de Ware Kerk

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door Desiree »

Ja mooi Unionist!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32793
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door -DIA- »

Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Is het de bedoeling om dit te verdedigen?
En zo ja, kan dat?
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: de Ware Kerk

Bericht door Unionist »

Denk er maar eens een poosje over na.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
-DIA-
Berichten: 32793
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door -DIA- »

Unionist schreef:Denk er maar eens een poosje over na.
Lieve man, toch liever niet, er zijn betere zaken te overdenken,
Hoe vind genade bij een heilig en rechtvaardig God?
Een God Die van Zijn Recht niet af kan? En zo Hij dat deed
dan was Hij geen God meer.
Dat was door Goddelijke ontdekking ook de vraag van Luther.
We hebben onze tijd beter te gebruiken.
Elkaar opscherpen is een christelijk goed,
maar er zijn er altijd die zich daaraan zich stoten.

Nog één opmerking: Er is één sekte die alles gedaan heeft. Die men wel met
wortel en tak zou willen verwijderen. Maar dat is tot op heden nog geen mens
gelukt. En dat zal ook nooit lukken, al zal de vijandschap zeker nog veel meer
toenemen naarmate de tijd van de Dag van Christus komt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 sep 2013, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00-00-2024
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: de Ware Kerk

Bericht door joy »

Inderdaad DIA Luther heeft de rechtvaardige God ontdekt lees maar.

Aan het eind van zijn preek spreekt Maarten Luther nog over de toe-eigening van het heil, een onderwerp dat nog steeds zeer actueel is binnen veel kerken: "De tekst zegt dat de Zoon aan de wereld gegeven is. Daarom moeten alle mensenkinderen zich dat toe-eigenen. Zouden we het ons niet mogen toe-eigenen, dan was het niets waard. Het gaat immers u, het gaat jou aan: jij hoort ook tot de wereld. God heeft zijn Zoon niet aan de duivel of de honden gegeven, maar aan de mensen. U moet dus niet vragen: 'Wie weet of Hij ook mij Zijn Zoon gegeven heeft?' Dat is God tot een leugenaar maken. Wees ervoor op je hoede dat deze gedachten je niet bedriegen of je geest binnendringen Als God zijn gave aan waardigen had willen geven, dan had Hij haar aan engelen gegeven of aan de zon en de maan: die zouden rein geweest zijn. Daarom mag niemand gehoor geven aan de tegenwerping: 'Ik ben een zondaar en ik ben dit geschenk niet waard'. Zeg liever: 'Ik mag zijn wat ik zijn wil, in ieder geval mag ik God niet tot een leugenaar maken. Ik behoor tot de wereld, die Hij liefgehad heeft. En als ik het me niet toe-eigen, voeg ik bij al die andere zonden ook nog die, dat ik God van leugens beschuldig.' Of denkt u misschien dat Hij het u persoonlijk moet toezeggen? Nee, lieve vrienden, Hij spreekt in het algemeen, juist om niemand uit te sluiten. Sluit iemand zichzelf echter uit, dan zal hij het zelf moeten verantwoorden. Ik zal ze niet veroordelen zegt Christus, maar hun eigen mond zal ze veroordelen, omdat ze het niet aannemen."

En hier is de hele preek te lezen:
http://www.cip.nl/artikel/29816/Maak-Go ... -leugenaar

Ik heb deze link al eens gegeven maar geen enkel commentaar er op gelezen.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17489
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: de Ware Kerk

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:Zonder afbreuk te doen van de spontane en eerlijk openhartige bijdragen :) van onze (m.i. gewaardeerde) forumleden Moestuin en Joy, (misschien ook wel anderen),
wil ik het volgende van de Christelijk Gereformeerde dominee J. van Amstel citeren wat ik wel leerzaam vondt
over bepaalde geestelijke liederen. Het heeft gestaan in het Ref. Dagblad van 9 november 2007:


Over de teksten van de Nederlander Gerald Troost is ds. J. Van Amstel (CGK, Ede) niet enthousiast.
"Toegegeven, zo''n lied als "Contact" is mooi opgezet: morgen, middag, avond.
En de toepassing in de zogenaamde "Bridge" van dat lied kun je met enige goede wil positief invullen.
Maar de manier waarop in het refrein over het contact met God wordt gesproken, daar heb ik erg veel moeite mee.
Waar is de notie van "Ik schatte mij geheel verloren"?
Waar blijft de bede van de tollenaar: "Wees mij, de zondaar, genadig?"
Of het feit dat de gelovige door de Geest gemeenschap oefent met God?
Dit lied is te ongenuanceerd; en daarbij lijkt het dat zomaar iedereen dat contact met God heeft."

Bij "Tot aan die dag" speelt iets dergelijks.
"Het element van het oordeel op de jongste dag wordt weggelaten.
Daarbij lijkt het dat het met iedereen wel goed komt.
Maar er is in de Schrift ook sprake van de vijf dwaze maagden."

De "Parel" zit ds. Van Amstel al langer dwars.
"Waar komt dat in de Bijbel voor, dat we een parel in Gods hand zijn?
De gelijkenis spreekt van de zoon die dood was, maar weer levend werd.
En de Schrift spreekt over God Die het verlorene zoekt.
Ik heb er daarom grote moeite mee dat een baby als parel wordt aangeduid.
Als predikant moet ik dan benadrukken dat zo''n kind in zonde ontvangen en geboren is,
en in het Rijk van God niet kan komen zonder dat het wedergeboren wordt.
We zijn geen parel, hooguit een geheel ontsierde.
Overigens kun je daarom bij het veelgebruikte gebed of er nog parels
aan de middelaarskroon gehecht mogen worden, ook je vragen hebben."
Ik ben het geheel en al met ds van Amstel eens......maar als je tegenwoordig iets zegt over het vrije lied ben je bij voorbaat al afgeschreven.
Dezelfde ds van Amstel heeft eens gezegd dat d.m.v het vrije lied er al heel wat ketterijen de kerk zijn ingekomen/ingezongen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: de Ware Kerk

Bericht door joy »

huisman schreef:
SecorDabar schreef:Zonder afbreuk te doen van de spontane en eerlijk openhartige bijdragen :) van onze (m.i. gewaardeerde) forumleden Moestuin en Joy, (misschien ook wel anderen),
wil ik het volgende van de Christelijk Gereformeerde dominee J. van Amstel citeren wat ik wel leerzaam vondt
over bepaalde geestelijke liederen. Het heeft gestaan in het Ref. Dagblad van 9 november 2007:


Over de teksten van de Nederlander Gerald Troost is ds. J. Van Amstel (CGK, Ede) niet enthousiast.
"Toegegeven, zo''n lied als "Contact" is mooi opgezet: morgen, middag, avond.
En de toepassing in de zogenaamde "Bridge" van dat lied kun je met enige goede wil positief invullen.
Maar de manier waarop in het refrein over het contact met God wordt gesproken, daar heb ik erg veel moeite mee.
Waar is de notie van "Ik schatte mij geheel verloren"?
Waar blijft de bede van de tollenaar: "Wees mij, de zondaar, genadig?"
Of het feit dat de gelovige door de Geest gemeenschap oefent met God?
Dit lied is te ongenuanceerd; en daarbij lijkt het dat zomaar iedereen dat contact met God heeft."

Bij "Tot aan die dag" speelt iets dergelijks.
"Het element van het oordeel op de jongste dag wordt weggelaten.
Daarbij lijkt het dat het met iedereen wel goed komt.
Maar er is in de Schrift ook sprake van de vijf dwaze maagden."

De "Parel" zit ds. Van Amstel al langer dwars.
"Waar komt dat in de Bijbel voor, dat we een parel in Gods hand zijn?
De gelijkenis spreekt van de zoon die dood was, maar weer levend werd.
En de Schrift spreekt over God Die het verlorene zoekt.
Ik heb er daarom grote moeite mee dat een baby als parel wordt aangeduid.
Als predikant moet ik dan benadrukken dat zo''n kind in zonde ontvangen en geboren is,
en in het Rijk van God niet kan komen zonder dat het wedergeboren wordt.
We zijn geen parel, hooguit een geheel ontsierde.
Overigens kun je daarom bij het veelgebruikte gebed of er nog parels
aan de middelaarskroon gehecht mogen worden, ook je vragen hebben."
Ik ben het geheel en al met ds van Amstel eens......maar als je tegenwoordig iets zegt over het vrije lied ben je bij voorbaat al afgeschreven.
Dezelfde ds van Amstel heeft eens gezegd dat d.m.v het vrije lied er al heel wat ketterijen de kerk zijn ingekomen/ingezongen.
Tja, dan kan er wel gedaan worden alsof ik niet besta, door een pag.terug SecorDabar te citeren, waar ik toch duidelijk had uitgelegd dat het liedverkeerd begrepen wordt.
Wees dan eerlijk en wijs eens aan waarin dit lied van ketterij gesproken kan worden?

