Verwachte boeken theologie

eilander
Moderator

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

Terecht punt, wat mij betreft. Ik weet niet hoe je het jullie vergaat, maar ik heb toch nog wel wat boeken die ik nog nooit gelezen heb. Ik koop ze overigens wel om ze te lezen, niet zomaar voor de "heb".
Maar het is goed om daar eens bij stil te staan. Volgens het huwelijksformulier is het geld dat we extra verdienen (dus bovenop wat we direct nodig hebben) om aan de minderbedeelden weg te geven. Kopen we dan niet (te)veel boeken?
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Anker schreef:Dus, ik begrijp WimA eigenlijk best. We hebben ook dezelfde genen, daar zal het aan liggen. :hum
O, ik wist niet dat je familie van hem was.
Anker schreef:Dan maar een oudvader... Die lees je en herlees je, de huidige predikanten hebben toch niet veel meer toe te voegen. Er komt trouwens van alles uit, vorige week nog een prachtige recensie van ds. Roos over een boek van de Erskines. Ga dat maar lezen.
Ik vind dit een ongepaste opmerking. Natuurlijk mag/moet je oudvaders waarderen, maar om dít van de huidige predikanten te zeggen is niet netjes. Zij staan als het goed is op de schouders van de oudvaders en verwoorden het op hun wijze.

Bovendien is het onbijbels. In Matth. 13:52 zegt Jezus zelf:
"En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt."
Nieuwe gaat dus voorop! Dat geldt ook de predikanten in onze tijd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ben het eigenlijk ook wel eens met WimA. Vaak worden er allerlei zaken uit de gezindte materialistisch genoemd. Terwijl zaken als boeken of orgels of wat dan ook dat net zo goed zijn. Maar omdat deze zaken vaak iets met het geloof te maken hebben, ziet men dat als een rechtvaardigingsgrond.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bona Fide schreef:
Anker schreef:Dus, ik begrijp WimA eigenlijk best. We hebben ook dezelfde genen, daar zal het aan liggen. :hum
O, ik wist niet dat je familie van hem was.
Anker schreef:Dan maar een oudvader... Die lees je en herlees je, de huidige predikanten hebben toch niet veel meer toe te voegen. Er komt trouwens van alles uit, vorige week nog een prachtige recensie van ds. Roos over een boek van de Erskines. Ga dat maar lezen.
Ik vind dit een ongepaste opmerking. Natuurlijk mag/moet je oudvaders waarderen, maar om dít van de huidige predikanten te zeggen is niet netjes. Zij staan als het goed is op de schouders van de oudvaders en verwoorden het op hun wijze.

Bovendien is het onbijbels. In Matth. 13:52 zegt Jezus zelf:
"En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt."
Nieuwe gaat dus voorop! Dat geldt ook de predikanten in onze tijd.
Zeker, ik schaar me elke zondag onder het gehoor van een predikant in onze tijd. Dat is een zegen. Die prekenboekjes die worden geproduceerd om een kerkgebouw te financieren bekoren mij idd. niet, als ik me niet vergis worden daardoor de schriften van de oudvaders (waarvan onze dominee zondag nog zei dat ze in hun tijd schitterden als lichten aan de hemel) minder gelezen. Dat is echt jammer. En nu zijn we het ontwend en zijn ze te moeilijk geworden.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Curatorium schreef:Ben het eigenlijk ook wel eens met WimA. Vaak worden er allerlei zaken uit de gezindte materialistisch genoemd. Terwijl zaken als boeken of orgels of wat dan ook dat net zo goed zijn. Maar omdat deze zaken vaak iets met het geloof te maken hebben, ziet men dat als een rechtvaardigingsgrond.
Ik zou zeggen: "Terwijl zaken als boeken of orgels of wat dan ook dat net zo goed kunnen zijn." Dat ben ik ook wel met WimA en jou eens, maar het werd mij in eerste instantie wat te stellig geponeerd, nl door WimA: "Men kan m.i. veelal het materialisme van veel refo's meten aan hun boekenkasten." Dat punt wilde ik maken.
(En als je even googlet op predikanten kom ik talloze foto's tegen van predikanten zonder hun boekenkast op de achtergrond. Auto's kom ik alleen niet zo vaak tegen, nee.)
Mara

Bericht door Mara »

Je kunt ook en + en doen. Mooie boeken kopen en als je ze uit hebt, doorgeven aan mensen die ze niet kunnen betalen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Je kunt ook en + en doen. Mooie boeken kopen en als je ze uit hebt, doorgeven aan mensen die ze niet kunnen betalen.
:)
Dat is een beetje wat a Brakel schrijft in De Redelijke Godsdienst. Dat heeft hij uitgebreid of iets dergelijks en daarbij schrijft hij zoiets als: wie er moeite mee heeft dat hij al een eerdere versie heeft en nu ook de nieuwe zou willen hebben --> die koopt de nieuwe en geeft dan de andere aan een "minvermogend" mens.
Ik vind dat wel commercieel gedacht van Brakel.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

WimA schreef:Het - gelukkig vele - goede gebruik is geen reden om het - ook vele - verkeerde gebruik niet eens ter sprake te brengen.
En jij behoort - vanzelfsprekend - tot de goede gebruikers. :hum
dennis

Bericht door dennis »

Ik zie liever een dominee met een grote, volle boekenkast dan zonder boekenkast ...
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

dennis schreef:Ik zie liever een dominee met een grote, volle boekenkast dan zonder boekenkast ...
:super
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

eilander schreef:
Mara schreef:Je kunt ook en + en doen. Mooie boeken kopen en als je ze uit hebt, doorgeven aan mensen die ze niet kunnen betalen.
Dat is een beetje wat a Brakel schrijft in De Redelijke Godsdienst. Dat heeft hij uitgebreid of iets dergelijks en daarbij schrijft hij zoiets als: wie er moeite mee heeft dat hij al een eerdere versie heeft en nu ook de nieuwe zou willen hebben --> die koopt de nieuwe en geeft dan de andere aan een "minvermogend" mens.
Als ze dat nu eens allemaal doen...
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Jongere

Bericht door Jongere »

Kwam nog een mooi citaatje van Spurgeon tegen in de Saambinder afgelopen week:
Spurgeon schreef:Een verstandig mens verwacht niet, dat zijn tuin hem elk jaar groente verschaft, als hij de bodem niet bemest; hij verwacht niet, dat een locomotief rijdt zonder brandstof... Laat men dan ook geen leerzame preken verwachten van mensen, die buiten de schatkamer van de wetenschap gesloten worden, doordat ze zich geen boeken kunnen aanschaffen.
En dat gecombineerd met Luther die zegt:
(de echte) Luther schreef:Daarom vraag ik nog eens aan alle christenen (…) dat zij toch niet te gauw doctores moeten willen zijn en niet te hoge dunk van zichzelf hebben, alsof zij alles weten (…), maar voortdurend aanhouden in lezen, onderrichten, leren, denken en meditatie en niet ophouden, voordat zij de duivel dood geleerd hebben en geleerder geworden zijn dan God zelf en al Zijn heiligen.
Dan zeg ik: er kunnen geen boeken genoeg zijn. Er is eerder te weinig grondige kennis dan teveel. (Al zijn Spurgeon en Luther natuurlijk het einde van de tegenspraak niet ;) )
Dit kan ik absoluut niet op één lijn zetten met verschillende vormen van materialisme. Al kun je natuurlijk op een heel verkeerde manier omgaan met je boeken(kast). Zoals alle dingen die in zichzelf goed zijn verkeerd gebruikt kunnen worden. Je moet die dingen natuurlijk hebben om te gebruiken, niet voor de sier.
Trouwens, als die 'bekende christelijke mensen' die over hun boekenkast discussieerden, degenen zijn wie ik denk dat het betreft; dan viel die discussie bijzonder mee. Volgens mij betrof het daar gewoon een leuke vraag over de indeling van je boekenkast, die werd besproken door mensen voor wie studie nu eenmaal het hoofd onderdeel van hun beroep of ambt vormt.
En of een dominee nu in zijn werkomgeving (=studeerkamer met boeken) op de foto gaat of op een plank over een slootje, daar kan ik me niet zo druk om maken. Laten we tenminste het beste van elkaar denken en niet voor de ander invullen dat het wel hoogmoed of pronken met boeken zal zijn.
helma

Bericht door helma »

Wittewrongel schreef:
eilander schreef:
ik krijg eigenlijk best regelmatig boeken.
En ik geef ze ook heel makkelijk weg. Of uitlenen.

Toch hebben boeken op mij ook een verslavende werking.
Als ik hoor over afgoderij dan schieten mijn boeken ook het eerst door mijn hoofd.

Ik ben niet in de positie om veel boeken te kunnen kopen; en dat is maar goed ook.
huisman

Bericht door huisman »

On topic: Hier twee boeken die huize huisman zullen betreden :hum

Afbeelding
De geschiedenis van de Joden Deel 1: De woorden vinden 1000 v.C. tot 1492
Dit is het boek dat Simon Schama altijd al heeft willen schrijven: Possibly the greatest story ever told, een grootse geschiedenis van het Joodse volk in de geschiedenis van de wereld. Van Mozes tot psycho­ analyse, van de Bijbel tot de Westelijke Jordaanoever, van de cultuur tot en met de wetenschap: op al deze terreinen zijn Joden van een beslissende invloed geweest op de ontwikkeling van de wereld. Zoals John Adams, de tweede president van de Verenigde Staten ooit schreef: `De Joden hebben meer bijgedragen aan de bescha­ ving van de mensheid dan willekeurig welk land. chama vertelt dit verhaal met de weidse blik die hem tot een van de beste historici van onze tijd maakt: een geschiedenis waarin schoonheid en gruwelen een even grote rol spelen.
Afbeelding
Het nieuwe standaardwerk over de Hollandse schilderkunst in de 17e eeuw. Jeroen Giltaij, oud-hoofdconservator Oude Schilderkunst van het Museum Boijmans Van Beuningen, bracht 320 schilderijen uit de collecties van Nederlandse musea bijeen in dit prachtige bladerboek. Het boek geeft een compleet overzicht van de Hollandse schilderkunst tussen 1600 en 1700, waarin alle genres vertegenwoordigd zijn, van landschappen, portretten en stillevens tot taferelen uit het dagelijks leven, zeegezichten en kerkinterieurs.
@WimA: huisman geeft niets om tablets,laptops,smartphones etc, maar geeft wel om boeken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Wittewrongel schreef:
eilander schreef:
ik krijg eigenlijk best regelmatig boeken.
En ik geef ze ook heel makkelijk weg. Of uitlenen.

Toch hebben boeken op mij ook een verslavende werking.
Als ik hoor over afgoderij dan schieten mijn boeken ook het eerst door mijn hoofd.

Ik ben niet in de positie om veel boeken te kunnen kopen; en dat is maar goed ook.
Mijn pa had heel veel boeken, ook 2e hands. Toen hij ernstig ziek werd, begon hij ze weg te geven. Hij koos zorgvuldig de titels en gaf die aan diegenen, die volgens zijn inzicht, het erg zouden waarderen en passend bij hen zou zijn.
Hij raakte er helemaal los van.
En zo kom ik her en der boeken tegen.
Ik zou het niet graag afgoderij willen noemen. Misschien een "doorgeschoten" liefhebberij, in sommige gevallen. :)
Soms moet ik een bepaald boek hebben, doe er alle moeite voor en dan heb ik het in huis en blijft het nog tijden dichtgeslagen liggen. :blush
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie