Zijn onze zonden ons van harte leed?
Re: Zijn onze zonden ons van harte leed?
De praktijk is altijd dat de zondaar naar Christus vlucht. Daarom schreef ik eerder dat het daar om gaat. Al zouden we maar 1 zonde zien (terwijl we er zoveel hebben) en die brengt ons aan de voeten van het Lam Gods, om daar te blijven totdat we vrede hebben gevonden, dan is dat genoeg. En als we zo naar Hem vluchten wordt het een wonder dat Hijzelf zegt: 'wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.'
McCheyne zegt het zo mooi:dennis schreef:De praktijk is altijd dat de zondaar naar Christus vlucht. Daarom schreef ik eerder dat het daar om gaat. Al zouden we maar 1 zonde zien (terwijl we er zoveel hebben) en die brengt ons aan de voeten van het Lam Gods, om daar te blijven totdat we vrede hebben gevonden, dan is dat genoeg. En als we zo naar Hem vluchten wordt het een wonder dat Hijzelf zegt: 'wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.'
Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van ‘t Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
‘k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wie heeft zich zo niet leren kennen?Mara schreef: McCheyne zegt het zo mooi:
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk
...Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt...Mara schreef:McCheyne zegt het zo mooi:dennis schreef:De praktijk is altijd dat de zondaar naar Christus vlucht. Daarom schreef ik eerder dat het daar om gaat. Al zouden we maar 1 zonde zien (terwijl we er zoveel hebben) en die brengt ons aan de voeten van het Lam Gods, om daar te blijven totdat we vrede hebben gevonden, dan is dat genoeg. En als we zo naar Hem vluchten wordt het een wonder dat Hijzelf zegt: 'wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen.'
Al sprak daar een stem uit de heilige blaân
van ‘t Lam, met de zonden der wereld belaân,
ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
‘k stond blind en van verre, in mij zelven zo rijk.
Toen vluchtte ik tot Jezus, Hij heeft mij gered!
De Heilige Geest drijft uit tot Christus, juist omdat je dan ziet dat al je deugd een wegwerpelijk kleed is. Daar moet je niet naar blijven zien, maar je redding buiten jezelf zoeken. vluchten, klinkt als hard wegrennen van wat je net hebt gezien. Je ondeugd, je zonden.
Nou, met de theorie zit het wel goed.
Vergeet evenwel niet naar Christus te gaan. 'Zondekennis' of niet.
Voor je het weet is de tijd om en een vagevuur kent het protestantisme niet.
Want: elke keer als de bijbel opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde.
refo schreef:Nou, met de theorie zit het wel goed.
Ja, het is echt serieus. Die dood lijkt zover weg, maar het kan zo snel al jouw beurt zijn. Toch, al zou er een vagevuur zijn, dan nog zou ik wensen dat je de Heere leert kennen, nu al, in deze tijd. God is zo ongelooflijk, zo lief, zo goed, zo eeuwig trouw, ik kan me eigenlijk niet meer voorstellen hoe het zou moeten zijn als je zonder Hem zou leven. De vergeving op zichzelf al, dat is wat... te weten je zonden voor eeuwig te zijn vergeven. Maar ook hoe Hij is in het dagelijks leven, dan nog maakt Hij alles, zodat ik mij verwonderen moet.
Je kunt aan de Heere alles vragen. Doen hoor!
Weet je, er is niemand die je liefde zo waard is als God.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Wat is dit nu dan???refo schreef:Vergeet evenwel niet naar Christus te gaan. 'Zondekennis' of niet.
-
Refo waarschuwt terecht voor letterwijsheid zonder Christus: Mensen die het goed weten en precies weten hoe een mens bekeerd moet worden en de dogmatiek van buiten kennen en ondertussen vijand van Christus en Zijn genade zijn en blijven.alias schreef:Wat is dit nu dan???refo schreef:Vergeet evenwel niet naar Christus te gaan. 'Zondekennis' of niet.
Amen!refo schreef:Nou, met de theorie zit het wel goed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mag boven bovenstaande postings als titel worden neergezet: "De hoofdwaling in de reformatorische kerken?"Luther schreef:Amen!refo schreef:Nou, met de theorie zit het wel goed.
Dit als een "gevaar" bordje. Wel zo netjes naar de naaste, het doen uitgaan van een waarschuwing als zandgrond wordt aangetroffen.
-
Wie waarschuwt nu wie?WimA schreef:Mag boven bovenstaande postings als titel worden neergezet: "De hoofdwaling in de reformatorische kerken?"Luther schreef:Amen!refo schreef:Nou, met de theorie zit het wel goed.
Dit als een "gevaar" bordje. Wel zo netjes naar de naaste, het doen uitgaan van een waarschuwing als zandgrond wordt aangetroffen.

Kun je dit toelichten WimA? Zover ik het begrijp wordt er in dit topic gesproken over ellendekennis. Er wordt daarbij gewezen op het feit dat we evenwel (=óók) Christus persoonlijk moeten kennen. Dat is toch geen zandgrond?
Vandaar de waarschuwing ook. Het onderscheidend vermogen is weg lijkt het wel. Het zinnetje in bovenstaande posting is een grote dwaling.GJdeBruijn schreef:Wie waarschuwt nu wie?WimA schreef:Mag boven bovenstaande postings als titel worden neergezet: "De hoofdwaling in de reformatorische kerken?"Luther schreef:Amen!refo schreef:Nou, met de theorie zit het wel goed.
Kun je dit toelichten WimA? Zover ik het begrijp wordt er in dit topic gesproken over ellendekennis. Er wordt daarbij gewezen op het feit dat we ook (evenwel) Christus persoonlijk moeten kennen. Dat is toch geen zandgrond?
Kijk het is - vanouds her - allemaal dezelfde dwaling. De dwaling is: Of door de vermogens van de natuurlijk mens zelf of door een "genadegift" van God die aan ieder natuurlijk mens onder de bediening van het verbond wordt geschonken kan de mens de zaligheid in bezit krijgen. Welke moeilijke woorden men er ook verder voor wil gebruiken, het komt allemaal neer op bovenstaande dwaling. Kijk maar:Want: elke keer als de bijbel opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde.
Joden: De wet leidt tot de zaligheid. De mens kan de wet houden en daarmee kan de mens zijn eigen zaligheid verdienen. (natuurlijke vermogens)
Rome: De mens kan zijn best doen, de Heere beloont dit met genade waardoor de mens nog meer goede dingen kan doen. Daardoor kan de mens zelf zijn zaligheid bereiken. (geschonken gaven)
Remonstrants: De mens maakt zelf de keuze om te geloven. Het geloof leidt tot de zaligheid. Daardoor kan de mens - door eigen keuze - de zaligheid verkrijgen. (natuurlijke vermogens, "voorgezien geloof")
Bovenstaande dwaling: Als het Woord opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde. Met deze verlichting van de Geest - door het opengaan van het Woord - kan de mens dus naar Christus gaan en de zaligheid verkrijgen. (geschonken gaven, aan elke hoorder)
Maar eigenlijk heb ik niet veel zin hier weer over te discussiëren. Ik zal pogen de dwalingen hieromtrent op dit forum voorlopig maar te negeren.
Waar zegt @refo dat de Heilige Geest hier buiten gelaten kan worden of wordt?WimA schreef: Bovenstaande dwaling: Als het Woord opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde. Met deze verlichting van de Geest - door het opengaan van het Woord - kan de mens dus naar Christus gaan en de zaligheid verkrijgen. (geschonken gaven, aan elke hoorder)
Maar eigenlijk heb ik niet veel zin hier weer over te discussiëren. Ik zal pogen de dwalingen hieromtrent op dit forum voorlopig maar te negeren.
Waar zegt @refo dat de die ontdekking ook vrucht draagt in iemands leven?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
gelukkig is dit waar, anders zou Gods Woord onbetrouwbaar zijn. Het is wat anders te zeggen dat mensen zich dat van nature laten gezeggen. Daar is meer voor nodig.Refo schreef:Want: elke keer als de bijbel opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde.
Bovenstaande domweg als dwaling wegzetten is wel erg kort door de bocht en weinig constructief te noemen in een discussie.
Inderdaad! En op deze wijze heb ik 'm ook gelezen.GJdeBruijn schreef:gelukkig is dit waar, anders zou Gods Woord onbetrouwbaar zijn. Het is wat anders te zeggen dat mensen zich dat van nature laten gezeggen. Daar is meer voor nodig.Refo schreef:Want: elke keer als de bijbel opengaat ontdekt de Geest je aan de zonde.
Bovenstaande domweg als dwaling wegzetten is wel erg kort door de bocht en weinig constructief te noemen in een discussie.