betekenis kleuren

Plaats reactie
Matthijs

betekenis kleuren

Bericht door Matthijs »

hallo iedereen,

Ik heb even een vraagje n.a.v. genesis 9.
God richt daar een verbond op met Noach. En als teken gaf God de regenboog.
De regenboog heeft allemaal kleuren, zoals we weten en hopenlijk ook kunnen zien.
Mijn vraag is: hebben deze kleuren ook een betekenis?
Ik heb al wat gezocht op het web, maar ik kreeg nou niet echt duidelijk een antwoord op mijn vraag.
Wie heeft er een mooi antwoord op...?
Wil je hier een link deponeren dan alleen interessante linken geven die werkelijk een antwoord geeft op mijn vraag. Een Bijbels antwoord, met een duidelijke onderbouwing.

Groeten,
Matthijs
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
volgens mij niet, het uiteenvallen van wit licht in die kleuren is een natuurkundig verschijnsel

Leviticus 19:26 zegt daarvan:
Gij zult op geen vogelgeschrei acht geven
waarbij de kanttekening zegt: vogelgeschrei acht geven; Het Hebreeuwse woordje betekent niet alleen uit de vogels, maar ook uit andere dingen iets opmerken en waarnemen, om door ijdele kunst iets, dat verborgen is, te openbaren of te voorzeggen. Alzo is dit woord ook gebruikt 2 Kon. 21:6; 2 Kron. 33:6.

Ik hou het erop dat we aan die kleuren geen betekenis moeten toekennen.

[Aangepast op 17/5/05 door limosa]
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn om met een heleboel inlegkunde een indrukwekkende verklaring voor al die kleuren te geven.
Ik zou echter zeggen: bespaar je de moeite. Het leidt allemaal maar af, het kost tijd en energie maar het levert niks op, het houdt je alleen maar weg bij de Bron van zaligheid: Christus!
~~Soli Deo Gloria~~
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Er is ook een joodse stroming geweest die zich bezig hield met 'getallen' in de bijbel. De Hebreeuwse getallen, uitgedrukt met letters hadden een betekenis. Zo filosofeerde men door.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Over de betekenis van getallen in de Bijbel heb ik nog wel een interessant boekje in de kast staan.

Bij het bestuderen van getallensymboliek slaat men helaas al snel door. Zo zijn er mensen die de kabbalistiek (getallensymboliek) gebruiken om "aan te tonen" dat Bach zijn sterfdatum kende en die symbolisch in zijn muziek verwerkte.

Kijk, dan haak ik toch echt af...
~~Soli Deo Gloria~~
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
volgens mij niet, het uiteenvallen van wit licht in die kleuren is een natuurkundig verschijnsel
Het ontstaan van een regenboog ook, maar daarom heeft de boog nog wel betekenis..

Matthijs, als je op internet zoekt naar kleurensymboliek bij Marc Chagall, kom je waarschijnlijk wel iets tegen over kleurensymboliek in de joodse traditie en het Oude Testament. Misschien dat je daar iets mee kunt?
Plaats reactie