Spreektaal dominees

caprice

Re: Spreektaal dominees

Bericht door caprice »

freek schreef:
-DIA- schreef:Toch moet ik wel zeggen (en dan heb ik het niet zozeer over jammertonen!) dat er onder
de nieuwerwetse dominees zoveel minder besef is van de hoogheid, heiligheid en majesteit
van God. Het wordt vaak een bidden als tot je even gelijke, en dat is toch niet altijd wat
bedoeld wordt met een ootmoedig kinderderlijk afhankelijk gebed. Dat er nog een besef is
tot Wie we onze onreine lippen openen... ook al woorden deze woorden met de mond nog
uitgesproken.
Kun je eens een definitie van 'nieuwerwetse dominees' geven?
Dominees die de oudvader niet van buiten en van binnen kennen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
refo

Bericht door refo »

Maar juist daardoor ontstaan afwijkingen. Ieder meent te steunen op oudvaders, maar steeds wijkt men toch ietsje meer af.
Dat is bijvoorbeeld te zien aan het woordeken 'wedergeboorte'. Waar we door de afwijking van oudvaders er uiteindelijk 'in engere zin' bij hebben moeten zetten om het zelf nog te snappen.
Wat AD 2013 daaronder verstaan wordt is iets gans anders dan wat de bijbel ons onder dan woordeken laat zien.
Gaan we onder leiding van (uiteraard door ons zelf, want zij moeten het wel met ons eens zijn) nzorgvuldig geselecteerde oudvaders onze definitie dan in de bijbel inlezen wordt het pas echt gevaarlijk.

Gewoon naar de Bron Zelf. Niet iedereen kan 250 euro neertellen voor weer een nieuwe uitgave. Terwijl het evangelie niet voor de rijken is. Daarui kun je concluderen dat de oudvaders maar bijzaak zijn. We staan niet op hun schouders, zoals graag gedroomd wordt. Gelukkig niet. Op een gegeven moment kom je dan zo hoog te staan dat je het Fundament niet meer ziet.
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef:Maar juist daardoor ontstaan afwijkingen. Ieder meent te steunen op oudvaders, maar steeds wijkt men toch ietsje meer af.
Dat is bijvoorbeeld te zien aan het woordeken 'wedergeboorte'. Waar we door de afwijking van oudvaders er uiteindelijk 'in engere zin' bij hebben moeten zetten om het zelf nog te snappen.
Wat AD 2013 daaronder verstaan wordt is iets gans anders dan wat de bijbel ons onder dan woordeken laat zien.
Gaan we onder leiding van (uiteraard door ons zelf, want zij moeten het wel met ons eens zijn) nzorgvuldig geselecteerde oudvaders onze definitie dan in de bijbel inlezen wordt het pas echt gevaarlijk.

Gewoon naar de Bron Zelf. Niet iedereen kan 250 euro neertellen voor weer een nieuwe uitgave. Terwijl het evangelie niet voor de rijken is. Daarui kun je concluderen dat de oudvaders maar bijzaak zijn. We staan niet op hun schouders, zoals graag gedroomd wordt. Gelukkig niet. Op een gegeven moment kom je dan zo hoog te staan dat je het Fundament niet meer ziet.
Zo van harte mee eens!
jan34willem

Bericht door jan34willem »

Terri schreef:
refo schreef:Maar juist daardoor ontstaan afwijkingen. Ieder meent te steunen op oudvaders, maar steeds wijkt men toch ietsje meer af.

Zo van harte mee eens!
Dito!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik wil hier de toezender van de preek van ds. J. Mijnders bedanken.
Het trof me toen ik onze oud-herder en -leraar weer hoorde.
De preek lijkt me al wat gedateerd, of is het dat ds. Mijnders precies
hetzelfde is gebleven dan toen hij hier in Rijssen als jong predikant
Gods Woord bediende?
Ondanks de oude taal (zie topictitel) uiterst actueel.
Zo zie je dat ook een ouderwetse manier van uitdrukken toch
best verstaan kan worden.
Ik zou wensen dat velen deze preek hoorden.

De preek ging over:
Jeremia 45:2-5
Alzo zegt de HEERE, de God Israëls, van u, o Baruch!
Gij zegt: Wee nu mij, want de HEERE heeft droefenis tot mijn smart gedaan; ik ben moede van mijn zuchten, en vind geen rust!
Zo zult gij tot hem zeggen: Zo zegt de HEERE: Zie, dat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en dat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land.
En zoudt gij u grote dingen zoeken? Zoek ze niet; want zie, Ik breng een kwaad over alle vlees, spreekt de HEERE; maar Ik zal u uw ziel tot een buit geven, in alle plaatsen, waar gij zult henentrekken
.
Het woord des HEEREN gesproken tot een kleinmoedige
1. De droefheid van Baruch
2. Een Goddelijke terechtwijzing voor Baruch
3. Een genadige toezegging aan Baruch

Het zou een tijdwoord voor vandaag kunnen zijn.

Ik zou willen vragen: weet iemand wanneer en waar ds. Mijnders deze preek
heeft uitgesproken?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie