Beste ejvl,
Ik ben niet tegen elke verandering/vernieuwing. Maar ik zit niet alleen voor mezelf in de kerk, ook met mijn echtgenoot en kinderen. Ik voel me echter ook medeverantwoordelijk voor andere leden, waarvan ik weet dat zij veel verdriet hebben over bepaalde besluitvormingen. Niet iedereen is in staat om dit te verwoorden. Vooral als het eenvoudige zielen betreft en zij een k.r. lid tegenover zich treffen, die communicatief vaardig is.
In principe hoort dit niet zo te zijn, maar je weet waarschijnlijk wel hoe dat in de praktijk gaat.
Ik kan ook niet alles weerleggen vanuit de Bijbel. Maar op een bepaald moment kijk je achterom en denk je: tjonge, er zijn in rap tempo toch wel behoorlijk wat dingen gewijzigd.
Ik ben persoonlijk ook niet iemand die dan maar wegloopt. Naar een andere gemeente, want daar is ook weer wat. Dan naar een ander kerkverband, wat velen gedaan hebben en niet altijd tot volle tevredenheid. Je ziet toch dat mensen dan een dominee achterna gaan, maar dominee gaat ook weer weg, naar elders en dan?
In het afgelopen jaar hebben wij relatief veel begrafenissen moeten bijwonen

meer dan in andere jaren. En ook gelukkig wat vreugdevolle gebeurtenissen, zoals een doop en een huwelijksvoltrekking.
Dat geeft je de kans om "rond te kijken" en je licht op te steken, maar ik heb nog geen gemeente gevonden waar ik me zo direct bij zou willen aansluiten. Mijn man ook niet, al is dat soms om andere reden.
Ik vind het lastig als je de ene week een BhP predikant op de kansel hebt, en de week erna een dominee die toch heel anders "ligt". Je ziet en hoort dat direct in kleine verschillen. Ik heb inmiddels geleerd om uit elke preek iets te kunnen onthouden, waar we verder mee kunnen.
Ik durf te betwijfelen dat de prediking precies hetzelfde blijft als er ondertussen allerlei veranderingen plaatsvinden. Het één kan niet zonder het andere, het één is het gevolg van het ander. Een behoudende gemeente met een behoudende predikant, is niet op zoek naar vernieuwingen, zeker als die heel gevoelig liggen. Zoals stemrecht voor vrouwen, bloemen vóórin de kerk, bepaalde liederen, en vul zelf maar in.
Als ik een herst. herv. of ger gem kerkgebouw binnenstap, weet ik wat ik kan en mag verwachten. In een CGK kerk helaas niet altijd.