Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

-DIA-

Re: Van koningin Beatrix naar koning Willem-Alexander

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_740751

Schokkend.
Dit moet (naar ik hopen mag) voor het koningshuis toch ook heel schokkend zijn?
Is dit nog iets anders te benoemen, dan met De Grote Afval?
Lees toespraak in de brochure "De Grote Afval" die in 1966 (meen ik) door ds. Van Haaren.
Dat was een profetisch gezicht op deze tijd. Van harte aanbevolen voor
mensen die NU leven!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Schokkend.
Dat is zeker schokkend.
Hij heeft toch een soort voorbeeldfunctie. De kans bestaat dat mensen nu zeggen: zie je wel, hij ook!
Ik geloof ook niet meer, want als hij het zegt.
Het beeld dat hij oproept met zijn uitspraak:

Een van de grootste obstakels voor het geloof in een persoonlijk God is voor Ter Linden de wreedheid van de natuur. „Hoe verhoudt zich het bittere raadsel van het lijden in de natuur tot die God die zich in de Bijbel doet kennen als een God van liefde en barmhartigheid?”

Hij zou toch moeten weten dat het hier op aarde verdorven is door de zondeval en dus de gehele schepping zucht onder het oordeel?
Wanneer God zich niet laat kennen als een lieve Heere Jezus, haken de mensen af.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:

Schokkend.
Dat is zeker schokkend.
Hij heeft toch een soort voorbeeldfunctie. De kans bestaat dat mensen nu zeggen: zie je wel, hij ook!
Ik geloof ook niet meer, want als hij het zegt.
Het beeld dat hij oproept met zijn uitspraak:

Een van de grootste obstakels voor het geloof in een persoonlijk God is voor Ter Linden de wreedheid van de natuur. „Hoe verhoudt zich het bittere raadsel van het lijden in de natuur tot die God die zich in de Bijbel doet kennen als een God van liefde en barmhartigheid?”

Hij zou toch moeten weten dat het hier op aarde verdorven is door de zondeval en dus de gehele schepping zucht onder het oordeel?
Wanneer God zich niet laat kennen als een lieve Heere Jezus, haken de mensen af.
Het gaat nu niet zozeer om de drijfveren van ds. Ter Linden, als wel om het feit dat hij de 'hofpredikant' van de Oranjes is. Er is dus geen reden om al te positief gestemd te zijn over het gelovig zijn van het koningshuis.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Schokkend.
Mwah, schokkend valt wel mee. Ds. ter Linden heeft zich al veel eerder, maar bedekter, hierover uitgelaten. Dit is opzich niet nieuw.

Waar ik me dan wel over verbaas, is dat hij nog wel predikant wil blijven?!?

En het is tenslotte ook een oude man, de jongere generatie heeft hier verder weinig mee, en is dit standpunt ook van een uitstervend ras (evenals ds. Hendrikse trouwens).

Pijnlijk vind ik wel dat ons Koningshuis zo verbonden lijkt met deze ds.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

We zouden dit topc kunnen hernoemen: `van koningin Beatrix via koning Willem Alexander naar Ds Carel ter Linden......
Het is natuurlijk nogal wat....
In mijn Haagse jaren heb ik veel onder het gehoor van Ds ter Linden gezeten en me heus weleens afgevraagd: `wat geloof jij nu eigenlijk nog`.....
In zijn persoonlijk leven heeft hij ook wel wat te verstouwen gehad. Zijn eerste vrouw was zwaar ziek en is overleden en ook zijn zwager (eveneens predikant in Den Haag) met wie hij zich zeer verbonden wist (al was deze de confessionele richting toegedaan). Deze overleed zeer plotseling. Zulke dingen kunnen er bij een mens diep ingrijpen als je een niet te sterk geloof hebt.
We zullen maar niet al te hard oordelen (dat kunnen we - getuige soms de diverse reacties op allerlei postings) maar Ds Carel ter Linden opdragen in het gebed tot de Heer.
Dat is de enige èn Koninklijke weg.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Eppo Gremdaat schreef:We zullen maar niet al te hard oordelen (dat kunnen we - getuige soms de diverse reacties op allerlei postings) maar Ds Carel ter Linden opdragen in het gebed tot de Heer.
Dat is de enige èn Koninklijke weg.
Zo kun je natuurlijk alles recht praten wat krom is. En jezelf het brevet van zachtmoedigheid opspelden ten opzichte van alle die 'harde mensen' op RF.
Eppo Gremdaat

Vraagt God dat niet van ons?
Zachtmoedigheid, vriendelijkheid, liefde, gebed voor de ander zijn vaak ver te zoeken op dit forum.
En als je niet in het `forumstraatje`past dan lig je er uit.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het met alles eens moet zijn en met alle winden mee moet waaien
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Eppo Gremdaat schreef:Vraagt God dat niet van ons?
Zachtmoedigheid, vriendelijkheid, liefde, gebed voor de ander zijn vaak ver te zoeken op dit forum.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het met alles eens moet zijn en met alle winden mee moet waaien
Juist, dat laatste dus. Verder word ik moe van je voortdurende kritiek op de kritiek van je medeforumleden...
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Eppo Gremdaat schreef:Vraagt God dat niet van ons?
ja dat is waar wat u schrijft.
Het wordt in Gods Woord dan ook bevolen, om zelfs voor onze vijanden te bidden, zegent ze en vervloekt niet.
Romeinen 12.

Aan de andere kant mogen wij elkaar opscherpen met liefde tot de waarheid die naar de Godzaligheid is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Eppo Gremdaat

Afgewezen schreef:
Juist, dat laatste dus. Verder word ik moe van je voortdurende kritiek op de kritiek van je medeforumleden...
Dat laatste valt wel mee, het is maar hoe je het bekijkt......
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

„Daarna kreeg ik met onzen koning te doen, of de Heere onze koning daartoe nog gebruiken wilde, dewijl er voor Hem toch niets te wonderlijk is. Maar na veel verzuchtingen toonde mij de Heere dat de koning het niet zou zijn die Hij daartoe verkoren had. Want de koning werd voor mijn aangezicht afgesneden als regerend vorst en ook niemand van zijn huis. Maar ik heb over ons land zien komen een Republikeinse regering in de vreze Gods en alzo de Kerk geheel vrij gezien van den staat.”

Ik geloof dat hier wellicht bedoeld wordt dat haar gebed voor de koning en zijn huis.

Verder, wat dergelijke profetieën betreft hebben we te merken op de uitkomst.
Geschiedt het, dan is het uit God, zo niet dan is het een valse profetie.
Dat is duidelijk in het Woord te lezen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:„Daarna kreeg ik met onzen koning te doen, of de Heere onze koning daartoe nog gebruiken wilde, dewijl er voor Hem toch niets te wonderlijk is. Maar na veel verzuchtingen toonde mij de Heere dat de koning het niet zou zijn die Hij daartoe verkoren had. Want de koning werd voor mijn aangezicht afgesneden als regerend vorst en ook niemand van zijn huis. Maar ik heb over ons land zien komen een Republikeinse regering in de vreze Gods en alzo de Kerk geheel vrij gezien van den staat.”

Ik geloof dat hier wellicht bedoeld wordt dat haar gebed voor de koning en zijn huis.

Verder, wat dergelijke profetieën betreft hebben we te merken op de uitkomst.
Geschiedt het, dan is het uit God, zo niet dan is het een valse profetie.
Dat is duidelijk in het Woord te lezen.
Precies!
De heer Mastenbroek zegt dan ook verstandige woorden in het RD:
Mastenbroek: „Met dit soort profetische uitspraken moet je altijd heel voorzichtig zijn. Heel veel gaat van mond tot mond, al dan niet wat aangedikt. Maar de bronnen zijn vaak moeilijk te achterhalen. Bovendien worden veel dergelijke voorzeggingen ingehaald door de werkelijkheid en zorgen dan voor veel verwarring. Het is beter ons vast te houden aan het Woord van God. Dat is betrouwbaar en het is genoeg.”
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Laten we het dus maar bij de Schrift houden.

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
Laten we het dus maar bij de Schrift houden.

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
Er blijft ook profetie, maar let op de uitkomst.
Want wat is veel vervuld wat Gods kinderen en knechten hebben voorzegd
ook aangaande deze tijd. Die worden niet bevonden valse profeten te zijn.
Let alleen op of het geschied!
Denk ook aan het voorval in de 2e Wereldoorlog, hoe ds. Lamain wist en uitsprak
dat er wat zou gebeuren waardoor verschillende mensen voor het laatst in de kerk
zouden zijn. Dat gaf zo'n in- en afdruk dat de mensen hier ter plaatse niet naar
bed durfden. En die nacht gebeurde het. Het is te lezen in het jubileumboek van
de Gereformeerde Gemeenten te Rijssen.
En zo zou er veel meer te noemen zijn.
Plaats reactie