Ja, het ligt vast in de geloofstaat in Hem, maar in de stand van het leven kan het weleens bewolkt zijn: Al zijn er wolken, de zon blijft evenwel bestaan.joy schreef:Ik word een beetje stil van deze woorden, vooral van de geestelijke betekenis.SecorDabar schreef:Ja,,Joy, ... en als er van ons werkelijk niets meer over blijft, (zoals u schreef),
dan is er een "verdrinken in de liefde van God":
Het kruis van Golgotha is de ontmoetingsplaats tussen de schuldige zondaar en de zo rechtvaardig vertoornde God.
Door dat bloed wordt de zondaar niet verteerd maar omhelsd en afgekust.
Wat is er dan een verdrinken in de liefde van God,
hoe voelen we dan de vaderlijke toegenegenheid van die eerste persoon tot onze ziel.
Ik zal u tot een Vader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn.
En dat voor de grootste der zondaren...
Verslonden door Zijn Liefde, verdrinken in die Liefde...
De ontmoetingsplaats is inderdaad het Kruis van Golgotha, daar alleen is de aanvaarding door Zijn Zoon.
En het is dan wel eens jammer dat ik de Vaderlijke toegenegenheid van die Eerste Persoon niet altijd voel/ervaar, wegens mijn zonden, en mijn altijd maar weer op spelende oude natuur.
Dat duurt voor mij vaak een tijdje.
Toch mag ik door Zijn Woord steeds weer opnieuw vertrouwen, alles is aan het kruis genageld, en zijn wij als het ware al verslonden, zoals Hij de dood heeft "verslonden"
Zo ook de Zon der Gerechtigheid: Jezus Christus.
Nog een uitdrukking, en dan ga ik eindigen voor vandaag:
Ds. Wilhelmus Schortinghuis (1700-1750) sprak in zijn boek “het innige Christendom”over een:
„versmelten der ziel in de gloed der uitnemende liefde van Christus".
Daar vreesden in die tijd de professoren een mystieke gedachte te zien.
( De grondovertuiging der mystiek van alle tijden is, dat het diepst van ''s mensen ziel een stuk der Godheid is,
en dat de mens door een trapsgewijze voortschrijdende verinnerlijking tot éénwording met het goddelijke moet geraken").
Doch Schortinghuis antwoordde toen: “Helemaal niet. Van een eenheid met het wezen Gods wil ik niet weten.
Met versmelten bedoel ik: „dat heilig verwonderen, aanbidden, eerbiedigen, hartelijk week, aangedaan en smeltende worden
over die onuitsprekelijke volle oceaan en fontein van de liefde van Christus".