En dan gaat het niet over of het wel onze smaak is, ook ik vind de muziek niet mooi, en de zanger kan wel wel zangles gebruiken denk ik. .....maar het gaat om de intentie en de woorden van het lied.

En of er liederen worden gezongen in de opwekking die totaal niet Bijbels zijn, daar kan ik het volledig mee eens zijn. Maar dat zijn niet alle liederen.

Als ik bid tot de Here God doe ik dat met mijn woorden die ik niet ga oppoetsen om geestelijk over te komen, dan kan ook niet want Hij ziet het hart aan. En zo mogen ook liederen gezongen worden als een gebed als een aanbidding tot Hem de Allerhoogste.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: de Ware Kerk

Bericht door MoesTuin »

Maar wie bepaalt dat je dan bent afgeschreven?

Het valt me zo op dat over een Geestelijk Lied soms zoveel ophef wordt gemaakt.

en over "Jan huigen in de ton met een hoepeltje erom" hoor je niets.

Ik snap dit echt niet.

1) Je kan een Psalm zingen met je verstand en zonder je hart erbij

2) Je kan een Psalm zingen met vanuit je hart

3) Je kan een Geestelijk lied zingen met je verstand en zonder je hart erbij

4) Je kan een Geestelijk lied zingen vanuit je hart


Ik wil hiermee zeggen

het gaat om je persoonlijk levende relatie met de Heer en je hartsgesteldheid

God ziet het hart aan,

en het oordeel is enkel en alleen aan Hem

en wij mensen schieten zo vaak te kort, aangezien geen 1 mens volmaakt is op deze aarde.

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door Desiree »

Ik had het lied bedoeld als een bemoediging voor Joy.

Ik heb zelfs weleens een lied van Gerald gezongen en dat weet Gerald ook :). Ik heb verschillende cd's van hem.

Tja, blijkbaar hebben we een verschil van mening over de inhoud. Prima hoor, dat mag allemaal.

Ik vond daarom Filippensen 2 als aansluiting zo mooi. Ik heb het gelijk gelezen, hoewel ik wel wist wat er in stond.. :) (De laatste preek van een 'zware' maar zeer geliefde dominee, heb ik weleens van manlief begrepen.)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: de Ware Kerk

Bericht door DDD »

Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Geheel mee eens. Al mag iedereen best zijn mening geven, mensen die daar niet tegen kunnen moeten niet aan een forum deelnemen.
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: de Ware Kerk

Bericht door aboricultura »

Het zou inderdaad zo moeten zijn om elkaar te zien als door de ogen van Jezus maar:
1 Is Jezus een Goddelijk persoon en wij zijn mens , Hij is een mens zoals de mens bedoeld is

2 wij zijn dus mensen en dat betekend toch dat wij van nature God en onzen naaste haten.

3 een mens van nature kan dus nooit met de ogen van Jezus zien naar de naaste, met dit gegeven mag toch de bede wel zijn,vergeef mij omdat ik ook vandaag de naaste niet zo lief heeft zoals U het van mij vraagd.

4 aan een kind van God kun je toch wel iets van God, een kind lijkt toch op zijn ouders? een kind van God lijkt dan toch ook op z n Vader?in dat opzicht kun je naar je naaste kijken als door de ogen van Jezus.

5 ook na ontvangen genade blijft denk ik de bede, o Zoon maak ons U beeld gelijk, ook om je naaste lief te hebben zoals het behoort.

Voor mij heeft Fil 2 ook veel waarde en heeft me veel te zeggen ook herineringen aan vroeger.krijg soms nog tranen in mijn ogen als ik het lees.
Moeilijk om het in de praktijk uit te voeren ik ben ook maar een hoogmoedig schepsel
heb dan de waarheid en de vrede lief
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: de Ware Kerk

Bericht door Desiree »

Manlief kan het weer eens beter verwoorden... :love

By the way, DDD,
Het is inderdaad prima als mensen erover willen discussiëren.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: de Ware Kerk

Bericht door joy »

DDD schreef:
Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Geheel mee eens. Al mag iedereen best zijn mening geven, mensen die daar niet tegen kunnen moeten niet aan een forum deelnemen.
Zeker kan ik er tegen als iemand een andere mening heeft, tenminste ...als je mij bedoelt.
Maar als je je eend in een vreemde bijt gaat voelen, of als iemand die het forum vervuild, dan denk ik, beter weg wezen dan maar. Alhoewel dat allemaal ook mijn invullling is.

Maar inmiddels hebben mij wat verschillende pb,s bereikt met bemoedigende woorden, en ook zie ik op dit topic, mensen die als het ware mij steunen om toch maar te blijven.

Dus ik blijf nog een poosje...misschien posten, in ieder geval blijf ik regelmatig lezen.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Gebruikersavatar
joy
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jun 2012, 20:37

Re: de Ware Kerk

Bericht door joy »

aboricultura schreef:Het zou inderdaad zo moeten zijn om elkaar te zien als door de ogen van Jezus maar:
1 Is Jezus een Goddelijk persoon en wij zijn mens , Hij is een mens zoals de mens bedoeld is

2 wij zijn dus mensen en dat betekend toch dat wij van nature God en onzen naaste haten.

3 een mens van nature kan dus nooit met de ogen van Jezus zien naar de naaste, met dit gegeven mag toch de bede wel zijn,vergeef mij omdat ik ook vandaag de naaste niet zo lief heeft zoals U het van mij vraagd.

4 aan een kind van God kun je toch wel iets van God, een kind lijkt toch op zijn ouders? een kind van God lijkt dan toch ook op z n Vader?in dat opzicht kun je naar je naaste kijken als door de ogen van Jezus.

5 ook na ontvangen genade blijft denk ik de bede, o Zoon maak ons U beeld gelijk, ook om je naaste lief te hebben zoals het behoort.

Voor mij heeft Fil 2 ook veel waarde en heeft me veel te zeggen ook herineringen aan vroeger.krijg soms nog tranen in mijn ogen als ik het lees.
Moeilijk om het in de praktijk uit te voeren ik ben ook maar een hoogmoedig schepsel
Dat is uit mijn hart gegrepen, en zo herkenbaar, het niet kunnen/willen in onze natuur, maar zoals in dat lied ook naar voren kwam dan komt er duisternis, een woestijn en lijkt de Here God zo ver weg.
Hij alleen kan dat in ons hart bewerken om de fouten en zonden van anderen niet aan te rekenen, want Hij heeft ons zoveel moeten vergeven, en we zullen zeker nog heel vaak om vergeving moeten vragen.
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
DDD
Berichten: 28901
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: de Ware Kerk

Bericht door DDD »

joy schreef:
DDD schreef:
Unionist schreef:Misschien zou het goed zijn om elkaar hier meer met de ogen van Jezus te bezien en minder zelf op de rechterstoel te gaan zitten. Filippenzen 2 kan ons daar wellicht bij helpen, dat hoofdstuk spreekt ook van het met elkaar omgaan met de gezindheid van Christus.
Geheel mee eens. Al mag iedereen best zijn mening geven, mensen die daar niet tegen kunnen moeten niet aan een forum deelnemen.
Zeker kan ik er tegen als iemand een andere mening heeft, tenminste ...als je mij bedoelt.
Maar als je je eend in een vreemde bijt gaat voelen, of als iemand die het forum vervuild, dan denk ik, beter weg wezen dan maar. Alhoewel dat allemaal ook mijn invullling is.

Maar inmiddels hebben mij wat verschillende pb,s bereikt met bemoedigende woorden, en ook zie ik op dit topic, mensen die als het ware mij steunen om toch maar te blijven.

Dus ik blijf nog een poosje...misschien posten, in ieder geval blijf ik regelmatig lezen.
Ik vind dat je prima past op een reformatorisch forum hoor, daar ging het nu even niet om bij mij.
Gesloten