Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Hendrik de 3de
Inactief

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

Floppy schreef:
Hendrik de 3de schreef: Dank je hartelijk voor je welgemeend antwoord. Hier heb ik tenminste wat aan.

Ik vind het namelijk gewoon schandalig hoe hier over de GGiN wordt gesproken door sommige!
Met "respect" over kerkverbanden wordt door menigeen hier aan de laars gelapt. Ja zelf door een moderator!
Ik snap je wel, Hendrik de 3de, dat je dit "schandalig" vindt, maar er is door Henriet wel een punt aangesneden dat ik in het kader van dit topic belangrijk vind.
Ik ben zelf opgegroeid in de GG, en de laatste jaren wanneer ik in contact kwam met GGiN mensen viel me op dat een aantal van hen een bepaalde "hardheid" of "koudheid" of zelfs een regelrechte "wereldsheid" over zich hadden, die binnen de GG vreemd was. Mind you, ik ken ook een aantal GGiN mensen waarvoor dit zeker NIET geldt, dit ter nuance!

Waar komt deze koudheid vandaan bij deze mensen, vraag ik me af? Ik ben bang dat de opmerking van Henriet (alles kan, God haalt je er toch wel uit) een zekere grond heeft.

Wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is waarom de GG (in ieder geval in de plaatsen waar ik ter kerke ging) daar minder "last" van heeft. Want het leerverschil tussen GG en GGiN is niet ontzettend groot.
Ach ja .. zo heeft iedereen zijn of haar eigen kijk op bepaalde zaken.
Pas geleden voor het eerst op een jongerenbijeenkomst geweest uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Ja daar heb ik hele fijne gesprekken gevoerd. Ruim 50 man was aanwezig en er klonk geen wereldse muziek en er werd niet gezopen.
Daar voelde je de verbondenheid onder jongeren over kerkmuren heen!

Dan kan je stellen dat de GerGem die zogenaamde wereldsheid niet kent, maar daar verschillen wij ten zeerste over van mening. Persoonlijk ken ik veel GerGem'ers. Deze staan altijd klaar met het vingertje van kijk jij daar... jij bent van het verkeerde kerkverband (kerk zelf in de CGK). en dan wordt er bij gezegd: jullie mogen alles! ... en dan is mijn antwoord altijd: maar jullie doen alles! Op zondag zijn wij vroom en lopen we netjes in de maat, maar doordeweeks gaan bij vele de remmen los.

Nee dan heb ik diep respect voor de Gereformeerde Gemeente in Nederland!

En wat betreft Henriët d'r opmerking: moderator onwaardig!
En dan mag je vragen of het werkelijk zo is. Pas geleden een preek geluisterd van Ds. J. Roos!
Ja als CGK'er mocht ik mij er mee verbonden voelen! Door Recht wordt Genade geleerd!
Floppy

Bericht door Floppy »

Hendrik de 3de schreef: Ach ja .. zo heeft iedereen zijn of haar eigen kijk op bepaalde zaken.
Pas geleden voor het eerst op een jongerenbijeenkomst geweest uitgaande van de Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Ja daar heb ik hele fijne gesprekken gevoerd.
Mijn ervaring is op zich ook niet zo ontzettend belangrijk, maar het is iets wat mij persoonlijk bezighoudt.
Als ik je vragen mag, waar heb je over gesproken met deze jongeren?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Dit heeft niks met onwaardig of iets dergelijks te maken, fijn dat jij je thuis voelt in de GGiN, maar dwalingen en fouten mogen hier gewoon openbaar besproken worden. Zo is het helaas zo dat er een sterke 'afwachtende' cultuur heerst waardoor mensen alles denken te mogen doen (want ze zijn -tot nu toe- toch niet uitverkoren). Hierdoor gaan er veel zielen verloren, dat mag best genoemd worden.
Hendrik de 3de
Inactief

Floppy schreef:
Hendrik de 3de schreef: Ach ja .. zo heeft iedereen zijn of haar eigen kijk op bepaalde zaken.
Ja daar heb ik hele fijne gesprekken gevoerd.
Mijn ervaring is op zich ook niet zo ontzettend belangrijk, maar het is iets wat mij persoonlijk bezighoudt.
Als ik je vragen mag, waar heb je over gesproken met deze jongeren?
Over wezenlijke zaken van het leven. Ja ook over alledaagse dingen. Maar vooral over kerken, verschillen en de eenheid waar na gestreeft moet worden, ondanks verschillen vonden we elkaar in de Waarheid!

