Predikanten twijfelen aan God

olfie

Predikanten twijfelen aan God

Bericht door olfie »

Nederlandse predikante twijfelen aan God.
Spraakmakend nieuws?

Zou dit in bepaalde kringen heersen of kerk-breed?

Of zou hier toch gelden dat een steekproef sterk afhankelijk is van de omgeving waar de proef (voornamelijk) genomen is?

Bron
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Klavier

Bericht door Klavier »

Een predikant die niet in God gelooft?
Wat is zijn roeping dan?
Wat zijn boodschap?
Wat is een kerk?
Een gemeente?
Hier kan ik niet bij. Dit is om heel verdrietig van de worden.
De waarschuwing van Openbaring 2 komt bij me naar voren:

Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.

Laten we bidden dat de Heere de kandelaar niet wegneemt.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Uit de aangehaalde bron:

De verschillen tussen de kerken zijn erg groot. Voorgangers van het Leger des Heils en de Gereformeerde Bond twijfelen helemaal niet aan het bestaan van God terwijl 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Christiaan schreef:... 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen
Een schip op het strand is een baken in zee.
Albert

Bericht door Albert »

Christiaan schreef:... 42 procent van Remonstrantse Broederschap zegt te twijfelen
Dus zelfs in deze groepering is 58 procent er zeker van dat God bestaat.

Wie zijn wij om te wijzen naar anderen? Twijfel of God bestaat kan iedereen overvallen, onafhankelijk van welke kerkelijke stroming je bent.
Christiaan

Albert schreef:

Wie zijn wij om te wijzen naar anderen? Twijfel of God bestaat kan iedereen overvallen, onafhankelijk van welke kerkelijke stroming je bent.
Toch zijn er kerken waar de predikanten niet twijfelen aan God,
het leger des Heils en de Geformeerde Bond.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 22 sep 2006, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Klavier

Bericht door Klavier »

Albert schreef:

Twijfel of God bestaat?
NOOIT! Dat is puur ongeloof.
Wel een uitroepen met Job "Waarom verbergt Gij Uw aangezicht, en houdt mij voor Uw vijand? "
Dat is geen twijfel aan God Zelf, maar een niet zien van Hem waarvan je zeker weet dat Hij IS!
Als een predikant dat niet heeft, dan kan hij zijn schapen niet tot God brengen door middel van Zijn Woord.
Als God op enig moment niet zou bestaan, bestaat ook Zijn Woord niet.
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Klavier schreef:Een predikant die niet in God gelooft?
Wat is zijn roeping dan?
Wat zijn boodschap?
Wat is een kerk?
Een gemeente?
Hier kan ik niet bij. Dit is om heel verdrietig van de worden.
De waarschuwing van Openbaring 2 komt bij me naar voren:

Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.

Nou! Inderdaad.... dat vraag ik mezelf dan ook af? En hoe/ wat preek je in de gemeente als je aan het bestaan van God twijfelt? Hoe kan je dan het aanbod van genade preken? Roept bij mij erg veel vragen op.
Verbazend dat zulke mannen/ vrouwen dan voor het beroep van predikant kiezen!!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Christiaan

Re: Predikanten twijffelen aan God

olfie schreef:Nederlandse predikante twijfelen aan God.
Spraakmakend nieuws?

Zou dit in bepaalde kringen heersen of kerk-breed?

Of zou hier toch gelden dat een steekproef sterk afhankelijk is van de omgeving waar de proef (voornamelijk) genomen is?

Bron
beste Olfie met jou goed vinden voeg ik een bron toe.

Bron IKON

Unionist

Bericht door Unionist »

Heeft Stoffels de kerken rechts van de Bond ook onderzocht? Als ik bevindelijke verhalen lees, blijkt dat deze dominees zich ook weleens afvragen of ze het zich niet allemaal inbeelden.

Maar je vraagt je inderdaad af waarom iemand dominee wordt als hij of zij niet gelooft dat God bestaat. Dan verkoop je toch gebakken lucht? Of je bent gewoon een veredelde maatschappelijk werker, dat kan ook.

Ik heb de indruk dat dat in gemeenten met zo'n dominee al gebeurd is. En voor andere gemeenten geldt dit niet, want hun ds. gelooft wél.

Nu ik dit schrijf, denk ik ineens aan een citaat van ds. Toornvliet: Sommige mensen geloven wel, maar ze geloven het wel.

Wat houdt ons geloof in God concreet in? Is dat religie of relatie?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Albert

Bericht door Albert »

Unionist schreef:Heeft Stoffels de kerken rechts van de Bond ook onderzocht? Als ik bevindelijke verhalen lees, blijkt dat deze dominees zich ook weleens afvragen of ze het zich niet allemaal inbeelden.
Nee, het onderzoek betreft niet de kerken rechts van de Bond, maar alleen de kerkverbanden die participeren in IKON. Zie hier het volledige rapport.

Uit de Remonstrantse Broederschap hebben 12 pastores de enquête ingevuld, dus bij het percentage van 42% gaat het om 5 personen.
Mara

Re: Predikanten twijffelen aan God

Bericht door Mara »

In het AD van gisteren staat een interview met de predikant van de Laurenskerk.
Hij blijkt getrouwd te zijn met een man. Kennelijk mag dat in de Hervormde kerk.
Op de vraag of hij zou kunnen aarden in een gereformeerde gemeenschap, antwoordde hij:
"Nee, de voorstelling dat God alles doet, vind ik buitengemeen beklemmend".

Dan snap je dus het waarom van de thuislezer, ware het niet dat je in Rotterdam gelukkig nog wel een kerk kunt vinden, die Bijbelgetrouw is.

Ook deze uitspraak vind ik nogal opmerkelijk voor een dominee:
Wat maakt u er zo zeker van dat God bestaat?
"God bestaat in mensen, Hij zoekt mensen op en is wat mensen inspireert. Het is onze taak en die van God om ertoe te doen.
Of er van bovenaf iemand op ons neerkijkt? Ik geloof niet in die middeleeuwse voorstelling van het geloof.
God is niet los verkrijgbaar.
En of de hemel bestaat?
Ik weet het niet, als wij een viering hebben, ja.... dán is er even een hemel, hier op aarde."
=====
Arme kerkgangers, wat een arm evangelie. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jakobmarin

Re:

Bericht door jakobmarin »

Klavier schreef:Twijfel of God bestaat?
NOOIT! Dat is puur ongeloof.
Wel een uitroepen met Job "Waarom verbergt Gij Uw aangezicht, en houdt mij voor Uw vijand? "
Dat is geen twijfel aan God Zelf, maar een niet zien van Hem waarvan je zeker weet dat Hij IS!
Als een predikant dat niet heeft, dan kan hij zijn schapen niet tot God brengen door middel van Zijn Woord.
Als God op enig moment niet zou bestaan, bestaat ook Zijn Woord niet.
Dit is het ideaal plaatje, zoals het hoort te zijn.

Maar de praktijk kan helaas anders zijn.
Ik wil het ook niet goedpraten en het duidelijk een zonde (van ongeloof) noemen, maar tegelijk ook dat dit wel kan voorkomen bij (wedergeboren) christenen.
En dat we hier pastoraal mee omgaan en niet alleen zeggen dat het puur ongeloof is, want daar help je zo iemand niet echt mee.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Re: Predikanten twijfelen aan God

Bericht door refo »

Even voor de goed orde: Klavier schreef dat al in 2006.
jakobmarin

Re: Predikanten twijfelen aan God

Bericht door jakobmarin »

refo schreef:Even voor de goed orde: Klavier schreef dat al in 2006.
Daar twijfel ik ook niet aan :)
En ik betwijfel of er sindsdien veel veranderd is daaromtrent...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie