof... Laat men dan ook geen leerzame preken verwachten van mensen, die buiten de schatkamer van de wetenschap gesloten worden, doordat ze zich geen boeken kunnen aanschaffen.
Luther (de echte) is natuurlijk - qua statuur - boven alle kritiek verheven maar objectief gezien is dit natuurlijk gewoon rare praat. Lijkt me verder geen argument.Jongere schreef:En dat gecombineerd met Luther die zegt:(de echte) Luther schreef:Daarom vraag ik nog eens aan alle christenen (…) dat zij toch niet te gauw doctores moeten willen zijn en niet te hoge dunk van zichzelf hebben, alsof zij alles weten (…), maar voortdurend aanhouden in lezen, onderrichten, leren, denken en meditatie en niet ophouden, voordat zij de duivel dood geleerd hebben en geleerder geworden zijn dan God zelf en al Zijn heiligen.
Maar het gebrek aan kennis komt niet door te weinig boeken.............. Dat leert de huidige tijd toch wel.Jongere schreef:Dan zeg ik: er kunnen geen boeken genoeg zijn. Er is eerder te weinig grondige kennis dan teveel. (Al zijn Spurgeon en Luther natuurlijk het einde van de tegenspraak niet)
Goed beantwoord. Jammer dat ik dit soort relativeren zo vaak mis bij de Wegwijs, of Bruidsbeurs etc. Niet de argumenten an sich hierboven genoemd, daar zit een kern vergoelijkende kern in, in de vorm van "wees niet al te rechtvaardig", die ik wel beaam. Maar de onderwerpen waar deze opmerkingen wel of juist niet gemaakt worden doet vaak zo luid van zich spreken.Jongere schreef:Dit kan ik absoluut niet op één lijn zetten met verschillende vormen van materialisme. Al kun je natuurlijk op een heel verkeerde manier omgaan met je boeken(kast). Zoals alle dingen die in zichzelf goed zijn verkeerd gebruikt kunnen worden. Je moet die dingen natuurlijk hebben om te gebruiken, niet voor de sier.
Trouwens, als die 'bekende christelijke mensen' die over hun boekenkast discussieerden, degenen zijn wie ik denk dat het betreft; dan viel die discussie bijzonder mee. Volgens mij betrof het daar gewoon een leuke vraag over de indeling van je boekenkast, die werd besproken door mensen voor wie studie nu eenmaal het hoofd onderdeel van hun beroep of ambt vormt.
En of een dominee nu in zijn werkomgeving (=studeerkamer met boeken) op de foto gaat of op een plank over een slootje, daar kan ik me niet zo druk om maken. Laten we tenminste het beste van elkaar denken en niet voor de ander invullen dat het wel hoogmoed of pronken met boeken zal zijn.
Ik verwijt een predikant niet dat'ie er (veel) boeken op nahoudt. Dat staat er niet. Goed lezen is overigens ook wel een voorwaarde willen (veel) boeken hun nut afwerpen. Het valt mij gewoon op dat vaak - in interviews /gesprekken / artikelen / opinies - de predikant zijn boekenschat met enige trots ten toon spreidt. Om in het voorbeeld te blijven, een timmerman zal, in een interview, meestal trots bij zijn gemaakte produkt poseren, niet bij het gereedschap waarmee e.e.a. is gemaakt. Een beeldhouwer poseert trots bij het gemaakte beeld, niet bij de steenbijtels. Een predikant echter poseert vaak in de werkplaats bij z'n boeken. Alsof de boeken en het lezen het produkt en doel is van de arbeid.Luther schreef:Dit verwijt predikanten mee te geven, is al helemaal potsierlijk. Een timmerman heeft een uitgebreide gereedschapverzameling, een schilder heeft meer kwasten dan ik me kan indenken, zo heeft een predikant tientallen meters met boeken staan. Een gemiddeld commentaar is toch al snel anderhalve meter breed; als je 10 commentaren hebt staan, wat toch een beetje standaard is, heb je al 15 meter. Dan heb ik het nog niet over bijbels en bijbelvertalingen, dogmatiek, homiletiek, symboliek (denk aan HC-verklaringen), en stichtelijke werken. Als een predikant wordt geïnterviewd, dan zit hij uiteraard in zijn werkruimte, net zoals waneer een automonteur geïnterviewd wordt. Dat zal ongetwijfeld plaatsvinden in een ruimte waar meer soort moeren en schroeven liggen dan ik thuis heb liggen.
Ja, maar hoe zie je het dan voor je? Dat de predikant poseert bij de vrucht van zijn prediking? Het woord trots is mogelijk hier niet op zijn plaats, lijkt me een beetje inlegkundeWimA schreef:Ik verwijt een predikant niet dat'ie er (veel) boeken op nahoudt. Dat staat er niet. Goed lezen is overigens ook wel een voorwaarde willen (veel) boeken hun nut afwerpen. Het valt mij gewoon op dat vaak - in interviews /gesprekken / artikelen / opinies - de predikant zijn boekenschat met enige trots ten toon spreidt. Om in het voorbeeld te blijven, een timmerman zal, in een interview, meestal trots bij zijn gemaakte produkt poseren, niet bij het gereedschap waarmee e.e.a. is gemaakt. Een beeldhouwer poseert trots bij het gemaakte beeld, niet bij de steenbijtels. Een predikant echter poseert vaak in de werkplaats bij z'n boeken. Alsof de boeken en het lezen het produkt en doel is van de arbeid.Luther schreef:Dit verwijt predikanten mee te geven, is al helemaal potsierlijk. Een timmerman heeft een uitgebreide gereedschapverzameling, een schilder heeft meer kwasten dan ik me kan indenken, zo heeft een predikant tientallen meters met boeken staan. Een gemiddeld commentaar is toch al snel anderhalve meter breed; als je 10 commentaren hebt staan, wat toch een beetje standaard is, heb je al 15 meter. Dan heb ik het nog niet over bijbels en bijbelvertalingen, dogmatiek, homiletiek, symboliek (denk aan HC-verklaringen), en stichtelijke werken. Als een predikant wordt geïnterviewd, dan zit hij uiteraard in zijn werkruimte, net zoals waneer een automonteur geïnterviewd wordt. Dat zal ongetwijfeld plaatsvinden in een ruimte waar meer soort moeren en schroeven liggen dan ik thuis heb liggen.
Ik vraag me af hoe jij zou reageren als de dominee zich laat fotograferen temidden van de honderden mensen die door zijn prediking tot bekering zijn gekomen...WimA schreef:Ik verwijt een predikant niet dat'ie er (veel) boeken op nahoudt. Dat staat er niet. Goed lezen is overigens ook wel een voorwaarde willen (veel) boeken hun nut afwerpen. Het valt mij gewoon op dat vaak - in interviews /gesprekken / artikelen / opinies - de predikant zijn boekenschat met enige trots ten toon spreidt. Om in het voorbeeld te blijven, een timmerman zal, in een interview, meestal trots bij zijn gemaakte produkt poseren, niet bij het gereedschap waarmee e.e.a. is gemaakt. Een beeldhouwer poseert trots bij het gemaakte beeld, niet bij de steenbijtels. Een predikant echter poseert vaak in de werkplaats bij z'n boeken. Alsof de boeken en het lezen het produkt en doel is van de arbeid.Luther schreef:Dit verwijt predikanten mee te geven, is al helemaal potsierlijk. Een timmerman heeft een uitgebreide gereedschapverzameling, een schilder heeft meer kwasten dan ik me kan indenken, zo heeft een predikant tientallen meters met boeken staan. Een gemiddeld commentaar is toch al snel anderhalve meter breed; als je 10 commentaren hebt staan, wat toch een beetje standaard is, heb je al 15 meter. Dan heb ik het nog niet over bijbels en bijbelvertalingen, dogmatiek, homiletiek, symboliek (denk aan HC-verklaringen), en stichtelijke werken. Als een predikant wordt geïnterviewd, dan zit hij uiteraard in zijn werkruimte, net zoals waneer een automonteur geïnterviewd wordt. Dat zal ongetwijfeld plaatsvinden in een ruimte waar meer soort moeren en schroeven liggen dan ik thuis heb liggen.
Tja, mij pleidooi houdt in dat ik graag wat minder voor me zou zien hieromtrent. En of het woordeke "trots" in deze misplaatst is uiteraard arbitrair, evenals de mening dat het inlegkunde betreft. In de grond der zaak bestaat er uiteraard enkel inlegkunde, een blinde kan terecht een ziende erop attenderen dat een naaktfoto an sich geen verkeerde gevoelens op roept. Het zijn toch de (ziende) ogen die er iets inleggen wat wij als onjuist zouden bestempelen.Mister schreef:Ja, maar hoe zie je het dan voor je? Dat de predikant poseert bij de vrucht van zijn prediking? Het woord trots is mogelijk hier niet op zijn plaats, lijkt me een beetje inlegkundeWimA schreef:Ik verwijt een predikant niet dat'ie er (veel) boeken op nahoudt. Dat staat er niet. Goed lezen is overigens ook wel een voorwaarde willen (veel) boeken hun nut afwerpen. Het valt mij gewoon op dat vaak - in interviews /gesprekken / artikelen / opinies - de predikant zijn boekenschat met enige trots ten toon spreidt. Om in het voorbeeld te blijven, een timmerman zal, in een interview, meestal trots bij zijn gemaakte produkt poseren, niet bij het gereedschap waarmee e.e.a. is gemaakt. Een beeldhouwer poseert trots bij het gemaakte beeld, niet bij de steenbijtels. Een predikant echter poseert vaak in de werkplaats bij z'n boeken. Alsof de boeken en het lezen het produkt en doel is van de arbeid.Luther schreef:Dit verwijt predikanten mee te geven, is al helemaal potsierlijk. Een timmerman heeft een uitgebreide gereedschapverzameling, een schilder heeft meer kwasten dan ik me kan indenken, zo heeft een predikant tientallen meters met boeken staan. Een gemiddeld commentaar is toch al snel anderhalve meter breed; als je 10 commentaren hebt staan, wat toch een beetje standaard is, heb je al 15 meter. Dan heb ik het nog niet over bijbels en bijbelvertalingen, dogmatiek, homiletiek, symboliek (denk aan HC-verklaringen), en stichtelijke werken. Als een predikant wordt geïnterviewd, dan zit hij uiteraard in zijn werkruimte, net zoals waneer een automonteur geïnterviewd wordt. Dat zal ongetwijfeld plaatsvinden in een ruimte waar meer soort moeren en schroeven liggen dan ik thuis heb liggen.
Niet teveel afvragen wat anderen zouden doen @Luther, zelfstandig een mening vormen!Luther schreef:Ik vraag me af hoe jij zou reageren als de dominee zich laat fotograferen temidden van de honderden mensen die door zijn prediking tot bekering zijn gekomen...
Ik begrijp de discussie absoluut niet. Een predikant is geroepen om te studeren in Gods Woord en maakt dankbaar gebruik van wat anderen in het verleden in Gods Woord ontdekt hebben en dat opgeschreven hebben in boeken die nu nog steeds beschikbaar zijn.WimA schreef:Niet teveel afvragen wat anderen zouden doen @Luther, zelfstandig een mening vormen!Luther schreef:Ik vraag me af hoe jij zou reageren als de dominee zich laat fotograferen temidden van de honderden mensen die door zijn prediking tot bekering zijn gekomen...
Of heeft de boeken op zijn tablet staan.huisman schreef:Ik begrijp de discussie absoluut niet. Een predikant is geroepen om te studeren in Gods Woord en maakt dankbaar gebruik van wat anderen in het verleden in Gods Woord ontdekt hebben en dat opgeschreven hebben in boeken die nu nog steeds beschikbaar zijn.WimA schreef:Niet teveel afvragen wat anderen zouden doen @Luther, zelfstandig een mening vormen!Luther schreef:Ik vraag me af hoe jij zou reageren als de dominee zich laat fotograferen temidden van de honderden mensen die door zijn prediking tot bekering zijn gekomen...
Een predikant zonder boeken in zijn studeerkamer vind ik pas verdacht. Zo'n predikant verzint het allemaal zelf.
De bijbel brengt oude en nieuwe schatten voort.huisman schreef:Ik begrijp de discussie absoluut niet. Een predikant is geroepen om te studeren in Gods Woord en maakt dankbaar gebruik van wat anderen in het verleden in Gods Woord ontdekt hebben en dat opgeschreven hebben in boeken die nu nog steeds beschikbaar zijn.WimA schreef:Niet teveel afvragen wat anderen zouden doen @Luther, zelfstandig een mening vormen!Luther schreef:Ik vraag me af hoe jij zou reageren als de dominee zich laat fotograferen temidden van de honderden mensen die door zijn prediking tot bekering zijn gekomen...
Een predikant zonder boeken in zijn studeerkamer vind ik pas verdacht. Zo'n predikant verzint het allemaal zelf.
Dat zeg ik ook niet. Maar het getuigd van hoogmoed om geen gebruik te maken van de theologie van de afgelopen 2000 jaar. Mensen die de Schrift gaan uitleggen zonder op de schouders van hun voorgeslacht te staan lopen het gevaar om in vele oude dwalingen te vallen.refo schreef:De bijbel brengt oude en nieuwe schatten voort.huisman schreef:Ik begrijp de discussie absoluut niet. Een predikant is geroepen om te studeren in Gods Woord en maakt dankbaar gebruik van wat anderen in het verleden in Gods Woord ontdekt hebben en dat opgeschreven hebben in boeken die nu nog steeds beschikbaar zijn.WimA schreef:Niet teveel afvragen wat anderen zouden doen @Luther, zelfstandig een mening vormen!Luther schreef:Ik vraag me af hoe jij zou reageren als de dominee zich laat fotograferen temidden van de honderden mensen die door zijn prediking tot bekering zijn gekomen...
Het is een dwaling te denken dat alle exegese in beton gegoten is en er nooit meer iets nieuws valt de leren uit de bijbel.