Daarnaast viel mij op dat deze jongeren trachten te leven in afhankelijkheid van de Heere!
Hendrik de 3de
Inactief

Curatorium schreef:Dit heeft niks met onwaardig of iets dergelijks te maken, fijn dat jij je thuis voelt in de GGiN, maar dwalingen en fouten mogen hier gewoon openbaar besproken worden. Zo is het helaas zo dat er een sterke 'afwachtende' cultuur heerst waardoor mensen alles denken te mogen doen (want ze zijn -tot nu toe- toch niet uitverkoren). Hierdoor gaan er veel zielen verloren, dat mag best genoemd worden.
Er heerst juist geen afwachtende cultuur. Ja in de GerGem zit iedereen of een groot deel met de armen over elkaar, maar er wordt juist in dit kerkverband door predikanten gehamerd op het waarnemen van de genademiddelen. Jaja ... Mallan en Roos ja! En zo hoort het ook. En dat is wat ik ook proef in contacten met de jongeren aldaar.

En het klinkt misschien heel gek: of we nu een afwachtende houding hebben (wat nooit mag en tegen de Bijbel ingaat) of dat we heel actief zijn in de dingen aangaande de eeuwigheid. Allebei doet niet toe of af aan de zaligheid van Zijn Volk. Ja de Heere heeft verkoren en nu stel jij dat het nog helemaal niet vastligt. Dat is pas een dwaling!
Floppy

Bericht door Floppy »

Hendrik de 3de schreef: Daarnaast viel mij op dat deze jongeren trachten te leven in afhankelijkheid van de Heere!
Ik ben oprecht blij dat te horen; als er jongeren zijn die afhankelijk van de Heere willen leven, dan is er hoop.
Floppy

Bericht door Floppy »

Hendrik de 3de schreef:... maar er wordt juist in dit kerkverband door predikanten gehamerd op het waarnemen van de genademiddelen. Jaja ... Mallan en Roos ja! En zo hoort het ook. En dat is wat ik ook proef in contacten met de jongeren aldaar.
Niets afdoende aan mijn vorige, positieve comment: wat is precies de rol van de Schrift? Ik ben wel eens bang dat de "genademiddelen" als een soort tovermiddel wordt gezien; als je het maar vaak genoeg inneemt gaat het iets bijzonders doen met je van binnen? Herkenbaar anyone? Dus: de vraag is niet, of we de genademiddelen moeten gebruiken, maar wat we bedoelen met "gebruiken". Als dat is: net zo lang bijbellezen en bidden tot je bekeerd bent, dan zit er iets scheef.
Laatst gewijzigd door Floppy op 29 nov 2013, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Hendrik de 3de schreef:
Curatorium schreef:Dit heeft niks met onwaardig of iets dergelijks te maken, fijn dat jij je thuis voelt in de GGiN, maar dwalingen en fouten mogen hier gewoon openbaar besproken worden. Zo is het helaas zo dat er een sterke 'afwachtende' cultuur heerst waardoor mensen alles denken te mogen doen (want ze zijn -tot nu toe- toch niet uitverkoren). Hierdoor gaan er veel zielen verloren, dat mag best genoemd worden.
Er heerst juist geen afwachtende cultuur. Ja in de GerGem zit iedereen of een groot deel met de armen over elkaar, maar er wordt juist in dit kerkverband door predikanten gehamerd op het waarnemen van de genademiddelen. Jaja ... Mallan en Roos ja! En zo hoort het ook. En dat is wat ik ook proef in contacten met de jongeren aldaar.

