Afscheid en intrede

Yesenaer

Re: Afscheid en intrede

Bericht door Yesenaer »

Het was een mooie dienst.
Veel predikanten gezien o.a. Schipper/vKrimpen/Meeuse/deWit/Melis/Maljaars/Baaijens/Moerkerken/BlokL/vAalst/Schreuder/Tanis/deHeer/
vGelder/MulderP/vdHeidenAB.B./Terlouw/Gunst/vManen/Eckeveld/Clements/Huijsser/Visser/Karens/Moens/Verschuure.
en veel studenten.
huisman

Bericht door huisman »

Yesenaer schreef:
Veel predikanten gezien o.a. Schipper/vKrimpen/Meeuse/deWit/Melis/Maljaars/Baaijens/Moerkerken/BlokL/vAalst/Schreuder/Tanis/deHeer/
vGelder/MulderP/vdHeidenAB.B./Terlouw/Gunst/vManen/Eckeveld/Clements/Huijsser/Visser/Karens/Moens/Verschuure.
en veel studenten.
handtekeningen gevraagd ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Yesenaer schreef:
Veel predikanten gezien o.a. Schipper/vKrimpen/Meeuse/deWit/Melis/Maljaars/Baaijens/Moerkerken/BlokL/vAalst/Schreuder/Tanis/deHeer/vGelder/MulderP/vdHeidenAB.B./Terlouw/Gunst/vManen/Eckeveld/Clements/Huijsser/Visser/Karens/Moens/Verschuure.
en veel studenten.
Bij predikanten moet er ds voor de naam hier.
Vraag me altijd af waarom mensen naar zo'n dienst gaan als ze geen lid zijn van de gemeente terplekke.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

refo schreef:
Yesenaer schreef:
Veel predikanten gezien o.a. Schipper/vKrimpen/Meeuse/deWit/Melis/Maljaars/Baaijens/Moerkerken/BlokL/vAalst/Schreuder/Tanis/deHeer/vGelder/MulderP/vdHeidenAB.B./Terlouw/Gunst/vManen/Eckeveld/Clements/Huijsser/Visser/Karens/Moens/Verschuure.
en veel studenten.
Vraag me altijd af waarom mensen naar zo'n dienst gaan als ze geen lid zijn van de gemeente terplekke.
Vind ik niet zo raar hoor. Zie het als meeleven. Zelf hoop ik dinsdag naar Houten te gaan terwijl ik daar geen lid ben.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
refo schreef: Bij predikanten moet er ds voor de naam hier.
Vind ik niet zo raar hoor. Zie het als meeleven. Zelf hoop ik dinsdag naar Houten te gaan terwijl ik daar geen lid ben.
:)
BJD

Bericht door BJD »

Wilhelm schreef:
refo schreef:
Yesenaer schreef:
en veel studenten.
Medeleven met wie? Wie kent je daar persoonlijk die jou meeleven op prijs stelt? Nee, zie het meer als een soort 'ramptoerisme' al is dat ook niet het goede woord want het is geen ramp. Maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Nee, vooral voor eigen gemeente idd
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

MEELEVEN WORDT OP PRIJS GESTELD ! of leef jij niet mee met je naaste?
refo

Bericht door refo »

Eerst wordt de halve kerk gereserveerd voor genodigde vreemdelingen. Als dan de rest van de zitplaatsen wordt bezeten door vreemden wordt het al gauw een stoelendans.
Met meeleven heeft het niets van doen. Niemand ziet je zitten.
BJD

Bericht door BJD »

Yesenaer schreef:MEELEVEN WORDT OP PRIJS GESTELD ! of leef jij niet mee met je naaste?
Heb het een paar keer meegemaakt, maar zou eenn volgende keer overwegen niet te gaan. Al die 'belangrijke mensen' die dan ineens allemaal de beste plaatsen in nemen. Wat een circus. Nee, heeft niets met meeleven te maken maar 'ik was erbij' gevoel.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Eens, dat plekken worden afgestaan aan genodigden (los van familie en vrienden) vind ik ook niet goed. Of het moet in een ander kerkgebouw zijn waar meer dan genoeg ruimte is. Regel zou moeten zijn: eigen gemeente eerst. Maar dat is nog wat anders als helemaal niet gaan. Ik zou voorstellen pas 10 minuten voor aanvang mogen anderen dan eigen gemeenteleden de kerk in. Dan is er vaak genoeg ruimte voor de belangstellenden. Ik heb verschillende bevestigingsdiensten meegemaakt. Het zijn vaak mooie diensten, waar de verbondenheid gevoeld wordt.
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:
Yesenaer schreef:MEELEVEN WORDT OP PRIJS GESTELD ! of leef jij niet mee met je naaste?
Heb het een paar keer meegemaakt, maar zou eenn volgende keer overwegen niet te gaan. Al die 'belangrijke mensen' die dan ineens allemaal de beste plaatsen in nemen. Wat een circus. Nee, heeft niets met meeleven te maken maar 'ik was erbij' gevoel.
Belangrijke mensen, circus...
Ik ben er vaak bij geweest, maar hier herken ik niets van. Ik denk dat het probleem eerder zit bij hoe je om je heen kijkt en de dingen ervaart, dan in de dingen zelf.
Ik vind het vaak bemoedigende en indrukwekkende diensten. Het is niet niks als iemand zijn leven in dienst van God wil stellen omdat God hem hiervoor heeft geroepen. In het midden van de kerk die hij hoopt te gaan dienen wordt hij uitgezonden in naam van zijn Zender.
De "belangrijke mensen" zijn of familie en vrienden, of collega-predikanten. Van hen allen begrijp ik goed dat ze zoiets willen meemaken. Om mee te leven, inderdaad. Voor de mensen die er dicht bij betrokken zijn zal dat persoonlijk zijn. Voor mensen die er verder vanaf staan (zoals ik in de meeste diensten waar ik bij was) gaat het meeleven over iets breders: het koninkrijk van God en de voortgang van dat koninkrijk door het roepen en zenden van dienaren.
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
BJD schreef:
Belangrijke mensen, circus...
Ik ben er vaak bij geweest, maar hier herken ik niets van. Ik denk dat het probleem eerder zit bij hoe je om je heen kijkt en de dingen ervaart, dan in de dingen zelf.
Ik vind het vaak bemoedigende en indrukwekkende diensten. Het is niet niks als iemand zijn leven in dienst van God wil stellen omdat God hem hiervoor heeft geroepen. In het midden van de kerk die hij hoopt te gaan dienen wordt hij uitgezonden in naam van zijn Zender.
De "belangrijke mensen" zijn of familie en vrienden, of collega-predikanten. Van hen allen begrijp ik goed dat ze zoiets willen meemaken. Om mee te leven, inderdaad. Voor de mensen die er dicht bij betrokken zijn zal dat persoonlijk zijn. Voor mensen die er verder vanaf staan (zoals ik in de meeste diensten waar ik bij was) gaat het meeleven over iets breders: het koninkrijk van God en de voortgang van dat koninkrijk door het roepen en zenden van dienaren.
Mss herken je het niet omdat je niet als lid een dienst kon bijwonen waar een nieuwe ds werd bevestigd, maar omdAt je op een andere wijze betrokken bent. Familie, vrienden of collega doel ik niet. Meer op die 'geinteresseerde'. Heb het gevoel gehad dat die de gemeente overnamen.. Sterker, voor hun gereserveerde plaatsen (de leden moesten dan maar kijken waar ze gingen zitten, als er al plaats was) voor hun was er koffie, broodjes en weet ik niet wat, de gemeente moest naar huis. En dat is mijn bezwaar, het moet een aangelegenheid van vooral de gemeente zijn en net van iedereen die er van buiten bij betrokken is.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Bij de GG is het ook zo dat het een groot 'spectakel' is, dat trekt mensen aan.
Zo vinden velen het symbolische Bijbel-boven-het-hoofd-houden erg bijzonder (overigens niets mis mee). Dat krijg je als er (terecht) weinig symboliek zit in de normale diensten.
Als studenten eenmaal dominee zijn, en ze van gemeente veranderen is het altijd al veel minder druk.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

BJD schreef: Mss herken je het niet omdat je niet als lid een dienst kon bijwonen waar een nieuwe ds werd bevestigd, maar omdAt je op een andere wijze betrokken bent. Familie, vrienden of collega doel ik niet. Meer op die 'geinteresseerde'. Heb het gevoel gehad dat die de gemeente overnamen.. Sterker, voor hun gereserveerde plaatsen (de leden moesten dan maar kijken waar ze gingen zitten, als er al plaats was) voor hun was er koffie, broodjes en weet ik niet wat, de gemeente moest naar huis. En dat is mijn bezwaar, het moet een aangelegenheid van vooral de gemeente zijn en net van iedereen die er van buiten bij betrokken is.
Wat ik nog erger vind als in de preken voor de gelegenheid vaak de mens centraal staat, in plaats van Christus...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Volgens mij is zo'n dienst alleen voor familie, genodigden en eigen gemeenteleden. Vaak zit de kerk dan meer dan overvol. Vroeger zette de koster dan stoelen in de gangpaden, maar dat mag niet meer van de brandweer en ik zou zeggen: terecht.
Ik zie niet in dat je daar als "nieuwsgierige" heen moet. Je kunt het toch naluisteren per CD of via internet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten