Helemaal goed!jakobmarin schreef:(..) kunnen we ons best wat bescheiden opstellen als HC-aanhangers.

Daarmee zet je je posting in het goede perspectief.
Helemaal goed!jakobmarin schreef:(..) kunnen we ons best wat bescheiden opstellen als HC-aanhangers.
Prof. Dr. W. Verboom zei dit 10 jaar geleden al in RefDag en is te lezen in Digibron. Hij besluit zijn artikel met:Auto schreef:Welke hoogleraren zijn dat? Want aangezien de ontwikkeling vanaf het begin zo is en dat in het werk van Ursinus toen hij doceerde in Neustadt ook terug te vinden is en tot ongeveer 1950 zo is geleerd, dan moet je wel heel goed onderbouwen waarom dat niet meer zo is. En dan wil ik die bron wel eens lezen. Want zelfs het nieuwe Handboek van de Catechismus rept er niet over.
Zo te zien heeft dan de niet-chronologische opvatting oudere papieren dan de chronologische1. In Heidelberg was er bij het aantreden van Frederik III een stroming die genuancéérd luthers was, richting de gereformeerden (Melanchthon).
2. Het getuigt van wijsheid dat Ursinus zich aansloot bij de drieslag van een in Heidelberg gebruikte lutherse catechismus.
3. De drieslag werd in 1563 in de gereformeerde kerkorde van Heidelberg, in de lijn van de lutherse catechismus van 1558, niet chronologisch opgevat.
De catechismus begínt met de troost en vervolgens wordt er niet gevraagd hoe we tot deze troost komen, maar hoe we in deze troost zullen leven.”
Er is volgens dr. Huijgen een orde in de ontvouwing van de verschillende zondagen aan hand van het centrale thema ”troost”.
Dat is anders dan een bevindelijke uitleg als zou een belevingsweg worden gevolgd van zondag 7 naar zondag 23.
„De orde in de drie stukken is niet bedoeld als een chronologische volgorde.
Je zou kunnen zeggen dat in de Heidelberger de wet naar het evangelie leidt,
maar de wet staat nooit los van het evangelie. Onze ellende leren we kennen door de wet.
Maar wat die wet inhoudt, leert Christus ons in het liefdegebod.”
Stel dat je gelijk hebt, stel dat het inderdaad oorspronkelijk absoluut niet chronologisch bedoeld is (wat ik betwijfel, want ik denk dat het evengoed chronologisch bedoeld is, maargoed). Wat is dan het gevaar volgens jou om het wel heilsordelijk chronologisch te zien?jakobmarin schreef:Prof. Dr. W. Verboom zei dit 10 jaar geleden al in RefDag en is te lezen in Digibron. Hij besluit zijn artikel met:Auto schreef:Welke hoogleraren zijn dat? Want aangezien de ontwikkeling vanaf het begin zo is en dat in het werk van Ursinus toen hij doceerde in Neustadt ook terug te vinden is en tot ongeveer 1950 zo is geleerd, dan moet je wel heel goed onderbouwen waarom dat niet meer zo is. En dan wil ik die bron wel eens lezen. Want zelfs het nieuwe Handboek van de Catechismus rept er niet over.Zo te zien heeft dan de niet-chronologische opvatting oudere papieren dan de chronologische1. In Heidelberg was er bij het aantreden van Frederik III een stroming die genuancéérd luthers was, richting de gereformeerden (Melanchthon).
2. Het getuigt van wijsheid dat Ursinus zich aansloot bij de drieslag van een in Heidelberg gebruikte lutherse catechismus.
3. De drieslag werd in 1563 in de gereformeerde kerkorde van Heidelberg, in de lijn van de lutherse catechismus van 1558, niet chronologisch opgevat.![]()
Omdat Luthersen ook al de 3-slag leerden, maar dan niet-chronologisch.
Dr. Arnold Huijgen (samensteller en mede-auteur Handboek HC) zegt precies hetzelfde in RefDag:De catechismus begínt met de troost en vervolgens wordt er niet gevraagd hoe we tot deze troost komen, maar hoe we in deze troost zullen leven.”
Er is volgens dr. Huijgen een orde in de ontvouwing van de verschillende zondagen aan hand van het centrale thema ”troost”.
Dat is anders dan een bevindelijke uitleg als zou een belevingsweg worden gevolgd van zondag 7 naar zondag 23.
maar de wet staat nooit los van het evangelie. Onze ellende leren we kennen door de wet.
De volgorde ellende/verlossing/dankbaarheid zit er zo ingeprent, dat het maar moeilijk is om andere 'wegen' te zien.peterf schreef:Wat betreft doorleving zonde/ellende, verzoening/verlossing en dankbaarheid is er toch geen omgekeerde weg of andere volgorde jakobmarin? Wat is er dan mis aan om de HC óók chronologisch heilsordelijk te zien?
Ik heb er geen probleem mee als je zegt dat het zo kan gaan, want dat is ook gewoon zo.peterf schreef:Stel dat je gelijk hebt, stel dat het inderdaad oorspronkelijk absoluut niet chronologisch bedoeld is (wat ik betwijfel, want ik denk dat het evengoed chronologisch bedoeld is, maargoed). Wat is dan het gevaar volgens jou om het wel heilsordelijk chronologisch te zien?
Met andere woorden: Wat is precies jouw probleem met de heilsordelijke chronologische uitleg van de drie stukken?
Ik wil nog 1x reageren. Ondanks dat prof. Verboom DE kenner van de HC bij uitstek is neemt hij hier een te snelle conclusie. Bij een document wat hij dan ziet geeft hij aan dat hij denkt dat Ursinus dit stuk ook heeft gekend en dan trekt hij de conclusie dat de HC niet chronologisch is bedoeld. Dit is wel erg kort door de bocht, omdat er veel meer catechismi waren die deze driespan kende (bron handboek HC). Dus dit overtuigt zeker niet.jakobmarin schreef:Prof. Dr. W. Verboom zei dit 10 jaar geleden al in RefDag en is te lezen in Digibron. Hij besluit zijn artikel met:Auto schreef:Welke hoogleraren zijn dat? Want aangezien de ontwikkeling vanaf het begin zo is en dat in het werk van Ursinus toen hij doceerde in Neustadt ook terug te vinden is en tot ongeveer 1950 zo is geleerd, dan moet je wel heel goed onderbouwen waarom dat niet meer zo is. En dan wil ik die bron wel eens lezen. Want zelfs het nieuwe Handboek van de Catechismus rept er niet over.Zo te zien heeft dan de niet-chronologische opvatting oudere papieren dan de chronologische1. In Heidelberg was er bij het aantreden van Frederik III een stroming die genuancéérd luthers was, richting de gereformeerden (Melanchthon).
3. De drieslag werd in 1563 in de gereformeerde kerkorde van Heidelberg, in de lijn van de lutherse catechismus van 1558, niet chronologisch opgevat.![]()
Omdat Luthersen ook al de 3-slag leerden, maar dan niet-chronologisch.
Dr. Arnold Huijgen (samensteller en mede-auteur Handboek HC) zegt precies hetzelfde in RefDag:De catechismus begínt met de troost en vervolgens wordt er niet gevraagd hoe we tot deze troost komen, maar hoe we in deze troost zullen leven.”
Graafland merkt vooral in het eerste gedeelte „theologische gedateerdheid“ op.
„Rondom de termen ‘ellende, verlossing en dankbaarheid’ zijn de antwoorden heel systematisch opgeschreven.
Er staat een redenering dat er zonde is, dat er straf moet komen en dat die moet worden voltrokken.
De kern daarvan is bijbels, maar de uitwerking is historisch bepaald en geformuleerd met instrumenten uit die tijd.
Op zichzelf zijn die begrippen niet verkeerd, maar het is allemaal sterk beredeneerd, waardoor je een soort bekeringssysteem hebt gekregen.
In sommige kerken zie je bovendien dat deze systematische uitleg van ellende, verlossing en dankbaarheid tot chronologische volgorde is verheven.
De ‘drie stukken’ functioneren dan als tijdloze norm en dat is niet in de Bijbel terug te vinden.
Neem de geschiedenis van Jezus Die voorbij Levi’s tolhuis loopt en zegt: ‘Volg Mij.’
Wil je dat in dat systeem kwijt kunnen, dan moet je dus gaan beredeneren dat Levi al zat te tobben in zijn tolhuis voor hij Jezus gehoorzaamde.“
Bron: http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... eformatie/
Zondag op zondag beleving lijkt me niet aan de orde. Hoewel dat bij sommige wel zou kunnen, zie het stuk der ellende. Maar bijvoorbeeld de wet van 1 tot 10 chronologisch leren kennen, of de twaalf artikelen, dat lijkt me een vreemde leer.ejvl schreef:Even voor mijn beeldvorming:
Hebben we het over chronologisch als zijnde zondag op zondag beleving of over chronologisch als het gaat over de 3 stukken, ellende, verlossing en dankbaarheid?
Beetje vreemde redenering, auto. Dr. Huijgen bedoelt natuurlijk: zondag 8 t/m 22 worden toch ook niet chronologisch beleefd (al zullen standenpredikers dat van bepaalde zondagen ook weer wel zeggen), waarom andere zondagen dan wel?Auto schreef:Dr Huijgen plaatst het gaan van zondag 7 naar zondag 23 als dat daarom de HC niet chronologisch bedoeld is. Maar dit is een kenmerkende karikatuur, want tussen 7 en 23 liggen nog heel wat zondagen. Dat is precies wat prof Baars aangeeft je moet het in het geheel zien en dan blijft staan dat de HC nog steeds chronologisch gezien en geleerd kan worden. Misschien past jou daar ook wat bescheidenheid
Dat is niet het enige dat Verboom erover gelezen heeft hoor :-)Auto schreef:Ik wil nog 1x reageren. Ondanks dat prof. Verboom DE kenner van de HC bij uitstek is neemt hij hier een te snelle conclusie. Bij een document wat hij dan ziet geeft hij aan dat hij denkt dat Ursinus dit stuk ook heeft gekend en dan trekt hij de conclusie dat de HC niet chronologisch is bedoeld. Dit is wel erg kort door de bocht, omdat er veel meer catechismi waren die deze driespan kende (bron handboek HC). Dus dit overtuigt zeker niet.
Allereerst mijn excuus richting degene waarop ik reageerde. Ik had een verkeerde emoticon gebruikt. Deze heb ik nu hier even gecorrigeerd.Afgewezen schreef:Beetje vreemde redenering, auto. Dr. Huijgen bedoelt natuurlijk: zondag 8 t/m 22 worden toch ook niet chronologisch beleefd (al zullen standenpredikers dat van bepaalde zondagen ook weer wel zeggen), waarom andere zondagen dan wel?Auto schreef:Dr Huijgen plaatst het gaan van zondag 7 naar zondag 23 als dat daarom de HC niet chronologisch bedoeld is. Maar dit is een kenmerkende karikatuur, want tussen 7 en 23 liggen nog heel wat zondagen. Dat is precies wat prof Baars aangeeft je moet het in het geheel zien en dan blijft staan dat de HC nog steeds chronologisch gezien en geleerd kan worden. Misschien past jou daar ook wat bescheidenheid![]()
Ik ben van mening dat er altijd "iets" is wat uitdrijft naar Christus.peterf schreef:Zondag op zondag beleving lijkt me niet aan de orde. Hoewel dat bij sommige wel zou kunnen, zie het stuk der ellende. Maar bijvoorbeeld de wet van 1 tot 10 chronologisch leren kennen, of de twaalf artikelen, dat lijkt me een vreemde leer.
Het gaat dus om het chronologisch leren van de drie stukken.