Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Hendrik de 3de
Inactief

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

Om andere zienswijze's op deze zaak te horen. Maar blijkbaar kon er alleen maar uit de onderbuik gereageerd worden.
Dus dit topic kan wel op slot!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrik de 3de schreef:Om andere zienswijze's op deze zaak te horen. Maar blijkbaar kon er alleen maar uit de onderbuik gereageerd worden.
Maar niet voordat nog een ernstige waarschuwing klinkt.

Luistert naam Mij, zegt de Heere. Komt, en laat ons wederkeren tot de Heere.
Hij zegt: Verlaat de slechtigheden en leeft! en treedt in de weg des verstands.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:Om andere zienswijze's op deze zaak te horen. Maar blijkbaar kon er alleen maar uit de onderbuik gereageerd worden.
Als dat van die onderbuik al klopt, dan heb jij ook niet echt met een vraag gezeten, maar wist je het antwoord eigenlijk zelf ook al wel.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Floppy

Bericht door Floppy »

Misschien kan de vraag ook alleen goed worden beantwoord door iemand die een levend geloof heeft in Christus, en zich verbonden weet aan de GGiN.

Want buitenstaanders kunnen inderdaad niet altijd goed oordelen, maar een leer verdedigen zonder een waar geloof kan nooit overtuigen, ook al weet je alles van binnenuit het kerkverband.
Laatst gewijzigd door Floppy op 02 dec 2013, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:Ben in opvattingen trouwens geen centimeter veranderd, zie ik wel. Al is dat al meer dan 10 jaar geleden.
Dat is niet altijd zondermeer een aanbeveling. "Wie nog nooit van gedachten is veranderd, heeft kennelijk weinig geleerd", zegt het spreekwoord immers.
Paulus pleit voor standvastigheid en onbeweeglijkheid. Is broodnodig in onze tijd. Dus ik zie het maar als een aanbeveling. De kerk is geen supermarkt, met voor elk wat wils, hoe graag we dat zouden willen.
Hendrik de 3de
Inactief

Luther schreef:
Als dat van die onderbuik al klopt, dan heb jij ook niet echt met een vraag gezeten, maar wist je het antwoord eigenlijk zelf ook al wel.
Ja denk het wel ja..
Er zullen ongetwijfeld leerverschillen zijn.
Maar in de dagelijkse praktijk is het haast niet merkbaar.
Het zijn dan vooral de eer verschillen!
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Voor een buitenstaander zal er weinig verschil zijn. Maar over het algemeen zijn er toch wel verschillen tussen BHP en de GGiN, in de leer als in de praktijk die wel zeker merkbaar zullen zijn. Ik denk dat een GGiN'er dat wel kan beamen.
Gerson

Bericht door Gerson »

Op de persoonlijke site van BHP-er ds P. Roos , ( PRoosmszn.nl )
kun je onder 24 April 2013 een positief verslag lezen over een door hem bijgewoonde GGN dienst.
Ik ben niet zo digitaal onderlegd, anders zou ik hier een link plaatsen.
Floppy

Bericht door Floppy »

Gerson schreef:Op de persoonlijke site van BHP-er ds P. Roos , ( PRoosmszn.nl )
kun je onder 24 April 2013 een positief verslag lezen over een door hem bijgewoonde GGN dienst.
Ik ben niet zo digitaal onderlegd, anders zou ik hier een link plaatsen.
Dit is de link:

http://www.proosmz.nl/blog/archive/4/2013/

Boeiend verhaal. Laat een kant van de CGK zien die ik niet ken; heb een paar keer ds. den Butter gehoord bij ons in de kerk, is hij ook BHP?
refo

Bericht door refo »

Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Ja denk het wel ja..
Juist in de dagelijkse praktijk is het merkbaar.
Op de preekstoel is de ingeburgerde luisteraar bekend met de kerkleer.
Als de verschillende dominees Jezus citeren in hun respectievelijke preken en zeggen: komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt' , dan klinkt dat eender, ja.
De BHP luisteraar hoort hierin een welmenend aanbod. De GGiN-luisteraar hoort een boodschap aan uitverkorenen en een GG-luisteraar hoort iets er tussenin, al naar gelang in welke gemeente hij kerkt.
Juist in de dagelijkse praktijk maakt men daar ruzie over en sluit elkaar uit van de zaligheid.
De drie verbonden van de BHP-ds zijn verbondsontzenuwend volgens de GGiN-ds.
Hendrik de 3de
Inactief

refo schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Ja denk het wel ja..
Juist in de dagelijkse praktijk is het merkbaar.
Op de preekstoel is de ingeburgerde luisteraar bekend met de kerkleer.
Als de verschillende dominees Jezus citeren in hun respectievelijke preken en zeggen: komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt' , dan klinkt dat eender, ja.
De BHP luisteraar hoort hierin een welmenend aanbod. De GGiN-luisteraar hoort een boodschap aan uitverkorenen en een GG-luisteraar hoort iets er tussenin, al naar gelang in welke gemeente hij kerkt.
Juist in de dagelijkse praktijk maakt men daar ruzie over en sluit elkaar uit van de zaligheid.
De drie verbonden van de BHP-ds zijn verbondsontzenuwend volgens de GGiN-ds.
De Gereformeerde Gemeenten bestaan dit jaar honderd jaar. In september zal daaraan op verschillende manieren aandacht worden besteed. Ds. J. Baaijens (83) en ds. J. Mijnders (85) behoren tot de oudere emeritus predikanten. Ze blikken terug op een rijk verleden en kijken vooruit, naar een synode met lastige agendapunten.
Samen zijn ze bijna tachtig jaar predikant van de Gereformeerde Gemeenten, ds. Baaijens en ds. Mijnders. Hadden ze ook predikant kunnen zijn binnen een ander kerkverband? „Dat had niet gekund, want de Heere heeft ons een plaats gegeven binnen de Gereformeerde Gemeenten.” „Daar wilde de Heere ons hebben.”

Ds. Mijnders: „Tegelijkertijd geloof ik met de twaalf artikelen in een heilige algemene christelijke kerk. Ik voel me thuis bij iedereen in wie de vreze Gods woont. Dan vallen alle kerkmuren weg. Als dat niet zo zou zijn, zijn we niet op onze plek.”

Ds. Baaijens: „Ik ben van jongs af aan gebakerd in de Gereformeerde Gemeenten. Maar ik heb ook kinderen in andere kerken van God ontmoet. Dan ben je al gauw één van hart en één van ziel. Of het nu een Boliviaan of een Chinees is, Gods werk is wereldwijd gelijk. Al komen ze uit verre landen, de harten vloeien dan ras ineen.”

Ds. Mijnders: „Ik hoop bewaard te blijven voor kerkisme, maar een gezond kerkelijk besef, gefundeerd op Gods Woord, moet er toch wel zijn.”

uit: http://www.refdag.nl/in_de_lijn_van_zondag_52_1_199590
Dan is er geen verschil meer! Geen scheiding meer door kerkmuren.

Weet je ... ik heb een gruwelijke hekel aan kerkmuren.
Waarom zijn ze er? Het gaat erom dat de we elkaar vinden in de Waarheid.
En ja in de ene kerk wordt het ene aspect meer aangestipt, dan het andere.
Maar in wezen dezelfde boodschap! "één Naam onder de hemel gegeven, door Welke wij moeten zalig worden"
Dan mag ik mij verbonden weten met predikanten uit de OGG, GGiN, GG, HHK, CGK, PKN!
Ja ruim hé? ...
Floppy

Bericht door Floppy »

Ik hoop dat je ooit dat lijstje kerkverbanden helemaal mag weglaten, Hendrik de 3de! En dat je alleen Christus, en Die gekruisigd, overhoudt.
Floppy

Bericht door Floppy »

De afgelopen dagen ging ik me ook afvragen of een beter onderscheid niet is: waar werkt de Heilige Geest? Ofwel, waar komen mensen tot bekering?

Als de leer naar ons inzicht zuiver is, maar er komen geen mensen tot geloof - wat moet dan onze keuze zijn?
Hendrik de 3de
Inactief

Floppy schreef:Ik hoop dat je ooit dat lijstje kerkverbanden helemaal mag weglaten, Hendrik de 3de! En dat je alleen Christus, en Die gekruisigd, overhoudt.
Hendrik de 3de schreef:Maar in wezen dezelfde boodschap! "één Naam onder de hemel gegeven, door Welke wij moeten zalig worden"
Hendrik de 3de
Inactief

Floppy schreef:De afgelopen dagen ging ik me ook afvragen of een beter onderscheid niet is: waar werkt de Heilige Geest? Ofwel, waar komen mensen tot bekering?

Als de leer naar ons inzicht zuiver is, maar er komen geen mensen tot geloof - wat moet dan onze keuze zijn?
Dan mag je jezelf gaan afvragen of de leer daadwerkelijk wel zo zuiver is!
Waar Gods Woord recht gepreekt wordt, komen mensen tot bekering!
God zal Zijn Woord niet ledig tot Hem doen wederkeren, het zal doen wat Hem behaagt (Jes. 55)
Plaats reactie