de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Afgewezen

Re: de Liefde van de Heere God voor alle mensen

Bericht door Afgewezen »

Het is hier op het forum al eens eerder ter sprake geweest: er is een onderscheid tussen Gods algemene liefde voor alle mensen, en Zijn bijzondere liefde voor de uitverkorenen.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Bona Fide schreef:
MoesTuin schreef:Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?
Wat vind je zelf?

Hoe lees jij bijv. Rom. 9 : 13: "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."?
Idem Maleachi 1 : 2-3: "Ik heb ulieden liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad, En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn."

Deze vraag stel ik aanvullend ook @refo na zijn post hiervoor, waar ik al een vraag over heb gesteld.

Als je deze teksten leest, kun je toch alleen maar zeggen dat je kunt geloven in de onvoorwaardelijke liefde van God tot Zijn uitverkorenen?

Allereerst geloof ik zeker in Gods onvaarwaardelijke Liefde voor iedereen, niemand uitgezonderd.

Dat begint al vanaf geboorte babytijd

God sloot hiervoor een Verbond.

De mens heeft een vrije wil gekregen (soms lijkt het erop van niet in streng reformatorische kringen, maar dat is wel degelijk zo en een belangrijk gegeven)

Ieder mens kan / moet (wat is het?) een eigen persoonlijke keus maken (niet met het verstand alleen) vanuit het eigen Hart voor de Heere God.

Dit kan niemand vanwege de grote schuld en zonde die wij hebben (bewust en/of onbewust) tegen over de Heere God

Maar uit Zijn grote Liefde voor ons kleine schuldige mensen kunnen wij door het Grote Verlossingswerk van Zijn Zoon, de Heere Jezus, aanspraak maken uit oneindige Genade als we Oprecht vanuit ons eigen Hart dit belijden (dat is niet goedkoop, maar duur betaald, als je dit even goed op je laat inwerken)

Deze Genade is voor iedereen, zoals boven omschreven.

Dat behoort niet gemakkelijk te zijn van , ik doe een zonde, vraag vergeving en het zit weer snor.... Zo werkt dat in mijn ogen niet, want dat is niet oprecht.

Vanuit het Hart, van uit je diepste Ik en Binnenste komt dit, dat kan moeilijk zijn , een worsteling, maar uiteindelijk kan en mag je inzien dat je aanspraak mag maken op deze oneindige Genade. Je Oude Ik wordt afgebroken en je mag vanuit de Genade geheel schoon gewassen en opnieuw niet meer vanuit je eigen Ik, maar samen met de Heer verder gaan.
Dit is geen eenmalig proces, want we vervallen zo gemakkelijk weer in onze tekorten of beperkingen, onze zonden en eigen bedachte leefregels, het is een vallen en opstaan, vanuit het Hart iedere keer weer mag je je beroepen op de oneindige Genade

Doe je dit niet, dan doe je het Grote Verlossings werk zo ontzettend tekort.....

Als samenvatting Johannes 3 vers 16

[youtube]hN-d8EscUz4[/youtube]

Genade, zo oneindig groot.
Dat ik, die 't niet verdien
het Leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan 'k zien.

Genade die mij heeft geleerd
te vrezen voor het kwaad.
Maar ook - als ik mij tot Hem keer
dat God mij nooit verlaat.

Want Jezus droeg mijn zondelast
en tranen aan het kruis.
Hij houdt mij door genade vast
en brengt mij veilig Thuis.

Als ik Daar in zijn Heerlijkheid
mag stralen als de zon,
dan prijs ik Hem in Eeuwigheid
dat ik genade vond.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:Ja, ik geloof dat er liefde van God is voor alle mensen. Tegelijk geloof ik niet dat die liefde voor iedereen gelijk is.

