Verwachte boeken theologie

eilander
Moderator

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef: Als ik de advertentie van Den Hertog lees: Met bewogenheid wordt de Heere Jezus aan verloren zondaren aangeboden.

Wordt hier nu mee bedoeld dat een predikant (dus een mens) de Heere Jezus aanbied ?,
of: dat de Heere (de Alpha en de Omega) door Zijn zaligmakende bediening van de Heilige Geest aanbied ?
Ik hoop maar dat het laatste zal zijn, want anders gaat de mens iets aanbieden en neem de mens het aan.
Ik denk dat je wel degelijk mag zeggen dat een predikant de Heere Jezus aanbiedt. Natuurlijk (maar daarover is geen discussie) is dat op zichzelf niet genoeg.
Zo staat het in elk geval in de Bijbel:
2 Kor. 5: "Al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons (namelijk den apostelen en herders) de bediening der verzoening gegeven heeft.. Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. Zo zijn wij dan gezanten (of ambassadeurs) van Christuswege, alsof God door ons bade: wij bidden van Christuswege: laat u met God verzoenen."

Lees b.v. Matthew Henry maar eens bij deze tekst.
ejvl

Bericht door ejvl »

Er is nog wel eens discussie of een predikant mag aanbieden of voorstellen.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:Er is nog wel eens discussie of een predikant mag aanbieden of voorstellen.
Niet vrijblijvend, in die zin dat in wenselijke vorm wordt gesproken.
"...mocht het nog eens staan te gebeuren,dat....."

Maar indringend:
Zoals de prediking van de Heere Jezus Christus was: Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij.
of: Laat u met God verzoenen...

Dat is dus geen verdediging van de "vrij-wil drijvers"
want het is God de Heilige Geest die zaligmakend werkt en de wasdom geeft:
1 Kor.3:
vers 6: Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt; maar God heeft den wasdom gegeven.

vers 7: Zo is dan noch hij, die plant, iets, noch hij, die nat maakt, maar God, Die den wasdom geeft.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Mijlenver...

Dat is nogal een oordeel, in dit geval kan dat natuurlijk ook betekenen dat de prediking op zondag niet helemaal naar de Schrift is of dat DIA een beetje overdrijft.

Ik kan me herinneren dat het nog niet zo lang geleden is dat de betreffende predikant voor de SRB sprak in de GG van Capelle aan den IJssel. Aangezien de avond in Wierden in 2002 was zal de boodschap niet zoveel anders geweest zijn.

http://www.refdag.nl/oud/kl/990104kl02.html
Ds. Simons is nogal wat opgeschoven in zijn prediking. Volgens mij was dat in 2002 nog niet het geval. Op enig moment is door de SRB ook besloten om hem niet meer uit te nodigen.
Klopt.
Dat is een tijdje geleden hier op het forum besproken.

Absoluut niet waar. Zijn afstudeer scriptie heeft dezelfde inhoud als de prediking die hij nog mag verkondigen. Een welmenend onvoorwaardelijk aanbod der genade. Met een sterke nadruk op de rechtvaardiging van de goddeloze. Hij mag tot grote zegen zijn. En dat is altijd zo, als de Heere iemand bijzonder tot zegen stelt, komt er ook veel op af.... Laat je je daar alsjeblieft niet voor gebruiken...
DDD

Bericht door DDD »

Het is tenslotte ook niet zo dat iedere rechtzinnige auteur zomaar bij Den Hertog mag publiceren, dus vooralsnog neem ik de mijlenverheid maar met een grote korrel zout.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Het is tenslotte ook niet zo dat iedere rechtzinnige auteur zomaar bij Den Hertog mag publiceren, dus vooralsnog neem ik de mijlenverheid maar met een grote korrel zout.
Wat bedoel je met het eerste deel van je zin?
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat Den Hertog binnen de kaders van Schrift en belijdenis zich richt op één specifiek segment, namelijk de bevindelijk-gereformeerde stroming. Dat kan iedereen weten die de uitgever een beetje volgt.

Of om het in moderatorentaal uit te drukken; Den Hertog richt zich op de achterban van Refoforum, en andersom.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Nou, dat Den Hertog binnen de kaders van Schrift en belijdenis zich richt op één specifiek segment, namelijk de bevindelijk-gereformeerde stroming. Dat kan iedereen weten die de uitgever een beetje volgt.

Of om het in moderatorentaal uit te drukken; Den Hertog richt zich op de achterban van Refoforum, en andersom.
Ok helder. (Over dat "en andersom" valt nog wel wat te discussiëren.)
Maar dan moet er volgens mij nog een niet-je bij:
"Het is tenslotte ook niet zo dat iedere niet-rechtzinnige auteur ..."
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Volgens mij is het niet bij Den Hertog uitgegeven. Dus dat gaat niet helemaal op.

Maar ik zou graag dit boekje bespreken hier.
Mocht het een dwaalleer bevatten wil ik dat graag horen.
Het boekje is niet duur.
Mijn vraag dan ook aan de critici: Koop en lees het boekje en citeer hier wat volgens jou niet bijbels en gereformeerd zou zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Nou, dat Den Hertog binnen de kaders van Schrift en belijdenis zich richt op één specifiek segment, namelijk de bevindelijk-gereformeerde stroming. Dat kan iedereen weten die de uitgever een beetje volgt.

Ok helder. (Over dat "en andersom" valt nog wel wat te discussiëren.)
Maar dan moet er volgens mij nog een niet-je bij:
"Het is tenslotte ook niet zo dat iedere niet-rechtzinnige auteur ..."
Nee, want dat wilde ik helemaal niet zeggen. Als het goed is komt er helemaal geen niet-rechtzinnige auteur doorheen.

@Wilhelm: kan zijn, dan was ik in verwarring door de link. Sorry.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is uitgegeven door het Boekenfonds Reformatorisch Appel, de boekentak van HeartCry Nederland.

@DDD: Ok, bedoel je het zo.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Omdat we een beetje off topic gaan heb ik een nieuw topic gestart. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=11544
huisman

Bericht door huisman »

Heerlijk die lange winteravonden.

Afbeelding
Van dit boek van ds A.C. Uitslag verwacht ik veel.
Afbeelding
Een verhelderend en confronterend boek.
Zoals een sleutel nodig is om de auto te starten of om een huis binnen te gaan, zo is Paulus’ brief aan de Romeinen onmisbaar voor het verstaan van de Bijbelse boodschap. De Romeinenbrief opent de deur tot het verstaan van de hele Heilige Schrift, zeggen de kanttekeningen. De ‘sleutelbrief’ maakt duidelijk waar het in de Bijbel echt om gaat. Wie de Romeinenbrief niet verstaat, verstaat de Bijbelse boodschap niet. Blijvend actueel!
Paulus is in deze brief bepaald niet eenzijdig. Hij richt zich niet tegen één bepaalde dwaling of op één specifiek onderwerp. Alle wezenlijke geloofsthema’s komen aan de orde. Denk maar aan onderwerpen als het mensbeeld, de rechtvaardiging van de goddeloze, vrede met God, de zekerheid van het geloof, de heiliging van het leven, groeien in het geloof, de plaats van Israël, de wederkomst of het duizendjarig vrederijk.
De brief aan de Romeinen is niet alleen een sleutel, maar fungeert ook als een spiegel. Dat plaatst ons voor de vraag: waar staan we nu als gereformeerde gezindte? Ze roept ons op om de bijbelse leer, die door de reformatoren werd herontdekt, goed te bewaren en zuiver door te geven aan ons nageslacht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

ds. Uitslag houdt kennelijk een flink tempo aan in het schrijven van boeken. Ik las in de BhP dat er een boek voor catechisanten is uitgekomen, ook van zijn hand.
De enige Troost, voor jongeren tussen 11 en 17 jaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Belangrijk boek , Uitgegeven bij De Banier en samengesteld door Prof Dr A. Baars en A Groothedde

Afbeelding

Harmonie van zeven protestantse belijdenisgeschriften

In dit boek staan zeven invloedrijke belijdenisgeschriften centraal:
de Augsburgse Confessie,
de Heidelbergse Catechismus,
de Catechismus van Genève,
de Westminster Confessie,
de Korte Westminster Catechismus,
de Nederlandse Geloofsbelijdenis
en de Dordtse Leerregels.
De belijdenisgeschriften zijn, geselecteerd op onderwerp, in kolommen naast elkaar afgedrukt.
Deze harmonische weergave maakt het mogelijk om op een eenvoudige manier de inhoud van de confessies te vergelijken.
Ieder belijdenisgeschrift is voorzien van een uitvoerige inleiding.

Doelgroep: studieboek voor zowel de theologiestudent als de geïnteresseerde leek; hulpmiddel voor predikanten en catecheten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie