Kunnen wij de kerstdagen afschaffen?

DDD

Re: Kunnen wij de kerstdagen afschaffen?

Bericht door DDD »

lien75 schreef:DDD
Waarom leidt de kerstsfeer af van de kern van de zaak? Dat is me nog helemaal niet duidelijk.

Als je iedere keer dat je de kerstboomlampjes aansteekt denkt aan Jezus Christus als het Licht der wereld dan hoeft dat volgens mij helemaal niet. Als je een beetje gevoel voor symboliek hebt denk ik dat juist al die toeters en bellen niet afleiden maar helpen bij het concentreren op de heilsgeschiedenis.
Waarom leidt de kerstsfeer af van de kern van de zaak? Dat is me nog helemaal niet duidelijk.

Als je iedere keer dat je de kerstboomlampjes aansteekt denkt aan Jezus Christus als het Licht der wereld dan hoeft dat volgens mij helemaal niet. Als je een beetje gevoel voor symboliek hebt denk ik dat juist al die toeters en bellen niet afleiden maar helpen bij het concentreren op de heilsgeschiedenis.

Geloof jij dat iedeen aan die symboliek denkt? Of zou het toch niet meer een beetje sfeer maken zijn? En sterker nog. Wat zou Christus liever willen? Ons hart of wat symboliek? Waar we misschien weer iets mee proberen te zijn...? M.a.w. symboliek zou wel eens meer van de kern afleiden dan gedacht wordt.
Natuurlijk geloof ik dat niet. Maar dat hoeft toch niet? Het gaat er om dat iemand stelt dat kerstsfeer afleidt van de kern van de zaak. Volgens mij is dat volkomen onzin. Integendeel. De kerstsfeer maakt mensen juist ontvankelijk voor de boodschap van het Evangelie, daarom is er veel voor te zeggen dat iedere kerk een kerstnachtdienst organiseert. Daarmee krijg je meer gasten binnen (als je het goed doet) dan met tienduizenden folders en marktacties.

(Reactie bij bewerking uit het citaat geknipt.)
Laatst gewijzigd door DDD op 12 nov 2013, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Desiree

Bericht door Desiree »

Nou ja, het is wel triest gesteld natuurlijk. Ik bedoel, er wordt massaal Kerst gevierd, maar ja, Kerst zonder Christus veelal. Met of zonder rode kerstster, lichtjes, kalkoen, boom, kerststukjes.

Dat zie je toch met alles in de seculiere samenleving, men houdt geen rekening met God. Hij is nooit welkom, ook niet op een andere dag. Maar ja, als je dit zo schrijft, denk ik, hoe zit dat vandaag bij mij?

Maar goed, dan troost toch altijd weer die tekst van Jesaja 65:1. Dat geeft een beetje populair uitgesproken.. 'de burger weer moed'.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Lien75
Geloof jij dat iedeen aan die symboliek denkt? Of zou het toch niet meer een beetje sfeer maken zijn? En sterker nog. Wat zou Christus liever willen? Ons hart of wat symboliek? Waar we misschien weer iets mee proberen te zijn...? M.a.w. symboliek zou wel eens meer van de kern afleiden dan gedacht wordt.

DDD
Natuurlijk geloof ik dat niet. Maar dat hoeft toch niet? Het gaat er om dat iemand stelt dat kerstsfeer afleidt van de kern van de zaak. Volgens mij is dat volkomen onzin. Integendeel. De kerstsfeer maakt mensen juist ontvankelijk voor de boodschap van het Evangelie, daarom is er veel voor te zeggen dat iedere kerk een kerstnachtdienst organiseert. Daarmee krijg je meer gasten binnen (als je het goed doet) dan met tienduizenden folders en marktacties.
En stel dat die "kerstnachtdienst" nu midden in een warme zomernacht zou plaatsvinden. Of in een enorme kale fabriekshal. Fel verlicht. Zonder alle kerstliedjes. Enkel de psalmen. Met hun enorme rijke inhoud... Zou die die kerkdienst dan ook zo druk bezocht worden? M.a.w. is die sfeer die gecreeerd wordt uiteindelijk vaak niet de hoofdmoot. Of in ieder geval onmisbaar? Want anders is het geen echte kerstnachtdienst? En waarom moet er uberhaupt een kerstnachtdienst plaatsvinden? Weet je. Ik heb ze vroeger ook meegemaakt. die kerstnachtdiensten. De kerk zat bomvol.... De week erna bijna leeg...

Het Evangelie is toch enkel in Het Woord te vinden? En niet in de sfeer? M.a.w. God heeft toch onze sfeermakerij niet nodig om het heldere Evangelie te laten klinken? Hij spreekt door Zijn Woord. Niet meer en niet minder toch? En alles wat wij als mensen aanbrengen is dat geen ijdelheid? Toen Jezus sprak, sprak Hij als machthebbende. Zonder sfeermakerij. Zo spreekt Hij toch nog steeds door Zijn Woord?
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:Lien75

DDD
En stel dat die "kerstnachtdienst" nu midden in een warme zomernacht zou plaatsvinden. Of in een enorme kale fabriekshal. Fel verlicht. Zonder alle kerstliedjes. Enkel de psalmen. Met hun enorme rijke inhoud... Zou die die kerkdienst dan ook zo druk bezocht worden? M.a.w. is die sfeer die gecreeerd wordt uiteindelijk vaak niet de hoofdmoot. Of in ieder geval onmisbaar? Want anders is het geen echte kerstnachtdienst? En waarom moet er uberhaupt een kerstnachtdienst plaatsvinden? Weet je. Ik heb ze vroeger ook meegemaakt. die kerstnachtdiensten. De kerk zat bomvol.... De week erna bijna leeg...

Het Evangelie is toch enkel in Het Woord te vinden? En niet in de sfeer? M.a.w. God heeft toch onze sfeermakerij niet nodig om het heldere Evangelie te laten klinken? Hij spreekt door Zijn Woord. Niet meer en niet minder toch? En alles wat wij als mensen aanbrengen is dat geen ijdelheid? Toen Jezus sprak, sprak Hij als machthebbende. Zonder sfeermakerij. Zo spreekt Hij toch nog steeds door Zijn Woord?
Jaren geleden hoorde ik eens een bijzondere preek. Het kwam hier op neer, ik geloof dat ik het hier al eerder heb gezegd. Men verwacht het kerstkind, maar blijft daarbij. Maar een kind groeit, wordt groter. Wanneer wij dus ieder jaar bij dat Kind blijven hangen, zullen we nooit verder komen.

De kerstnachtdienst is min of meer nog een dappere poging om buiten- en randkerkelijken in de kerk te krijgen. De mensen zijn rondom kerst toch vaak milder gesteld. In de kerk is het ook gezellig, er staat een grote kerstboom, als er kaarsenkandelaars hangen, branden die, er is veel saamhorigheid.
Zoals je zegt, savonds laat komen er drommen mensen, ook kinderen, uit de kerk. Als je de volgende ochtend op weg gaat, kom je nauwelijks iemand tegen.
Sommige kerken hebben nog één dienst, en daar blijft het bij, de rest van de kerst moet je natuurlijk wel tijd over houden om te koken, eten, gezellig samen zitten.
Veel ouderen zitten in de zorgcentra alleen, een enkele trouwe bezoeker zie je dan daar.

Een dienst organiseren in een lege fabriekshal, je weet het pas als je het probeert.

Hier was wel eens een actie: nodig een dakloze uit tijdens de kerstdagen en serveer een warme maaltijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

De kerstnachtdienst is min of meer nog een dappere poging om buiten- en randkerkelijken in de kerk te krijgen. De mensen zijn rondom kerst toch vaak milder gesteld. In de kerk is het ook gezellig, er staat een grote kerstboom, als er kaarsenkandelaars hangen, branden die, er is veel saamhorigheid.
Zoals je zegt, savonds laat komen er drommen mensen, ook kinderen, uit de kerk. Als je de volgende ochtend op weg gaat, kom je nauwelijks iemand tegen.
Sommige kerken hebben nog één dienst, en daar blijft het bij, de rest van de kerst moet je natuurlijk wel tijd over houden om te koken, eten, gezellig samen zitten.
Veel ouderen zitten in de zorgcentra alleen, een enkele trouwe bezoeker zie je dan daar.
En dat vraag ik me dus inmiddels wel af. Is zo'n Kerstnachtdienst of wat dan ook wel geschikt als Evangelisatiemiddel? Is er door die "saamhorigheid, sfeer en warmte" nog wel plaats voor de Zaligmaker? Wanneer het zo'n geschikt Evangelisatiemiddel zou zijn, zouden er toch veel meer mensen weer naar de kerk moeten gaan n.a.v. het bezoeken van zo'n dienst? De mensen die er komen. Hebben die nu werkelijk een gesprek van hart tot hart? Worden ze jaloers gemaakt? Zijn wij door zo'n dienst nu werkelijk een zoutend zout, lichtend licht? Of fungeert de sfeer, saamhorigheid als een beletsel om werkelijk tot de kern van de zaak te komen? Stimuleert zo'n dienst in die omstandigheden juist het blijven hangen bij een soort herbeleving van het wonder op zich. Of merken, horen de mensen inderdaad dat het ipv herbeleven inmiddels ook Pasen, Hemelvaart en Pinksteren is geweest? En wat dat dus betekent voor hen en ons? Wordt hen en ons in die diensten nu echt het vuur aan de schenen gelegd. In de zin van haast u om des levenswil? Oproep tot bekering....
DDD

Bericht door DDD »

Je stelt een hoop vragen. Maar waarom zouden die vragen negatief beantwoord moeten worden? Ik kan me prima voorstellen dat je zegt dat de sfeer geen waarde heeft in eeuwigheidsperspectief, maar dat zegt toch niets over de vraag wanneer mensen bereikt kunnen worden met het Evangelie? En waarom zouden mensen het vuur aan de schenen moeten worden gelegd in het Evangelisatiewerk? Ik vind dat een heel nare benadering. Het Evangelie moet wel een blijde boodschap blijven, waarbij de ernst van het leven uiteraard ook mag doorklinken.

Overigens vind ik voor mijzelf al voldoende doorslaggevend dat het heel plezierig is wat extra sfeer te creëren in de donkere midwinter, en als dat niet gedaan zou worden zou het direct moeten worden uitgevonden. Ik zie ook in het geheel niet in waarom dat niet uitstekend valt te combineren met het herdenken van Jezus geboorte. Hij is immers het licht van de wereld. Ook al zal die geboorte vast niet in december hebben plaatsgevonden, dat doet er wat mij betreft niet toe voor het kerkelijk jaar. Het gaat erom dat er een logische volgorde in de gang door het jaar zit en die is nu duidelijk aanwezig.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Je stelt een hoop vragen. Maar waarom zouden die vragen negatief beantwoord moeten worden? Ik kan me prima voorstellen dat je zegt dat de sfeer geen waarde heeft in eeuwigheidsperspectief, maar dat zegt toch niets over de vraag wanneer mensen bereikt kunnen worden met het Evangelie? En waarom zouden mensen het vuur aan de schenen moeten worden gelegd in het Evangelisatiewerk? Ik vind dat een heel nare benadering. Het Evangelie moet wel een blijde boodschap blijven, waarbij de ernst van het leven uiteraard ook mag doorklinken.

Overigens vind ik voor mijzelf al voldoende doorslaggevend dat het heel plezierig is wat extra sfeer te creëren in de donkere midwinter, en als dat niet gedaan zou worden zou het direct moeten worden uitgevonden. Ik zie ook in het geheel niet in waarom dat niet uitstekend valt te combineren met het herdenken van Jezus geboorte. Hij is immers het licht van de wereld. Ook al zal die geboorte vast niet in december hebben plaatsgevonden, dat doet er wat mij betreft niet toe voor het kerkelijk jaar. Het gaat erom dat er een logische volgorde in de gang door het jaar zit en die is nu duidelijk aanwezig.
Wat ik heb bedoelen te zeggen. Mensen bereiken met het Evangelie is goed. Maar dan wel zonder "sfeer". Omdat de sfeer een flinke ruis oplevert om het evangelie helder te laten klinken.
Met vuur aan de schenen: We kunnen wel blij verkondigen dat Christus naar de aarde is gekomen. Maar waarom is Hij gekomen? Hij is inderdaad het Licht van de wereld. Maar dat Licht staat tegenover onze diepe duisternis van zonde, dood en schuld. En dan kunnen we wel sfeer aanbrengen. Een soort zachte wollen deken eromheen leggen. Maar die deken leidt af van onze diepe verlorenheid. En die diepe verlorenheid is zo erg dat het een zaak van levensbelang is om in Christus te zijn? En die boodschap, dat evangeliewoord moet helder klinken voor iedereen! Toen Petrus daar op het Tempelplein stond te preken was er weinig sfeer bij, toch? Maar het Evangeliewoord klonk... En er kwamen velen tot bekering.

En nogmaals, ik ben niet tegen een beetje sfeer op de donkere avonden. Ook ik doe voor de gezelligheid een kaasje aan. Maar niet alleen tijdens de kerstdagen. Eigenlijk al vanaf het najaar... Het gaat m.i verkeerd als de sfeer nodig is om een kerstgevoel te creeeren.
DDD

Bericht door DDD »

Ik brand het hele jaar door kaarsen, niet alleen met Kerst. Maar wij zijn het in het geheel niet eens.

Ik constateer dat mensen door de kerstsfeer ontvankelijker zijn voor boodschappen die het aardse overstijgen en jij vindt dat die sfeer de helderheid niet ten goede komt. Misschien is helderheid ook niet het eerste criterium als het gaat om evangelisatie, en trouwens überhaupt niet in de intermenselijke communicatie. Barmhartigheid en mededogen zijn meer passende trefwoorden in mijn beleving als ik denk aan het Evangelie, hoewel ik zelf ook tamelijk direct ben ingesteld.

De sfeer op de Pinksterdag was natuurlijk absoluut wel heel apart, denk alleen maar aan de lichtjes op de hoofden. Dat is nog eens wat anders dan lichtjes in een boom. Ik denk dat je het pinksterverhaal nog maar eens goed moet lezen om te zien hoe belangrijk de sfeer tijdens die bijeenkomst werd bepaald door allerlei geluiden en gezichten. Maar goed, dat was meer een najaarssfeer dan een kerstsfeer.
Desiree

Bericht door Desiree »

Met beide ben ik het eens. Op een aarde met alleen maar uitverkorenen zou de sfeer niet belangrijk geweest zijn, maar meer als uiting van een feest. Zoals je Boven blij bent met altijd aanwezig zijn bij de lieve Heere God en toch is er een nieuwe Hemel met straten van goud. (Maar ik weet verder niet hoe het Boven zal zijn qua uiterlijk.)

Maar om het evangelie 'aan te prijzen' heb je diverse mogelijkheden en wat past dan bij de gene die wilt evangeliseren.. de een doet het met een folder, de ander past dat niet en probeert eerst een soort relatie op te bouwen om vervolgens het voorzichtig erover te hebben, en dan meer luisteren dan spreken. Allemaal goed.

Ik schat in dat niemand The Passion wat vindt, maar ik weet nog niet zo net of dat zo fout is.

Als je een beeld in je kerk hangt om als ondersteuning van de Bijbel er van te leren, dan is dat geen probleem, mijns inziens. Ga je dat dode beeld vragen of ze je gaat helpen vandaag, of ga je ze aanbidden en hartstikke lief vinden, dan zit je goed fout. De vrije toegang tot God de Vader is juist gekomen doordat de Heere Jezus gestorven is voor zondaren, in hun plaats.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,

Matthew Henry

Isala

Bericht door Isala »

Desiree schreef:Ik schat in dat niemand The Passion wat vindt, maar ik weet nog niet zo net of dat zo fout is
Dit vind ik interessant Desiree. Wil je vertellen waarom je het zo net niet weet?
Hora est!
DDD

Bericht door DDD »

Is dat niet meer wat voor een ander draadje?
Desiree

Bericht door Desiree »

Isala,

Ik antwoord in je pb. Heb ff geen zin om hier uitgebreid op in te gaan... :) Sorry.

Matthew Henry

Desiree

Bericht door Desiree »

Isala schreef:
Desiree schreef:Ik schat in dat niemand The Passion wat vindt, maar ik weet nog niet zo net of dat zo fout is
Dit vind ik interessant Desiree. Wil je vertellen waarom je het zo net niet weet?
O, dom, foutje

Matthew Henry

Germanicus

Bericht door Germanicus »

In plaats van kerst af te schaffen, kunnen we de gelegenheid ook aangrijpen om mensen naar de kerk te 'lokken': http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_789380
Hier beneden is het niet.
Plaats reactie