Daar ging het o.a. over de onbewogen hoorders.
* Zij die geheel onbewogen zijn en blijven - En als hij zaaide, viel een deel van het zaad bij den weg; en de vogelen kwamen en aten datzelve op.
Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.
* Zij die licht bewogen zijn -en een ander deel viel op steenachtige plaatsen, waar het niet veel aarde had; en het ging terstond op, omdat het geen diepte van aarde had
Maar als de zon opgegaan was, zo is het verbrand geworden; en omdat het geen wortel had, is het verdord.
Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt
och hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geergerd.
* Zij die vervuld zijn met de lusten en lasten van dit leven - En een ander deel viel in de doornen; en de doornen wiesen op, en verstikten hetzelve.
En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
Ik werd er zo bij bepaald dat ik de ene keer bij de 1e keer categorie hoor en een andere keer bij de 3e.
Gisteren kwamen we de kerk uit, liepen even daarna over een grote parkeerplaats heen, een auto scheurde rakelings langs ons heen en reed zo een parkeervak in. Er stapten 2 mannen uit en bij de één rolde een knetterende vloek met daar achteraan nog wat grove bewoordingen over het feit dat zijn kompaan de auto nogal a sociaal had neergepl.....
Zo, zei mijn dochter, daar zit geen woord Spaans bij.
En daar gaat het gesprek dan over, terwijl je je weg vervolgd. Beetje geschrokken omdat we bijna van de sokken waren gereden, die vreselijke kerels die vlak vóór je, zo je pad kruisen.
En zo gaat het (te) vaak. Het orgel speelt nog na van binnen, met de betreffende Psalm en de satan is er meteen bij om je aandacht daarvan af te leiden. Zo voelde dat gisteren voor mij.
Licht bewogen dus, moest ik vanmorgen erkennen

Herkent iemand dit?