Posthoorn schreef:Hendrikus schreef:FlyingEagle schreef:Als ik weer eens een zondag bij mijn ouders ben dan merk ik dat daar beter gezongen wordt dan in alle andere kerken waar ik geweest ben.
Nou ben ik benieuwd wat je onder "beter" verstaat. Luider?
Bij bovenstemzingen hoort een bepaald stemgebruik, je zou het schreeuwen kunnen noemen. In Genemuiden gaan de tenoren zelfs vaak stáán als ze bovenstem gaan zingen: dan kunnen ze nóg harder.
Maar of dat nou "beter zingen" is???

Wat zijn jouw bezwaren tegen het fenomeen 'bovenstem'?
Die heb ik hier al vele malen kenbaar gemaakt, maar omdat je ’t zo vriendelijk vraagt wil ik ze nog wel een keer herhalen.
1 Het hoort bij niet-ritmisch zingen, en dat is een aantasting van de psalmmelodieën. De psalmen zijn bedoeld om ritmisch te worden gezongen.
2 Een bovenstem is voor de organist een blok aan het been, belemmert de organist in het harmoniseren.
3 In de praktijk wordt een bovenstem vaak gezongen zonder dat dit is afgesproken, dus ook zonder te weten welke akkoorden de organist zal gebruiken. Dan is het een onmuzikale en onkundige bezigheid.
4 Het is een stukje folklore vanuit Genemuiden en een paar andere (vissers)plaatsen. Laat het daar, maar ga het niet exporteren. We gaan ook niet in Staphorster klederdracht lopen toch?
5 Als we met elkaar afspreken dat we psalmen zingen, dan gaan we dus geen andere melodieën zingen. Dan houden we ons aan de melodieën zoals ze in ons psalmboek staan.