Zwaar christendom (uit: preekje voor kinderen)
Re: Zwaar christendom (uit: preekje voor kinderen)
@DIA:
Nee, dit is een oefening in argumenteren. Maar om te voorkomen dat onze discussie weer geheel verwijderd wordt doe ik er verder het zwijgen toe. Ik ben van mening dat het onreformatorisch is om dergelijke beschuldigingen ongemotiveerd te uiten.
@Moestuin:
Je kunt toch eerst het draadje doorkijken voordat je vraagt wat zwaar christendom is? Dat is precies het onderwerp van gesprek namelijk. Wat mij betreft is het filmpje trouwens vermoedelijk niet tegen de regels, ik krijg er alleen de kriebels van, maar dat is wat anders.
Nee, dit is een oefening in argumenteren. Maar om te voorkomen dat onze discussie weer geheel verwijderd wordt doe ik er verder het zwijgen toe. Ik ben van mening dat het onreformatorisch is om dergelijke beschuldigingen ongemotiveerd te uiten.
@Moestuin:
Je kunt toch eerst het draadje doorkijken voordat je vraagt wat zwaar christendom is? Dat is precies het onderwerp van gesprek namelijk. Wat mij betreft is het filmpje trouwens vermoedelijk niet tegen de regels, ik krijg er alleen de kriebels van, maar dat is wat anders.
Maar dan houd ik me verder buiten deze discussie.DDD schreef:@DIA:
@Moestuin:
Want met deze valse leer kan ik niks, en wordt het enkel verwarring.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik heb het al verwijderd de film. Jammer dat je me quote Dia, want die film krijg ik in jou quote niet weg.
Ik wil niemand op de proef stellen of beledigen
Schrik me een hoedje over beproeving en moderatie?
Ik wil niemand op de proef stellen of beledigen
Schrik me een hoedje over beproeving en moderatie?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Respect voor mijn medemens,MoesTuin schreef:Ik lees nu een reactie op de film dat het niet goed is?
Haal maar weg dan hoor. Vind ik prima, maar in de andere topic waren hele bijdrage tekst en film weg zonder reden. Maar als het bezwaar geeft, verwijder maar. Vind ik prima.
Respect.
niet voor een misleidende leer
die je in een eeuwig ach en wee zal brengen.
En dat is eufemistisch uitgedrukt.
Maar op welke manier zou je dan je medemens willen behoeden?
Hoé?
Hoé?
Weet je dat de Vader je kent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Door te waarschuwen dat men met deze leer bedrogen uitkomt.MoesTuin schreef:Maar op welke manier zou je dan je medemens willen behoeden?
Hoé?
Dit is niet naar het Woord. Hier wordt het Woord verkracht door een menselijke
uitleg, en die tevens het Recht van God onbenoemd laat.
En het is toch waar hoor: Onze God is een verterend Vuur, en daar helpt geen
opgedrongen of een zelf gepakte Jezus tegen.
Gelukkig dat Jezus zelf nooit op deze manier gewaarschuwd heeft.
Hij was gelukkig niet vooral druk met hoe het niet is. En als hij stevig optrad, dan was er een toelichting bij.
Hij was gelukkig niet vooral druk met hoe het niet is. En als hij stevig optrad, dan was er een toelichting bij.
Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij.DDD schreef:Gelukkig dat Jezus zelf nooit op deze manier gewaarschuwd heeft.
En niemand kent de Vader, dan de Zoon, en dien die het de Zoon wil openbaren.
Hier de Goddelijk soevereine vrijmacht.
Dat is de Rots der ergernis, de Steen des aanstoots.
Dat zal waar zijn. Maar dat is hier niet de steen des aanstoots. Dat is dat je ongemotiveerd mensen en zaken veroordeelt en niet kritisch naar jezelf kijkt.
Ik veroordeel geen mens. Als ik iemand zou moeten veroordelen zou ik mezelfDDD schreef:Dat zal waar zijn. Maar dat is hier niet de steen des aanstoots. Dat is dat je ongemotiveerd mensen en zaken veroordeelt en niet kritisch naar jezelf kijkt.
moeten veroordelen.
Zou u uw woorden enigszins duidelijk kunnen maken, zodat iedereen ze begrijpt?
Ik noem een voorbeeld.
Hierboven wordt gevraagd hoe je andere mensen zou willen behoeden voor de eeuwige ondergang.
Het antwoord daarop is dat onze God een verterend vuur is en een gepakte Jezus daar niet tegen helpt. Nog even los van de oneerbiedige uitdrukking is dat niet de manier om mensen op te roepen zich tot God te bekeren. Nergens vinden we in de Bijbel zo'n opmerking. De vrouw uit het Cesarea Filippi zou nog het dichtste bij komen, maar dat was een bijzondere situatie en Jezus kende haar hart.
Vervolgens levert iemand daar commentaar op. En dat commentaar wordt aan de kant geschoven met de opmerking dat Christus een steen des aanstoots is. Dat is wel waar, maar als een Christen eieren tegen het raam van zijn buurman gooit en deze boos wordt is het godslasterlijk om te zeggen dat Christus een steen des aanstoots is wanneer de buurman boos wordt.
In dit geval slaat het ook nergens op.
Een ander voorbeeld van ongemotiveerd mensen veroordelen is één bladzijde terug. Daar beweer je dat iemands bijdrage aan het gesprek een verslag is op het eerste gehoor, zonder op de inhoud te letten. Terwijl je nota bene zelf schuldig bent aan hetgeen je betrokkene verwijt, want het oordeel is niet gebaseerd op een inhoudelijke onderbouwing.
Hierboven wordt gevraagd hoe je andere mensen zou willen behoeden voor de eeuwige ondergang.
Het antwoord daarop is dat onze God een verterend vuur is en een gepakte Jezus daar niet tegen helpt. Nog even los van de oneerbiedige uitdrukking is dat niet de manier om mensen op te roepen zich tot God te bekeren. Nergens vinden we in de Bijbel zo'n opmerking. De vrouw uit het Cesarea Filippi zou nog het dichtste bij komen, maar dat was een bijzondere situatie en Jezus kende haar hart.
Vervolgens levert iemand daar commentaar op. En dat commentaar wordt aan de kant geschoven met de opmerking dat Christus een steen des aanstoots is. Dat is wel waar, maar als een Christen eieren tegen het raam van zijn buurman gooit en deze boos wordt is het godslasterlijk om te zeggen dat Christus een steen des aanstoots is wanneer de buurman boos wordt.
In dit geval slaat het ook nergens op.
Een ander voorbeeld van ongemotiveerd mensen veroordelen is één bladzijde terug. Daar beweer je dat iemands bijdrage aan het gesprek een verslag is op het eerste gehoor, zonder op de inhoud te letten. Terwijl je nota bene zelf schuldig bent aan hetgeen je betrokkene verwijt, want het oordeel is niet gebaseerd op een inhoudelijke onderbouwing.
Zwaar christendom: voor mij is dat een prediking waarin centraal staat dat het zo'n vreselijk donkere tijd is en de Geest niet meer werkt. Het gaat zomaar niet! Er moet heel wat gebeuren... Maar het grote wonder dat alles volbracht is, wordt niet genoemd.
Volgens mij is die niet weggehaald; hier staat hij toch? http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 00#p631500sirdanilot schreef:Gaarne post ik opnieuw de preek van youtube, die buiten de gebaande reformatorische wegen gaat maar mijns inziens toch kan worden gezien als 'zwaar' (want oproepend, klemmend tot bekering) en ook als voluit Bijbels.
De nauwe poort
http://www.youtube.com/watch?v=AYLlcN8s0CY
Moderator, graag toelichting als u dingen verwijdert, anders kan ik niet weten of ik het opnieuw mag plaatsen. Ik zou overigens niet weten waarom dit verwijderd zou moeten worden, want geloofstoerusting (waar dit filmpje van is) is ook onder refo-jongeren actief.
Waarmee ik overigens niets over inhoud van dat filmpje wil zeggen, want ik heb hem niet gezien.
- François Turretini
Voor mij is een preek zwaar als de Heilige Geest er door werkt om te overtuigen van zonde.
Toch een zware preek - en een zwaar christendom - tegelijkertijd tot blijdschap stemmen, als de Heilige Geest ons ontdekt aan onze zonde en ons in onze nood naar de Heere Jezus toe drijft en aan ons getuigt over de rijkdom van het Evangelie.
Zo werkt de Heilige Geest ook in de Bijbel. Er zijn weinig hoofdstukken in de Bijbel waarin de lezer zozeer ontdekt wordt aan zijn zonde als Romeinen 3, maar tegelijkertijd bevestigd Romeinen 3 erg krachtig hoe we van onze nood behouden kunnen worden, door het zoenoffer van Christus.
Zwaarheid en blijdschap over het Evangelie kan denk ik hand in hand gaan als het van God komt.
Toch een zware preek - en een zwaar christendom - tegelijkertijd tot blijdschap stemmen, als de Heilige Geest ons ontdekt aan onze zonde en ons in onze nood naar de Heere Jezus toe drijft en aan ons getuigt over de rijkdom van het Evangelie.
Zo werkt de Heilige Geest ook in de Bijbel. Er zijn weinig hoofdstukken in de Bijbel waarin de lezer zozeer ontdekt wordt aan zijn zonde als Romeinen 3, maar tegelijkertijd bevestigd Romeinen 3 erg krachtig hoe we van onze nood behouden kunnen worden, door het zoenoffer van Christus.
Zwaarheid en blijdschap over het Evangelie kan denk ik hand in hand gaan als het van God komt.