Hierbij wat reacties op de voorgaande berichten in dit toppic.
EreunaoIn het oosten goldt voor een huisgezin de clan van verwanten,slaven en bedienden waar men mee samenwoonde Uit Hand.10 blijkt dat Cornelius de boodschap van de engel zo verstaan heeft dat hij zijn maagschap en bijzondere vrienden samengeroepen heeft om Petrus te horen. Maar ik heb geen zin in een welles-nietesspelletje, het is in ieder geval een pure en niet te bewijzen veronderstelling dat er jonge kinderen bij betrokken waren
Dat bevestigt toch dat het heel aannemelijk is dat daar ook zuigelingen bij betrokken zijn? Trouwens in de Bijbel worden bijvoorbeeld ook alleen mannen genoemd bij bijvoorbeeld de spijziging van de 5000. Maar het is overduidelijk dat daar niet alleen mannen waren. Maar ook kinderen en zuigelingen. M.a.w wij zijn in onze tijd gewend om alles zo precies mogelijk aan te duiden. Maar in de Bijbel wordt het wat algemener aangeduid. Omdat het voor iedereen duidelijk was wie er mee bedoelt werden.
Ereunao
En wat die vrouwen aan het H.A.aangaat, dat is iets anders omdat het in de zaak zelf opgesloten ligt dat gelovige vrouwen door het geloof net zo goed als mannen deel hebben aan het lichaam en bloed des Heeren terwijl je van zuigelingen wel kunt veronderstellen, maar niet bewijzen dat ze met het geloof geboren worden.
Deze redenering kan ik niet volgen. Waarom is het ene ineens iets heel anders dan het andere? Overigens krijg ik de indruk dat je zegt dat er geloof nodig is om de doop te mogen ontvangen. Dat het geloof een voorwaarde is. Maar net zoals de besnijdenis pas de volle betekenis kreeg als er geloof was, is dat ook bij de doop zo. En dat is juist ook de troost. Dat de doop niet volgt op mijn geloof. (Geloof is overigens niet iets van mijzelf maar wat God mij schenkt) Maar God gaf de doop al gaf voordat ik geloofde. (toen ik zuigeling was). Wanneer alles om mij heen wankelt. Kan ik terugvallen op de doop. Maar zodra het een gevolg zou zijn van mijn geloof niet meer. Want wie zegt dat ik terecht de doop kreeg op dat moment? Was mijn geloof wel echt? etc. Vaak wordt als argument om de kinderdoop af te wijzen aangevoert dat zuigelingen nog niet kunnen begrijpen en geloven. Aan de kinderen in het OT werden dezelfde geestelijke zaken beloofd en verzegeld met de besnijdenis. Ook in het OT werd hen dat alleen door het geloof ten deel. Toch werd het hen toegezegd voordat zij tot hun verstand waren gekomen. Christus gaat anders om met kinderen die nog niet begrijpen en kunnen. Jezus gaf het bevel om de kinderen (in het grieks ziet het zelf op de allerkleinsten) tot Hem te brengen en niet te verhinderen. Weliswaar om hen niet te dopen maar te zegenen. Ook al konden ze het niet begrijpen. En ook zei Hij dat derzulken het Koninkrijk der hemelen is.
Ereunao
En voor de doopvan Johannes verwijs ik opnieuw naar Hand.19 waar die 12 mannen alsnog in de naam van de Heere Jezus gedoopt werden
De mannen in Handelingen 19 werden helemaal niet overgedoopt. Maar ontvingen daar de bijzondere gaven van de Heilige Geest die in het eerste begin van de uitbreiding van het Evangelie veelal geschonken werd. De doop van Johannes bevatte ook de elementen van geloof en bekering. Overigens heeft Jezus Zelf de doop van Johannes ontvangen. Wanneer die niet volledig geweest zou zijn, zeg je in feite dat Jezus geen volwaardige Doop heeft ontvangen. En zouden we ook nooit kunnen zeggen dat Jezus ons in alles, dus ook de doop, gelijk geworden is. Lees verder maar eens wat Calvijn in zijn verklaring hierover schrijft.
Wanneer u stelt dat zij de Heilige Geest pas ontvingen nadat zij gedoopt waren. Zegt u in feite dat de doop dus een voorwaarde is om de Heilige Geest te ontvangen. Terwijl we meerder malen in de Bijbel kunnen lezen dat God Zijn Heilige Geest geeft op het moment dat de mens tot geloof komt. Sterker nog, de Heilige Geest is de Werker van het geloof. Het grote verschil tussen de kinderdoop en de doop op geloof is dat bij de kinderdoop de Belovende God centraal staat en bij het dopen op geloof staat de mens met zijn geloof centraal.
Ereunao
Men kende idd. in de dagen van Johannes de doop al, maar dat was de doop der bekering ter voorbereiding van de komst van de Messias en zijn messiaanse rijk op aarde. Dat sloot dus naadloos aan op de profetie van het O.T. en was een puur Joodse aangelegenheid. Maar de chr.doop waar wij het hier over hebben is pas op de pinksterdag ingesteld en dat kon ook niet eerder omdat Hij toen nog niet gestorven en opgestaan was en het daarom geen teken van de nieuwe schepping kon zijn
Jezus Zijn discipelen doopten al voor het Lijden en Sterven van Christus. Overigens God Zelf had de opdracht tot dopen gegeven aan Johannes. Dus dan kan dat nooit een mindere doop zijn. Ook de doop van Johannes bevatte de elementen Geloof en
Bekering Nergens in het NT wordt een inhoudelijk onderscheid gemaakt tussen de doop van Johannes en de doop van de Heere Jezus. Ook kan je nooit zeggen dat de doop pas geactiveerd werd na Pinksteren. Want ook dan zeg je dat de Heere Jezus een onvolwaardige doop heeft ontvangen die herhaald zou moeten worden.Is het geloofwaardig dat de Zoon van God een gebrekkige doop heeft ontvangen?
Marco?
Verder is het zo, dat de doop door Christus zelf is ingesteld, al voor Zijn hemelvaart, en niet op Pinksteren...
En je wou toch niet zeggen dat de kinderen onder het Oude Testament, in de tijd van typen en schaduwen wel het verbondsteken ontvingen, maar het nu niet meer mogen ontvangen?
Daar wil ik i.d. op inhaken. Want dat is juist de eenheid tussen OT en NT. De doorgaande lijn van het verbond. Want er is in het NT sprake van hetzelfde verbond maar beter genoemd. En waar is dan het teken van hetzelfde verbond in het NT als je de kinderdoop afwijst?
Ereunao: Wat bedoel je met nieuwe schepping in dit verband? In de brieven wordt inderdaad over de nieuwe schepping, gesproken. Maar dat slaat altijd op de mens/kind die in Christus is. De gelovige is in Christus een nieuwe schepping.
Marco
Met het onderscheid pleeg/adoptiekinderen ben ik het helemaal eens. Maar wat je schrijft over de visie van Calvijn dat die zou overeenkomen met veronderstelde wedergeboorte... Gevalletje noodrem! Als je de doop buiten het verbond gaat plaatsen houdt de discussie op. Zodra je dat doet, moet je gaan volwassendopen en de kinderdoop faliekant afschaffen.
Je suggereert dat ik zeg dat Calvijn de veronderstede wedergeboorte theologie aanhangt. Dat heb ik niet gezegd. Ik reageerde op wat Ereunao zei. En wilde juist aantonen dart hij zei dat Calvijn de verondergestelde theologie aanhangt. Maar dat moet je maar even terug gaan lezen....
Marco
On topic: je bedoelt met je eerste citaat van Calvijn wat hij schrijft in Inst IV, hoofdstuk 16, paragraaf 20.
Calvijn schrijft daar inderdaad dat het zaad van beide door de verborgen werking des Geestes reeds in de kinderen besloten ligt - geloof en wedergeboorte. Hij begint die zin echter met 'Kortom'. Hij bedoelt met die zin dus veel meer dan hij in alleen dat mini-citaatje opschreef. Bovendien is 'dopen tot geloof' iets anders dan dopen op grond van verondersteld geloof. Als Calvijn opschrijft dat de Geest in een gedoopte baby wil werken, moet je dat niet gelijk proberen te trekken aan de twintigste-eeuwse opvattingen rond veronderstelde wedergeboorte.
Los van een hele discussie over wat hij nu precies in dit hoofdstuk van de Institutie wel of niet aan veronderstelde wedergeboorte zou schrijven, is belangrijker de lijn die hij volgt. Hij stelt de doop gelijk met de besnijdenis, en als je goed leest, zelfs eigenlijk andersom: hij stelt, dat, gezien in nieuw-testamentisch perspectief, de besnijdenis hetzelfde betekent als de doop. Dat is zijn argumentatie, en daar is dit zinnetje hooguit een bijverschijnsel bij.
Ook in het vervolg van dit hoofdstuk vind ik trouwens geen aanleiding om aan Calvijn te twijfelen. Je kunt hooguit concluderen dat hij de term wedergeboorte veel soepeler in de mond nam dan wij tegenwoordig zouden doen, maar ook daarbij kan je je afvragen of dat aan hem lag of aan ons.
Blijft wel over het punt dat Calvijn niet de onfeilbare leermeester is. Klopt. Maar het is er wel een waar we veel van kunnen leren.
Wat betreft de opmerkingen van Marco, daarbij wil ik aansluiten in antwoord op het citaat wat Ereunao gaf van Calvijn. Je mag Calvijn juist niet beschuldigen van verondergestelde wedergeboorte. En hij maakt juist de eenheid tussen OT en NT duidelijk mbt tot verbond.
Tot slot wil ik los van de voorgaande vragen van jou, Ereunao, weten wat voor jou nu de betekenis van de doop is.