Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Eveline de Pater

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2013

Bericht door Eveline de Pater »

Auto schreef:
claus schreef:Weet iemand al te melden wie preses is geworden en hoe het presidium er verder uit ziet?
Presens- ds Van Eckeveld
2e Voorzitter - ds. A. Schreuder
1e scriba - ds W. Silfhout
2e scriba - oud. J.T. vd Berg
Zit jij in Utrecht met een internetverbinding? :)
Auto

Bericht door Auto »

Eveline de Pater schreef:
Auto schreef:
claus schreef:Weet iemand al te melden wie preses is geworden en hoe het presidium er verder uit ziet?
Presens- ds Van Eckeveld
Ik heb mijn bronnen :modo
Jongere

Bericht door Jongere »

Auto schreef:
Presens- ds Van Eckeveld
Het Reformatorisch Dagblad (Kerk & Religie) meldde dit op Twitter. Dat was zelfs gratis te lezen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

En nog een heel gratis artikel ;) :

Ds. Van Eckeveld preses synode GG

18-09-2013 13:33 | Redactie kerk

In Utrecht is woensdagmorgen ds. J. J. van Eckeveld gekozen tot preses van de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten (GG). De synode vergadert woensdag en donderdag.

Ds. Van Eckeveld kreeg bij de eerste stemming 33 van de 40 stemmen. De Zeister predikant is voor de zesde achtereenvolgende keer voorzitter. Ds. A. Schreuder (Rijssen) werd in een derde stemronde met 22 stemmen assessor preses (tweede voorzitter). Tot scriba koos de synode ds. W. Silfhout (Capelle a/d IJssel). Tweede secretaris werd ouderling J. T. van den Berg (Nunspeet). Ds. G. J. N. Moens (Meliskerke) werd derde secretaris. Ouderling S. Boogaard (’s-Gravenpolder) en ouderling K. H. de Heer (Rijssen) werden gekozen tot eerste en tot tweede penningmeester. Namens de roepende kerk van Barendrecht opende ds. L. Terlouw vanmorgen de synode. Hij mediteerde over Openbaring 4:2 en 3
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Auto schreef:
Presens- ds Van Eckeveld
Het Reformatorisch Dagblad (Kerk & Religie) meldde dit op Twitter. Dat was zelfs gratis te lezen.
Prik je nou de geheimzinnige bron van auto door? :haha
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:En nog een heel gratis artikel ;) :
Bijna goed. ;)
Alleen de link nog.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tot nu toe is er nog weinig bijzonders te melden zeker?
Als ik de verslagen lees, lijkt het er op dat er niet zo stellig wordt gediscussieerd en er goed gesproken kan worden over verschillende zaken.
De enige dissonant tot nu toe zijn de opmerkingen over de HSV. Als de verslaggever dat goed heeft weergegeven, ben ik bang dat men op de synode echt niet weet wat er op het grondvlak al gaande is. De HSV wordt al breed gelezen. Nog zorgelijker vind ik de oproep om de SV te vertalen in het engels...

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_769921
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Tot nu toe is er nog weinig bijzonders te melden zeker?
Als ik de verslagen lees, lijkt het er op dat er niet zo stellig wordt gediscussieerd en er goed gesproken kan worden over verschillende zaken.
De enige dissonant tot nu toe zijn de opmerkingen over de HSV. Als de verslaggever dat goed heeft weergegeven, ben ik bang dat men op de synode echt niet weet wat er op het grondvlak al gaande is. De HSV wordt al breed gelezen. Nog zorgelijker vind ik de oproep om de SV te vertalen in het engels...

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_769921
Breed gelezen lijkt me wat overdreven, ik zie af en toe een enkeling. Maar goed, dat is mijn waarneming. Als jouw waarneming juist is weet men juist precies wat er op het grondvlak gaande is en is het zeker geen loze opmerking.

De SV (met kanttekening) in het Engels vind ik ook een beetje apart... Zeker nu er al de zogenaamde "Haak-Bijbel" is, een Engelse Bijbel met kanttekeningen, die totaal geen ingang vond in de Amerikaanse en Canadese gemeenten.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@Erasmiaan. Misschien speelde het formaat van de Haak-Bijbel daarbij ook een rol en hoe leesbaar is een vertaling van 1657?
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... an-besteed
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Breed gelezen, dat zal per gemeente verschillen.
In linksere gemeenten zal de HSV breder gelezen worden dan in midden en rechtse gemeenten.
Als ik zie wie er in de afvaardiging zitten van de synode, weten die best wel wat er op het grondvlak leeft.
freek

Bericht door freek »

Tiberius schreef:Breed gelezen, dat zal per gemeente verschillen.
In linksere gemeenten zal de HSV breder gelezen worden dan in midden en rechtse gemeenten.
Als ik zie wie er in de afvaardiging zitten van de synode, weten die best wel wat er op het grondvlak leeft.
In de kerk valt het m.i. nog wel mee, al zal dat ook per gemeente verschillen. Maar thuis wordt er best vaak gebruik gemaakt van de HSV, merk ik om me heen.
peterf

Bericht door peterf »

freek schreef:
Tiberius schreef:Breed gelezen, dat zal per gemeente verschillen.
In de kerk valt het m.i. nog wel mee, al zal dat ook per gemeente verschillen. Maar thuis wordt er best vaak gebruik gemaakt van de HSV, merk ik om me heen.
Daar ben ik het wel mee eens. Zelf zit ik in een gereformeerde gemeente 'rechts-van-het-midden' zeg maar. Als ik daar onder jongeren kijk (16 tot 25 jaar) dan leest zeker meer dan de helft de HSV. Niet tijdens de kerkdienst trouwens.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Overigens wordt niet zozeer gesteld, dat "de HSV breed gelezen wordt".
Men waarschuwt "tegen de theologie van de HSV-Jongerenbijbel". Dat is denk ik zeer terecht.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Wellicht verdient het meer aanbeveling om de HSV+SV paralleledities te gebruiken en ook te promoten in gemeenten? De HSV kan dan worden gezien als 'uitleg' voor de SV. En dan eventueel nog kanttekeningen erbij (niet de oud-Nederlandse SV kanttekeningen, maar herziene kanttekeningen in
hedendaags Nederlands).

In de prediking blijft dan de SV in gebruik, maar kan men tijdens de dienst ook kijken wat er in de HSV-tekst staat.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ik ben dan wel benieuwd wat bedoelt wordt met 'de theologie van de jongerenbijbel'
Plaats reactie