Het is voor mij onmogelijk om in het woord van Jezus aan Judas ("Vriend! waartoe zijt gij hier!" Matth. 26:50) iets anders te lezen dan liefde. Maar tegelijk lees ik daar een ándere liefde dan bijvoorbeeld in Johannes 15:14 "Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.".
Hier val ik bij. God haat niet zij schepsel op zich maar wel de zonde in de zondaar. Maar door de zonde in de zondaar moet God wel de zondaar straffen met tijdelijke en eeuwige straffen aan lichaam en ziel.
Jongere schreef:Gods liefde aan alle mensen is de liefde van Johannes 3:16. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." Het is wat in de kerk vaak zo mooi 'opzoekende zondaarsliefde' wordt genoemd. God zoekt het verlorene en Hij doet dat met liefde en bewogenheid. Omdat Hij ons behoud zoekt en niet onze dood. Je kunt dat niet anders noemen dan liefde van God voor Zijn eigen schepselen. Hij wil de mens zien zoals Hij de mens bedoeld heeft.
Punt is hoe we dit lezen. Wie is ‘de wereld’ waarover de tekst spreekt? De wereld met al wat erop en erin is? Nee dat kan niet, want de aarde is vervloekt om der zonden wil. En de mens heeft deze vloek over de aarde gehaald en God naar troon en kroon gestoken. Dit kan de Heilige Majesteit van God niet gedogen.
Jongere schreef:Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Daarom heb ik niet zoveel bij 'geestelijke liedjes' die erop zijn gericht om mensen duidelijk te maken hoe waardevol ze zijn. Ik denk dat we het geestelijke lied zouden moeten benutten om te zingen over hoe waardevol deze zoekende God is.
Dat vind ik toch wat oppervlakkig gezegd. Vanzelf, vijanden worden met God verzoend, en geen vrienden. Maar punt is wel. dat we ons mogen leren kennen als zondaar. Weten wat de zonde inhoudt. Weten en aanvaarden dat wij helwaardig zijn. En dat is de mens niet zomaar. Ik geloof zelfs dat de mens (als ik bij mezelf een weinig te rade ga) vliedt om uit de handen van God te blijven. Wetende dat God niet over de zonden in zijn schepsel heen kan en Hij deze moet straffen met de zwaarste straf naar lichaam en ziel. Wij zullen Hem niet in eerste instantie kennen als een God die de zonden vergeeft. Maar we zullen eerst moeten weten (inleven) wat de zonde is in haar karakter en godonterendheid. Dan, ja dan ontstaat de verwondering dat we met een Jeremia uitroepen: Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn. Deze liefde werkt een wederliefde; Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Jongere schreef:Maar deze liefde van God is niet de diepste liefde die mensen kunnen ervaren. Het is een liefde die oproept tot verzoening, maar die nog niet verzoend is. Voor hen die in Christus zijn is die liefde er echter wél. God houdt van hen, zoals Hij van Zijn Zoon houdt. Dat is een verbazende gedachte. Paul Washer noemde dit de moeilijkste les voor Gods kinderen in dit leven: om te geloven dat God van hen houdt, zoals Hij zégt dat Hij van hen houdt.
Deze liefde is veel dieper. Hier zou je kunnen zeggen dat je 'een parel in Gods hand bent'. Al zegt mij dat beeld niet zoveel, ik vind dat ook nergens in de Bijbel. Maar hier heeft God ons lief om wie we zijn - in Christus. En naar die diepste liefde wil Gods zoekende liefde voor allen de mensen brengen. Zoals ook artikel 3 van de Dordtse Leerregels zegt.
Dit stukje begrijp eerlijk gezegd niet en komt misschien daarom wat vreemd voor me over.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:
Bona Fide schreef:
MoesTuin schreef:Gelooft U / Jij in de onvoorwaardelijke Liefde van de Heere God voor alle mensen zonder uitzonderingen?
Wat vind je zelf?

Hoe lees jij bijv. Rom. 9 : 13: "Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat."?
Idem Maleachi 1 : 2-3: "Ik heb ulieden liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad, En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn."

Deze vraag stel ik aanvullend ook @refo na zijn post hiervoor, waar ik al een vraag over heb gesteld.

Als je deze teksten leest, kun je toch alleen maar zeggen dat je kunt geloven in de onvoorwaardelijke liefde van God tot Zijn uitverkorenen?

Allereerst geloof ik zeker in Gods onvaarwaardelijke Liefde voor iedereen, niemand uitgezonderd.

Dat begint al vanaf geboorte babytijd

God sloot hiervoor een Verbond.

De mens heeft een vrije wil gekregen (soms lijkt het erop van niet in streng reformatorische kringen, maar dat is wel degelijk zo en een belangrijk gegeven)

Ieder mens kan / moet (wat is het?) een eigen persoonlijke keus maken (niet met het verstand alleen) vanuit het eigen Hart voor de Heere God.

Dit kan niemand vanwege de grote schuld en zonde die wij hebben (bewust en/of onbewust) tegen over de Heere God

Maar uit Zijn grote Liefde voor ons kleine schuldige mensen kunnen wij door het Grote Verlossingswerk van Zijn Zoon, de Heere Jezus, aanspraak maken uit oneindige Genade als we Oprecht vanuit ons eigen Hart dit belijden (dat is niet goedkoop, maar duur betaald, als je dit even goed op je laat inwerken)

Deze Genade is voor iedereen, zoals boven omschreven.

Dat behoort niet gemakkelijk te zijn van , ik doe een zonde, vraag vergeving en het zit weer snor.... Zo werkt dat in mijn ogen niet, want dat is niet oprecht.

Vanuit het Hart, van uit je diepste Ik en Binnenste komt dit, dat kan moeilijk zijn , een worsteling, maar uiteindelijk kan en mag je inzien dat je aanspraak mag maken op deze oneindige Genade. Je Oude Ik wordt afgebroken en je mag vanuit de Genade geheel schoon gewassen en opnieuw niet meer vanuit je eigen Ik, maar samen met de Heer verder gaan.
Dit is geen eenmalig proces, want we vervallen zo gemakkelijk weer in onze tekorten of beperkingen, onze zonden en eigen bedachte leefregels, het is een vallen en opstaan, vanuit het Hart iedere keer weer mag je je beroepen op de oneindige Genade

Doe je dit niet, dan doe je het Grote Verlossings werk zo ontzettend tekort.....

Als samenvatting Johannes 3 vers 16

[youtube]hN-d8EscUz4[/youtube]

Genade, zo oneindig groot.
Dat ik, die 't niet verdien
het Leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan 'k zien.

Genade die mij heeft geleerd
te vrezen voor het kwaad.
Maar ook - als ik mij tot Hem keer
dat God mij nooit verlaat.

Want Jezus droeg mijn zondelast
en tranen aan het kruis.
Hij houdt mij door genade vast
en brengt mij veilig Thuis.

Als ik Daar in zijn Heerlijkheid
mag stralen als de zon,
dan prijs ik Hem in Eeuwigheid
dat ik genade vond.

MoesTuin
Maar wat is het wat David getuigt: Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af.
Bedoelt u hetzelfde?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:Ja, ik geloof dat er liefde van God is voor alle mensen. Tegelijk geloof ik niet dat die liefde voor iedereen gelijk is.

Het is voor mij onmogelijk om in het woord van Jezus aan Judas ("Vriend! waartoe zijt gij hier!" Matth. 26:50) iets anders te lezen dan liefde. Maar tegelijk lees ik daar een ándere liefde dan bijvoorbeeld in Johannes 15:14 "Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.".
Hier val ik bij. God haat niet zij schepsel op zich maar wel de zonde in de zondaar. Maar door de zonde in de zondaar moet God wel de zondaar straffen met tijdelijke en eeuwige straffen aan lichaam en ziel.
Als ik het me goed herinner noemt Washer dit (dat God de zondaar niet haat) een moderne en onjuiste voorstelling van zaken. God haat de zondaar wel. Dacht ik hoor.
-DIA- schreef:
Jongere schreef:Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Daarom heb ik niet zoveel bij 'geestelijke liedjes' die erop zijn gericht om mensen duidelijk te maken hoe waardevol ze zijn. Ik denk dat we het geestelijke lied zouden moeten benutten om te zingen over hoe waardevol deze zoekende God is.
Dat vind ik toch wat oppervlakkig gezegd. Vanzelf, vijanden worden met God verzoend, en geen vrienden. Maar punt is wel. dat we ons mogen leren kennen als zondaar. Weten wat de zonde inhoudt. Weten en aanvaarden dat wij helwaardig zijn. En dat is de mens niet zomaar. Ik geloof zelfs dat de mens (als ik bij mezelf een weinig te rade ga) vliedt om uit de handen van God te blijven. Wetende dat God niet over de zonden in zijn schepsel heen kan en Hij deze moet straffen met de zwaarste straf naar lichaam en ziel. Wij zullen Hem niet in eerste instantie kennen als een God die de zonden vergeeft. Maar we zullen eerst moeten weten (inleven) wat de zonde is in haar karakter en godonterendheid. Dan, ja dan ontstaat de verwondering dat we met een Jeremia uitroepen: Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn. Deze liefde werkt een wederliefde; Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Ik denk dat hier het onderscheid ontstaat tussen eenvoudig bijbelgetrouw christendom (Jongere) en modern bevindelijk christendom (Dia)....
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Jongere schreef: Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Ik twijfel of je dat écht niet kan zeggen. Ook in de reformatie was men van overtuiging dat de mens ook na de zondeval nog Gods beeld in zich droeg. Dat moet het ook wel omdat het anders geen object van opzoekende liefde kan zijn. Dus in die zin zou je misschien tóch van een parel kunnen spreken.
Dat neemt niet wat dat de mens op het gebied van de gerechtigheid alles verbeurd heeft.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:Ik denk dat hier het onderscheid ontstaat tussen eenvoudig bijbelgetrouw christendom (Jongere) en modern bevindelijk christendom (Dia)....
Je valt hier van de ene verbazing in de andere...
huisman

Bericht door huisman »

Leestip: Roemt Zijn deugden door A.W. Pink Hoofdstuk 15 De liefde van God.
Volgens Pink worden er drie zaken verteld over Gods natuur 1. God is Geest 2. God is Licht 3. God is liefde. Dan zegt hij: Het is niet alleen zo dat God liefheeft, maar Hij is de Liefde Zelf. Liefde is niet slechts een van Zijn deugden, maar het is Zijn natuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

huisman schreef:Leestip: Roemt Zijn deugden door A.W. Pink Hoofdstuk 15 De liefde van God.
Volgens Pink worden er drie zaken verteld over Gods natuur 1. God is Geest 2. God is Licht 3. God is liefde. Dan zegt hij: Het is niet alleen zo dat God liefheeft, maar Hij is de Liefde Zelf. Liefde is niet slechts een van Zijn deugden, maar het is Zijn natuur.
Rechtvaardigheid is ook Zijn natuur. Dat geldt van al Zijn deugden.
Wat is jouw antwoord op de openingsvraag van dit topic en/of wat zou het antwoord van A.W. Pink dan zijn?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Ik denk dat hier het onderscheid ontstaat tussen eenvoudig bijbelgetrouw christendom (Jongere) en modern bevindelijk christendom (Dia)....
300 a 400 is niet zo veel als je hert afzet tegen 2000...
Even serieus, als je dat verhaal van Jongere oppervlakkig noemt dan is de bijbel zelf ook oppervlakkig.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Je valt hier van de ene verbazing in de andere...
Wat heeft een 'hert afzetten' nu weer met deze constatering te maken? Ik snap sowieso niets van de strekking van je reactie.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Even serieus, als je dat verhaal van Jongere oppervlakkig noemt dan is de bijbel zelf ook oppervlakkig.
Ik weet ook niet op 'opperevlakkig' wel het juiste woord is...
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bona Fide schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef:Je valt hier van de ene verbazing in de andere...
Wat heeft een 'hert afzetten' nu weer met deze constatering te maken? Ik snap sowieso niets van de strekking van je reactie.
hert = het.
m.i. is Dia's weergave ontstaan in de 17e eeuw. Dus modern.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Ik weet ook niet op 'opperevlakkig' wel het juiste woord is...
Jij wil dingen horen die volgens mij helemaal niet persé fout zijn. Zo interpreteer je mijn mening misschien.
Maar je wilt enkel die dingen horen. En je vindt dat iedereen het zo moet willen horen. Dat geloof ik niet. Want het is een moderne weergave van de zaken.
Jongere

Bericht door Jongere »

Fjodor schreef:
Jongere schreef: Maar als je het daarmee over je liedje hebt, Moestuin ("een parel in Gods hand"), nee, zúlke liefde van God voor alle mensen kan ik in de Bijbel niet terug vinden. Het verbazende van Gods liefde voor alle mensen is nu juist dat die uitgaat naar verloren, goddeloze zondaren en hen de genade om niet aanbiedt in Christus. Dat is iets heel anders dan dat God van allen zou houden omdat ze een parel zouden zijn. Maar vergis je niet. Deze liefde is nog groter! Lees Romeinen 5 maar: het is een bevestiging van Gods liefde dat Christus niet voor vrienden, maar voor vijanden Zijn leven gaf.
Ik twijfel of je dat écht niet kan zeggen. Ook in de reformatie was men van overtuiging dat de mens ook na de zondeval nog Gods beeld in zich droeg. Dat moet het ook wel omdat het anders geen object van opzoekende liefde kan zijn. Dus in die zin zou je misschien tóch van een parel kunnen spreken.
Dat neemt niet wat dat de mens op het gebied van de gerechtigheid alles verbeurd heeft.
Dat vind ik een moeilijke vraag. Je derde zin (die ik heb dikgedrukt) impliceert dan eigenlijk dat Gods liefde iets zoekt waarom Hij lief heeft. Maar is uiteindelijk het wonder van de liefde, zoals bijv. Romeinen 5 dat beschrijft, niet juist het ondanks?
Maar ik deel wel de gedachte dat ieder schepsel voor God bijzonder waardevol is - ondanks de zonde. Psalm 8 moeten we ook denk ik lezen over de mens ná de zondeval. Maar ik twijfel wel of het liedje dat ik noemde (dat was in reactie op een discussie uit een ander topic trouwens) ons de juiste richting wijst.

Ik vind overigens deze uitspraak van Luther altijd erg treffend en diep als het gaat over de liefde van God:
The love of God does not find, but creates, that which is pleasing to it.
Plaats reactie