De ligging van het forum

freek

Re: De ligging van het forum

Bericht door freek »

Isala schreef:hier een nieuweling, en ik wil graag iets vragen. Bij voorbaat excuus als sommige dingen wat anders formuleer.
Ik lees veel onderwerpen mee, maar ik zou mij echt niet snel in een discussie durven mengen.
Ik weet erg weinig van dogma's en oudvaders, en ik zou me zo omver laten blazen.
Ik merk ook in verschillende topics, dat als het persoonlijk wordt, dat er dan zo weinig reacties meer komen,
of dat er overgestapt word op een ander spoor.
We hebben ook nog de leutertopics, als je laagdrempelig wilt beginnen. ;)
Isala

Bericht door Isala »

Tiberius schreef:Klopt; dit is namelijk een theologisch discussieforum, geen persoonlijk getuigenisforum. Lees ook het kopje "Doelstelling" onder de forumregels.
Dit heb ik gedaan.
Toch heb ik het idee dat mijn vraag daar niet mee beantwoord is.
In hoeverre kan je discussiëren over zaken, die alles te maken hebben met geloof, en dat het dan toch vaak zo zakelijk blijft?
Het kan toch niet buiten jezelf omgaan? Als de Heere in je leven komt, staat alles op zijn kop. En Zijn komst doortrekt je hele leven, ook je hoe je discussieert over onderwerpen die Hem aangaan.
En over de discussies moet verantwoording afgelegd worden. Dat zou toch juist voorzichtigheid en teerheid moeten geven?

Ik heb niet de bedoeling dat refoforum een getuigenisforum moet worden, jammer dat je dit nu doortrekt naar het andere uiterste.
Ik stel echt een oprechte vraag, en ik hoop dat iemand mij een eerlijk antwoord wil geven?
Als ik met deze vraag te ver ga, dan hoor ik het graag.
Hora est!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:
Tiberius schreef:Klopt; dit is namelijk een theologisch discussieforum, geen persoonlijk getuigenisforum. Lees ook het kopje "Doelstelling" onder de forumregels.
Dit heb ik gedaan.
In hoeverre kan je discussiëren over zaken, die alles te maken hebben met geloof, en dat het dan toch vaak zo zakelijk blijft?
Het kan toch niet buiten jezelf omgaan? Als de Heere in je leven komt, staat alles op zijn kop. En Zijn komst doortrekt je hele leven, ook je hoe je discussieert over onderwerpen die Hem aangaan.
En over de discussies moet verantwoording afgelegd worden. Dat zou toch juist voorzichtigheid en teerheid moeten geven?

Ik heb niet de bedoeling dat refoforum een getuigenisforum moet worden, jammer dat je dit nu doortrekt naar het andere uiterste.
Ik stel echt een oprechte vraag, en ik hoop dat iemand mij een eerlijk antwoord wil geven?
Eerlijker antwoord als ik gaf, is er niet. Mogelijk wel uitgebreider. :)
Op een discussieforum kan je alleen zakelijke argumenten uitwisselen, op grond van Schrift en belijdenis.
Gevoelsargumenten worden door iedereen verschillend gewaardeerd.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Isala schreef: Dit heb ik gedaan.

Op een discussieforum kan je alleen zakelijke argumenten uitwisselen, op grond van Schrift en belijdenis.
Gevoelsargumenten worden door iedereen verschillend gewaardeerd.
De vraag van Isala wordt nu wel beantwoord, maar ik denk niet dat zij hier blij van wordt.
Ik niet i.i.g.
Ik begrijp de noodzaak van het zakelijk blijven niet. De mensen die met gevoelsargumenten komen, zijn dus eigenlijk altijd de "onderliggende" partij in een discussie.
Niet iedereen heeft een kast vol theologische (studie)boeken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niemand hoeft ergens onder of boven te liggen.
Je geeft gewoon je mening op basis van argumenten; dat mogen ook gevoelsargumenten zijn. Alleen zullen die niet altijd even sterk overkomen, denk ik. Anderzijds worden er soms ook wel quasi-zakelijke argumenten gegeven, die in feite vermomde gevoelsargumenten zijn.

Maar ik denk, dat ik me niet helemaal juist uitdrukte.
Wat ik zeggen wilde, is dat we willen voorkomen, dat mensen het argument gebruiken van: "ik vind mezelf bekeerd en jij vind jezelf onbekeerd, dus ik heb gelijk".
Of dat mensen zeggen: "Waar bemoei je je mee? Ga je eerst bekeren!".

Ik zeg het misschien wat cru, maar dan begrijp je misschien wat ik bedoel.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:Niemand hoeft ergens onder of boven te liggen.
Je geeft gewoon je mening op basis van argumenten; dat mogen ook gevoelsargumenten zijn. Alleen zullen die niet altijd even sterk overkomen, denk ik. Anderzijds worden er soms ook wel quasi-zakelijke argumenten gegeven, die in feite vermomde gevoelsargumenten zijn.

Wat ik zeggen wilde, is dat we willen voorkomen, dat mensen het argument gebruiken van:
"
ik vind mezelf bekeerd en jij vind jezelf onbekeerd, dus ik heb gelijk
".

Wat je bedoelt is duidelijk, maar wat je noemt is heel iets anders dan wat Isala scheef. Die schreef namelijk: Ik had erg gehoopt dat ik hier wat meer van Gods grote daden zou horen.Ik vind het een hele prestatie van je om zelfs zo'n hartekreet geheel te verdraaien tot: ik vind mezelf bekeerd en jij vind jezelf onbekeerd, dus ik heb gelijk. Het staat ook erg af van het altijd 'tot verantwoording bereid zijn.' Alleen zakelijk er over spreken of discussiëren is helemaal niet mogelijk. Je bent of voor Christus, of je bent tegen. Je bent of in Christus of je bent buiten Christus. Dood of levend. Liefhebber of vijand. En daardoor roept het spreken over Hem altijd emotie op. Zakelijk spreken is zogenaamd neutraal spreken maar dat is helemaal niet mogelijk als het over God of Zijn Woord gaat. Als je alleen zakelijk wilt spreken, moet je het spreken over God, over wat Hij doet, over Zijn Woord, tot verboden onderwerpen verklaren.
De term refoforum staat volgens mij voor reformatorisch. Dat verwijst naar de reformatie. Daar stonden de vijf sola's centraal: alleen door het geloof, alleen door genade, alleen door de Schrift, alleen Christus en Soli Deo Gloria. Dan is alle zakelijkheid geheel verdwenen.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 30 okt 2013, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Niemand hoeft ergens onder of boven te liggen.

Wat ik zeggen wilde, is dat we willen voorkomen, dat mensen het argument gebruiken van: "ik vind mezelf bekeerd en jij vind jezelf onbekeerd, dus ik heb gelijk".

We zijn het eens Tib, ik begrijp je. :)
Ik hoop dat Isala ook hiermee kan instemmen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Er is hier en daar best wat persoonlijks voorbij gekomen; maar dan zou je alles terug moeten lezen.
Ik heb nooit de ervaring gehad dat je hier niets zou kunnen posten wat uit je hart komt. Dat niet iedereen je gevoelens deelt is waar, maar dat hoeft toch ook niet?
Wel moet je elkaar daar ook vrij inlaten; de een heeft het hart wat meer op de tong dan een ander. En de een reageert vaker uit z'n gevoel dan de ander.
Maar er is beslist ruimte voor.
Isala

Bericht door Isala »

Dankjewel voor jullie reactie's, ik zal even reageren op wat mij aansprak.
Mara schreef:Niet iedereen heeft een kast vol theologische (studie)boeken.
Dit vind ik een belangrijk punt. Want naast alle kennis hier op het forum voel ik mij lichtelijk een 'domme gans.." :)
ik vind de discussies erg leerzaam, maar heb naar mijn idee, nog niet genoeg kennis om er aan deel te nemen. Soms zou ik wel vragen tussendoor willen stellen, maar dat kan natuurlijk heel storend zijn.
Tiberius schreef:Niemand hoeft ergens onder of boven te liggen. Je geeft gewoon je mening op basis van argumenten; dat mogen ook gevoelsargumenten zijn
Gevoelsargumenten kunnen minder sterk overkomen, maar in geloofsbeleving speelt gevoel wel een rol, en dat kan je toch niet helemaal afdoen als minder sterk. Misschien wel anders, dat kan. Maar als het bijbels is, blijft het toch een sterk argument, al wordt er door verschillende mensen anders tegenaan gekeken.
Tiberius schreef:Wat ik zeggen wilde, is dat we willen voorkomen, dat mensen het argument gebruiken van: "ik vind mezelf bekeerd en jij vind jezelf onbekeerd, dus ik heb gelijk". Of dat mensen zeggen: "Waar bemoei je je mee? Ga je eerst bekeren!".
Nou, dat kan ik begrijpen dat je dat wilt voorkomen, maar dat bedoelde ik eigenlijk niet.
Ik mag hopen dat zulke dingen niet tegen elkaar gezegd gaan worden.
Maar de post van Ditbenik geeft het precies weer zoals ik het bedoel, vooral deze zin:
Ditbenik schreef: Alleen zakelijk er over spreken of discussiëren is helemaal niet mogelijk. Je bent of voor Christus, of je bent tegen. Je bent of in Christus of je bent buiten Christus. Dood of levend. Liefhebber of vijand. En daardoor roept het spreken over Hem altijd emotie op. Zakelijk spreken is zogenaamd neutraal spreken maar dat is helemaal niet mogelijk als het over God of Zijn Woord gaat.
Dit vind ik erg waar, vooral omdat het er om gaat: Ken je Hem , is Hij je Borg en Zaligmaker? Levens(belangrijke)vragen. De dingen die de Heere doet en gedaan heeft, en allerlei standen en wegen kunnen bediscussieerd worden, maar als je er geen kennis aan hebt en je praat er wel over, dan zal dat toch tegen je getuigen op de dag des oordeels? Dat maakt het praten over de Drieenige God toch een zaak van voorzichtigheid?
Goed, ik begrijp jullie wel. Persoonlijke zaken op een anoniem forum blijft lastig.
Maar Helma, ik heb het inderdaad wel zo her en der persoonlijke dingen gelezen, dat is erg fijn.
Ik zou wensen dat het meer zou gebeuren, maar kan begrijpen dat dat niet voor iedereen makkelijk is.
En dat er ook een gevaar aan zit.
Lastig... maar dank voor jullie reactie's .
Hora est!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Het is duidelijk dat het Refoforum een Theologisch Discussie Forum is en dat is prima.

Toch kan het toch niet zo zijn dat er dan geen gevoel om de hoek kan komen kijken.

Wij zijn allemaal mensen.

Alle mensen (tenminste, de meesten dacht ik) hebben gevoel.

Ik werk veel met mensen en merk altijd gevoelens van div aard, ook met de mensen die ik mag begeleiden en verzorgen, maar ook collega's vrienden, familie, buren , noem maar op.

En dan ben je op het Refo forum en daar zouden de mensen opeens geen gevoel hebben?

Je kan natuurlijk je gevoel uitschakelen, en heel erg gaan discussieren met het verstand, maar toch komen daar ook gevoelens bij lijkt mij.

Maar vooral is belangrijk, dat er Liefde is en Respect onderling voor elkaar.

De Heere Jezus kwam ook naar de aarde. God is Liefde.

Waar Liefde woont gebiedt den Heer Zijn zegen wordt bezongen in Psalm 133

Zijn Zegen hebben we binnen het Refoforum zeer zeker ook nodig.

zoals de onderstaande psalm bezingt

Anders zijn alle discussies voor niets van waarde en zonder doel

Daarom is het ook belangrijk om biddend te vragen of de Heere ook aanwezig wil en kan zijn binnen alles wat hier afspeeld en besproken wordt op dit forum.

En dat velen iets ook met de Theologische Discussies wat kunnen, wat ermee kunnen in hun geloofsleven uiteindelijk en dat de kennis ook praktisch wordt in eigen persoonlijk leven.

Dat de Heere het goede binnen het forum mag zegenen en hetgeen verkeerd is in Zijn ogen mag wegnemen en het ons vergeven mag.

Hoe goed we ook kunnen discussieren, we zijn uiteindelijk totaal afhankelijk van Hem de Grote God tegenover ons kleine mensjes, daar is geen discussie over nodig.

Uiteindelijk is het een Persoonlijke Harte zaak. Een persoonlijk relatie tussen mij als klein mensje tegenover de Grote God

Nog is het Genade tijd......

http://www.youtube.com/watch?v=J0M-Wn4fcNI

Psalm 133

1
Ai, ziet, hoe goed, hoe lieflijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders samen wonen,
Daar 't liefdevuur niet wordt verdoofd;
't Is als de zalf op 's Hogepriesters hoofd,
De zalf, waarmee hij is aan God gewijd,
Die door haar reuk het hart verblijdt.

2
Die liefdegeur moet elk tot liefde nopen,
Als d' olie, die, van Arons hoofd gedropen,
Zijn baard en klederzoom doortrekt;
Z' is als de dauw, die Hermons kruin bedekt,
Die Sions top met vruchtbaar vocht besproeit,
En op zijn bergen nedervloeit.

3
Waar liefde woont, gebiedt de Heer' den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jan de jong schreef:Hier kan ik alleen maar 'amen' op zeggen!
Dan heeft het, om met ds. Joh. van der Poel te spreken, allerwonderlijkste wonder in je ziel plaatsgehad.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie