Ik las op CIP.nl een interview met een vrouwelijke predikant. Daar wil ik het verder niet over hebben, wel over een uitspraak van haar.
Volgens Jolande is het tijd voor een cultuuromslag binnen de kerken. "Nu is de predikant nog te vaak 'een schaap met vijf poten'. Van een predikant wordt ontzettend veel verwacht. We moeten professionals zijn, in staat om processen binnen de gemeente te managen. En daarnaast ook nog goed met jongeren en ouderen kunnen omgaan. Ook wordt er goed Bijbels onderwijs van je verlangd. En ergens snap ik dat wel, want gemeenten willen waar voor hun geld. En doordat predikanten over het algemeen goed worden opgeleid, krijgen kerken de neiging om op de dominee te leunen. Maar een predikant kan niet alles in zijn of haar eentje oplossen."
"Uiteindelijk gaat het binnen de gemeenten om het bereiken van mensen. Echter: de meesten bevinden zich niet in de kerk, maar erbuiten." Jolande vindt dat daarvoor meer nodig is dan alleen de kerkdiensten zoals we die kennen.
Het gaat met name om de rood gemaakte zin. Wat vinden wij daarvan, heeft zij een punt?
Maar dominee staat toch niet alleen, aan zijn zijde heeft hij toch een kerkenraad?
De predikant - als manager?
De predikant - als manager?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: De predikant - als manager?
Ik weet niet hoe ik daarover moet denken. Ik pas me aan zoals het nu is.
Wat ik begrijp van evangelischen, is dat bij hun meerdere voorgangers etc zijn. De gemeente doet meer met z'n allen. Ik denk niet dat je daar snel overspannen mensen hebt, maar ik kan me vergissen, want overspannen zijn heeft met meerdere factoren te maken.
Ik denk zeker dat het managen van sommige dominees niet goed ging, waardoor er kerkelijke ontwikkelingen onstaan zijn, die niet positief genoemd hoeven te worden. Kun je dat een dominee kwalijk nemen? Ik denk eerder de gemeente, omdat ieder zo zijn talenten van God heeft ontvangen en die dus 'mogen' inzetten zoals ze bedoeld zijn.
Tja, vrouwen hebben nu eenmaal hun inzichten...
waar mannen er slim aan doen, ze serieus te nemen. 
P.S. eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik op dit moment geen kerkelijk werk doe... dus ja, wat kan ik dan zeggen..
Wat ik begrijp van evangelischen, is dat bij hun meerdere voorgangers etc zijn. De gemeente doet meer met z'n allen. Ik denk niet dat je daar snel overspannen mensen hebt, maar ik kan me vergissen, want overspannen zijn heeft met meerdere factoren te maken.
Ik denk zeker dat het managen van sommige dominees niet goed ging, waardoor er kerkelijke ontwikkelingen onstaan zijn, die niet positief genoemd hoeven te worden. Kun je dat een dominee kwalijk nemen? Ik denk eerder de gemeente, omdat ieder zo zijn talenten van God heeft ontvangen en die dus 'mogen' inzetten zoals ze bedoeld zijn.
Tja, vrouwen hebben nu eenmaal hun inzichten...

P.S. eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik op dit moment geen kerkelijk werk doe... dus ja, wat kan ik dan zeggen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry