Verdraagzaamheid

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9287
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef:Niet alleen bij registreren maar ook bij inloggen verklaar je akkoord te gaan met de gebruiksvoorwaarden. Kijk maar op het inlogscherm.
;) Ik heb het even nagekeken, maar de formulering is onzorgvuldig. Er wordt gevraagd om je niet te registreren of aan te melden als je niet tot de gereformeerde gezindte behoort. Als ik daar al niet toe zou behoren, dan gaat dit nog niet over mij, omdat ik me registreerde lang voor de forumregels er waren en de vraag is natuurlijk of aanmelden hetzelfde is als registreren of als inloggen?
:)
"Neem voordat je inlogt eerst kennis van onze gebruikersvoorwaarden en bijhorende regels. Op het forum dienen de regels altijd te worden nageleefd."
Leuker kunnen we het niet maken.
Maar de regels zeggen niet dat degene tot de doelgroep moet behoren. Ze zeggen alleen dat je verzocht wordt je niet te registreren als je niet tot de doelgroep behoort. Als je de forumregels als stok wilt gebruiken om de hond te slaan, dan moet je wel nauwkeurig formuleren :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33369
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Tiberius »

Je overschat mijn invloed: ik heb de forumregels niet opgesteld, die waren er al toen ik me (onder deze nickname) registreerde.
Er zijn sinds die tijd alleen wat taalfouten gecorrigeerd en de regel over Pb's is toegevoegd.
Ik handhaaf alleen maar. :)
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door jan34willem »

jan34willem schreef:---knip--- Discussie over modereerbeleid niet gewenst.
Nog een keer proberen levert gewoon dezelfde knip op.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door helma »

Een Hersteld Hervormde Kerbode schreef: Hoe omgaan met uiterlijkheden in de gemeente?

Veranderingen
Elke gemeente verandert, onze gemeente ook. Onvermijdelijk heeft iedereen een mening over deze veranderingen. De een is er blij mee, de ander heeft er moeite mee. De een vindt het vooruitgang, de ander vindt het achteruitgang. De een voelt zich er prima in thuis, de ander voelt zich er soms eenzaam in. Sommigen zijn dankbaar, maar anderen vragen zich bezorgd af waar het heen gaat.
Met enige regelmaat horen we als kerkenraad vanuit de gemeente geluiden over de veranderingen. In sommige gevallen gaat dit ook gepaard met een vraag. Wat vindt de kerkenraad ervan? Hoe denkt u hier of daar over? Kunt u niet eens een keer wat zeggen over dit of dat? Moet de kerkenraad niet wat doen aan…? We zijn blij met deze signalen. Het is voor de kerkenraad van groot belang om te horen wat er bij de gemeenteleden leeft. Wij zijn ons ook goed bewust van de snelle voortgang in de veranderingen. We begrijpen heel goed dat sommigen bezorgd zijn over de snelheid van dit proces. En wij voelen ons als kerkenraad ook nauw betrokken bij deze zaken!
Tegelijk is het niet een zaak van de kerkenraad alleen. De taak van de kerkenraad bestaat er niet in, om alle verantwoordelijkheid naar zichzelf toe te trekken. Wij proberen diep doordrongen te zijn van onze ambtelijke plichten en taken. Maar we willen en mogen niet die zaken tot kerkenraadszaken maken, die feitelijk bij de gemeente behoren (hieronder zullen we dat verder uitwerken). Sommige zaken mág een kerkenraad niet vastleggen.
Om concreet te zijn: u zult in de preken of op de gemeenteavonden geen opmerkingen horen over kleding, haardracht, bijbelgebruik (bijbelvertaling), TV-bezit, of over een hoofddeksel voor meisjes en dames in de eredienst. Wij schrijven u ook niet nauwkeurig voor hoe u invulling moet geven aan de zondag. U krijgt geen politiek stemadvies en evenmin raadgevingen over leggings en spijkerbroeken. We verplichten niemand tot een internetfilter. Dat is niet, omdat het om onbelangrijke dingen gaat of dat we als ambtsdragers weglopen voor onze verantwoordelijkheid. We weten dat velen van ons deze zaken als belangrijk ervaren. Ook beseffen we dat we in deze zaken wel degelijk verkeerde, zondige keuzes kunnen maken (onzedige kleding, verkeerde televisieprogramma’s, zondig internetgebruik). Maar (en dit is doorslaggevend): middelmatige zaken vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar behoren tot het terrein van de gemeenteleden onderling.

Rom. 14
Om deze opvatting van de kerkenraad toe te lichten, verwijzen we naar Rom. 14. Dit is een belangrijk hoofdstuk voor de genoemde vragen die er kunnen leven. In de gemeente van Rome waren allerlei soorten mensen aanwezig. Joden en heidenen, geoefenden en pasbekeerden. De veranderingen en verschillen die wij in onze gemeente ervaren, zijn (om eerlijk te zijn) nog niets vergeleken met die waarvoor de gemeente in Rome zich zag geplaatst! Sommigen hadden een goddeloos leven geleid en doorzagen nog bij lange na niet dat het Evangelie behoort door te werken in alle aspecten van hun leven. Anderen hadden altijd met grote nauwgezetheid de Joodse wetten gehouden, en konden daar nog niet goed van loskomen.
De wijze waarop men er toen mee omging, was niet altijd zo goed. Al gauw neigden de gemeenteleden ernaar te vervallen in één van deze twee reacties. Sommigen veroordeelden de anderen, die op hun beurt de andersdenkenden verachtten (Rom. 14:3,10,13). Dus veroordeling en verachting. Veroordeling bij mensen die anderen te gemakkelijk en te losbandig vonden. Verachting bij anderen, die hun medegemeenteleden wettisch en star vonden. Het gevolg was dat er meningsverschillen ontstonden, ‘twistige samensprekingen’ (Rom. 14:1). De prille gemeente verkeerde zelfs in gevaar. Het werk van God dreigde te breken (Rom. 14:20)!
Wat moest Paulus nu doen? We zouden denken dat hij nu zijn apostolische gezag aan zou wenden. Er moest worden opgetreden! Op dit moment moest hij de touwtjes overnemen, leiding geven, beslissingen nemen, een koers uitzetten… Was het niet zaak dat hij nu zijn verantwoordelijkheid kende en vertelde wat er moest gebeuren?
Verrassend genoeg doet hij dat echter niet. Hij legt het probleem daar neer waar het hoort: midden in de gemeente. Hij legt zijn eigen mening en overtuiging niet op, maar maakt aan de gemeenteleden van Rome duidelijk dat zijzelf hun eigen verantwoordelijkheid hebben. De dreigende scheuring voorkomt hij niet door resoluut in te grijpen, maar door een appèl te doen op de mildheid van de mensen onderling. Zij moeten niet rekening houden met Paulus’ standpunt, maar met elkaars standpunt.
Paulus’ inzet is er daarom niet op gericht om de verschillen in opvatting weg te nemen. Hij zegt niet dat iedereen maar vlees moet gaat eten of juist niet (Rom. 14:2); dat iedereen wijn mag drinken of juist niet (Rom. 14:21); dat iedereen de Joodse feestdagen moet houden of juist niet (Rom. 14:5-6). Integendeel: “ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd” (Rom. 14:5). Hij onderstreept daarmee dat er binnen de gemeente van Rome hierover verschillend wordt gedacht en dat die verschillen ook wel zullen blijven. De taak van de gemeente is niet om sommige overtuigingen weg te werken, maar om het bestaan van de verschillen te accepteren en te leren om daarmee in mildheid om te gaan.
Welnu, de les van Rom. 14 geldt ook voor onze eigen gemeente. Gelukkig is er geen sfeer van wantrouwen en van spanning. Er zijn geen ‘twistige samensprekingen’. We mogen juist dankbaar zijn dat veel gemeenteleden zich nauw verbonden voelen met de gemeente. Maar dat neemt niet weg dat er over allerlei zaken verschillen bestaan in opvattingen. Hierboven zijn een aantal voorbeelden gegeven. En als kerkenraad beseffen we dat velen van ons vinden dat het om belangrijke zaken gaat. De verschillen zouden, op den duur, zelfs de eenheid in de gemeente kunnen bedreigen. Toch trekken we als kerkenraad dit niet naar ons toe. We willen beslist niet gaan stellen dat de ene keuze goed is en de andere fout. Want dan volgen we niet meer de lijn van Rom. 14. De verschillen zijn er en blijven er. De bijbelse weg is niet om de verschillen op te heffen, maar om er in mildheid mee om te gaan. En dat is iets wat de kerkenraad niet kan doen. Het hoort in de gemeente. U moet niet rekening houden met het standpunt van de kerkenraad, maar met het standpunt van die ander die anders denkt dan uzelf.

Oproep
Na deze bijbelse gegevens uit Rom. 14 doen we als kerkenraad een drievoudige oproep.
1. Erken dat er in onze gemeente over allerlei zaken verschillend wordt gedacht. De zaken zijn belangrijk, maar niet de hoofdzaak. Aanvaard dat er mensen zijn die anders over sommige zaken denken dan uzelf. Weersta de neiging om te zeggen of te denken: “Als h/zij echt geloof zou hebben, dan zou h/zij zich wel anders gedragen.” Met zulke neigingen matigen we ons het oordeel toe dat aan Christus alleen toekomt: “Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden” (Rom. 14:10).
2. Als u er behoefte aan heeft om sommige zaken bespreekbaar te maken, doe dat dan rechtstreeks, met de persoon of personen zelf die het betreft. Ga op bijbelse wijze dit gesprek aan. Maak duidelijk hoe de betreffende zaak voor u een belemmering in het geestelijke leven is, en vraag die ander daar rekening mee te houden, en verwijs daarbij naar Rom. 14.
3. Bedenk dat sommige dingen die voor u vanzelfsprekend zijn, voor anderen moeilijk kunnen liggen. Wees bereid rekening te houden met die ander, ook en juist als je meent dat je bijbels in je gelijk staat (Rom. 14:14). Het is beter je aan te passen aan de zwakheden van een ander, dan er een oorzaak van te zijn dat die ander geestelijk ten val komt (Rom. 14:15,21).
We kunnen dit uitvoerige bericht afsluiten en samenvatten met de oproep die Paulus in het besproken hoofdstuk geeft: “Zo dan laat ons najagen wat tot de vrede en tot de stichting onder elkaar dient” (Rom. 14:19).
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door MoesTuin »

Helma, dank je wel voor deze zo zeer waardevolle en zo ontzettend ware bijdrage.

Dit is eigenlijk misschien wel een oproep voor iedereen, voor een oproep tot een persoonlijk geloof, vanuit diepe overtuiging vanuit het hart en niet hoe een kerkenraad bepaalde regels voorschrijft en dit de nadruk krijgt en mensen uit gewoonte of traditie het aannemen.
Het is een ieders verantwoording. Het getuigd ook van respect tegen over elkaar.
Ook sterk de punten om elkaar aan te spreken (en niet over elkaar te spreken)
En nog veel meer goede dingen lees ik in deze bijdrage.
Waar ik alleen maar heel heel blij en dankbaar van kan worden.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Refiosi »

helma schreef:
Een Hersteld Hervormde Kerbode schreef: Hoe omgaan met uiterlijkheden in de gemeente?

Veranderingen
Elke gemeente verandert, onze gemeente ook. Onvermijdelijk heeft iedereen een mening over deze veranderingen. De een is er blij mee, de ander heeft er moeite mee. De een vindt het vooruitgang, de ander vindt het achteruitgang. De een voelt zich er prima in thuis, de ander voelt zich er soms eenzaam in. Sommigen zijn dankbaar, maar anderen vragen zich bezorgd af waar het heen gaat.
Met enige regelmaat horen we als kerkenraad vanuit de gemeente geluiden over de veranderingen. In sommige gevallen gaat dit ook gepaard met een vraag. Wat vindt de kerkenraad ervan? Hoe denkt u hier of daar over? Kunt u niet eens een keer wat zeggen over dit of dat? Moet de kerkenraad niet wat doen aan…? We zijn blij met deze signalen. Het is voor de kerkenraad van groot belang om te horen wat er bij de gemeenteleden leeft. Wij zijn ons ook goed bewust van de snelle voortgang in de veranderingen. We begrijpen heel goed dat sommigen bezorgd zijn over de snelheid van dit proces. En wij voelen ons als kerkenraad ook nauw betrokken bij deze zaken!
Tegelijk is het niet een zaak van de kerkenraad alleen. De taak van de kerkenraad bestaat er niet in, om alle verantwoordelijkheid naar zichzelf toe te trekken. Wij proberen diep doordrongen te zijn van onze ambtelijke plichten en taken. Maar we willen en mogen niet die zaken tot kerkenraadszaken maken, die feitelijk bij de gemeente behoren (hieronder zullen we dat verder uitwerken). Sommige zaken mág een kerkenraad niet vastleggen.
Om concreet te zijn: u zult in de preken of op de gemeenteavonden geen opmerkingen horen over kleding, haardracht, bijbelgebruik (bijbelvertaling), TV-bezit, of over een hoofddeksel voor meisjes en dames in de eredienst. Wij schrijven u ook niet nauwkeurig voor hoe u invulling moet geven aan de zondag. U krijgt geen politiek stemadvies en evenmin raadgevingen over leggings en spijkerbroeken. We verplichten niemand tot een internetfilter. Dat is niet, omdat het om onbelangrijke dingen gaat of dat we als ambtsdragers weglopen voor onze verantwoordelijkheid. We weten dat velen van ons deze zaken als belangrijk ervaren. Ook beseffen we dat we in deze zaken wel degelijk verkeerde, zondige keuzes kunnen maken (onzedige kleding, verkeerde televisieprogramma’s, zondig internetgebruik). Maar (en dit is doorslaggevend): middelmatige zaken vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar behoren tot het terrein van de gemeenteleden onderling.

Rom. 14
Om deze opvatting van de kerkenraad toe te lichten, verwijzen we naar Rom. 14. Dit is een belangrijk hoofdstuk voor de genoemde vragen die er kunnen leven. In de gemeente van Rome waren allerlei soorten mensen aanwezig. Joden en heidenen, geoefenden en pasbekeerden. De veranderingen en verschillen die wij in onze gemeente ervaren, zijn (om eerlijk te zijn) nog niets vergeleken met die waarvoor de gemeente in Rome zich zag geplaatst! Sommigen hadden een goddeloos leven geleid en doorzagen nog bij lange na niet dat het Evangelie behoort door te werken in alle aspecten van hun leven. Anderen hadden altijd met grote nauwgezetheid de Joodse wetten gehouden, en konden daar nog niet goed van loskomen.
De wijze waarop men er toen mee omging, was niet altijd zo goed. Al gauw neigden de gemeenteleden ernaar te vervallen in één van deze twee reacties. Sommigen veroordeelden de anderen, die op hun beurt de andersdenkenden verachtten (Rom. 14:3,10,13). Dus veroordeling en verachting. Veroordeling bij mensen die anderen te gemakkelijk en te losbandig vonden. Verachting bij anderen, die hun medegemeenteleden wettisch en star vonden. Het gevolg was dat er meningsverschillen ontstonden, ‘twistige samensprekingen’ (Rom. 14:1). De prille gemeente verkeerde zelfs in gevaar. Het werk van God dreigde te breken (Rom. 14:20)!
Wat moest Paulus nu doen? We zouden denken dat hij nu zijn apostolische gezag aan zou wenden. Er moest worden opgetreden! Op dit moment moest hij de touwtjes overnemen, leiding geven, beslissingen nemen, een koers uitzetten… Was het niet zaak dat hij nu zijn verantwoordelijkheid kende en vertelde wat er moest gebeuren?
Verrassend genoeg doet hij dat echter niet. Hij legt het probleem daar neer waar het hoort: midden in de gemeente. Hij legt zijn eigen mening en overtuiging niet op, maar maakt aan de gemeenteleden van Rome duidelijk dat zijzelf hun eigen verantwoordelijkheid hebben. De dreigende scheuring voorkomt hij niet door resoluut in te grijpen, maar door een appèl te doen op de mildheid van de mensen onderling. Zij moeten niet rekening houden met Paulus’ standpunt, maar met elkaars standpunt.
Paulus’ inzet is er daarom niet op gericht om de verschillen in opvatting weg te nemen. Hij zegt niet dat iedereen maar vlees moet gaat eten of juist niet (Rom. 14:2); dat iedereen wijn mag drinken of juist niet (Rom. 14:21); dat iedereen de Joodse feestdagen moet houden of juist niet (Rom. 14:5-6). Integendeel: “ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd” (Rom. 14:5). Hij onderstreept daarmee dat er binnen de gemeente van Rome hierover verschillend wordt gedacht en dat die verschillen ook wel zullen blijven. De taak van de gemeente is niet om sommige overtuigingen weg te werken, maar om het bestaan van de verschillen te accepteren en te leren om daarmee in mildheid om te gaan.
Welnu, de les van Rom. 14 geldt ook voor onze eigen gemeente. Gelukkig is er geen sfeer van wantrouwen en van spanning. Er zijn geen ‘twistige samensprekingen’. We mogen juist dankbaar zijn dat veel gemeenteleden zich nauw verbonden voelen met de gemeente. Maar dat neemt niet weg dat er over allerlei zaken verschillen bestaan in opvattingen. Hierboven zijn een aantal voorbeelden gegeven. En als kerkenraad beseffen we dat velen van ons vinden dat het om belangrijke zaken gaat. De verschillen zouden, op den duur, zelfs de eenheid in de gemeente kunnen bedreigen. Toch trekken we als kerkenraad dit niet naar ons toe. We willen beslist niet gaan stellen dat de ene keuze goed is en de andere fout. Want dan volgen we niet meer de lijn van Rom. 14. De verschillen zijn er en blijven er. De bijbelse weg is niet om de verschillen op te heffen, maar om er in mildheid mee om te gaan. En dat is iets wat de kerkenraad niet kan doen. Het hoort in de gemeente. U moet niet rekening houden met het standpunt van de kerkenraad, maar met het standpunt van die ander die anders denkt dan uzelf.

Oproep
Na deze bijbelse gegevens uit Rom. 14 doen we als kerkenraad een drievoudige oproep.
1. Erken dat er in onze gemeente over allerlei zaken verschillend wordt gedacht. De zaken zijn belangrijk, maar niet de hoofdzaak. Aanvaard dat er mensen zijn die anders over sommige zaken denken dan uzelf. Weersta de neiging om te zeggen of te denken: “Als h/zij echt geloof zou hebben, dan zou h/zij zich wel anders gedragen.” Met zulke neigingen matigen we ons het oordeel toe dat aan Christus alleen toekomt: “Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden” (Rom. 14:10).
2. Als u er behoefte aan heeft om sommige zaken bespreekbaar te maken, doe dat dan rechtstreeks, met de persoon of personen zelf die het betreft. Ga op bijbelse wijze dit gesprek aan. Maak duidelijk hoe de betreffende zaak voor u een belemmering in het geestelijke leven is, en vraag die ander daar rekening mee te houden, en verwijs daarbij naar Rom. 14.
3. Bedenk dat sommige dingen die voor u vanzelfsprekend zijn, voor anderen moeilijk kunnen liggen. Wees bereid rekening te houden met die ander, ook en juist als je meent dat je bijbels in je gelijk staat (Rom. 14:14). Het is beter je aan te passen aan de zwakheden van een ander, dan er een oorzaak van te zijn dat die ander geestelijk ten val komt (Rom. 14:15,21).
We kunnen dit uitvoerige bericht afsluiten en samenvatten met de oproep die Paulus in het besproken hoofdstuk geeft: “Zo dan laat ons najagen wat tot de vrede en tot de stichting onder elkaar dient” (Rom. 14:19).
Wat ben ik blij dat ik niet tot die kerk behoort wat een ontzettend slap stuk. Hoed voor dames is toch een Bijbels gegeven , wat een slappe kniëen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door FlyingEagle »

Refiosi schreef: Wat ben ik blij dat ik niet tot die kerk behoort wat een ontzettend slap stuk. Hoed voor dames is toch een Bijbels gegeven , wat een slappe kniëen.
Waar staat dan die hoed voor dames?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het zou zomaar geschreven kunnen zijn door mijn kerkenraad en wat ben ik blij dat ik tot zo'n gemeente hoor!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door SecorDabar »

Refiosi schreef:
helma schreef:
Een Hersteld Hervormde Kerbode schreef: Hoe omgaan met uiterlijkheden in de gemeente?

Veranderingen
Elke gemeente verandert, onze gemeente ook. Onvermijdelijk heeft iedereen een mening over deze veranderingen. De een is er blij mee, de ander heeft er moeite mee. De een vindt het vooruitgang, de ander vindt het achteruitgang. De een voelt zich er prima in thuis, de ander voelt zich er soms eenzaam in. Sommigen zijn dankbaar, maar anderen vragen zich bezorgd af waar het heen gaat.
Met enige regelmaat horen we als kerkenraad vanuit de gemeente geluiden over de veranderingen. In sommige gevallen gaat dit ook gepaard met een vraag. Wat vindt de kerkenraad ervan? Hoe denkt u hier of daar over? Kunt u niet eens een keer wat zeggen over dit of dat? Moet de kerkenraad niet wat doen aan…? We zijn blij met deze signalen. Het is voor de kerkenraad van groot belang om te horen wat er bij de gemeenteleden leeft. Wij zijn ons ook goed bewust van de snelle voortgang in de veranderingen. We begrijpen heel goed dat sommigen bezorgd zijn over de snelheid van dit proces. En wij voelen ons als kerkenraad ook nauw betrokken bij deze zaken!
Tegelijk is het niet een zaak van de kerkenraad alleen. De taak van de kerkenraad bestaat er niet in, om alle verantwoordelijkheid naar zichzelf toe te trekken. Wij proberen diep doordrongen te zijn van onze ambtelijke plichten en taken. Maar we willen en mogen niet die zaken tot kerkenraadszaken maken, die feitelijk bij de gemeente behoren (hieronder zullen we dat verder uitwerken). Sommige zaken mág een kerkenraad niet vastleggen.
Om concreet te zijn: u zult in de preken of op de gemeenteavonden geen opmerkingen horen over kleding, haardracht, bijbelgebruik (bijbelvertaling), TV-bezit, of over een hoofddeksel voor meisjes en dames in de eredienst. Wij schrijven u ook niet nauwkeurig voor hoe u invulling moet geven aan de zondag. U krijgt geen politiek stemadvies en evenmin raadgevingen over leggings en spijkerbroeken. We verplichten niemand tot een internetfilter. Dat is niet, omdat het om onbelangrijke dingen gaat of dat we als ambtsdragers weglopen voor onze verantwoordelijkheid. We weten dat velen van ons deze zaken als belangrijk ervaren. Ook beseffen we dat we in deze zaken wel degelijk verkeerde, zondige keuzes kunnen maken (onzedige kleding, verkeerde televisieprogramma’s, zondig internetgebruik). Maar (en dit is doorslaggevend): middelmatige zaken vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar behoren tot het terrein van de gemeenteleden onderling.

Rom. 14
Om deze opvatting van de kerkenraad toe te lichten, verwijzen we naar Rom. 14. Dit is een belangrijk hoofdstuk voor de genoemde vragen die er kunnen leven. In de gemeente van Rome waren allerlei soorten mensen aanwezig. Joden en heidenen, geoefenden en pasbekeerden. De veranderingen en verschillen die wij in onze gemeente ervaren, zijn (om eerlijk te zijn) nog niets vergeleken met die waarvoor de gemeente in Rome zich zag geplaatst! Sommigen hadden een goddeloos leven geleid en doorzagen nog bij lange na niet dat het Evangelie behoort door te werken in alle aspecten van hun leven. Anderen hadden altijd met grote nauwgezetheid de Joodse wetten gehouden, en konden daar nog niet goed van loskomen.
De wijze waarop men er toen mee omging, was niet altijd zo goed. Al gauw neigden de gemeenteleden ernaar te vervallen in één van deze twee reacties. Sommigen veroordeelden de anderen, die op hun beurt de andersdenkenden verachtten (Rom. 14:3,10,13). Dus veroordeling en verachting. Veroordeling bij mensen die anderen te gemakkelijk en te losbandig vonden. Verachting bij anderen, die hun medegemeenteleden wettisch en star vonden. Het gevolg was dat er meningsverschillen ontstonden, ‘twistige samensprekingen’ (Rom. 14:1). De prille gemeente verkeerde zelfs in gevaar. Het werk van God dreigde te breken (Rom. 14:20)!
Wat moest Paulus nu doen? We zouden denken dat hij nu zijn apostolische gezag aan zou wenden. Er moest worden opgetreden! Op dit moment moest hij de touwtjes overnemen, leiding geven, beslissingen nemen, een koers uitzetten… Was het niet zaak dat hij nu zijn verantwoordelijkheid kende en vertelde wat er moest gebeuren?
Verrassend genoeg doet hij dat echter niet. Hij legt het probleem daar neer waar het hoort: midden in de gemeente. Hij legt zijn eigen mening en overtuiging niet op, maar maakt aan de gemeenteleden van Rome duidelijk dat zijzelf hun eigen verantwoordelijkheid hebben. De dreigende scheuring voorkomt hij niet door resoluut in te grijpen, maar door een appèl te doen op de mildheid van de mensen onderling. Zij moeten niet rekening houden met Paulus’ standpunt, maar met elkaars standpunt.
Paulus’ inzet is er daarom niet op gericht om de verschillen in opvatting weg te nemen. Hij zegt niet dat iedereen maar vlees moet gaat eten of juist niet (Rom. 14:2); dat iedereen wijn mag drinken of juist niet (Rom. 14:21); dat iedereen de Joodse feestdagen moet houden of juist niet (Rom. 14:5-6). Integendeel: “ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd” (Rom. 14:5). Hij onderstreept daarmee dat er binnen de gemeente van Rome hierover verschillend wordt gedacht en dat die verschillen ook wel zullen blijven. De taak van de gemeente is niet om sommige overtuigingen weg te werken, maar om het bestaan van de verschillen te accepteren en te leren om daarmee in mildheid om te gaan.
Welnu, de les van Rom. 14 geldt ook voor onze eigen gemeente. Gelukkig is er geen sfeer van wantrouwen en van spanning. Er zijn geen ‘twistige samensprekingen’. We mogen juist dankbaar zijn dat veel gemeenteleden zich nauw verbonden voelen met de gemeente. Maar dat neemt niet weg dat er over allerlei zaken verschillen bestaan in opvattingen. Hierboven zijn een aantal voorbeelden gegeven. En als kerkenraad beseffen we dat velen van ons vinden dat het om belangrijke zaken gaat. De verschillen zouden, op den duur, zelfs de eenheid in de gemeente kunnen bedreigen. Toch trekken we als kerkenraad dit niet naar ons toe. We willen beslist niet gaan stellen dat de ene keuze goed is en de andere fout. Want dan volgen we niet meer de lijn van Rom. 14. De verschillen zijn er en blijven er. De bijbelse weg is niet om de verschillen op te heffen, maar om er in mildheid mee om te gaan. En dat is iets wat de kerkenraad niet kan doen. Het hoort in de gemeente. U moet niet rekening houden met het standpunt van de kerkenraad, maar met het standpunt van die ander die anders denkt dan uzelf.

Oproep
Na deze bijbelse gegevens uit Rom. 14 doen we als kerkenraad een drievoudige oproep.
1. Erken dat er in onze gemeente over allerlei zaken verschillend wordt gedacht. De zaken zijn belangrijk, maar niet de hoofdzaak. Aanvaard dat er mensen zijn die anders over sommige zaken denken dan uzelf. Weersta de neiging om te zeggen of te denken: “Als h/zij echt geloof zou hebben, dan zou h/zij zich wel anders gedragen.” Met zulke neigingen matigen we ons het oordeel toe dat aan Christus alleen toekomt: “Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden” (Rom. 14:10).
2. Als u er behoefte aan heeft om sommige zaken bespreekbaar te maken, doe dat dan rechtstreeks, met de persoon of personen zelf die het betreft. Ga op bijbelse wijze dit gesprek aan. Maak duidelijk hoe de betreffende zaak voor u een belemmering in het geestelijke leven is, en vraag die ander daar rekening mee te houden, en verwijs daarbij naar Rom. 14.
3. Bedenk dat sommige dingen die voor u vanzelfsprekend zijn, voor anderen moeilijk kunnen liggen. Wees bereid rekening te houden met die ander, ook en juist als je meent dat je bijbels in je gelijk staat (Rom. 14:14). Het is beter je aan te passen aan de zwakheden van een ander, dan er een oorzaak van te zijn dat die ander geestelijk ten val komt (Rom. 14:15,21).
We kunnen dit uitvoerige bericht afsluiten en samenvatten met de oproep die Paulus in het besproken hoofdstuk geeft: “Zo dan laat ons najagen wat tot de vrede en tot de stichting onder elkaar dient” (Rom. 14:19).
Wat ben ik blij dat ik niet tot die kerk behoort wat een ontzettend slap stuk. Hoed voor dames is toch een Bijbels gegeven , wat een slappe kniëen.
De toonzetting kan anders.
Ook de farizeen waren blij dat zij niet waren als die zondaar.
Maar dat neemt niet weg dat we niet zaken moeten tolereren waar de Heilige Schrift duidelijk over is wat uitwendige regels betreft.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door Refiosi »

FlyingEagle schreef:
Refiosi schreef: Wat ben ik blij dat ik niet tot die kerk behoort wat een ontzettend slap stuk. Hoed voor dames is toch een Bijbels gegeven , wat een slappe kniëen.
Waar staat dan die hoed voor dames?
1 korinthe 11
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door SecorDabar »

JolandaOudshoorn schreef:Het zou zomaar geschreven kunnen zijn door mijn kerkenraad en wat ben ik blij dat ik tot zo'n gemeente hoor!
Wij behoren juist bedroefd te zijn waar zaken getolereerd worden waar de Heilige Schrift duidelijk over is.
We bedroeven daarmee de Heilige Geest als we die zaken tegnstaan of gaan relativeren.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 07 jan 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32793
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door -DIA- »

Refiosi schreef:
helma schreef:
Een Hersteld Hervormde Kerbode schreef: Hoe omgaan met uiterlijkheden in de gemeente?

