Verharding oudere generatie

Isala

Re: verharding oudere generatie

Bericht door Isala »

helma schreef:die columns moet je met een flinke schep zout lezen
Dat zou ik wel willen, maar daarvoor kwam het bij mij net iets te heftig binnen....
De vraag is: is het waar of niet waar?
En ik denk ook aan sommige oudere mensen uit mijn familie, die zo verstrikt zitten in regels, dat ze er moedeloos van worden.
Daardoor lukt het me niet om een schep zout te gebruiken...
Hora est!
Mara

Bericht door Mara »

Isala schreef:
Dat zou ik wel willen, maar daarvoor kwam het bij mij net iets te heftig binnen....
En ik denk ook aan sommige oudere mensen uit mijn familie, die zo verstrikt zitten in regels, dat ze er moedeloos van worden.
Het is een column Isala, een persoonlijke mening.
Een column is een kort stukje proza waarin de auteur, de columnist dus, spits en uitdagend zijn mening ventileert.
Met als doel de discussie op gang te brengen, een reactie uit te lokken.
In een column wordt vaak de werkelijkheid net iets uitvergroot.
Gelukkig is het maar één mening, die van de schrijver.
Het staat je vrij er geheel anders over te denken. :)
Ik ook hoor!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Barend schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef: Maar dan is het toch voor een volk: Uw vrucht is uit Mij gevonden.
Ik hoopt dat u mij zal verschoon voor foute of zelfs voor de gebruik van woorden wat niet Nederlands zijn. Ik ben een Afrikaner, blank en hoopt dat u mijn wel kun volg, lees en verstaan. Mijn volk gaat tegronde aan een gebrek aan kennis, ze kennen Gods met de uiterlijke hart maar niet vanuit hun geest niet. Boeken kennis is geen geloof, en Zaligmakend Geloof is geenszins uit de mens zelf te vinden. Ach kan hier maar zendings werk worden gedaan... Wat druk mijn volk ook zwaar op mijn hart. Zal de Heer het volk waarover Zijn naam eens genoemd was weer tot Hem trug brengt. Ach wat ben ik, zonder een aardse kerk omdat ik mijn God wil dienen zoals ik geloof God in Zijn Woord gebiede. Zal ik hier mijn hart kan uitspreekt, ik wil u niet veranderen, maar zullen u naar mij wilt hoort... Zullen jullie mij kunnen begrijpen...
Ik begrijp het goed, denk ik.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Barend

Bericht door Barend »

Weet u wat zijn niet mooi, als 2 geroepen predikers of anders gezegd, 2 kinders Gods oor klein nietige punten onenigheid daar stel, mag elk niet zijn eigen gedachte oor een zaak. Indien een niet volgens Gods Woord zijn, wie zijn die mens om een ander te oordeel. Een mens zal toch zelf voor God verschijn. Ons kan wel poog om elkaar op te help, in mij zelf kan ik niet. Wat benodigd ons toch Gods hulp maar dan is het ook niet te zegt dat ons op de rechte weg zijn. Ach Here help ons, laat ons berust bij Uwe weg en wil...
Isala

Re: Verharding oudere generatie

Bericht door Isala »

Mara schreef:Het is een column Isala, een persoonlijke mening. Een column is een kort stukje proza waarin de auteur, de columnist dus, spits en uitdagend zijn mening ventileert. Met als doel de discussie op gang te brengen, een reactie uit te lokken.In een column wordt vaak de werkelijkheid net iets uitvergroot. Gelukkig is het maar één mening, die van de schrijver.Het staat je vrij er geheel anders over te denken. Ik ook hoor
Je hebt gelijk Mara...!
Toch vind het onderwerp niet zo geschikt om die expres uit te vergroten, en daar zulke boute uitspraken over te doen.... (maar dat is dan weer mijn mening :) )
Evengoed blijf ik wel nieuwsgierig naar wat jullie er van vinden, of jullie die verharding ook zien, of juist niet.
Hora est!
Mara

Bericht door Mara »

Isala schreef:
Mara schreef:Het is een column Isala, een persoonlijke mening. Een column is een kort stukje proza waarin de auteur, de columnist dus, spits en uitdagend zijn mening ventileert. Met als doel de discussie op gang te brengen, een reactie uit te lokken.In een column wordt vaak de werkelijkheid net iets uitvergroot. Gelukkig is het maar één mening, die van de schrijver.Het staat je vrij er geheel anders over te denken. Ik ook hoor
Je hebt gelijk Mara...!
Toch vind het onderwerp niet zo geschikt om die expres uit te vergroten, en daar zulke boute uitspraken over te doen.... (maar dat is dan weer mijn mening :) )
Evengoed blijf ik wel nieuwsgierig naar wat jullie er van vinden, of jullie die verharding ook zien, of juist niet.
Toch maar eens die column gaan lezen dan. Eigenlijk zijn veel onderwerpen niet zo geschikt voor zo'n dwarse column.
Ik lees ze vrijwel nooit.
Als je het ruwweg interpreteert, de oudjes deden het verkeerd, zetten hun licht onder de korenmaat, twijfelden teveel en de jongeren hebben het begrepen. Zij breken de kerkmuren steen voor steen af en evangeliseren.
Tja...
De waarheid ligt zoals immer.... in het midden Isala. ;)
Misschien voorlopig ook maar even geen dwars voor jou.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Barend schreef:Weet u wat zijn niet mooi, als 2 geroepen predikers of anders gezegd, 2 kinders Gods oor klein nietige punten onenigheid daar stel, mag elk niet zijn eigen gedachte oor een zaak. Indien een niet volgens Gods Woord zijn, wie zijn die mens om een ander te oordeel. Een mens zal toch zelf voor God verschijn. Ons kan wel poog om elkaar op te help, in mij zelf kan ik niet. Wat benodigd ons toch Gods hulp maar dan is het ook niet te zegt dat ons op de rechte weg zijn. Ach Here help ons, laat ons berust bij Uwe weg en wil...
Dat is waar. Eenvoudig, kernachtig waar. Verder ken ik de achtergrond niet van waaruit u dit zegt, maar het is eenvoudig de waarheid.
We mochten een onderdoen voor elkaar, maar dan is het ook geen mensenwerk, maar dat ontslaat ons niet van onze schuld in dezen.
Anderzijds moeten we wel de kernpunten in het oog houden want anders verdwalen we ook zo makkelijk,
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

Isala schreef:
Je hebt gelijk Mara...!
Het zijn boude uitspraken, niet bout. ;)

Verder, als je verharding opvat als iets wat God doet, dan durf ik niet te zeggen dat we dat zouden zien. Wie zijn wij om een dergelijk oordeel van God in onze mond te nemen? Zoals ik al eerder zei: ook voor ouderen is Gods genade beschikbaar. Niet meer of minder dan voor jongeren. Dat is alles wat we daarover moeten zeggen op grond van Gods woord. Daarom vind ik de uitspraak uit die column ook veel te ver gaan. Al heb ik de context ervan niet gelezen.
Dat wil niet zeggen dat we niet zouden moeten waarschuwen voor verharding. De Bijbel spreekt erover dat dat kan gebeuren en het is voorstelbaar dat dat met de jaren komt. Maar met die waarschuwing houdt onze kennis ook op. En bovendien moet die waarschuwing altijd weer gepaard gaan met de evangelienodiging. Wij hebben geen enkele Bijbelse grond om die nodiging aan een bepaalde groep mensen te onthouden.
Isala

Bericht door Isala »

Jongere schreef:Het zijn boude uitspraken, niet bout.
sorry.... komt doordat het etenstijd is.... ;)
Hora est!
Barend

Bericht door Barend »

Ja Dia, ik denk als ik je recht versta dat u meent dat ons ook niet ons standpunt prijs moet geeft. Dat is wel waar indien het op God Woord gegrond zij. God en Zijn Woord moet de begin en als in onze leve wees, ons mag niet ter wille van menselijke wette Gods Woord verstoot of verwerp. Ons kun ook niet het leve beërven door onze goede werken, maar toch zal ons het uit dankbaarheid voor God genade wil doe. Onderzoekt eerst of uwe nasten wel niet wandelt naar Gods weg voor u hem wijst op de weg wat volgens Gods Woord niet mag, moet niet een dwaas van u zelf maakt. Ik kan niet anders als om ook te wijs dat het wel onze plicht zijn om onze naasten te tonen of bestraffen indien die niet naar Gods weg wandelt. Het moet niet zijn uit hoogheid maar wel in liefde en nederigheid. Het moet niet zijn tot onze eer maar tot Gods eer. Ook niet omdat ons een of ander persoon glo dat deze die of dat zien of hoort, maar komt eerst achter wat is het waarheid. Laat ik het zo stel, uit mijn eigen fouten moest ik mijn eigen zonden in deze zaken leert kent, ik hebt tegen God en mijn naasten onvergeeflijk gezondigd. Een dode eend kan wel opgestopt word maar nooit weer leven... Ik voelt mij ook boven dat alles zo benauwd, bedrieg ik mij niet misschien zelf omdat ik zo zwaar draagt aan het verloren toestand van mijn boeren vlok hier in Zuid Afrika. Is Het van de HEER om mijn volk weer terug te brengt tot den levende God?
Peregrina

Bericht door Peregrina »

Isala schreef:
Ik kan je reactie wel begrijpen. De stelling uit de column komt op mij over alsof er voor de oudere generatie geen hoop meer is. Ik denk dat het erg aanmatigend is om te bepalen wie er door de Heere verhard zouden zijn.

En al herken ik wel een zekere starheid bij ouderen, ik weet ook genoeg mensen bij wie op oudere leeftijd (van middelbaar tot in de 80) het zaad van het Woord toch vrucht draagt! Al leek het jaren weggepikt, vertrapt, verdrongen... Wij weten niet wat God met Zijn Woord doet!
Plaats reactie