Precies!Wouter28 schreef:Beste Erasmiaan,Erasmiaan schreef:Ik wil niet voor SecorDabars beurt spreken, maar dit zijn allemaal vrome gewichtigheden en een overaccentuering van het onvoorwaardelijk aanbod van genade. Maar hoe nu een mens zondaar wordt voor God, dat hoor je niet meer en dat hoeft niet meer. Gelukkig is er nog een volk dat liever een pak slaag krijgt onder de prediking dat dat het opgebouwd wordt en wat aangepraat wordt. Een volk dat niet bij beschouwing kan leven, maar dat bevindelijk in moet gaan leven de afstand tussen God en hun ziel. Dat is geen nare boodschap, dat is geen voorwaardelijk evangelie, maar dat is het evangelie van vrije genade. Die mensen hoeven geen beloften aan te grijpen, hoeven niet te geloven, hoeven niet tot Jezus te komen, hoeven er niet diep door, maar worden geleidt tot de vrije Fontein van Levend Water, waar ze uit gedrenkt worden om niet. Eerlijk gezegd draait men de kritiek op hun prediking om.
Het is de weg die God gewoonlijk werkt om tot Christus uit te drijven.
Zeker, heb ik nergens ontkend.Maar niet De Weg. Dat is Christus.
Er is een weg naar Christus en dat is de weg die de zondaar, gedreven door de wet, maar ook geleid door de Geest, gaat.Een bepaalde beleving is niet de weg tot Christus.
Dan wat?God werkt zoveel ruimer, echt!
Die hebben onze vaderen, op grond van Gods Woord, in de catechismus beleden. Het stuk der ellende. En die weg vinden we nu door heel de Bijbel terug. Waarom zouden we smeken om schuldvergeving en uitzien naar een Verlosser als we geen last hebben van onze zonde en ellende?Ik zou zo graag willen weten waar die bepaalde beleving nu wordt voorgeschreven in de Bijbel??....
Begint daar de catechismus ook mee (los van de samenvatting van zondag 1)?Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, door het zien op Jezus.
Iets anders kan ik echt niet in de Bijbel vinden....?
Een venijnig stukje. Bevinding is de functionering van (de ambten van) Christus in de zondaar, zoals prof. G. Wisse daar ook van spreekt in zijn boekje "De drie ambten van Christus".Is bevinding het voorschrijven of beschrijven van de bekeringsweg? Is het een soort van controlepost op de weg van het heil? De zelfcontrole mag wel een bescheiden plaats innemen, maar mag nooit de hoofdmoot van de prediking zijn. Het gaat erom dat dit zal leiden tot het middenpaneel: de schildering van het Lam Gods, dat de zonden van de wereld wegneemt (joh.1:29). Zielservaringen kunnen niet verkondigd worden, Christus wel.
Bevinding is onze persoonlijke geloofsbeleving en omgang met God.
Het zelfonderzoek mag geen plaats innemen in de prediking, maar móét een plaats innemen in de prediking. De mens is zo bedriegelijk, zoals ds. R. Kok ook zegt, en moet maar bij de voortduur afgemaand worden van hun eigen gekozen wegen en eigen gekozen bevindingen. Ook Christus had een kenmerkenprediking, als ik bijv. Mattheus 5 lees.
Bovendien moet de schildering van het Lam Gods niet "het middenpaneel" zijn, maar het middelpunt! Zoals Paulus ook zei: "ik heb niet voorgenomen iets onder u te weten dan Jezus Christus en Dien gekruisigd."