En het klinkt misschien heel gek: of we nu een afwachtende houding hebben (wat nooit mag en tegen de Bijbel ingaat) of dat we heel actief zijn in de dingen aangaande de eeuwigheid. Allebei doet niet toe of af aan de zaligheid van Zijn Volk. Ja de Heere heeft verkoren en nu stel jij dat het nog helemaal niet vastligt. Dat is pas een dwaling!
Jaja ... Mallan en Roos ja! Gelukkig heb ik een aantal jaren onder het gehoor van deze predikanten gezeten en denk jij na een jongerenavond (waar ook alleen maar een bepaald type jongeren komen maar dat terzijde) het zo goed te weten. Verdiep jezelf er nog maar eens in zou ik zeggen. En ook gelijk in de GG want daarvan is je beeld blijkbaar ook behoorlijk eenzijdig.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 29 nov 2013, 15:33, 2 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

Het is toch beter met feiten te komen bij het noemen van woorden als dwalingen en fouten. Nu blijft het bij stemmingmakerij. Die niet wordt onderbouwd. De aantijging van lijdelijkheid werd reeds in de HC weerlegd. Laten we het feitelijk houden, ook om de schijn van natrappen te vermijden.
Laatst gewijzigd door WimA op 29 nov 2013, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

Floppy schreef:
Hendrik de 3de schreef:... maar er wordt juist in dit kerkverband door predikanten gehamerd op het waarnemen van de genademiddelen. Jaja ... Mallan en Roos ja! En zo hoort het ook. En dat is wat ik ook proef in contacten met de jongeren aldaar.
Niets afdoende aan mijn vorige, positieve comment: wat is precies de rol van de Schrift? Ik ben wel eens bang dat de "genademiddelen" als een soort tovermiddel wordt gezien; als je het maar vaak genoeg inneemt gaat het iets bijzonders doen met je van binnen? Herkenbaar anyone? Dus: de vraag is niet, of we de genademiddelen moeten gebruiken, maar wat we bedoelen met "gebruiken". Als dat is: net zo lang bijbellezen en bidden tot je bekeerd bent, dan zit er iets scheef.
De DL geven van het "vlijtig waarnemen" een goede definitie. En dat wordt bedoeld bij de oproep tot het waarnemen van de middelen.
Floppy

Bericht door Floppy »

DL1 Par16: Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Bedankt voor de DL referentie, WimA - erg mooi! Als deze jongeren zo de genademiddelen gebruiken, dan is er zeker hoop. Maar laten we ons eigen leven er op nagaan of we dat ook zo doen!
Hendrik de 3de
Inactief

Curatorium schreef:
Hendrik de 3de schreef:

Jaja ... Mallan en Roos ja! Gelukkig heb ik een aantal jaren onder het gehoor van deze predikanten gezeten en denk jij na een jongerenavond (waar ook alleen maar een bepaald type jongeren komen maar dat terzijde) het zo goed te weten. Verdiep jezelf er nog maar eens in zou ik zeggen. En ook gelijk in de GG want daarvan is je beeld blijkbaar ook behoorlijk eenzijdig.
Baseer mijn uitspraken niet alleen op basis van de door jou genoemde punten.
Maar op meerdere! Maar die ga ik hier niet allemaal noemen.
Desiree

Bericht door Desiree »

Henriët sprak uit haar hart.. zij is bezorgd. Mijn reactie dan... Maar het is goed om met feiten te komen zoals Aboricultura :) E.e.a. wordt dan duidelijker.
Laatst gewijzigd door Desiree op 29 nov 2013, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Over genade middelen gesproken...

Je kunt niet zalig worden zonder dat je Christus hoort. En het Woord is door God ter middel gesteld tot onze zaligheid:
Rom 10: 13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, (van) Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
Dus ja, er is iets mysterisch aan...
DL 3/4: 3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
En zolang we nog niet kunnen geloven, dat het ook voor ons is, gaan we dus getrouw naar de kerk, niet in een geest van lijdelijkheid, noch minder in een geest dat wij door onze kerkgang ons zelf zalig kunnen maken, maar biddende, dat God door de middelen door Hemzelf daartoe gesteld, ook in onze harten werken wil. Dus is het ons gesteld, om Zijn wil te doen, en Zijn geboden te onderhouden. Wetende ook, dat we dat niet in onze eigen kracht kunnen:
DL 1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Desiree schreef:Henriët sprak uit haar hart.. zij is bezorgd. Mijn reactie dan... Maar het is goed om met feiten te komen zoals Aboricultura :)
Toch was het fout van haar om dit op RF af te reageren. Ze moet aan haar positie denken, dat ze hier moderator is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie