Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Luther
Contacteer:

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:hmm, misschien inderdaad niet helemaal juist, om het zo op te schrijven. Het was niet bedoeld om denigrerend o.i.d. te doen, wel om mijn afkeer van het gedweep met die vertaling te tonen. Dat had ik beter zo niet kunnen doen (overigens, Luther, er wordt toch altijd zo benadrukt dat het máár een vertaling is???).

Aan de andere kant zie ik niet in wat dit met mijn waarheidskader (sic) te maken heeft.
Dank voor je nuancering.
Inderdaad, de HSV is maar een vertaling. En als ik voor mezelf spreek, dan wil ik zeker niet met de HSV dwepen, omdat er best nog zaken te verbeteren zijn. Andersom zou ik ook willen vragen om niet met de SV te dwepen, wat de GBS een beetje lijkt te doen. Voor mij persoonlijk hoeft er geen HSV te zijn; ik ben gehecht aan de SV en heb pas een nieuwe bijbel voor mezelf gekocht in de SV.
Ik kom echter steeds meer erachter dan de verstaanbaarheid van de SV echt een probleem is, ook bij niet-jongeren. En dat ligt niet in de allereerste plaats aan moeilijke woorden (dat ook), maar vooral aan de zinsconstructies. Lees bijvoorbeeld 1 Korinthe 1 eens door.
Zodra je een boek, krant, tijdschrift of welk document dan ook van 100 jaar terug leest, zie je dat het toen veel gebruikelijker was om lange zinsconstructies te gebruiken. Dat is wezensvreemd aan de huidige taal.

Maar goed, deze discussie is al meerdere keren gevoerd. Ik constateer dat de HSV breed ingang vindt in de gereformeerde gezindte. En ik constateer dat er straks een prachtige jongerenbijbel ligt, met veel toelichtende teksten, achtergrondinfo, kaartjes en meditatieve stukjes, allemaal vanuit de reformatorische traditie. Zonde en genade, Adam en Christus, de 3 stukken, de 2 wegen en de ene naam tot zaligheid vind je er in terug. Het lijkt me dat we jongeren een slechtere dienst kunnen bewijzen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:
Erasmiaan schreef:hmm, misschien inderdaad niet helemaal juist, om het zo op te schrijven. Het was niet bedoeld om denigrerend o.i.d. te doen, wel om mijn afkeer van het gedweep met die vertaling te tonen. Dat had ik beter zo niet kunnen doen (overigens, Luther, er wordt toch altijd zo benadrukt dat het máár een vertaling is???).

Aan de andere kant zie ik niet in wat dit met mijn waarheidskader (sic) te maken heeft.
Gelet op het prijsniveau* kan men idd niet spreken van een HSV'tje. En inderdaad, het boek an sich, de uitgave, de vertaling is niet heilig zoals de koran van de islam.
Overigens, met al dat gesteggel over de begrijpelijkheid, zou ik wel eens onderzoek willen zien welke groepen jongeren - uit welke gemeenten - nu nog het beste begrip hebben van de Schrift. Naar mijn idee is het verband "onkunde" versus "vertaling" niet aan te tonen of het moet zijn dat de gemeenten die de SV handhaven nog het beste inhoudelijke kennis weten over te dragen.

*. De prijs is vastgesteld op € 49,50 tot 31 december 2013. Daarna wordt de Jongerenbijbel HSV € 54,50.
Gelukkig is de app goedkoper...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
WimA schreef:

Gelet op het prijsniveau* kan men idd niet spreken van een HSV'tje. En inderdaad, het boek an sich, de uitgave, de vertaling is niet heilig zoals de koran van de islam.
Overigens, met al dat gesteggel over de begrijpelijkheid, zou ik wel eens onderzoek willen zien welke groepen jongeren - uit welke gemeenten - nu nog het beste begrip hebben van de Schrift. Naar mijn idee is het verband "onkunde" versus "vertaling" niet aan te tonen of het moet zijn dat de gemeenten die de SV handhaven nog het beste inhoudelijke kennis weten over te dragen.

*. De prijs is vastgesteld op € 49,50 tot 31 december 2013. Daarna wordt de Jongerenbijbel HSV € 54,50.
Gelukkig is de app goedkoper...;)
Heej Luther, ben je eindelijk aan de smartphone? :super
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mwah, dit valt nog wel mee.
Er zijn veel minder fraaie reacties gegeven op de HSV :oO

Het is en blijft inderdaad 'maar' een vertaling.
Daarom vind ik het van de HSV ook zo mooi, dat ze er nu al over spreken dat er over 10-tallen jaren opnieuw een herziening moet plaatsvinden, omdat Taal natuurlijk leeft.
Jammer dat ze dat in 17e eeuw al niet gelijk ingebakken hadden, want dan was de GBS voor de HSV geweest :yahoo
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Als het maar een vertaling is kun je ook spreken van een SV-tje. Ik vind beiden niet kunnen. Het Woord van God ga je niet verkleinen uit afkeer van wat dan ook.

Ik werd deze week gebeld door een Iranees van een jaar of 30. Ik was daar een week of 4 terug en we spraken over de Bijbel, over het verschil tussen Islam en Christendom (geen religie maar relatie met de Heere Jezus). Van de week belde hij en in zijn gebrekkig Nederlands vertelde dat hij Christen wilde worden. Daar hebben we vanmiddag eerst over gesproken. Daarna heb ik het evangelie uitgelegd. Vervolgens hebben we samen een gedeelte uit de Bijbel gelezen en bestudeerd. Hij met een Bijbel in het Farsi, ik met een Bijbel in de HSV. Ik kreeg niet de indruk dat zijn Farsi-Bijbel een goedkeuringsstempel van de GBS of veel forumleden zou krijgen. Maar wel dat de Heere het lezen in die Bijbel heeft gebruikt om in het hart van deze jongeman het verlangen te wekken met God te verzoend te worden. Dan blijkt de verstaanbaarheid wel degelijk een rol te spelen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ditbenik schreef:

Als het maar een vertaling is kun je ook spreken van een SV-tje. Ik vind beiden niet kunnen. Het Woord van God ga je niet verkleinen uit afkeer van wat dan ook.
ik ben er toch op terug gekomen? Dan moet het een keer klaar zijn.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

De GS zal zich wel nog grotere zorgen maken, als je ziet dat veel GerGemmers die stille tijd houden, dit veelal doen in een vertaling waarvan ze zeggen dat de achterliggende theologie dubieus is.
En dat dit ook nog eens de wat jongere leden (25-50) zijn, wat de toekomende ambtsdragers zijn.

Beter is om de HSV gewoon te omarmen (of op z'n minst toe te laten) en in erover gesprek te gaan, nu het een feit is dat veel GG-ers deze vertaling lezen.

Voor mij is duidelijk dat er een verband ligt in de verstaanbaarheid van (een vertaling van) de Bijbel en het houden van stille tijd.
Waarom zou je stil zijn vanuit een Schrift, waarvan je de >helft niet begrijpt?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:Je schrijft, dat je tot op dit forum toe nooit een serieus kerklid tegen bent gekomen, die bezwaar heeft tegen de HSV als zodanig.
Ds. Van Eckeveld heeft wel degelijk bezwaar tegen de HSV, zie de synodeuitspraak en zijn uitspraak in het ND van vandaag, dat hij slechts een kleine ruimte ziet voor de HSV in het kader van bijbelstudie.

Het klinkt alleen heel erg arrogant door je opponenten als niet-serieuze kerkleden af te schilderen.
Maar goed, je zal wel iets anders bedoelen.
Maar ook in het ND is ds van Eckeveld genuanceerd over de HSV en veroordeeld hij persoonlijk gebruik van HSV niet geheel.
Als het maar is in verbondenheid met de SV.

Hier de uitspraken van ds v Eckeveld vandaag in ND ( http://www.nd.nl/artikelen/2013/septemb ... rvreemdend ) :
ND van 28-9-2013 schreef: ---knip---
Van Eckeveld laat wel een kleine ruimte voor de vertaling. Met Bijbelstudie kan hij best begrijpen dat andere vertalingen erbij worden gepakt. 'Als dat maar gebeurt vanuit verbondenheid met de Statenvertaling.'
Volgens mij hebben we wel eens stevigere uitspraken gehoord van GG predikanten.

Edit> Sorry, Wilhelm: maximaal 50 woorden, anders krijgen we problemen met onze vrienden van het ND.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef:
sirdanilot schreef:Waarom ben je hier bang voor?
Even voor de duidelijkheid: ik heb het niet over de HSV-uitslagen, maar over het feit dat erg veel mensen zelden tot niet aan persoonlijke bijbelstudie doen.
Of bedoelde je iets anders met je vraag?
Dat is inderdaad jammer, maar ze komen wel onder het Woord, twee keer, drie keer anderhalf uur per week. Bovendien is het geloof uit het gehoor (hoewel het natuurlijk ook door lezen gewerkt kan worden). Als God in het hart gaat werken komt de honger naar Zijn Woord vanzelf. Maar het is natuurlijk wel zorgelijk, dat ben ik helemaal met je eens.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Heb je nooit het idee dat je misschien met een iets teveel gekleurde bril rondkijkt? En heb je nooit de neiging om uit je observaties wat minder algemeen geldende conclusies te trekken?
Dat lijkt me voor iedereen een goede les, ook voor de schrijver dezes en de schrijver van bovenstaande.
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Heb je nooit het idee dat je misschien met een iets teveel gekleurde bril rondkijkt? En heb je nooit de neiging om uit je observaties wat minder algemeen geldende conclusies te trekken?
Dat lijkt me voor iedereen een goede les, ook voor de schrijver dezes en de schrijver van bovenstaande.
rare mensen die GG'ers :nananere
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
Euhm...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Luther schreef:
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Bericht door helma »

DDD schreef:
Je leest niet wat er staat. Ik zeg alleen dat ik die mensen niet anders dan via dit forum tegen ben gekomen. Ik geef zelf al aan dat deze mensen er wel zijn. Hoe anders komt de GBS aan zijn sympathisanten? Hoewel ik verschillende GBS-donateurs weet die standaard de HSV lezen aan tafel, dat noem ik dan maar heilige inconsistenties. Persoonlijk zou ik geen geld willen geven aan de GBS.
.

GBS doet ook veel aan Bijbelverspreiding. Dat is toch een goede reden om ook hen te steunen.
DDD

Bericht door DDD »

Jawel. Maar ook het NBG doet veel aan bijbelverspreiding, en nog veel meer andere instanties. De bijbelverspreiding van de GBS (bijvoorbeeld Statenvertalingen aan soldaten en gevangenen uitdelen) lijkt mij meer historische dan evangelisatorische waarde hebben. Daarmee steun je dan niet de niet aflatende ijver tegen andere bijbeluitgaven in het Nederlands dan de SV. En daarnaast vind ik dat er te vaak teksten over 'buitenstaanders' in Standvastig staan die mijns inziens niet passen bij de christelijke levenshouding.
Plaats reactie