Hier is veel op af te dingen. Versimpeling van de werkelijkheid doet de werkelijkheid ook meestal geen recht. Laat ik - om het kort te houden - 1 voorbeeld geven van zo'n versimpeling en uitleg zoals het uitkomt" zoals bovenstaand. Het voorbeeld van Daniël wordt veel en vaak aangehaald waarbij er dan bij wordt gezegd dat de SGP ook zo handelt. 2 kanttekeningen hierbij:Ireneüs van Lyon schreef:Ik volg de christelijke politiek vrij intensief, maar ik kan niet zeggen dat de SGP een seculiere richting op gaat. Ik vind de bijdragen van SGP-ers de afgelopen jaren juist kwalitatief gestegen! Belangrijk om te realiseren is dat een kamerlid niet op een preekstoel staat. Een christelijke partij is als eerste natuurlijk een getuigenis partij, maar daarbij passen ook seculiere argumenten. Hierdoor kan een praktische, constructieve en bijbelse politiek worden gevoerd. Mooie voorbeelden van christelijke politiek kan je terug vinden in de bijbel denk bijvoorbeeld aan, Nehemia, Ezra en Daniël. Ze dienden onder een regering/ koning die God meestal niet erkenden als hoogste macht
1. Daniël ging in dwars tegen het gebod van de koning in door in het openbaar - men zou nu zeggen: "uitdagend" - te blijven bidden. Het had hem - als God het niet had verhoed - het leven gekost. De SGP wijkt voor, wat ze noemen: "geldend recht"
2. Uit de geschiedenis van Daniël 5, over de koning Belsassar (een kleinzoon van Nebukadnezar), blijkt dat Daniël helemaal niet meer bekend was bij de koning. (zie vs 11). De Schrift noemt niet alles, maar waar de Bijbel schrijft over de koningen waaronder Daniël diende, daar is bij die koningen wel (uiterlijk) erkenning geweest voor de God des Hemels. (Nebukadnezar, Darius). Het is opvallend dat van de koning waarbij dat absoluut niet het geval is geweest Daniël ook geen onderdeel uitmaakte van de regering.