Zijn onze zonden ons van harte leed?

Marco

Re: Zijn onze zonden ons van harte leed?

Bericht door Marco »

WimA schreef:Dit klopt helemaal. Zo staat het inderdaad in de Schrift. Maar nu de praktische uitwerking in een mensenleven. Wij hebben God moed- en vrijwillig verlaten. Dat de Heiligen Geest, in de weg van bekering en geloof, een mens op andere gedachten hierover brengt, de moedwillige bedreven zonden worden nu een groot verdriet en de misdaden hebben vergeving nodig, onderschrijft iedereen. Dus ik ben het helemaal met @DIA eens. @Dia vraagt naar de beleving hiervan in de praktijk. Hierop antwoorden vanuit de theorie geeft aan dat zijn vraag niet wordt begrepen.
Maar voor de praktische invulling maakt het een wereld van verschil of je je zonden vergeven weet of niet. Als je weet dat je zonden je vergeven zijn heb je nog steeds verdriet over je zonden en deste meer ga je jezelf ergeren over de zonden waar je maar niet los van komt. Ook dan, of juist dan drijven die zonden je tot Christus. Je hebt hem lief, weet vooral dat Hij jou liefheeft, en toch.. laat je Hem steeds weer zitten. Doe je steeds weer dingen waar je je voor schaamt. En toch neemt Hij het weg.

Als je dat op je laat inwerken, dan krijg je toch vierkant de pest aan jezelf?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Bovenstaande dwaling: Als het Woord opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde. Met deze verlichting van de Geest - door het opengaan van het Woord - kan de mens dus naar Christus gaan en de zaligheid verkrijgen. (geschonken gaven, aan elke hoorder)

Maar eigenlijk heb ik niet veel zin hier weer over te discussiëren. Ik zal pogen de dwalingen hieromtrent op dit forum voorlopig maar te negeren.
Ik denk dat niet iedereen de portee van refo's woorden goed beseft. Anders zouden Luther en GJdeBruijn wel anders hebben gereageerd.
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Bovenstaande dwaling: Als het Woord opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde. Met deze verlichting van de Geest - door het opengaan van het Woord - kan de mens dus naar Christus gaan en de zaligheid verkrijgen. (geschonken gaven, aan elke hoorder)

Maar eigenlijk heb ik niet veel zin hier weer over te discussiëren. Ik zal pogen de dwalingen hieromtrent op dit forum voorlopig maar te negeren.
Ik denk dat niet iedereen de portee van refo's woorden goed beseft. Anders zouden Luther en GJdeBruijn wel anders hebben gereageerd.
Ik zal er blij om zijn als dat inderdaad de reden is.
Wouter28

Bericht door Wouter28 »

Maar... Wat verhinderd u?
Gelooft in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden?
Ja...
Ik wil niet?
Ik wil niet sterven maar leven!
En als ik kom waar ik moet komen dat betekent mij dood?
Wil ik onvoorwaardelijk het hoofd op het blok leggen?
Vluchten we van nature niet voor her Recht van God?
Dat we voelen: Zo Gij in het Recht wilt treden en mijn
ongerechtigheden gadeslaat?
Dat we voelen: Ik kan voor God niet bestaan?
Dat we voelen: Nooit heeft er zo'n mens op deze wereld
rondgelopen?
Dat we soms zelfs denken: Waartoe ben ik toch geboren?
Hebben we dan allemaal zo'n hard hart?
Of heb ik dat alleen maar?
Zomaar wat vragen die bij me opkwamen.
We kunnen allemaal verstandelijk weten dat we schuld hebben.
Maar, zo wordt wel gezegd, met een houdbare schuld kun je oud worden.[/quote][/i]

Hoi Dia,

Hoe kom ik in de schuld eer wij op Christus belofte mogen hopen?
Een "diep schuldgevoel" zoals in bekeringsgeschiedenissen is bij ons niet te vinden

Is er geen hoop voor een zoekende ziel?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Wouter28 schreef:Maar... Wat verhinderd u?
Gelooft in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden?
Ja...
Ik wil niet?
Ik wil niet sterven maar leven!
En als ik kom waar ik moet komen dat betekent mij dood?
Wil ik onvoorwaardelijk het hoofd op het blok leggen?
Vluchten we van nature niet voor her Recht van God?
Dat we voelen: Zo Gij in het Recht wilt treden en mijn
ongerechtigheden gadeslaat?
Dat we voelen: Ik kan voor God niet bestaan?
Dat we voelen: Nooit heeft er zo'n mens op deze wereld
rondgelopen?
Dat we soms zelfs denken: Waartoe ben ik toch geboren?
Hebben we dan allemaal zo'n hard hart?
Of heb ik dat alleen maar?
Zomaar wat vragen die bij me opkwamen.
We kunnen allemaal verstandelijk weten dat we schuld hebben.
Maar, zo wordt wel gezegd, met een houdbare schuld kun je oud worden.

Hoi Dia,

Een "diep schuldgevoel" zoals in bekeringsgeschiedenissen is bij ons niet te vinden

Ik kom van nature nooit in de schuld.
Als we er niet gebracht worden zullen we hoogstens spijt en wroeging krijgen.
Jawel, er loopt nog een volk over deze ondergaande wereld die soms loopt te sterven
onder een vloekende wet.
Dat is een benauwd leven, maar ook een leven dat weet: God is Rechtvaardig en ik
ben doemwaardig.
Is dat een zoekende ziel? ja... Dat zal hij van zichzelf niet zeggen.
Maar als ik zo iemand zie denk ik toch: Dat mens kon wel eens een Toekomst
hebben dat niet sterft als hij/zij sterft.
Begrijp je? Dan heb ik hoop. En zeker, daar is hoop en gegronde hoop voor een
door God in de schuld gebracht mens. En ook: Dat werk gaat door tot de
voleinding der wereld. Als de laatste zal zijn toegebracht, dan is er gaan hoop meer
voor niemand. Dan rest er slecht een eeuwige wanhoop.
Laat we ons dan benaarstigen om die Weg te zoeken, nu die nog te vinden is.
Nu kan iedereen nog zalig worden, maar er is haast bij, voor mij, voor jou en voor
iedereen! De toekomst des Heeren genaakt, en de oordelen hangen laag.
Haat u! Dat geldt een ieder! Haast u!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marco

Bericht door Marco »

Het lijkt er op dat die bekeringsgeschiedenissen voor sommigen een struikelblok vormen om zich te bekeren. Dat 'diepe schuldgevoel' is er niet, en daarom durft men Christus niets te vragen.

Als dat zo is, gooi dan die bekeringsgeschiedenissen weg. Ze staan tussen jou en Christus in. Vraag Christus om vergeving, óók van je geringe schuldbesef!

Tip: De oud papierprijs is hoog. Als je eigen kerk er niets mee kan, ga dan naar de plaatselijke zaterdagamateur-voetbalvereniging. Die kunnen er vast nuttige dingen van doen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Schuldgevoel is geen voorwaarde, geenszinds.
Wel maakt het deel uit "van" maar is geen voorwaarde, en zeker niet iets van ons of van ons gevoel.
Het gevoel is zeer bedrieglijk, de mens telt niet mee, zelfs geen nagelschrapsel.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Men moet zichzelf kennen. Men moet zichzelf kennen door de Wet, want door de Wet is de kennis der zonde. Ik zeg niet hoeveel benauwdheid daarmede gepaard moet gaan, maar men moet zichzelf kennen. Ik zou aan u moeten kunnen verklaren wat ik ben, en wat ik was of wat ik van mijzelf zag, toen Zich Christus openbaarde. We moeten onszelf kennen. We moeten weten waarvan we uitgaan, en wat we op het oog hebben. En als we dit leren verstaan, in een toenemende mate leren verstaan, dan komen we erachter hoe wij van nature staan tegenover God en tegenover onze naaste, hoe wij tegenover onze Schepper en tegenover onze medeschepselen staan als bedriegers, als huichelaars, als mensen die een ander, op welke wijze ook, om de tuin leiden.

We moeten weten wat we zijn, eerst door de Wet, maar dan ook nadat we gezien hebben in de spiegel van het Evangelie, want dit zien brengt een diepere vernedering dan de Wet ooit kan teweegbrengen. “Alle oog zal Hem zien, ook degenen die Hem doorstoken hebben; en alle geslachten der aarde zullen over Hem rouw bedrijven” (Openb. 1:7). En waar dit gezicht is, vrienden, daar laat men zich brengen tot Christus. Men laat zich daar trekken tot Hem. Men gelooft daar in Hem. Men gelooft in de Goddelijke deugden, in Zijn rechtvaardigheid en heiligheid en waarachtigheid, en ook in Zijn liefde, in Zijn liefde, barmhartigheid en genade. Zie, in dat ogenblik ontmoeten de deugden Gods elkander; zie de 85e Psalm.

Bron: Ds. J.P. Paauwe
(Uit: Preek over het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus, 28 februari 1954 te Den Haag. Bundel 2003-’05, blz. 154.)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Men moet zichzelf kennen. Men moet zichzelf kennen door de Wet, want door de Wet is de kennis der zonde.(...)
We moeten onszelf kennen. We moeten weten waarvan we uitgaan, en wat we op het oog hebben. (...)

We moeten weten wat we zijn, eerst door de Wet, maar dan ook nadat we gezien hebben in de spiegel van het Evangelie, want dit zien brengt een diepere vernedering dan de Wet ooit kan teweegbrengen. (...)
Belangrijk is in het oog te houden, dat we vooral niet in onszelf gaan zitten graven of er al dan niet (van harte) zondebesef is
Maar gewoon, zoals je bent, per direct naar Jezus te vluchten.

Anderen zeiden dit zo:
Ralph Erskine n.a.v. Ez. 16 vers 63 : " Hoe kunt u komen tot het oprecht gedenken van uw zonden en tot een ware boetedoening over uw zonden?
Wel, de grote en voorname plicht om u te verootmoedigen is, een blik te werpen op een verzoend God.
Wilt u tot een heilige schaamte gebracht worden?
O, weet dan en geloof dat God in Christus voor u verzoend is over alles wat u gedaan hebt; weet en geloof, dat er genade voor ons is bij God.

C.H. Spurgeon:
"Het berouw zal U Christus niet doen zien,
maar het zien van Christus zal berouw bij u wekken…
Gij moogt van berouw geen Christus maken,
maar gij moet opzien tot Christus om berouw te verkrijgen."

Th. Avinck:
“Ik ben niet genoeg overtuigd”
Antw.:
Behoort dan het openen der blinden ook tot het zaligen of niet?
Behoort het kennen van zonden, en vanwege de zonde een walg
en mishagen aan zichzelf te hebben tot het werk van zaligen of niet?
Ik denk van wel.
Dan moet gij het daarom naar Christus wenden en zulks niet
in eigen persoon eerst willen verrichten eer gij tot Christus komt!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Men moet zichzelf kennen. Men moet zichzelf kennen door de Wet, want door de Wet is de kennis der zonde.(...)
We moeten onszelf kennen. We moeten weten waarvan we uitgaan, en wat we op het oog hebben. (...)

We moeten weten wat we zijn, eerst door de Wet, maar dan ook nadat we gezien hebben in de spiegel van het Evangelie, want dit zien brengt een diepere vernedering dan de Wet ooit kan teweegbrengen. (...)
Belangrijk is in het oog te houden, dat we vooral niet in onszelf gaan zitten graven of er al dan niet (van harte) zondebesef is
Maar gewoon, zoals je bent, per direct naar Jezus te vluchten.

Anderen zeiden dit zo:
Ralph Erskine n.a.v. Ez. 16 vers 63 : " Hoe kunt u komen tot het oprecht gedenken van uw zonden en tot een ware boetedoening over uw zonden?
Wel, de grote en voorname plicht om u te verootmoedigen is, een blik te werpen op een verzoend God.
Wilt u tot een heilige schaamte gebracht worden?
O, weet dan en geloof dat God in Christus voor u verzoend is over alles wat u gedaan hebt; weet en geloof, dat er genade voor ons is bij God.

C.H. Spurgeon:
"Het berouw zal U Christus niet doen zien,
maar het zien van Christus zal berouw bij u wekken…
Gij moogt van berouw geen Christus maken,
maar gij moet opzien tot Christus om berouw te verkrijgen."

Th. Avinck:
“Ik ben niet genoeg overtuigd”
Antw.:
Behoort dan het openen der blinden ook tot het zaligen of niet?
Behoort het kennen van zonden, en vanwege de zonde een walg
en mishagen aan zichzelf te hebben tot het werk van zaligen of niet?
Ik denk van wel.
Dan moet gij het daarom naar Christus wenden en zulks niet
in eigen persoon eerst willen verrichten eer gij tot Christus komt!
De Wachter Sions 18 november 2004: Ds. J. Roos
We roepen u op om tot Christus te komen zoals u bent, namelijk als een zondaar.
Weet, dat zolang u Christus blijft verachten,
u het gewicht van de eeuwige heerlijkheid niet waard bent, maar de eeuwige dood.
Ik wens van harte, dat Christus voor u alles mag worden.

De Wachter Sions, 24 juni 2004: Ds. Mallan:
Och, ik hoop dat je voor God eens in mag vallen zoals je bent. Je behoeft niet anders te zijn dan datje bent. God haat de onoprechtheid. Adam wilde zijn misdaad voor God verbergen, maar hij moest maar eerlijk zeggen dat hij van die boom gegeten had. Het wacht nergens anders op dan dat er niet anders dan schuld bij ons overblijft. Voor zulk een mens is er een Zaligmaker, voor Wie de schuld nooit te groot kan zijn. Zijn genade is veel meer overvloedig. En nu zult u zeggen dat u daar maar niet toe kunt komen. Nee, het is waar dat de Heere daar een mens moet brengen. Dat geldt ook die vrouw of dat meisje aan wie ik tegelijk nu zit te schrijven. Ze is er bang voor dat ze net als Ananias en Saffira is. Maar ze is niet net eender, want Ananias en Saffira zouden zo''n brief niet aan me geschreven hebben. Die deden bedrieglijk hun werk. Ze hadden Christus tot hun zaligheid niet nodig. En dat in zulk een tijd waarin die Persoon door Zijn Geest zo krachtig Zijn werk deed. Ze dachten alleen maar om geld en om hun eer. Maar ik geloof dat het bij jullie toch wel anders is. Je schijnt niets anders te hebben om aan de voeten der apostelen te leggen dan dat je me hebt geschreven. Nu wens ik je daarin niet op te bouwen, maar ik wens je de weg naar die Persoon aan te wijzen, want het is een getrouw woord en aller aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld is gekomen om zondaren zalig te maken.

Waar ligt nu de haper bij jullie? Wel, datje altijd nog een beetje beter wilt zijn dan dat je bent. Als je voor God moet komen zoals je bent, dan heb je niets goeds te verwachten en daar ben je bang voor. Nu komen me zo ineens die regels in mijn gedachten die we vinden in de 32e Psalm naar de berijming van Datheen. In het derde vers van die Psalm horen we de dichter zeggen:

Maar mijn zonden heb ik U bekend, Heere! En niet bedekt; die sprak ik benauwd zeere; Ik wil den Heer'' belijden mijn misdaad. En Gij vergaaft mij al mijn zonden kwaad.

In het eerste vers horen we de dichter zeggen: Hoe gelukzalig is die mens bevonden. Die God niet toe en rekent zijne zonden! In wiens geest niet woont enige schakheid. Noch geen bedrog ofte geveinsdigheid.

Die geveinsdigheid was wel bij Ananias en Saffira te vinden. Daarom liep het zo slecht met hen a£ Maar nu kom ik nog weer terug op het derde versje in die Psalm. Dat versje eindigt met ons te zeggen:

Hierom zullen U tot bekwame tijden, Alle heiligen bidden in kruis en lijden; Zodat hen der benauwdheid watervloed Niet schaden zal door Uw genade goed.

Ik hoop dat jullie tot al die heiligen zullen mogen behoren. Dan loopt het niet slecht met je af O, die God wil toch zo goed zijn voor een slecht mens! Je kunt Hem alleen met schuld maar dienen. Als je anders en beter wilt zijn dan dat je bent, kan Hem dat niet behagen. Dat is dus een zuiver Evangeliewoord dat ik je nu doe horen. Vraag er toch maar om of de Heere je daar wil brengen. Dan kan die dierbare Persoon des Middelaars Zich in Zijn volheerlijke bediening door je doen kennen. Toen Hij op aarde was, konden alleen zondaren maar bij Hem terecht. De farizeeërs en wet-en schriftgeleerden kregen niets goeds van Hem te horen. Hij noemde ze geveinsden en adderengebroedsels. Daar konden ze het mee doen. Waar was Hij nu voor in de wereld gekomen? Toch niet om de mensen met een beetje godsdienst en wettische vroomheid te helpen? Nee, alleen om mensen te helpen, die zich met hun schuld geheel verloren zagen. Die konden zichzelf niet van die schuld verlossen. Maar Hij heeft hun schuld op Zich genomen, alsof Hij die bedreven had. En Hij heeft voor hen de straf willen dragen. Nu is er voor hen geen straf meer. Hij wil Zich zeer liefderijk aan hun ziel openbaren en tot hun zaligheid door hen doen kennen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Het wacht nergens anders op dan dat er niet anders dan schuld bij ons overblijft. Voor zulk een mens is er een Zaligmaker, voor Wie de schuld nooit te groot kan zijn. Zijn genade is veel meer overvloedig. En nu zult u zeggen dat u daar maar niet toe kunt komen. Nee, het is waar dat de Heere daar een mens moet brengen. (...)

Waar was Hij nu voor in de wereld gekomen? Toch niet om de mensen met een beetje godsdienst en wettische vroomheid te helpen? Nee, alleen om mensen te helpen, die zich met hun schuld geheel verloren zagen. Die konden zichzelf niet van die schuld verlossen. Maar Hij heeft hun schuld op Zich genomen, alsof Hij die bedreven had. En Hij heeft voor hen de straf willen dragen. Nu is er voor hen geen straf meer. Hij wil Zich zeer liefderijk aan hun ziel openbaren en tot hun zaligheid door hen doen kennen.
Wellicht onbedoeld, maar hier horen/lezen sommigen toch weer voorwaarden in, nl. om 'zulk een mens' te worden, waar er 'niets dan schuld overblijft' en 'die zich met hun schuld geheel verloren zagen'.

Dat is juist wat Erskine niet zegt, maar het direct zien op Jezus, waardoor je pas echt je schuld gaat zien. Niet andersom.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Het wacht nergens anders op dan dat er niet anders dan schuld bij ons overblijft. Voor zulk een mens is er een Zaligmaker, voor Wie de schuld nooit te groot kan zijn. Zijn genade is veel meer overvloedig. En nu zult u zeggen dat u daar maar niet toe kunt komen. Nee, het is waar dat de Heere daar een mens moet brengen. (...)

Waar was Hij nu voor in de wereld gekomen? Toch niet om de mensen met een beetje godsdienst en wettische vroomheid te helpen? Nee, alleen om mensen te helpen, die zich met hun schuld geheel verloren zagen. Die konden zichzelf niet van die schuld verlossen. Maar Hij heeft hun schuld op Zich genomen, alsof Hij die bedreven had. En Hij heeft voor hen de straf willen dragen. Nu is er voor hen geen straf meer. Hij wil Zich zeer liefderijk aan hun ziel openbaren en tot hun zaligheid door hen doen kennen.
Wellicht onbedoeld, maar hier horen/lezen sommigen toch weer voorwaarden in, nl. om 'zulk een mens' te worden, waar er 'niets dan schuld overblijft' en 'die zich met hun schuld geheel verloren zagen'.

Dat is juist wat Erskine niet zegt, maar het direct zien op Jezus, waardoor je pas echt je schuld gaat zien. Niet andersom.
Ja maar Jezus is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Zolang we nog iets van onszelf vast kunnen houden, zou Jezus toch geen volkomen
Zaligmaker zijn? Dan zou er iets in de mens overschieten, en komt God niet aan Zijn eer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:In het topic: "Zijn onze zonden ons van harte leed" staat een veel belangwekkender posting nog op een reactie van @Luther en @GJdeBruijn te wachten. Deze posting:
WimA schreef:
Afgewezen schreef:
Ik zal er blij om zijn als dat inderdaad de reden is.
WimA is toch wel een humorist, vind ik....
Eerst zegt hij dat hij geen zin heeft om te discussiëren over dit thema, en nu vraagt hij om een reactie.
Maar goed, het antwoord staat een paar postings eerder. Hier: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 79#p625379
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:

Ja maar Jezus is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Zaligmaker zijn? Dan zou er iets in de mens overschieten, en komt God niet aan Zijn eer.
Ja maar.. Nee! Geen voorwaarden neerleggen!

Juist die voorwaarden maken dat er iets van onszelf in zou komen te zitten. Zie op Jezus. Hij laat je je schuld wel zien, zodat er niets over blijft. Juist zo komt Hij tot zijn eer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:

Ja maar.. Nee! Geen voorwaarden neerleggen!

Juist die voorwaarden maken dat er iets van onszelf in zou komen te zitten. Zie op Jezus. Hij laat je je schuld wel zien, zodat er niets over blijft. Juist zo komt Hij tot zijn eer.
Nou kun, even met eerbied gesproken,
en niet wegschuilend acht je onmacht,
kun jij Hem pakken?
Kun jij iets doen wat Hem behaaglijk is?

En i.p.v. jij kan je vanzelf iedereen lezen.
Plaats reactie