Veranderingen
Elke gemeente verandert, onze gemeente ook. Onvermijdelijk heeft iedereen een mening over deze veranderingen. De een is er blij mee, de ander heeft er moeite mee. De een vindt het vooruitgang, de ander vindt het achteruitgang. De een voelt zich er prima in thuis, de ander voelt zich er soms eenzaam in. Sommigen zijn dankbaar, maar anderen vragen zich bezorgd af waar het heen gaat.
Met enige regelmaat horen we als kerkenraad vanuit de gemeente geluiden over de veranderingen. In sommige gevallen gaat dit ook gepaard met een vraag. Wat vindt de kerkenraad ervan? Hoe denkt u hier of daar over? Kunt u niet eens een keer wat zeggen over dit of dat? Moet de kerkenraad niet wat doen aan…? We zijn blij met deze signalen. Het is voor de kerkenraad van groot belang om te horen wat er bij de gemeenteleden leeft. Wij zijn ons ook goed bewust van de snelle voortgang in de veranderingen. We begrijpen heel goed dat sommigen bezorgd zijn over de snelheid van dit proces. En wij voelen ons als kerkenraad ook nauw betrokken bij deze zaken!
Tegelijk is het niet een zaak van de kerkenraad alleen. De taak van de kerkenraad bestaat er niet in, om alle verantwoordelijkheid naar zichzelf toe te trekken. Wij proberen diep doordrongen te zijn van onze ambtelijke plichten en taken. Maar we willen en mogen niet die zaken tot kerkenraadszaken maken, die feitelijk bij de gemeente behoren (hieronder zullen we dat verder uitwerken). Sommige zaken mág een kerkenraad niet vastleggen.
Om concreet te zijn: u zult in de preken of op de gemeenteavonden geen opmerkingen horen over kleding, haardracht, bijbelgebruik (bijbelvertaling), TV-bezit, of over een hoofddeksel voor meisjes en dames in de eredienst. Wij schrijven u ook niet nauwkeurig voor hoe u invulling moet geven aan de zondag. U krijgt geen politiek stemadvies en evenmin raadgevingen over leggings en spijkerbroeken. We verplichten niemand tot een internetfilter. Dat is niet, omdat het om onbelangrijke dingen gaat of dat we als ambtsdragers weglopen voor onze verantwoordelijkheid. We weten dat velen van ons deze zaken als belangrijk ervaren. Ook beseffen we dat we in deze zaken wel degelijk verkeerde, zondige keuzes kunnen maken (onzedige kleding, verkeerde televisieprogramma’s, zondig internetgebruik). Maar (en dit is doorslaggevend): middelmatige zaken vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar behoren tot het terrein van de gemeenteleden onderling.

Rom. 14
Om deze opvatting van de kerkenraad toe te lichten, verwijzen we naar Rom. 14. Dit is een belangrijk hoofdstuk voor de genoemde vragen die er kunnen leven. In de gemeente van Rome waren allerlei soorten mensen aanwezig. Joden en heidenen, geoefenden en pasbekeerden. De veranderingen en verschillen die wij in onze gemeente ervaren, zijn (om eerlijk te zijn) nog niets vergeleken met die waarvoor de gemeente in Rome zich zag geplaatst! Sommigen hadden een goddeloos leven geleid en doorzagen nog bij lange na niet dat het Evangelie behoort door te werken in alle aspecten van hun leven. Anderen hadden altijd met grote nauwgezetheid de Joodse wetten gehouden, en konden daar nog niet goed van loskomen.
De wijze waarop men er toen mee omging, was niet altijd zo goed. Al gauw neigden de gemeenteleden ernaar te vervallen in één van deze twee reacties. Sommigen veroordeelden de anderen, die op hun beurt de andersdenkenden verachtten (Rom. 14:3,10,13). Dus veroordeling en verachting. Veroordeling bij mensen die anderen te gemakkelijk en te losbandig vonden. Verachting bij anderen, die hun medegemeenteleden wettisch en star vonden. Het gevolg was dat er meningsverschillen ontstonden, ‘twistige samensprekingen’ (Rom. 14:1). De prille gemeente verkeerde zelfs in gevaar. Het werk van God dreigde te breken (Rom. 14:20)!
Wat moest Paulus nu doen? We zouden denken dat hij nu zijn apostolische gezag aan zou wenden. Er moest worden opgetreden! Op dit moment moest hij de touwtjes overnemen, leiding geven, beslissingen nemen, een koers uitzetten… Was het niet zaak dat hij nu zijn verantwoordelijkheid kende en vertelde wat er moest gebeuren?
Verrassend genoeg doet hij dat echter niet. Hij legt het probleem daar neer waar het hoort: midden in de gemeente. Hij legt zijn eigen mening en overtuiging niet op, maar maakt aan de gemeenteleden van Rome duidelijk dat zijzelf hun eigen verantwoordelijkheid hebben. De dreigende scheuring voorkomt hij niet door resoluut in te grijpen, maar door een appèl te doen op de mildheid van de mensen onderling. Zij moeten niet rekening houden met Paulus’ standpunt, maar met elkaars standpunt.
Paulus’ inzet is er daarom niet op gericht om de verschillen in opvatting weg te nemen. Hij zegt niet dat iedereen maar vlees moet gaat eten of juist niet (Rom. 14:2); dat iedereen wijn mag drinken of juist niet (Rom. 14:21); dat iedereen de Joodse feestdagen moet houden of juist niet (Rom. 14:5-6). Integendeel: “ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd” (Rom. 14:5). Hij onderstreept daarmee dat er binnen de gemeente van Rome hierover verschillend wordt gedacht en dat die verschillen ook wel zullen blijven. De taak van de gemeente is niet om sommige overtuigingen weg te werken, maar om het bestaan van de verschillen te accepteren en te leren om daarmee in mildheid om te gaan.
Welnu, de les van Rom. 14 geldt ook voor onze eigen gemeente. Gelukkig is er geen sfeer van wantrouwen en van spanning. Er zijn geen ‘twistige samensprekingen’. We mogen juist dankbaar zijn dat veel gemeenteleden zich nauw verbonden voelen met de gemeente. Maar dat neemt niet weg dat er over allerlei zaken verschillen bestaan in opvattingen. Hierboven zijn een aantal voorbeelden gegeven. En als kerkenraad beseffen we dat velen van ons vinden dat het om belangrijke zaken gaat. De verschillen zouden, op den duur, zelfs de eenheid in de gemeente kunnen bedreigen. Toch trekken we als kerkenraad dit niet naar ons toe. We willen beslist niet gaan stellen dat de ene keuze goed is en de andere fout. Want dan volgen we niet meer de lijn van Rom. 14. De verschillen zijn er en blijven er. De bijbelse weg is niet om de verschillen op te heffen, maar om er in mildheid mee om te gaan. En dat is iets wat de kerkenraad niet kan doen. Het hoort in de gemeente. U moet niet rekening houden met het standpunt van de kerkenraad, maar met het standpunt van die ander die anders denkt dan uzelf.

Oproep
Na deze bijbelse gegevens uit Rom. 14 doen we als kerkenraad een drievoudige oproep.
1. Erken dat er in onze gemeente over allerlei zaken verschillend wordt gedacht. De zaken zijn belangrijk, maar niet de hoofdzaak. Aanvaard dat er mensen zijn die anders over sommige zaken denken dan uzelf. Weersta de neiging om te zeggen of te denken: “Als h/zij echt geloof zou hebben, dan zou h/zij zich wel anders gedragen.” Met zulke neigingen matigen we ons het oordeel toe dat aan Christus alleen toekomt: “Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden” (Rom. 14:10).
2. Als u er behoefte aan heeft om sommige zaken bespreekbaar te maken, doe dat dan rechtstreeks, met de persoon of personen zelf die het betreft. Ga op bijbelse wijze dit gesprek aan. Maak duidelijk hoe de betreffende zaak voor u een belemmering in het geestelijke leven is, en vraag die ander daar rekening mee te houden, en verwijs daarbij naar Rom. 14.
3. Bedenk dat sommige dingen die voor u vanzelfsprekend zijn, voor anderen moeilijk kunnen liggen. Wees bereid rekening te houden met die ander, ook en juist als je meent dat je bijbels in je gelijk staat (Rom. 14:14). Het is beter je aan te passen aan de zwakheden van een ander, dan er een oorzaak van te zijn dat die ander geestelijk ten val komt (Rom. 14:15,21).
We kunnen dit uitvoerige bericht afsluiten en samenvatten met de oproep die Paulus in het besproken hoofdstuk geeft: “Zo dan laat ons najagen wat tot de vrede en tot de stichting onder elkaar dient” (Rom. 14:19).
Wat ben ik blij dat ik niet tot die kerk behoort wat een ontzettend slap stuk. Hoed voor dames is toch een Bijbels gegeven , wat een slappe kniëen.
Het voordeel is dat niemand zich zo ergert. Inderdaad wel een soort moderne verdraagzame tekst.
Lief zijn voor elkaar en naar elkaar luisteren. De tijd van nu, de godsdienst van nu.
Maar ik lees ook dat het Woord wel degelijk de Jood een ergernis en de Griek een dwaasheid is.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door helma »

Volgens mij lezen jullie niet goed.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Volgens mij lezen jullie niet goed.
Ze lezen wel goed, ze lezen alleen door een bepaalde bril heen. En dat mag, zolang je maar niet de ander gaat minachten en verachten, om bij het stuk te blijven.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verdraagzaamheid

Bericht door helma »

ik las juist gistermorgen Romeinen 14; en toen vroeg ik me af: hoe zou dat nu in de praktijk uitgewerkt kunnen/moeten worden?
Ik vond het wel mooi dat ik juist vandaag dit stukje las. Voor mij was het een antwoord.
Plaats reactie