Op welke manieren kunnen we als Reformatorische gemeenschap Evangeliseren?
Op welke manieren gebeurd dit reeds al?
-binnen eigen kring (bijvoorbeeld de jongeren)
-buiten eigen kring (bijvoorbeeld je collega, kennis, buurman, je onbekende ongelovige medemens en je naasten)
op welke manieren kunnen we Evangeliseren?
op welke manieren kunnen we Evangeliseren?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Re: op welke manieren kunnen we Evangeliseren?
Het lijkt me het niet verkeerd als in je handel en wandel laat zien dat je niet met deMoesTuin schreef:Op welke manieren kunnen we als Reformatorische gemeenschap Evangeliseren?
-buiten eigen kring (bijvoorbeeld je collega, kennis, buurman, je onbekende ongelovige medemens en je naasten)
wereld mee kunt. Toon dat je anders bent als de 'wereld'. Als zal je zelf genoeg last
ondervinden van de 'wereld' in je eigen hart.
Wees altijd eerlijk, betoont liefde, belangstelling voor de welstand van je naaste.
Hebt de Heere lief uit een rein hart. Verlaat de slechtigheden en leef, en treedt in de
weg des verstands. Het zijn zomaar enkele puntjes. De wereld zal toch zien dat
christenen een afgezonderd volk zijn. Een christen mag zich niet verheffen op iets.
Maar moet Godeverheerlijkend wandelen in een krom en verdraaid geslacht.
Daar heb ik dan een veroordeling van mezelf. Een weinig zelfkennis leert wel wat en
wie de mens van nature is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- SecorDabar
In je eigen netwerk, bijvoorbeeld op je werk of school, in het openbaar vervoer, of waar dan ook waar je dezelfde mensen ontmoet, kun je weleens een aanknopingspunt nemen door te vragen:
Heb je vandaag weleens aan je sterven gedacht?
Heb je vandaag weleens gedachten aan de dood gehad?
Heb je vandaag weleens aan je sterven gedacht?
Heb je vandaag weleens gedachten aan de dood gehad?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Het belangrijkste vandaag is (denk ik) absoluut: door mensen werkelijk te leren kennen. Dus relaties aan te gaan.
Vroeger konden mensen worden aangesproken vanuit een gedeeld kader. Tegenwoordig is dat bij de meeste mensen in onze omgeving totaal verdwenen. Woorden als zonde of zelfs God zeggen dan niet meer wat ze vroeger zeiden.
Ik denk dat evangelisatie met afstand daarom veel moeilijker is geworden en twijfel of dat nog bij deze tijd hoort. Met afstand bedoel ik dan bijv. folderen of (vreemde) mensen aanspreken op straat. Al besef ik dat God ieder middel kan gebruiken. Maar onze eerste vraag ligt niet bij wat God kan.
Dus ik denk dat het heel belangrijk is om goed en nauw contact op te bouwen met mensen in je omgeving. Dan kan er werkelijk gesprek ontstaan, ziet iemand je leven ook écht als een leesbare brief als het goed is. In zo'n sfeer kun je ook eerder iets duidelijk maken van wat het geloof betekent.
De eerste vraag moet denk ik altijd zijn: wie heb ik precies voor me? Want daar moet je jezelf ook aan aanpassen. Hier in Rotterdam hebben veel mensen juist weer wél een religieus kader, omdat ze bijv. moslim zijn.
Vroeger konden mensen worden aangesproken vanuit een gedeeld kader. Tegenwoordig is dat bij de meeste mensen in onze omgeving totaal verdwenen. Woorden als zonde of zelfs God zeggen dan niet meer wat ze vroeger zeiden.
Ik denk dat evangelisatie met afstand daarom veel moeilijker is geworden en twijfel of dat nog bij deze tijd hoort. Met afstand bedoel ik dan bijv. folderen of (vreemde) mensen aanspreken op straat. Al besef ik dat God ieder middel kan gebruiken. Maar onze eerste vraag ligt niet bij wat God kan.
Dus ik denk dat het heel belangrijk is om goed en nauw contact op te bouwen met mensen in je omgeving. Dan kan er werkelijk gesprek ontstaan, ziet iemand je leven ook écht als een leesbare brief als het goed is. In zo'n sfeer kun je ook eerder iets duidelijk maken van wat het geloof betekent.
De eerste vraag moet denk ik altijd zijn: wie heb ik precies voor me? Want daar moet je jezelf ook aan aanpassen. Hier in Rotterdam hebben veel mensen juist weer wél een religieus kader, omdat ze bijv. moslim zijn.
Ik denk dat (vreemde) mensen aanspreken op straat niet perse evangeliseren op afstand is. Het gaat ook om je commitment. Ik heb bijna een jaar lang elke twee weken op zaterdagavond/nacht in Gorinchem geevangeliseerd (en dat is een uitgaansstad waar veel jongeren geen religieus kader hebben; heel anders dan evangeliseren in Hardinxveld bij kroegen, waar je alle jongeren uit de kerk treft). Maar omdat je er elke twee weken bent, bouw je een band op met de jongeren en er waren er verschillenden die elke keer naar ons toe kwamen. Dus ik denk dat de vorm van evangelisatie niet zo heel veel uitmaakt, maar je commitment. Trouw zijn in het evangeliseren.Jongere schreef:Het belangrijkste vandaag is (denk ik) absoluut: door mensen werkelijk te leren kennen. Dus relaties aan te gaan.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Ok, maar dan zeg je zelf ook al dat er een band ontstaat. Dat is dus ergens al een vorm van relatie.hmprff schreef:Ik denk dat (vreemde) mensen aanspreken op straat niet perse evangeliseren op afstand is. Het gaat ook om je commitment. Ik heb bijna een jaar lang elke twee weken op zaterdagavond/nacht in Gorinchem geevangeliseerd (en dat is een uitgaansstad waar veel jongeren geen religieus kader hebben; heel anders dan evangeliseren in Hardinxveld bij kroegen, waar je alle jongeren uit de kerk treft). Maar omdat je er elke twee weken bent, bouw je een band op met de jongeren en er waren er verschillenden die elke keer naar ons toe kwamen. Dus ik denk dat de vorm van evangelisatie niet zo heel veel uitmaakt, maar je commitment. Trouw zijn in het evangeliseren.
Ik flyer wel eens in de stad tijdens bijv. een braderie - maar ik ben nog niet zo overtuigd van die vorm van evangeliseren.
Ik vind het met name belangrijk dat een gemeente op een duidelijke manier aanwezig is in de omgeving. Dat de buurtbewoners de gemeente kennen. Er zijn wel wat manieren waarop je mensen ook aan je gemeente (of tenminste al het gebouw in de eerste plaats) kunt binden. Zoiets is ook belangrijk voor frequent contact: dat je te vinden bent.
Ik denk dat evangelisatie een opdracht is van de Heere Jezus aan alle Christenen. In het NT zie dat de apostelen erop uit gaan om het evangelie te verkondigen maar dat de gemeenten groeien door de inzet van degenen die tot geloof gekomen zijn. Denk bv aan Filippi, waar Lydia en de stokbewaarder met zijn huis tot geloven zijn gekomen. Anderhalf jaar later schrijft Paulus een brief aan de gemeente. 'met de opzieners en diakenen'.MoesTuin schreef:Op welke manieren kunnen we als Reformatorische gemeenschap Evangeliseren?
M.i. is evangelisatie dan ook niet de eerste plaats een activiteit maar een levenshouding. Uitdragen van het evangelie in de omgeving waar je woont, werkt, enz. Daarnaast kunnen we activiteiten ontplooien in steden en dorpen. Naar mijn vaste overtuiging is kinderevangelisatie daarin de sleutel. Gewoon in de zomer een partytentje voor een flat of tussen een paar blokkenhuizen plaatsen en daar bv 5 dagen lang een kinderbijbelclub organiseren. Door de transparantie ziet en hoort de wijk wat je doet. Zo ontstaan contacten met ouders. Uit die 5 dagen kan een structurele kinderbijbelclub ontstaan en kan voor ouders een bijbelintroductiecursus worden opgezet.
Ik ben betrokken bij evangelisatiewerk in Kerkrade wat op deze manier is opgezet. Een groep jongeren heeft daar in vijf dagen lang in zestien wijken kinderbijbelclubs gehouden en anderen jongeren hebben in diezelfde wijken huis-aan-huis aangebeld om gesprekken aan te gaan. Daar komen weer adressen uit voort waar iemand nog eens terug mag komen. Na 5 jaar begint daar echt iets te ontstaan.
Hieronder de links naar enkele artikelen (gekopieerd uit het Bulletin van de HHG te Apeldoorn http://goo.gl/vMq6nK )
- TV-reportage op L1: http://goo.gl/QnwrBq
- Artikel in Puntuit: http://goo.gl/1vydJX
- Artikel in Terdege: http://goo.gl/4FEmpk
- Artikel in Refdag: http://goo.gl/5zKjGr
- Documentaire Reformatorische Omroep: http://goo.gl/kVK54Q
- SecorDabar
Laatst was ik in de trein, waar een aantal jongens de naam van God en van de Heere Jezus ijdel gebruikten.
Ik vroeg hun of ze die naam ook kenden.
Dat gaf aanleiding om aan te geven wie Christus voor mij was.
Ik vroeg hun of ze die naam ook kenden.
Dat gaf aanleiding om aan te geven wie Christus voor mij was.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Het ligt natuurlijk persoonlijk aan je karakter of je zo vrij kunt zijn om tegenover onbekenden actief te evangeliseren.
Het is al genoemd....
Het is vooral je manier van leven, je doen en laten, je houding, wie je bent, wie je bent tegenover anderen.
Dat is al een belangrijk iets.
Je bent je er niet altijd van bewust, maar het valt wel op bij andere mensen
Er wordt zowiezo op je gelet.
Hier op het forum zal het wellicht wel meevallen heb ik de indruk, maar ik kan me zo ergeren hoe sommige meisjes / vrouwen er in een veel te laag uitgesneden rokje erbij lopen of fietsen om maar 1 voorbeeld te noemen. Dan heb ik zoiets, doe asjeblieft een broek aan. veel netter en degelijker!
In 2 Petrus 1 vers 3-11 staat het volgende
Weet iemand of je dit mag zien als een oproep voor een levenshouding, een oproep om niet het Evangelie voor jezelf te houden, maar uit te dragen op de manier en met de gaven , talenten , en mogelijkheden die je hebt / aangereikt krijgt?
3 Zijn goddelijke macht heeft ons alles gegeven wat nodig is voor een leven in dienst van God: kennis namelijk van hem die ons heeft geroepen door zijn eigen glorie en macht. 4 Hij heeft ons grote en waardevolle beloften gedaan. Daardoor bent u ontsnapt aan de verderfelijke zelfzucht die in de wereld heerst en krijgt u deel aan Gods eigen wezen.
5 Doe daarom uw uiterste best uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, deugdzaamheid met kennis, 6 kennis met zelfbeheersing, zelfbeheersing met volharding, volharding met vroomheid, 7 vroomheid met onderlinge vriendschap, vriendschap met liefde. 8 Als u deze gaven in toenemende mate bezit, zullen ze uw kennis van onze Heere Jezus Christus werkzaam en vruchtbaar maken. 9 Wie ze mist, is kortzichtig, ja blind; hij is vergeten dat hij van zijn zonden van vroeger is gereinigd. 10 Span u des te meer in, broeders en zusters, om uw roeping en uw uitverkiezing veilig te stellen. Als u dat doet, zult u nooit komen te vallen. 11 Dan zal u vrije toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heere en redder, Jezus Christus.
12 Daarom zal ik u hieraan blijven herinneren, ook al weet u het wel en bent u vast overtuigd van de waarheid, die u hebt aanvaard. 13 Zolang ik woon in de tent van mijn lichaam, vind ik het mijn plicht u dat steeds onder de aandacht te brengen. 14 Want ik weet dat mijn tent binnenkort wordt afgebroken; dat heeft onze Heere Jezus Christus me duidelijk gemaakt. 15 Ik zal me dus alle moeite geven om te zorgen dat u ook na mijn heengaan u deze zaken blijft herinneren.
Het is al genoemd....
Het is vooral je manier van leven, je doen en laten, je houding, wie je bent, wie je bent tegenover anderen.
Dat is al een belangrijk iets.
Je bent je er niet altijd van bewust, maar het valt wel op bij andere mensen
Er wordt zowiezo op je gelet.
Hier op het forum zal het wellicht wel meevallen heb ik de indruk, maar ik kan me zo ergeren hoe sommige meisjes / vrouwen er in een veel te laag uitgesneden rokje erbij lopen of fietsen om maar 1 voorbeeld te noemen. Dan heb ik zoiets, doe asjeblieft een broek aan. veel netter en degelijker!
In 2 Petrus 1 vers 3-11 staat het volgende
Weet iemand of je dit mag zien als een oproep voor een levenshouding, een oproep om niet het Evangelie voor jezelf te houden, maar uit te dragen op de manier en met de gaven , talenten , en mogelijkheden die je hebt / aangereikt krijgt?
3 Zijn goddelijke macht heeft ons alles gegeven wat nodig is voor een leven in dienst van God: kennis namelijk van hem die ons heeft geroepen door zijn eigen glorie en macht. 4 Hij heeft ons grote en waardevolle beloften gedaan. Daardoor bent u ontsnapt aan de verderfelijke zelfzucht die in de wereld heerst en krijgt u deel aan Gods eigen wezen.
5 Doe daarom uw uiterste best uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, deugdzaamheid met kennis, 6 kennis met zelfbeheersing, zelfbeheersing met volharding, volharding met vroomheid, 7 vroomheid met onderlinge vriendschap, vriendschap met liefde. 8 Als u deze gaven in toenemende mate bezit, zullen ze uw kennis van onze Heere Jezus Christus werkzaam en vruchtbaar maken. 9 Wie ze mist, is kortzichtig, ja blind; hij is vergeten dat hij van zijn zonden van vroeger is gereinigd. 10 Span u des te meer in, broeders en zusters, om uw roeping en uw uitverkiezing veilig te stellen. Als u dat doet, zult u nooit komen te vallen. 11 Dan zal u vrije toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heere en redder, Jezus Christus.
12 Daarom zal ik u hieraan blijven herinneren, ook al weet u het wel en bent u vast overtuigd van de waarheid, die u hebt aanvaard. 13 Zolang ik woon in de tent van mijn lichaam, vind ik het mijn plicht u dat steeds onder de aandacht te brengen. 14 Want ik weet dat mijn tent binnenkort wordt afgebroken; dat heeft onze Heere Jezus Christus me duidelijk gemaakt. 15 Ik zal me dus alle moeite geven om te zorgen dat u ook na mijn heengaan u deze zaken blijft herinneren.
Weet je dat de Vader je kent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Een belangrijk onderwerp.
Ik kan me vinden in de opvatting van Jongere dat een kraampje niet zo effectief of misschien wel contraproductief is. De vraag naar iemands dood lijkt me in veel gevallen ook eerder mensen dicht laten slaan dan ontvankelijk maken voor het Evangelie.
Persoonlijk denk ik dat naast persoonlijk contact, een voorbeeldige levenswandel, het besef te leven in het licht van de eeuwigheid en alles wat de Heere van zijn gemeente vraagt ook een goede aanwezigheid in de media belangrijk is. Een of enkele perswoordvoerders onder de predikanten - dan wel met enig talent en opleiding natuurlijk- zouden volgens mij -menselijkerwijs gesproken- een stuk meer opleveren dan honderdduizend folders bij elkaar.
Ik kan me vinden in de opvatting van Jongere dat een kraampje niet zo effectief of misschien wel contraproductief is. De vraag naar iemands dood lijkt me in veel gevallen ook eerder mensen dicht laten slaan dan ontvankelijk maken voor het Evangelie.
Persoonlijk denk ik dat naast persoonlijk contact, een voorbeeldige levenswandel, het besef te leven in het licht van de eeuwigheid en alles wat de Heere van zijn gemeente vraagt ook een goede aanwezigheid in de media belangrijk is. Een of enkele perswoordvoerders onder de predikanten - dan wel met enig talent en opleiding natuurlijk- zouden volgens mij -menselijkerwijs gesproken- een stuk meer opleveren dan honderdduizend folders bij elkaar.