Als je zegt dat de gewone weg de volgorde van de 3-slag is, heb ik er niet zoveel moeite mee, omdat je altijd andere wegen mogelijk laat.peterf schreef:De reden waarom nagenoeg alle oudvaders de drie stukken hebben benadrukt is omdat het buitengewoon belangrijk is te erkennen dat we van onszelf af moeten wil de verzoening in Christus waarde krijgen. Brakel en andere noemen inderdaad wel andere manieren, maar benadrukken dat dit uitzonderingen zijn. Ze benadrukken ook altijd de gewone weg. Wat is daar dan mis mee?
Heden ten dagen horen we liever die andere wegen. De reden is voornamelijk dat we best Christus willen leren kennen maar onszelf niet. Daar ben ik bang voor.
En het is maar net hoe je A Brakel leest; ik vond dat hij juiste benadrukte dat er ook andere wegen zijn dan de 5 die hij onderscheid, en we niet hoeven twijfelen als onze weg er niet beschreven staat..

Zacheus "zocht Jezus te zien". Waarom hij dat wilde, staat er niet bij (en is blijkbaar niet belangrijk genoeg).peterf schreef:Tig is denk ik overdreven. Er zijn voorbeelden waarbij dit minder sterk naar voren komt. Neem het voorbeeld van Zacheus, denk je echt dat hij geen ellendekennis heeft gehad? Waarom gaat hij alles dan terug geven van wie hij iets ontvreemd heeft? En hoe is hij tot die ontdekking gekomen dan?
Nádat Jezus in zijn huis kwam zei hij dat hij bedrog gepleegd had en het terug zou geven (dus niet van te voren).