Uitlegbijbel in SV

Auto

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
freek schreef:Ik denk dat het bij de Banier sowieso in betere handen is.
Uiteraard... :hum
Waarom? Kijk wat er met Jongbloed is gebeurd.
Als uitgevers het heft in handen krijgen.... Lijkt me juist beter als Bijbelvertalingen
onder toezicht van kerken blijven. De GBS is wel geen kerkelijke stichting
maar tot nu toe heeft de GBS wel het vertrouwen van de kerken die de SV willen
handhaven.
Euhm, wat is nu het probleem? Alle kerkverbanden die participeren in het GBS zijn in dit initiatief betrokken en het GBS stelt de SV uitgave ter beschikking. (Ook alle wetenschappelijke expertise is aanwezig, als dat nog een argument zou zijn)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
Als uitgevers het heft in handen krijgen.... Lijkt me juist beter als Bijbelvertalingen
handhaven.
Euhm, wat is nu het probleem? Alle kerkverbanden die participeren in het GBS zijn in dit initiatief betrokken en het GBS stelt de SV uitgave ter beschikking. (Ook alle wetenschappelijke expertise is aanwezig, als dat nog een argument zou zijn)
Dankzij Jongbloed bestaat immers de GBS...
Ze namen de vrijheid om naar eigen inzicht de SV te hertalen.
Verder stond het er dankzij Jongbloed in de jaren 60 zo voor dat
het leek dat wie nog een SV wilde, dat die dan in het buitenland
gedrukt zouden moeten worden....
Neem ik nou de huwelijksbijbel van mijn ouders uit 1945, dan wemelt
die van fouten. Een Jongbloed Bijbel welteverstaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Germanicus schreef:Het was te verwachten; ook rondom de 'uitlegbijbel' ontstaat verwarring en verdeeldheid. Zouden er ook nu weer predikanten opstaan die het initiatief een list van de satan noemen?
Laten we er niet aan mee doen en gewoon blij zijn met dit initiatief. Voor velen wellicht een drempel weggenomen w.b. de verstaanbaarheid van Gods Woord.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
Germanicus schreef:Het was te verwachten; ook rondom de 'uitlegbijbel' ontstaat verwarring en verdeeldheid. Zouden er ook nu weer predikanten opstaan die het initiatief een list van de satan noemen?
Laten we er niet aan mee doen en gewoon blij zijn met dit initiatief. Voor velen wellicht een drempel weggenomen w.b. de verstaanbaarheid van Gods Woord.
Mits we ons verstand leren verliezen...
refo

Bericht door refo »

De Banier is onderdeel van Erdee Holding BV. Daar is men constant bezig met nieuwe omzetgroepen.
De krant en de tijdschriften gaan het niet redden, zonder een kaskoe elders in het concern.
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef:De Banier is onderdeel van Erdee Holding BV. Daar is men constant bezig met nieuwe omzetgroepen.
De krant en de tijdschriften gaan het niet redden, zonder een kaskoe elders in het concern.
:humhihi

Eens met Helma.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
helma schreef:
Tuurlijk DIA, alleen als we ons verstand verliezen, kunnen we Gods Woord werkelijk verstaan..... :(
Volgens mij leert de Heere Jezus ons wat anders, namelijk dat we God ook moeten liefhebben met ons verstand.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:
Tuurlijk DIA, alleen als we ons verstand verliezen, kunnen we Gods Woord werkelijk verstaan..... :(
Volgens mij leert de Heere Jezus ons wat anders, namelijk dat we God ook moeten liefhebben met ons verstand.

Denk dat je het niet verstaat....
gallio

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef: Mits we ons verstand leren verliezen...

Denk dat je het niet verstaat....
Denk dat Luther het wel begrijpt. Er is geen woord Spaans bij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DIA schreef:Denk dat je het niet verstaat....
Ik begrijp je prima, maar het is gewoonweg rare praat. Als de Heere werkt, ga je niet vreemd doen; Hij vernieuwt de hele mens, dus ook het verstand.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Ik begrijp werkelijk niet van het geruzie in dit topic. Eindelijk een initiatief die op eenheid in verscheidenheid is gebaseerd.
Ik vond dit prachtig om te lezen. Zo hoort het !!!!!!!
Heeft u contact gehad met de Gereformeerde Bijbelstichting (GBS) en met de stuurgroep van de Herziene Statenvertaling (HSV)?

„Ja, er is goed contact geweest met de GBS en met leden van de HSV-stuurgroep. De GBS heeft toegezegd de tekst van haar editie van de Statenvertaling ter beschikking te stellen.

De leden van de stuurgroep van de HSV zijn blij dat er ook voor degenen die vast willen houden aan de Statenvertaling een leeshulp komt. Verder begrijpen ze dat dit project niet voortkomt uit een anti-HSV-houding. Ondanks de verschillende wegen die we kiezen, gaat het ons beiden om de verstaanbaarheid van Gods Woord in onze tijd en om de uitbreiding van Zijn Koninkrijk.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
pkn ouderling

Bericht door pkn ouderling »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:
handhaven.
.
Even voor de goede orde; Jongbloed is uitgever maar participeert niet in de stichting nog het bestuur van de stichting HSV.

Wat betreft uitlegbijbel die zal toch tegenover de HSV gesteld worden door de kerken die de HSV niet accepteren.
Ik zal er echter niet wakker van liggen en ook geen forum mee vol schrijven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

pkn ouderling schreef:Ik zal er echter niet wakker van liggen en ook geen forum mee vol schrijven.
Welkom op het forum!
Vol schrijven zal wel niet lukken, dan plaatsen we gewoon een extra schijfje bij, maar je bijdragen zijn welkom in ieder geval.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Enkele off-topic berichten geknipt.
Ontopic maar weer.

En welkom aan PKNouderling.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Laten we zien wat het brengt. Ik ben vooral benieuwd naar het concept. Is het uitleg van woorden en begrippen of is het een beknopt Bijbel-commentaar, dus een studiebijbel. Uit de korte aankondiging valt nog heel weinig op te maken welke kant het opgaat. Alleen een verklaring van woorden heeft heel weinig toegevoegde waarde wat mij betreft! En waarom zou het erg zijn als er meerdere studiebijbels naast elkaar bestaan? M.i. Is dat geen probleem, als tenminste het fundament goed ligt. Zo hebben we nu de kanttekeningen, bijbelverklaring Calvijn, Matthew Poole en noem maar op. Een betrouwbare studiebijbel bij de Statenvertaling missen we trouwens al te zeer.
Plaats reactie