Zwarte Piet.... racistisch?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Bert Mulder »

boontje schreef:Laat ik het eens omdraaien: stel je voor (het is geen denkbeeldige situatie) dat je een burgemeester hebt die atheïst is, of -volgens sommigen nog veel erger: moslim.
lol

...liever turks dan paaps....

:yahoo :baton :paladin :fouet :barbare
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Rijssen »

Helemaal met Dia eens, mijn mond viel ook open toen ik het las van onze burgervader.
Snap niet dat hij vrolijk feest aan het vieren is bij mensen die een fascistische ideologie aanhangen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Sheba »

Die negerzoenen reclame zal al eerder zijn bedacht. Maar het komt wel heel grappig uit nu! Daarom moest ik een beetje lachen....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door parsifal »

Rijssen schreef:Helemaal met Dia eens, mijn mond viel ook open toen ik het las van onze burgervader.
Snap niet dat hij vrolijk feest aan het vieren is bij mensen die een fascistische ideologie aanhangen.
Dat gaat wat ver. Ik heb genoten van het suikerfeest in Jakarta dit jaar (niet omdat ik er aan meedeed, maar omdat 70% van de bevolking de stad verlaat en er eindelijk eens geen files zijn). Verder niet erg fascistisch daar. Al zijn er wel wat mensen die die kant op gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Rijssen »

parsifal schreef:
Rijssen schreef:Helemaal met Dia eens, mijn mond viel ook open toen ik het las van onze burgervader.
Snap niet dat hij vrolijk feest aan het vieren is bij mensen die een fascistische ideologie aanhangen.
Dat gaat wat ver. Ik heb genoten van het suikerfeest in Jakarta dit jaar (niet omdat ik er aan meedeed, maar omdat 70% van de bevolking de stad verlaat en er eindelijk eens geen files zijn). Verder niet erg fascistisch daar. Al zijn er wel wat mensen die die kant op gaan.[/quote

De moslims in Jakarta niet geweldadig? niet graag als we dat geweld hier zouden krijgen.
Maar ontopic maar weer, want het gaat over zwarte piet.
Gisteren debat op 2 gekeken, de meeste tegenstanders maakten zich compleet ongeloofwaardig door elkaar te overschreeuwen en vergelijkingen met de holocaust er bij te halen.
Vind het langzamerhand behoorlijk uit de hand lopen, tegenstellingen tussen blank en zwart worden zo juist vergroot door deze discussie.
Vind zelf dat voorstanders van zwarte piet gediscrimineerd worden door als racist te worden weggezet.
-DIA-
Berichten: 32803
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

vlinder schreef:
lien75 schreef:'k Moest overigens wel een beetje lachen daarnet. Maar je raadt het wel of niet. De komende week zijn de negerzoenen in de reclame in onze supermarkt. Hoezo inspelen op de hele hype...

Hmmm, klopt misschien niet helemaal. Toen ik in een supermarkt werkte moest je de bestellingen voor de reclamefolders zo'n 3-4 maanden van tevoren doen, en in juni al voor sinterklaas/kerst. Dus als dat bij deze supermarkt ook zo is, dan konden ze toen nog niet weten dat deze hype er nu zou zijn.
Dat systeem van bestellen lijkt me verouderd. Het gaat nu vrijwel automatisch.
Elk gescand artikel wordt genoteerd, en zo komt er vanzelf zicht op wat er op voorraad is,
en wat verkocht is zal normaal toch automatisch weer besteld worden, mits een product
(tijdelijk of definitief) uit het assortiment gaat?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 28939
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
lien75 schreef:Dus dan zou de burgemeester n.a.v. die film gedacht hebben ik ga maar naar het suikerfeest omdat ik anders weer van discrimainatie wordt beschuldigd? Stel dat dat waar is. (maar dat is een vooronderstelling) Dan maakt hij die keuze op grond van wat zullen de mensen wel niet zeggen....

Er werd opgemerkt dat een burgervader boven de partijen staat: Maar de vraag mag ik daar als christen zijn mag/kan niet meespelen? Ervan uitgaande dat je dan wel weer onderscheid maakt of je er heengaat om deel te nemen. Of puur uit belangstelling om zo nader tot elkaar te kunnen komen. En wie weet een kleine opening te geven om moslims met het Evangelie in aanraking te brengen. Hetzij door de burgemeester, hetzij door anderen.

Ik vraag mij overigens af of een burgemeester zich door zo'n film beslist om een suikerfeest te bezoeken. Of heeft het niet meer te maken met het feit dat binnen CDA kringen allang niet meer gedacht wordt dat alleen Jezus Christus de weg tot behoud is....
Ik kan vanzelf ook niet zeggen dat dit de beweegreden was voor de burgemeester. Wel is het
een feit dat eerdere burgemeesters zich hier nooit mee hebben ingelaten.
Dan waren dat geen goede burgemeesters. Een burgemeester ie nooit in de moskee komt is geen goede burgemeester, ook al is hij van de SGP, zoiets hoort gewoon bij je werk. En terecht.

Overigens vind ik het ongelofelijk dat er mensen zijn die vinden dat je niet mee mag doen aan het suikerfeest. Ik heb er nog heerlijke koekjes van in de diepvries staan. Het is dat dit een forum is, anders had ik wel eens willen weten of de sprekers uberhaupt een idee hebben waar het suikerfeest over gaat...

Was het trouwens niet het Offerfeest? Dat was pas, het Suikerfeest is al even geleden.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door sirdanilot »

boontje schreef:Laat ik het eens omdraaien: stel je voor (het is geen denkbeeldige situatie) dat je een burgemeester hebt die atheïst is, of -volgens sommigen nog veel erger: moslim.
En dat die burgemeester het belangrijk vindt om met Pasen of Kerst, of bij de intrede van een nieuwe dominee, te laten zien dat hij òok de burgemeester wil zijn voor de christenen in zijn gemeente, en daarom een kerkdienst bijwoont?
Dan zouden we daar toch blij mee zijn? (Dan ben ik daar blij mee; ik heb zelf zo'n burgemeester meegemaakt).
Maar waarom dan zo moeilijk doen als het omgekeerd is?
Vind ik ook, en dat gebeurt dan ook regelmatig. Het is toch wel traditie dat er iemand van de burgerlijke gemeente aanwezig is bij de intrede van een nieuwe dominee. Dat is bij ons in Terneuzen althans zo.

Wij kregen van de buren overigens met islamitische hoogtijdagen een soort Turkse broden/koeken achtig iets. Geen idee wat het was, maar wel lekker. Mag ik die van Dia en Rijssen en de zijnen dan ook niet aannemen? Lekker blijk van naastenliefde als je zo'n geschenk dat ze zelf hebben gemaakt weigert...
-DIA-
Berichten: 32803
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door -DIA- »

Naar aanleiding van bovenstaande reacties:

Ik merk steeds meer een (soms radicale) omslag in het denken.
Soms vrees ik wel eens voor een geest der dwaling, als een oordeel.
Niet alleen op dit forum. maar ook in het RD en meerder bladen
die uit een Reformatorische achtergrond op zijn gekomen.
Ik voel me dan ook meer en meer alleen op dit forum. En
wellicht zal men mij dan wel weer extreem vinden maar ik
meen toch deze zaken eerlijk waar te nemen.

SecorDabar is weg, Erasmiaan zie ik niet veel meer, caprice is weg.
Wat blijft er dan nog over. Dan wordt de strijd als eenling denk ik
te zwaar. Misschien hebben we genoeg gezegd, ik weet het ook niet.
Maar het lijkt alles af te ketsen, en men gaat vaak wel erg fel tegen
een bepaalde richting in.

Begrijpen we dat deze richting zo meer en meer als een 'sekte' wordt gezien?
Overdenkt het eens, en leest daarbij naast de oudvaders ook eens wat preken
van predikanten die nog in deze lijn willen blijven staan. Dan zou toch moeten
opvallen dat deze nieuwe lijn een andere leer en een andere
levensovertuiging krijgt? Als we nog bereid zijn om daar zonder
vooroordelen eerlijk en objectief over na te denken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Rijssen »

sirdanilot schreef:
boontje schreef:Laat ik het eens omdraaien: stel je voor (het is geen denkbeeldige situatie) dat je een burgemeester hebt die atheïst is, of -volgens sommigen nog veel erger: moslim.
En dat die burgemeester het belangrijk vindt om met Pasen of Kerst, of bij de intrede van een nieuwe dominee, te laten zien dat hij òok de burgemeester wil zijn voor de christenen in zijn gemeente, en daarom een kerkdienst bijwoont?
Dan zouden we daar toch blij mee zijn? (Dan ben ik daar blij mee; ik heb zelf zo'n burgemeester meegemaakt).
Maar waarom dan zo moeilijk doen als het omgekeerd is?
Vind ik ook, en dat gebeurt dan ook regelmatig. Het is toch wel traditie dat er iemand van de burgerlijke gemeente aanwezig is bij de intrede van een nieuwe dominee. Dat is bij ons in Terneuzen althans zo.

Wij kregen van de buren overigens met islamitische hoogtijdagen een soort Turkse broden/koeken achtig iets. Geen idee wat het was, maar wel lekker. Mag ik die van Dia en Rijssen en de zijnen dan ook niet aannemen? Lekker blijk van naastenliefde als je zo'n geschenk dat ze zelf hebben gemaakt
weigert...
Heb niks tegen de mensen ansich, heb zelf ook turkse buren, aardige mensen.
Alleen de ideologie die ze aanhangen niet.
Een moskee bezoek gaat me een stap te ver, Heb uberhaupt al moeite mee dat ze in Nederland zijn.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Jongere »

Rijssen schreef:Heb uberhaupt al moeite mee dat ze in Nederland zijn.
"Ze". Over wie heb je het dan precies? Moslims?
En moeite? Waarom zou je dat hebben? Vroeger moest gezegd worden: "Gaat dan heen, onderwijst alle volken..." Je kunt het ook als een voorrecht zien dat je daar nu niet eens meer voor hoeft 'heen te gaan'. Het evangelie is een kracht van God tot zaligheid. En dat is bedoeld voor alle mensen. Je schiet er niets mee op om jezelf op te sluiten binnen de hermetisch dichtgetimmerde grenzen van je eigen landje en wanhopig vast te houden aan zoiets als een "christelijke cultuur". Vergeet het maar met die Nederlands-christelijke cultuur. Alleen het evangelie zal ons redden. En dat evangelie is niet zo bang voor een 'multiculturele samenleving'. Het zal worden één kudde en één herder.
jan de jong
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 okt 2013, 01:50

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door jan de jong »

Rijssen schreef:Heb uberhaupt al moeite mee dat ze in Nederland zijn.
En wie maakt alles dan schoon? (Schiphol bijv.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door helma »

volgens mij heeft hij het over de moskee.....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9299
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door parsifal »

Rijssen schreef:
sirdanilot schreef:
boontje schreef:Laat ik het eens omdraaien: stel je voor (het is geen denkbeeldige situatie) dat je een burgemeester hebt die atheïst is, of -volgens sommigen nog veel erger: moslim.
En dat die burgemeester het belangrijk vindt om met Pasen of Kerst, of bij de intrede van een nieuwe dominee, te laten zien dat hij òok de burgemeester wil zijn voor de christenen in zijn gemeente, en daarom een kerkdienst bijwoont?
Dan zouden we daar toch blij mee zijn? (Dan ben ik daar blij mee; ik heb zelf zo'n burgemeester meegemaakt).
Maar waarom dan zo moeilijk doen als het omgekeerd is?
Vind ik ook, en dat gebeurt dan ook regelmatig. Het is toch wel traditie dat er iemand van de burgerlijke gemeente aanwezig is bij de intrede van een nieuwe dominee. Dat is bij ons in Terneuzen althans zo.

Wij kregen van de buren overigens met islamitische hoogtijdagen een soort Turkse broden/koeken achtig iets. Geen idee wat het was, maar wel lekker. Mag ik die van Dia en Rijssen en de zijnen dan ook niet aannemen? Lekker blijk van naastenliefde als je zo'n geschenk dat ze zelf hebben gemaakt
weigert...
Heb niks tegen de mensen ansich, heb zelf ook turkse buren, aardige mensen.
Alleen de ideologie die ze aanhangen niet.
Een moskee bezoek gaat me een stap te ver, Heb uberhaupt al moeite mee dat ze in Nederland zijn.
Ook moeite met kerken in Syrie, Turkije of Indonesie?
En ja ik zie dat er soms een hoop mis is met de visie van moslims. Echter ze hebben weinig moeite met zwarte piet en daar ging het in deze discussie om :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zwarte Piet.... racistisch?

Bericht door Jongere »

helma schreef:volgens mij heeft hij het over de moskee.....
Oh ja, nu zie ik het. Mijn reactie blijft daarop in de kern hetzelfde.
Plaats reactie