Evangeliseren (zonder preken)

Chrisje72

Re: Evangeliseren (zonder preken)

Bericht door Chrisje72 »

ik bedoel eigenlijk in het stukje erboven, over vlijtig werken. Natuurlijk is dat de plicht van een Christen, maar hoe kan je daarin een leesbare brief van Christus zijn, meer dan je collega die net eender werkt? Dat moet dan toch wel met woorden zijn?
helma

Bericht door helma »

Chrisje72 schreef:ik bedoel eigenlijk in het stukje erboven, over vlijtig werken. Natuurlijk is dat de plicht van een Christen, maar hoe kan je daarin een leesbare brief van Christus zijn, meer dan je collega die net eender werkt? Dat moet dan toch wel met woorden zijn?
Het gaat niet in de eerste plaats om ijver; als geloof ik wel dat dat ook een rol kan spelen. (in elk geval pleit het niet voor je christen-zijn als je niet ijverig bent)
Je houding moet zijn als Christus. Dienend. Liefdevol. Barmhartig. Genadig. Jezelf verloochenen.
Je naaste zien zoals Christus naar mensen keek; met innerlijke ontferming bewogen.

Ik denk niet dat je dit kan uitstralen als de Heilige Geest dit niet in je gewerkt heeft/werkt.

Daarom heeft het oproepen tot 'heilig' leven zonder dat Christus gekend wordt eigenlijk iets onmogelijks....je kan de heiligmaking niet plaatsen voor de rechtvaardigmaking.....
Mara

Bericht door Mara »

Chrisje72 schreef:ik bedoel eigenlijk in het stukje erboven, over vlijtig werken. Natuurlijk is dat de plicht van een Christen, maar hoe kan je daarin een leesbare brief van Christus zijn, meer dan je collega die net eender werkt? Dat moet dan toch wel met woorden zijn?
Nee hoor, echt niet.
Het kan door je (werk)houding zijn, iets trachten te betekenen voor je collega's, maar ook door de wijze waarop je in dit leven staat.
Het is toch vaak: gij, geheel anders.
Vele niet-christenen zijn ook ijverig, plichtsgetrouw, tuurlijk.
Maar je kunt door een nuance-verschil HET verschil maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Inderdaad, tegelijk zijn we dan terug bij de kern van het topic onderwerp heel letterlijk genomen.

of te wel Evangeliseren (zonder woorden)

Heel vaak brengen woorden meer schade, dan geen woorden te gebruiken, er gewoon te zijn als het nodig is, te zwijgen als het nodig is....enz...

Of juist ook over heel andere zaken praten dan het Evangelie.....daar hoef je echt niet constant over te praten met je collega's, maar juist wel als "het moment ervoor is" dan wel (dat kan je aanvoelen die momenten en dan "toeslaan")

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

MoesTuin schreef:Inderdaad, tegelijk zijn we dan terug bij de kern van het topic onderwerp heel letterlijk genomen.

of te wel Evangeliseren (zonder woorden)

Heel vaak brengen woorden meer schade, dan geen woorden te gebruiken, er gewoon te zijn als het nodig is, te zwijgen als het nodig is....enz...

Of juist ook over heel andere zaken praten dan het Evangelie.....daar hoef je echt niet constant over te praten met je collega's, maar juist wel als "het moment ervoor is" dan wel (dat kan je aanvoelen die momenten en dan "toeslaan")

MoesTuin
Maar soms zijn woorden wel nodig denk ik. Bv om de eenvoudige reden dat er geen christenen in de buurt wonen. Zie bv dit verslag in het Rd van vandaag http://goo.gl/4HocSO
Plaats reactie