Inderdaad; helemaal mee eens.Bert Mulder schreef:Over genade middelen gesproken...
Je kunt niet zalig worden zonder dat je Christus hoort. En het Woord is door God ter middel gesteld tot onze zaligheid:
Dus ja, er is iets mysterisch aan...Rom 10: 13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, (van) Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
En zolang we nog niet kunnen geloven, dat het ook voor ons is, gaan we dus getrouw naar de kerk, niet in een geest van lijdelijkheid, noch minder in een geest dat wij door onze kerkgang ons zelf zalig kunnen maken, maar biddende, dat God door de middelen door Hemzelf daartoe gesteld, ook in onze harten werken wil. Dus is het ons gesteld, om Zijn wil te doen, en Zijn geboden te onderhouden. Wetende ook, dat we dat niet in onze eigen kracht kunnen:DL 3/4: 3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
DL 1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland
-
OnlineFlyingEagle
Dit gaat echt helemaal nergens over....Hendrik de 3de schreef:Ach ja .. zo heeft iedereen zijn of haar eigen kijk op bepaalde zaken.Floppy schreef:Ik snap je wel, Hendrik de 3de, dat je dit "schandalig" vindt, maar er is door Henriet wel een punt aangesneden dat ik in het kader van dit topic belangrijk vind.Hendrik de 3de schreef: Dank je hartelijk voor je welgemeend antwoord. Hier heb ik tenminste wat aan.
Ik vind het namelijk gewoon schandalig hoe hier over de GGiN wordt gesproken door sommige!
Met "respect" over kerkverbanden wordt door menigeen hier aan de laars gelapt. Ja zelf door een moderator!
Ik ben zelf opgegroeid in de GG, en de laatste jaren wanneer ik in contact kwam met GGiN mensen viel me op dat een aantal van hen een bepaalde "hardheid" of "koudheid" of zelfs een regelrechte "wereldsheid" over zich hadden, die binnen de GG vreemd was. Mind you, ik ken ook een aantal GGiN mensen waarvoor dit zeker NIET geldt, dit ter nuance!
Waar komt deze koudheid vandaan bij deze mensen, vraag ik me af? Ik ben bang dat de opmerking van Henriet (alles kan, God haalt je er toch wel uit) een zekere grond heeft.
Wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is waarom de GG (in ieder geval in de plaatsen waar ik ter kerke ging) daar minder "last" van heeft. Want het leerverschil tussen GG en GGiN is niet ontzettend groot.
Pas geleden voor het eerst op een jongerenbijeenkomst geweest uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Ja daar heb ik hele fijne gesprekken gevoerd. Ruim 50 man was aanwezig en er klonk geen wereldse muziek en er werd niet gezopen.
Daar voelde je de verbondenheid onder jongeren over kerkmuren heen!
Dan kan je stellen dat de GerGem die zogenaamde wereldsheid niet kent, maar daar verschillen wij ten zeerste over van mening. Persoonlijk ken ik veel GerGem'ers. Deze staan altijd klaar met het vingertje van kijk jij daar... jij bent van het verkeerde kerkverband (kerk zelf in de CGK). en dan wordt er bij gezegd: jullie mogen alles! ... en dan is mijn antwoord altijd: maar jullie doen alles! Op zondag zijn wij vroom en lopen we netjes in de maat, maar doordeweeks gaan bij vele de remmen los.
Nee dan heb ik diep respect voor de Gereformeerde Gemeente in Nederland!
En wat betreft Henriët d'r opmerking: moderator onwaardig!
En dan mag je vragen of het werkelijk zo is. Pas geleden een preek geluisterd van Ds. J. Roos!
Ja als CGK'er mocht ik mij er mee verbonden voelen! Door Recht wordt Genade geleerd!
Alsof er in een bepaald kerkverband veel en in de andere minder werelds wordt geleefd of dat er in een bepaald kerkverband meer mensen fijne gesprekken voeren met elkaar en in het andere niet...
come on! Dit is niet aan een kerkverband te relateren.
Nee, dan heb ik diep respect voor allen die Zijn Naam liefhebben gekregen om Christus wil (ongeacht in wat voor kerkverband met is geplaatst.
-
Bert Mulder schreef:Toch was het fout van haar om dit op RF af te reageren. Ze moet aan haar positie denken, ook dat ze hier moderator is.Desiree schreef:Henriët sprak uit haar hart.. zij is bezorgd. Mijn reactie dan... Maar het is goed om met feiten te komen zoals Aboricultura

- Bert Mulder
- Contacteer:
Tiberius moet ook met respect van de HSV spreken.Curatorium schreef:Waarom? Zo was Tiberius bijvoorbeeld anti-Hsv en dat mag. Een moderator moet neutraal zijn wanneer er ruzie tussen forumleden is of wanneer discussies uit de hand lopen, maar niet in discussies zelf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik anti-HSV?? Hoe kom je daar nou bij?
- aboricultura
Volgens mij heerst de ongeïnteresseerde in de hele refo-wereld in niet alleen in GGiN.
Wij zijn met z'n allen bezig om een cultuur overeind te houden met allerlei tradities.
Het dragen van kleding bijvoorbeeld een legging, is uit den boze.
We dragen als refo het liefst zwarte of donkere kleding.
Zondags de mooiste en de duurste hoeden.
Grote dure auto rijden in een zwart pak etc etc,
De dominee moet in zijn preek bepaalde dingen zeggen anders gaat hij er niet diep genoeg door
We horen alles aan, heffen een glas, doen een plas en alles blijft, zoals het was.
Ds Roos krijgt regelmatig klachten als hij teveel de Christus predikt, waar ligt dat dan aan?
Aan de leer van de GGiN?
Ik heb nog een belangrijke vraag hier waarom is GGiN altijd de verkeerde kerk? Dat is hier al zo maar in mijn geboorteplaats ook.
Weet je, ze willen me bijna doen geloven dat ik 25 jaar onder een valse leer gezeten heb. trouwens mijn eigen kerk doet hier soms ook aan mee.
Daar word ik verdrietig van.
Ik ga er meer voor om vooral te kijken wat ons bindt.
Wij moeten als refo's lezen: Filipp. 2
Wij zijn met z'n allen bezig om een cultuur overeind te houden met allerlei tradities.
De dominee moet in zijn preek bepaalde dingen zeggen anders gaat hij er niet diep genoeg door
We horen alles aan, heffen een glas, doen een plas en alles blijft, zoals het was.
Ds Roos krijgt regelmatig klachten als hij teveel de Christus predikt, waar ligt dat dan aan?
Aan de leer van de GGiN?
Ik heb nog een belangrijke vraag hier waarom is GGiN altijd de verkeerde kerk? Dat is hier al zo maar in mijn geboorteplaats ook.
Weet je, ze willen me bijna doen geloven dat ik 25 jaar onder een valse leer gezeten heb. trouwens mijn eigen kerk doet hier soms ook aan mee.
Daar word ik verdrietig van.
Ik ga er meer voor om vooral te kijken wat ons bindt.
Wij moeten als refo's lezen: Filipp. 2
heb dan de waarheid en de vrede lief
Misschien niet eens de leer in de eerste plaats, maar de uitwerking ervan?aboricultura schreef:Volgens mij heerst de ongeïnteresseerde in de hele refo-wereld in niet alleen in GGiN.
Aan de leer van de GGiN?
Waarom de GGiN er zo van langs krijgt, is omdat de GGiN in mijn ogen de kerk zijn die het meest ter rechterzijde van het pad der waarheid en der vaderen is afgeweken. Ik heb er geen andere woorden voor.
Geen enkele kerk is overigens feilloos.
Ik mis toch wel wat inhoudelijke onderbouwing van deze toch wel forse aantijgingen.Floppy schreef:Misschien niet eens de leer in de eerste plaats, maar de uitwerking ervan?aboricultura schreef:Volgens mij heerst de ongeïnteresseerde in de hele refo-wereld in niet alleen in GGiN.
Aan de leer van de GGiN?
Waarom de GGiN er zo van langs krijgt, is omdat de GGiN in mijn ogen de kerk zijn die het meest ter rechterzijde van het pad der waarheid en der vaderen is afgeweken. Ik heb er geen andere woorden voor.
Geen enkele kerk is overigens feilloos.
Overigens: die opmerkingen over werelds gedrag zijn vooral te relateren aan kerken zonder jeugdwerk, in mijn beleving. Wel is het uit psychologisch oogpunt logisch dat naarmate de kerkelijke leer extremer wordt, er meer compensatie nodig is om psychisch gezond te blijven functioneren.
Ik denk trouwens dat er in de Gereformeerde gemeenten in Nederland heel integere en gelovige mensen zijn. En met de principiële keuze in 1953 als het gaat om de handelswijze van de synode kan ik ook best leven. Maar in de praktijk is bij de meeste predikanten het voorstellen van Christus in de prediking naar mijn idee onderbelicht gebleven. En aangezien de verkondiging van Christus toch de kern is van het Christelijk geloof is dat geen kleinigheid.
Ik denk trouwens dat er in de Gereformeerde gemeenten in Nederland heel integere en gelovige mensen zijn. En met de principiële keuze in 1953 als het gaat om de handelswijze van de synode kan ik ook best leven. Maar in de praktijk is bij de meeste predikanten het voorstellen van Christus in de prediking naar mijn idee onderbelicht gebleven. En aangezien de verkondiging van Christus toch de kern is van het Christelijk geloof is dat geen kleinigheid.
Zie 'Afwachten of Verwachten' van K. vd Zwaag. Mocht dat niet overtuigen dan zal niets van mijn kant dat wel kunnen doen vrees ik!WimA schreef: Ik mis toch wel wat inhoudelijke onderbouwing van deze toch wel forse aantijgingen.
Floppy schreef:Zie 'Afwachten of Verwachten' van K. vd Zwaag. Mocht dat niet overtuigen dan zal niets van mijn kant dat wel kunnen doen vrees ik!WimA schreef: Ik mis toch wel wat inhoudelijke onderbouwing van deze toch wel forse aantijgingen.

Ja, maar ook de GGiN wordt er in besproken.WimA schreef:Floppy schreef:Zie 'Afwachten of Verwachten' van K. vd Zwaag. Mocht dat niet overtuigen dan zal niets van mijn kant dat wel kunnen doen vrees ik!WimA schreef: Ik mis toch wel wat inhoudelijke onderbouwing van deze toch wel forse aantijgingen.Om te beginnen, De discussie met K. vd Zwaag speelde toch met name in de GG? en niet zozeer in de GGiN?
Deze mijnheer is volgens mij veroordeeld op de synode van de GG. Dus het lijkt me niet zo'n beste onderbouwing van de beschuldigingen. Maar het wordt wel helder vanuit welke hoek deze aantijgingen komen.Floppy schreef:Ja, maar ook de GGiN wordt er in besproken.WimA schreef:Floppy schreef:Zie 'Afwachten of Verwachten' van K. vd Zwaag. Mocht dat niet overtuigen dan zal niets van mijn kant dat wel kunnen doen vrees ik!WimA schreef: Ik mis toch wel wat inhoudelijke onderbouwing van deze toch wel forse aantijgingen.Om te beginnen, De discussie met K. vd Zwaag speelde toch met name in de GG? en niet zozeer in de GGiN?

Die dikke pil heb ik hier ook zien staan.. 

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Hmm... je oordeelt zo snel, WimA, zo vreselijk snel... je hebt het boek niet eens gelezen.
En weet je wat? Toen ik het boek voor het eerst las (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het nooit helemaal heb uitgelezen), was ik er niet blij mee. Om de eenvoudige reden dat dhr. K. vd Zwaag zijn argumentatie hoofdzakelijk uit de oudvaders haalde, en niet primair uit de Bijbel.
Probeer me aub niet ergens in te douwen, ok? Ik denk alleen wél dat de argumenten die hij heeft mbt het punt rond ds. C. Steenblok laten zien dat 'we' zijn afgedwaald van het pad der vaderen; met 'we' bedoel ik de GG en in versterkte vorm de GGiN.
Dat wil nog niet persé zeggen dat de GG en GGiN daarmee ook afdwalen van de Bijbel, maar omdat beide kerkverbanden aangeven in het spoor van reformatie en nadere reformatie te willen gaan, is het valide als die claim wordt gecheckt, en zal die argumentatie ook jou moeten aanspreken.
Wbt het door de synode veroordeeld zijn van K. vd. Zwaag: er zijn eerder mensen veroordeeld door kerkelijke organen, die later toch gelijk bleken te hebben.
En weet je wat? Toen ik het boek voor het eerst las (de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het nooit helemaal heb uitgelezen), was ik er niet blij mee. Om de eenvoudige reden dat dhr. K. vd Zwaag zijn argumentatie hoofdzakelijk uit de oudvaders haalde, en niet primair uit de Bijbel.
Probeer me aub niet ergens in te douwen, ok? Ik denk alleen wél dat de argumenten die hij heeft mbt het punt rond ds. C. Steenblok laten zien dat 'we' zijn afgedwaald van het pad der vaderen; met 'we' bedoel ik de GG en in versterkte vorm de GGiN.
Dat wil nog niet persé zeggen dat de GG en GGiN daarmee ook afdwalen van de Bijbel, maar omdat beide kerkverbanden aangeven in het spoor van reformatie en nadere reformatie te willen gaan, is het valide als die claim wordt gecheckt, en zal die argumentatie ook jou moeten aanspreken.
Wbt het door de synode veroordeeld zijn van K. vd. Zwaag: er zijn eerder mensen veroordeeld door kerkelijke organen, die later toch gelijk bleken te hebben.