Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gerson

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Gerson »

Ja, 9 pagina's vooroordelen van buitenstaanders......
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gerson schreef:Ja, 9 pagina's vooroordelen van buitenstaanders......
Voel je vrij om die vooroordelen weg te nemen.
helma

Bericht door helma »

Als je als buitenstaander dingen ziet dan vorm je daar een oordeel over. Wellicht niet altijd een eerlijk oordeel; maar dat zijn de dingen die jij ziet en beoordeelt. Het is dan goed als mensen die wel ins en outs weten daar hun zegje over kunnen doen; als zij horen/lezen dat er een verkeerde conclusie wordt getrokken.
Anders blijft het (voor)oordeel in stand. Ik hoop Gerson dat je inderdaad probeert de vooroordelen te weerleggen; daar kunnen we allemaal van leren.

Ik heb al vaak gemerkt dat er (te snel) een conclusie wordt gemaakt op grond van het hele kleine stukje wat gezien wordt. Dat kan over kleine dingen gaan. Maar heel snel sla je dan toch de plank mis omdat er vaak meerdere kanten zijn die je niet (goed) gezien hebt.

Dat leert mij (maar het is een voortdurend leerproces :huhu ) om voorzichtig te zijn met een oordeel over iets. Omdat ik ook ervaren heb hoe pijnlijk het kan zijn als mensen op grond van weinig informatie een conclusie trekken die toch niet (helemaal) waar is.

Anderzijds ook een les aan de andere kant: wat zien mensen en welke conclusie zouden ze kunnen trekken. Ben ik wel transparant genoeg.
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:Als je als buitenstaander dingen ziet dan vorm je daar een oordeel over. Wellicht niet altijd een eerlijk oordeel; maar dat zijn de dingen die jij ziet en beoordeelt. Het is dan goed als mensen die wel ins en outs weten daar hun zegje over kunnen doen; als zij horen/lezen dat er een verkeerde conclusie wordt getrokken.
Anders blijft het (voor)oordeel in stand. Ik hoop Gerson dat je inderdaad probeert de vooroordelen te weerleggen; daar kunnen we allemaal van leren.

Ik heb al vaak gemerkt dat er (te snel) een conclusie wordt gemaakt op grond van het hele kleine stukje wat gezien wordt. Dat kan over kleine dingen gaan. Maar heel snel sla je dan toch de plank mis omdat er vaak meerdere kanten zijn die je niet (goed) gezien hebt.
Een paar kanttekeningen hierbij:
1. Veel criticasters in dit topic de laatste week zijn geen "buitenstaanders" maar kennen de GGiN - eventueel van vroeger - wel van binnenuit. Ik ben dus nog niet zo snel geneigd om te denken dat de criticasters slechts een klein stukje weten en enkel op grond daarvan een oordeel (te snel) vormen.
2. Discussiëren a.d.h.v. een gevoelsargument is ontzettend moeilijk, feitelijk reageren op "gevoels" argumenten worden veelal als "op de persoon" ervaren. Meerdere criticasters gebruiken enkel gevoelsargumenten in dit topic. Weerleggen is dan erg moeilijk geworden.

Want v.w.b.t. het verwijt dat in de GGiN ambsdragers en predikanten moeten aangeven of er "hoop" is - en dat dat ook gebeurd? - is best wel wat meer over door te praten. Zeker over het inhoudelijke aspect hierin. Maar dan gewoon met argumenten en niet op basis van gedetailleerde cases.

Daarnaast blijft bij mij de vraag leven waarom dit nu - door @Floppy - juist wordt aangekaart als het gaat om de GGiN. Mischien wat cru gezegd maar mijn beeldvorimg is toch dat het b.v. in de PKN het schering en inslag is dat overledenen de hemel in worden gepraat. Hier zouden ook wel (delen) van andere kerkverbanden genoemd kunnen worden. Overigens leeft deze vraag bij mij veel algemener waarom fouten ter rechterzijde in het kerkelijk spectrum worden uitvergroot en bijna alle forummers zich geroepen voelen dit te bestrijden en (dezelfde) fouten ter linkerzijde bijna niemand in het toetsenbord doet klimmen. Ook in de andere topics.

Want zonder te (willen) oordelen over individuele cases en de pastorale begeleiding hierin is mijn gevoelen toch wel dat in de GGiN bij droeve gebeurtenissen juist de levenden worden aangespoord om Christus te zoeken.

Sorry @Helma, maar ik ben het gewoon niet eens met jouw typering(en) dat het enkel gaat om een wat onjuist beeld. m.i. zit er meer achter.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Hendrik de 3de schreef:Beste mensen,

Ik vroeg mij af waar de Gereformeerde Gemeente in Nederland nu voor staat qua leer
Kan iemand mij dat vertellen en uitleggen?

En wat is dan het verschil met de "Bewaar het Pand-stroming" in de Christelijke Gereformeerde Kerken?

Graag hoop ik van jullie te horen! Liever alleen feitelijke informatie en geen discussies.
Ben hier echt benieuwd en gezond nieuwsgierig naar!

Alvast bedankt!
Een groot verschil vind ik dat in de prediking van BHP-dominees veel meer de gewilligheid van God om zondaren zalig te maken benadrukt wordt. En zijn grote barmhartigheid in Jezus Christus. En onze onwilligheid.
Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere Heere, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve!
God heeft ons behoud op het oog. Joh. 3:17:Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Bij de Ger. Gem. in Ned. wordt dit veel minder gepredikt. Daar ligt veel meer het accent op Zijn rechtvaardigheid en heiligheid. Daardoor ontstaat er een eenzijdig Godsbeeld en durven mensen niet te geloven dat ze ook nog zalig kunnen worden. Ongeloof wordt niet gezien als de ergste zonde. Terwijl dat wel bijbels is; zie Joh. 16:7-9.
Floppy

Bericht door Floppy »

WimA schreef: Een paar kanttekeningen hierbij:
....
2. Discussiëren a.d.h.v. een gevoelsargument is ontzettend moeilijk, feitelijk reageren op "gevoels" argumenten worden veelal als "op de persoon" ervaren. Meerdere criticasters gebruiken enkel gevoelsargumenten in dit topic. Weerleggen is dan erg moeilijk geworden.

Want v.w.b.t. het verwijt dat in de GGiN ambsdragers en predikanten moeten aangeven of er "hoop" is - en dat dat ook gebeurd? - is best wel wat meer over door te praten. Zeker over het inhoudelijke aspect hierin. Maar dan gewoon met argumenten en niet op basis van gedetailleerde cases.
WimA, mijn gemeende waardering voor je genuanceerde posting.

Ik heb een aantal dingen je posting bold gemaakt omdat ze mij nogal verwarrend overkomen; je wilt graag feiten en inhoudelijke aspecten, maar niet basis van gedetailleerde cases.

Mijn mening is, dat deze gedetailleerde case jou de feiten verschaft over de inhoudelijke aspecten van de discussie; en dat juist dit ons bewaart voor gevoelsargumenten.
Je hebt gevraagd om concrete antwoorden, concreter dan dit kan volgens mij niet?

Verder lijkt het me idd. een waardevolle discussie (misschien in een ander topic) om over het "hoop" geven van ambtsdragers verder door te praten. Wel ben ik niet overtuigd dat hoe dit mogelijk in de PKN gebeurt te vergelijken is met het stuk dat ik aanhaalde. Misschien wel net zo schadelijk, dat kan.
Ik denk dat je het met me eens bent, WimA, dat wanneer we een misstand aan de kaak stellen in groep A, we niet kunnen zeggen dat het wel meevalt omdat groep B ook heel erg is.
refo

Bericht door refo »

Een dominee mag van mij zeggen dat er 'hoop' voor een bepaald kind is.
Maar beter kan hij dat niet doen, omdat hij nooit weet in hoeverre het een gevoel van hemzelf is.
En hoe sneu is dat voor ouders van andere overleden kinderen, waarvoor de ds geen vrijmoedigheid heeft iets te zeggen.

Uit de casus van 'Jonge zangers 7' las ik tussen de regels door dat de ds ook nogal onder druk werd gezet.
Hoe assertiever de omstanders des te sneller een positief woord.

Laten we maar gewoon afspreken dat alle jonggestorvenen behouden zullen zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Laten we maar gewoon afspreken dat alle jonggestorvenen behouden zullen zijn.
Alsof het helpt als we dit met elkaar afspreken...
Het helpt wel als we met elkaar weer gaan belijden wat er in de DL staat, H1 par.17.
Kislev

Bericht door Kislev »

refo schreef:Een dominee mag van mij zeggen dat er 'hoop' voor een bepaald kind is.
Maar beter kan hij dat niet doen, omdat hij nooit weet in hoeverre het een gevoel van hemzelf is.
Inderaad. Zo weet ik van een verongelukt meisje waar heel het volkje hoop voor had. Alleen d'r directe vriendinnen waren verbaasd omdat ze hun vriendin nou niet bepaald als Godsvrezend kende. Kortom, er zit veel gevoel bij.
refo

Bericht door refo »

Kislev schreef:
refo schreef:Een dominee mag van mij zeggen dat er 'hoop' voor een bepaald kind is.
Inderaad. Zo weet ik van een verongelukt meisje waar heel het volkje hoop voor had. Alleen d'r directe vriendinnen waren verbaasd omdat ze hun vriendin nou niet bepaald als Godsvrezend kende. Kortom, er zit veel gevoel bij.
En er is nog veel meer genade.
Veel meer dan we denken.
Floppy

Bericht door Floppy »

Overigens vond ik dit oude topic met dezelfde vraag als de topicstarter. De postings daar zijn redelijk inhoudelijk.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... hilit=GGiN
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Floppy schreef:Overigens vond ik dit oude topic met dezelfde vraag als de topicstarter. De postings daar zijn redelijk inhoudelijk.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... hilit=GGiN
Leuk, ja. Ik schreef mijn naam toen nog andersom. :)
Ben in opvattingen trouwens geen centimeter veranderd, zie ik wel. Al is dat al meer dan 10 jaar geleden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:Ben in opvattingen trouwens geen centimeter veranderd, zie ik wel. Al is dat al meer dan 10 jaar geleden.
Dat is niet altijd zondermeer een aanbeveling. "Wie nog nooit van gedachten is veranderd, heeft kennelijk weinig geleerd", zegt het spreekwoord immers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Als ik een meditatie uit het Bewaar het Pand naast een meditatie van een dominee uit de GGiN dan merk ik niet veel verschil.
Natuurlijk ze benoemen dingen anders. Geven dingen een andere naam, maar allebei wijzen ze op de enige weg ter zaligheid, namelijk door recht en gerechtigheid wordt Genade geleerd.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Hendrik de 3de schreef:Als ik een meditatie uit het Bewaar het Pand naast een meditatie van een dominee uit de GGiN dan merk ik niet veel verschil.
Natuurlijk ze benoemen dingen anders. Geven dingen een andere naam, maar allebei wijzen ze op de enige weg ter zaligheid, namelijk door recht en gerechtigheid wordt Genade geleerd.
Blijkbaar geen verschil dus volgens jou? Waarom ben je dit topic dan gestart?
Plaats reactie